V Brně finišuje sedmiletý projekt modernizace 55 křižovatek za 347 milionů korun
Nová světelná signalizace v Brně. Foto: MMB
Brno má díky úpravě křižovatek lepší data pro řízení dopravy.
Brno má díky úpravě křižovatek lepší data pro řízení dopravy.
Jednou jsem psal na magistrát města Brna, zda ví co je zelená vlna. Že to dobře funguje v Olomouci a Zlíně. Pan z magistrátu mi odpověděl, že se musí připojit intravilán. Když jsem mu odepsal jak to má fungovat, tak mi napsal, že Brno je specifické a že nejsem odborník.
Zbytečně vyhozené peníze. Na co jsou inteligentní semafory, když je obsluhují takoví, co neznají základní pravidlo „Zelená vlna“. Jezdit autem po Brně je opravdu zazitek, který vyhovuje snad jen autoskolam (stále brzdění a nácvik rozjezdu) a prodejcům pohonných hmot. A to vůbec nemluvíme o ekologii a čistotě ovzdusi. Je to opravdu děs a hrůza!!
Jezdim uz dlouho ale v Brne zadna zelena vlna a preference MHD neexistuje…ona by existovala ale to by tam musel byt nekdo kdo tomu rozumi…dovolim si poznatek ze Zlina…tam kdyz jedete po hlavni skrz mesto (je tam jen jedna hlavni :)))) ) rozjedete se na zacatku Zlina na zelenou dodrzujete predepsanou rychlost tak ta zelena vlna tam funguje za „normalniho“ stavu provozu. Pravda je ze na prechodech pro chodce jsou tlacitka pro prechazeni a chodec tu zelenou vlnu narusi coz neni optimalni ale zde je videt ze se to nastavit nejak da a je to funkcni…tady za necele pul miliardy… Číst vice »
Jen jestli ta finta náhodou nespočívá v tom „je tam jen jedna hlavní :))))“
A funguje to nějak? Zkrátila se jízdní doba MHD? Je doprava plynulejší? A má to vůbec význam, pokud je Brno soustavně rozkopané? Všiml si někdo, že se něco změnilo?
Nevím, proč od města řízené „stranou Aut“ a městské organizace Brněnské komunikace očekáváte něco tak nesouvisejícího jako je zkrácení jízdní doby MHD.
Tak hlavne by meli seridit ty semafory tak aby misto cervene vlny byla vlna zelena. Treba takova zvonarka. Na jednom semaforu dostanu zelenou, kdyz o 100 m dal pada cervena. A pak se to tam nema ucpavat… Zvlastni ze o kus dal na Hladikove to nacasovat jde…
Resne tak je rok 2022 a my jsme 100 let po zadu, furt montujem to same misto znatelneho pokroku (vzhled, funkce,..). Treba nechapu proc u nas nejsou blikajici semafory znacic zmenu barvy. O sladeni nebo “chytre” semafory dle provozu si muzem nechat zdat 😀
Semafory s blikáním zelené právě tu chytrost snižují, protože prodlužují dobu reakce, konkrétně čekání na zapnutí jiné zelené.
Blikající zelená je k ničemu. V Rakousku v podstatě nahrazuje žlutou.
Jediná přínosná věc by byl odpočet do zelené. Tak aby se auta rozjížděla současně a ne jedno po druhém, jak je v CZ zvykem.
To má ale přínos jen když ukazuje např. posledních 10s, nikoliv celou délku intervalu. Při delším odpočtu se totiž řidiči přestanou věnovat semaforu a může to být spíš kontraproduktivní.
Hlavně by to mělo být u přechodů pro chodce, aby člověk věděl jestli má zvolnit tempo nebo a naopak přidat do kroku.
Červená? Jo, to by se hodilo. Už se mi mockrát stalo, že „spadla“ dřív než jsem došlápnul na silnici.
Blikajici zelena rozhodne neni k nicemu. U aut to pomaha plynulosti (na blikajici zelenou se to da jeste stihnout a na zlutou uz se vzdy zastavuje), v pripade prechodu pro chodce to znamena, ze clovek nemusi bezet, pokud z dalky vidi na semaforu zelenou (blizici se konec intervalu se ohlasi sam tim blikanim).
Stejná situace při jízdě od D2, zelenou vlnu tam fakticky nelze stihnout.
