V Brně poprvé dorazily trolejbusy do Soběšic, umožnil to nákup bateriových vozidel

První den provozu trolejbusů do Soběšic. Foto: DPMB|První den provozu trolejbusů do Soběšic. Foto: DPMB|

Jde o pilotní projekt náhrady dieselových autobusů parciálními trolejbusy v Brně.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alanis

Zvládnou to i 26Tr, nebo budou nasazovány jen 32Tr?

VHbrno

Budou se časem tímto způsobem řešit i noční linky? Tím, jak jsou přestupním uzlem u nádraží prakticky rozdělené na dvě poloviny, je o něco snadnější ty jednotlivé větve mezi sebou podle potřeby zaměňovat. A u takové 95 by mohla udělat dobrou službu i krátká propojka Lipová-Pavlíkova. Ta by potom třeba zjednodušila i zátahy 38/39 do komínské vozovny.

M19

A až do Chrlic to pojede na baterky a zpět. Opravdu myslíte, že je to reálné? 😉

VHbrno

Však o Chrlicích se vůbec nebavím. Ta linka by dostala na druhou stranu od nádraží jinou lépe zatrolejovanou větev, třeba 89 na letiště, kde se zrovna má rozvíjet trolejbusová doprava, jak článek uvádí.

M19

a donutíte lidi přestupovat… jj, prostě šoto… a omezíte trasování dle zatrolejovaných částí… hloupost, naprostá.

VHbrno

Tak ale ony zrovna ty noční linky v Brně jsou na tom prakticky založené, že u nádraží se přestupuje. Málokdo v tom spoji zůstává a pokračuje jím dál.

Nose Peak

V moci bude DPMB točit ropáky. Ty mít stejně musí kvůli evakuaci ze zóny radioaktivního zamoření….

VHbrno

No ale jak se bude tohle řešit, až nastane zákaz spalovacích motorů u vozů MHD, které podle nedávných zpráv mají být na řadě jako první v roce 2035?

M19

Podle jakých zpráv? Citujte zdroj.

VHbrno

Vždyť toho na podzim byla plná média, že se to ještě podařilo oddálit z 2030 na 2035, viz např. zde: https://hanackenovinky.cz/2023/10/nove-mestske-autobusy-budou-povinne-bezemisni-jiz-za-12-let To se ta poslední várka městských autobusů, které se stihnou vyrobit, bude posléze donekonečna generálkovat?

ekonom

„DPMB má aktuálně v provozu 30 parciálních trolejbusů“
A od kdy je má a k čemu jich, pro Boha, využívá, když teď s velkou pompou jich konečně začíná aspoň několik nasazovat na výkon, kde to zjevně má smysl? Tuto linku stačí pokrýt z těch 30 vozů i v ranní špičce všedních dnů cca polovina, tak k čemu jsou baterky těch ostatních, pokud ten zbytek jezdí jen pod dráty? To si DPMB může dovolit takto plýtvat investicemi do vozidel?

M19

Dlouho je už má. Například při výlukách nemusí mít náhradní busy. Chápu
, že zapátrat trochu na internetu je těžší, než vyplodit nějaký výkřik a hrát si na ekonoma. 😉

technolog

A kolik takových výluk za dobu existence těch vozidel v Brně bylo, aby se nevyplatilo je aspoň mimo dobu výluk využívat někde jinde i mimo dráty a jen na ty výluky je odtud stahovat a nahrazovat je tam?

Luděk

Parciální trolejbusy mají tu výhodu že pokud jezdí pod dráty tak se rozjíždí na baterie aby se eliminoval skokový odběr v síti.

PeDazOl

A tím se eliminují nesjednané špičkové odběry, za které se dodavateli platí pokuty.

Jiří Kocurek

Mimo jiné…
Když byla výluka na lince 32, tak to odjezdily parciály, protože Chodská a Botanická byly zavřené, děly se inž. sítě pod vozovkou.

technolog

A ty pokuty jsou snad větší než rozdíl v nákupní ceně proti běžným trolejbusům bez baterek?

Lukáš F.

Na to by stačilo mít nějaký akumulátor nebo spíš superkondenzátor v měnírně.

PvvS

V Každé.A na kolik by to vyšlo ? Navíc k ničemu v případě výpadku napájení..

Tomáš Gottschalk

Dobře vybraná trasa, právě do kopce nafťáky i plyňáky vyprodukují nejvíc zplodin, takže dává smysl jezdit do čisté oblasti ekologickými vozy.

Daniel

Do Soběšic jede do kopce a zpět do Brna nabíjí baterku rekuperací. To dává smysl.

Hoermalmeister

To je sice všecho moc pěkný, ale ostrý obrat v Soběšicích není to nejlepší pro městský provoz. S 5minutovým zpožděním dojede do Soběšic, to by nebyl problém, kdyby nemusel hned zase zpátky a v Králově Poli neměl už 7 minut… o víkendu prakticky bez provozu. Snad to bude jen o víkendech, ale ani takhle to není úplně košer

Frantík

Docela mi přijde přiléhavý ten výraz pro to, že někam jezdí trolejbusy ale bez drátů, „elektrobusy/hybridy s dynamickým nabíjením“.

SaulGoodman

To trochu zavání tím, že neumí přímo jet „na dráty“, ale vždy to jde přes baterii. Za předpokladu, že umí být napájeny jak z baterie, tak přímo z trolejového vedení, je už ten rozdíl mezi elektrobusem a trolejbusem asi spíš v kapacitě akumulátorů. Pokud jsou koncipované tak, že se většinu trasy jezdí pod dráty, tak jsou to holt parciální trolejbusy, pokud se trolejové vedení používá primárně k dobíjení (byť dynamicky za jízdy), tak je asi přiléhavější váš termín.