V Brně na dva roky přeruší provoz trolejbusů na Starou osadu, začnou jezdit autobusy s cyklonosiči
Další omezení nastane od července.
V Brně zítra začíná zhruba dva roky trvající přerušení trolejbusového provozu mezi Tomkovým náměstím a Starou osadou. Důvodem je omezení kvůli výstavbě části Velkého městského okruhu,
Trolejbusové linky 25 a 26 budou v provozu pouze v úseku Osová / Kamenný vrch – Tomkovo náměstí a dále pojedou odklonem do zastávky Vozovna Husovice. O omezení informoval Dopravní podnik města Brna (DPMB) na svých stránkách.
Nejpozději od 1. července 2022 se předpokládá následující etapa, při níž budou linky 25 a 26 odkloněny od zastávky Provazníkova do Štefánikovy čtvrti. Pro obsluhu Vinohrad a Líšně bude zavedena trolejbusová linka 27 v trase Stará osada – Pálavské náměstí – Novolíšeňská – Jírova. Autobusová linka 53 bude ve špičkách pracovních dnů intervalově omezena a spoje vedené do Štefánikovy čtvrti pojedou pouze do zastávky Halasovo náměstí. Provoz linky 53 bude doplněn nově zavedenou autobusovou linkou 72.
Autobusová linka 57 bude z Merhautovy prodloužena po trase linek 25 a 26 přes Tomkovo náměstí na Pálavské náměstí. Ruší se vedení vybraných spojů do Obřan (náhradou bude nově zavedená autobusová linka 72). Autobusy linky 57 nebudou zajíždět na Starou osadu. Pro cestu mezi Tomkovým náměstím a Starou osadou je možné využít autobusové linky 44 a 84. Ve špičkách pracovních dnů bude v provozu autobusová linka 72 v trase Technologický park – Záhřebská – Královo Pole, nádraží – Halasovo náměstí – Štefánikova čtvrť – Tomkovo náměstí – Obřany, sídliště. V úseku Technologický park – Štefánikova čtvrť nahradí linka 72 část spojů linky 53. V úseku Tomkovo náměstí – Obřany, sídliště nahradí linka 72 provoz odkloněných spojů linky 57. Přestup mezi linkami 25, 26, 44, 57, 72 a 84 bude možný v zastávce Merhautova.
Cyklonosiče po dvou letech
Na vybraných spojích linky 57 začnou jezdit autobusy se speciálními cyklonosiči. Do ulic vyjedou po dvouleté pauze způsobené covidem. V provozu budou od soboty 30. dubna až do konce října. „Tuto přepravu kol jsme poprvé vyzkoušeli v roce 2015. Během sezóny jsme průměrně převezli více než 1500 kol. Bohužel jsme poslední dva roky kvůli covidu autobusy s cyklonosiči nevypravovali. Doufám, že cyklisté budou tuto službu opět hojně využívat,“ popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Nakládat a vykládat kola je možné jen na zastávkách, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem jízdního kola, označen bude i autobus s nosičem. Jedná se o zastávky: Pálavské náměstí, Tomkovo náměstí, Halasovo náměstí, Haškova, Klarisky a Útěchov (smyčka). Cyklonosiče jsou umístěny na zádi autobusu. Každý vůz je schopen přepravit šest kol. „Do cykolonosičů si kola upevňují cestující za dohledu řidiče. Ten následně zkontroluje jejich upevnění a kola uzamkne. Cyklista dostane žeton s číslem, na základě kterého mu je kolo opět vydáno. Majitelé kol se nemusí bát, kola jsou navíc speciálně pojištěna,“ vysvětlil dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
Pro přepravu kol platí běžné smluvní přepravní podmínky IDS JMK. Cestující s předplatním kupónem v zónách 100 a 101 nic nedoplácí. Pokud šalinkartu nemají, je nutné pro přepravu kola zakoupit jízdenku. DPMB pořídil cyklonosiče na pět autobusů v roce 2015, a to za 155 tisíc korun.