Škoda, že na většině křižovatkách nefunguje preference MHD jako v Praze. Myslím, že by to ještě více zefektivnilo brněnskou MHD. Je to pro mě stále nezvyk jet jednu jízdu šalinou a z toho třetinu času čekat na křižovatkách…
Brněnská linka 12 je zářný příklad. V širším centru zastavuje častěji na semaforu, než na zastávkách. Preference vesměs žádná
Linka 12 se kříží s linkou 8 na Křenové x Koliště, před nádražím s linkou 1 a 2, poté s linkou 6 a 5 na Šilingrově nám, 4 + 11 + 3 na České, na Konečného s 25 + 26 a pak ještě jednou s 11+3 a vzápětí s 34+36.
Preference by znamenala přednost před těmito linkami. A včíl babo raď, jestli 1, 8, nebo 12 má mít přednost.
* křižovatka Nádražní-Husova: 12 čeká, až projedou auta Husova Nové sady, žádná linka MHD v tom směru nejede
* křižovatka Husova-Pekařská: 12 před sebe pouští souběžně jedoucí auta, opět žádná MHD
* křižovatka Husova-Joštova: 12 čeká, až projedou auta směr Žerotínovo náměstí, žádná MHD tím směrem nejede
* křižovatka Žerotínovo náměstí: 12 čeká, až projedou auta Koliště Červený kostel, ani tady žádná linka MHD v tom směru nejede
atd. …
J. Kocurek: Viděl jste někdy někde nějakou preferencí? Doporučuju aspoň občas vyjet mimo Brno a rozšířit si obzory. Myslím tím funkční dynamické řízení SSZ. Půlka toho, co popisujete, nejsou vůbec křížení na semaforu (tedy irelevantní). A druhak jaká je pravděpodobnost, že ve stejný okamžik vám na té jedné křižovatce vyšlou preferenční požadavek oba kolizní směry v jeden čas? Trochu statistiky, kdyby se jednalo o náhodné jevy pro zjednodušení (což reálně nejsou, protože míjení a potkávání se dá naplánovat v JŘ). Tak např. vytížená křižovatka Konečného nám. dopoledne, nejmenší vzorkovací dobu (kdy vozidlo buď jede, nebo nejede) uvažuju 15 s. Šalina… Číst vice »
Šťastné město, kde ještě věří na potkávání a průjezd naplánovatelný jízdním řádem 🙂
Jeďte se podívat do Prahy do oblasti Karlova náměstí, Lazarské, I.P.Pavlova… Asi o dost hustší provoz tramvají a preference MHD funguje.
O preferenci tramvaji na krizovatkach v Brne se pise jiz 30 let, pokrok zadny, jizdni doby stale delsi, intervaly rovnež, Brno=mesto aut. Pritom rozsah tramvajove site i vozidel je obrovsky, proste se nechce. Bohužel bežny občan Brna si to neuvedomi, dokud nepojede jinam a neuvidi, jak to muže fungovat.
Nejhorší jsou ti řidiči, kteří tramvajím v pěší zóně zavazejí … s jinou tramvají. To by ani šalamoun nerozsoudil, kdo má mít přednost.
Přednost má mít vždycky šalina. Klidně i nad tramvají. Tedy samozřejmě v Brně…
Ani v Brně nemůže mít šalina přednost před tramvají. Teda jestli svět stojí normálně a nikdo ho nepřekotil z hlavy na nohy.
Úplná preference MHD je nesmysl. Nabourává zelenou vlnu a v konečném důsledku ucpává řízené křižovatky široko daleko.
Smysl má pouze preference MHD pro spoje zpožděné o nějaký určený časový interval.
Ono by, krom žádoucí preference MHD, stačilo, kdyby se některé semafory po opadnutí dopravy uvedly do standby režimu (blikající žlutá). Na brněnské sítí je řada míst, kde v křižujících směrech nic nejede a MHD stojí v červené vlně.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/brno-semafory-petice-doprava-mhd_2204171135_gut
Tento článek iRozhlasu je i přes zcela opačné vyznění z velké části o tom samém. Doporučuji přečíst.
Vypadá to, že těch 347 milionů byly vyhozené peníze.
Je někde seznam kde došlo ke zlepšení? Abych věděl.
A co představujete pod takovym pojmem „zlepšení“? Ani článek o žádném zlepšení raději nepíše. A to se vyplatí za 347 mil. Kč.
Na ty LED semafory se tak krásně kouká a hlavně ten nový plast mě dohání k šílenství.
Byla utracena dotace. To vám jako nestačí?
(myslím to čistě sarkasticky, samozřejmě)