V Brně bez papíru: Dopravní podnik spustí platby kartou ve voze

Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nákup jednorázové jízdenky v brněnské MHD bude pro cestující pohodlnější. Vozy Dopravního podniku města Brna budou nově opatřeny validátory, které

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr766

Tak to jsem zvědav v praxi. A bude ta celodenní platit jako papírová i víkendech pro celou rodinu?

Jiří

Jako papírová celodeniní jízdenka se to chovat nemůže. Vtip je v tom, že když pojedu v jeden den 3x, tak mi na konci dne odečte 75 Kč. Když pojedu 10x, tak mi na konci dne odečte 90 Kč.

ythomas_ct

Výborně! Tak snad bude možné tuto informaci i někde „vykoukat“ na zastávkách. Když jsem potřeboval onehdá jet po delší době MHD v Plzni, tak jsem se jak jouda sháněl po okolí po jízdence (bylo to kdesi mimo nádraží apod., takže žádný automat/trafika/…), abych pak při nástupu do trolejbusu zjistil, že jsem si to mohl odpustit a zaplatit kartou…

Jinak ten nadpis článku ve své první části evokuje spíše představu, že se v Brně chystá nějaká revoluce v oblasti používání veřejných WC… 🙂

Jiří

Taky se to plánuje jako v ostravě, že když nemáte/nechcete použít platební kartu, tak bez nebo s vybitým mobilem bude nutno si na jednotlivou cestu tam a zpět koupit kreditovou jízdenku v minimální ceně 100 Kč, namísto dvou papírových jízdenek po 25 Kč? Terminál ve voze sice odečte jen 2×25, ale kreditovou jízdenku si můžu nechat jako suvenýr nebo zarámovat, protože kdo ví kdy se tam zase objevíte. Leda to pak někomu věnovat nebo prodat se slevou na nádraží 😀 Původně jsem chápal zájem o zrušení automatů na prodej jízdenek, ale když se automaty na prodej jízdenek v ostravě pouze… Číst vice »

Graylag

Náhrada papírových jízdenek čipovými kartami má dva velké přínosy. První je, že „karty s kreditem“ se mnohem hůře falšují. Vlastně tak obtížně, že pochybuji, že ten kdo to dokáže by to měl zapotřebí. Druhý přínos je, že se zjednoduší terminály ve vozidle. Pořizovací a servisní náklady na terminál bez označovače budou určitě nižší, než na terminál s označovačem. Dál už je to jen matematika. První bod vám zvedne příjmy, druhý sníží výdaje. Nový systém ale odradí určité procento cestujících, což naopak příjmy sníží. Pokud je A větší než B, má to smysl i když takový výsledek někoho naštve. Kolik je… Číst vice »

Jiří

Jako že většině bude vyhovovat si muset koupit 5 jízdenek, když potřebujou jenom dvě jízdenky? V ostravě stojí 45 minut při elektronickém odbavení 20 Kč, při cestě do 10 minut dokonce 16 Kč, což je 7 jízdenek… Pravda, očekávám že s novým rokem se bude zdražovat a oficiálně to oznámí zase až 23.12. odpoledne jako při posledním zdražování a za 100 budou 4 jízdenky jako v brně. Ale znovu – na co 4 jízdenky, když potřebuju jen dvě?

Graylag

Vycházíte z předpokladu, že většina cestujících s kreditovou kartou bude potřebovat jen ty dvě jízdenky, ale to prostě není pravda. Většina cestujících je buď místních, nebo z blízkého okolí (tedy je předpoklad, že se budou vracet – řekněme třeba cestující z Opavy nebo Nového Jičína) nebo jsou v Ostravě na několik dní (a pravděpodobně tak pojedou vícekrát). Cestující, kteří použijí dvě a méně jízdenek jsou buď tací, co jedou z daleka na otočku (pokud vyloučíme lidi na pracovních cestách, kteří náklady nemusí tolik řešit, tak jich zůstane minimum), ti co jedou na více dnů ale cíl mají v docházkové vzdálenosti… Číst vice »

Jiří

Je to marné, je to marné, je to marné… Pořád jen samé nepodložené spekulace, ale otázku, proč musím kupovat 4 jízdenky, když potřebuji jen 2 mi asi nikdo neodpoví a to už vůbec nemluvím o jisté skupině obyvatel, která když už teda náhodou platí, tak jedině tak že si koupí papírovou jízdenku. Už vidím, jak si tihle kupují kreditové jízdenky a jediný výsledek je, že přibude černých pasažérů (z kterých nejde vymáhat pokuty a pohledávky se pak dál prodávají, když už tedy náhodou po nich revizor chce ukázat jízdenku a neprojde bez povšimnutí okolo, jak se to vesele děje). Pravda,… Číst vice »

Graylag

Promiňte, ale udělal byste lépe, kdybyste místo lamentování uvedl nějaké dobré důvody, proč by běžnému návštěvníkovi měly stačit právě jen ty dvě. Já jsem Vám uvedl argumenty, proč běžný návštěvník využije více než dvě jízdenky. Teď mě prosím Vy vyveďte z omylu. Pokud chcete odpověď na otázku proč máte kupovat 4 jízdenky místo dvou, tak ta je jednoduchá. Ta kreditová karta sama něco stojí. Pokud DPO nechce vybírat poplatek/zálohu za samotnou kartu, musí ji zaplatit odjinud. A pokud má být jízdné placené kreditovou jízdenkou za stejnou cenu jako to placené odiskou a platební kartou, musí jít náklady z rozpočtu DPO,… Číst vice »

Jiří

Nooooo… a jsme u toho 🙂 Konečně někdo napsal, že DPO šetří tak, že náklady na jízdenky částečně přesune na cestující.
Pokud by byla karta vratná, nemám s tím nejmenší problém, ale popsané uvažované řešení je prostě nefér. Není problém zákazníků, že náklady na tisk a distribuci jízdenek jsou vysoké a že se DPO nelíbí, když v trafikách mají profit z každé prodané jízdenky. To si mají vyřešit mezi sebou a pokud chcou, aby lidi platili, tak je třeba je k tomu inspirovat a ne naopak.

Graylag

Takže pokud některé MHD prodává jízdenky u řidiče za zvýšenou cenu proti předprodeji, tak na cestujícím šetří? Nebo snad šetří ČD když chce příplatek za nákup jízdenky ve vlaku? Smiřte se s tím, že kreditová jízdenka má být doplňkovým řešením pro minoritu cestujících. Cestujících bez Odisky, platební karty ani telefonu už nikdy většina nebude i kdybyste se na hlavu postavil. Pokud jako cestující nejste ochoten se přizpůsobit majoritnímu řešení, fajn, jet můžete, ale nemůžete vyžadovat nejvýhodnější podmínky. Osobně by se mi varianta se zálohovanou plastovou kartou taky líbila více, ale narovinu, typ cestujících co na kreditové jízdenky bude jezdit opravdu… Číst vice »

a8n

Pokud by záloha odpovídala výrobě a režii při prodeji, bylo by to rozumně malé číslo a kdo by chtěl, ten by ji mohl vrátit, kdo ne, ten by si ji nechal. Ale není to kompatibilní s dotováním ceny kreditem.

Strojvudce88

Podobný systém? Spíš stejný systém je obligátní fráze. 🙂

Aleš Martinek

Jak to bude když budu potřebovat víc jízdenek najednou. Např. Rodiče s dvěma dětmi. Potřebuji 2 základní a 2 slevněné. Budu muset mít 4 karty?

Plachta petr

Ne na terminálu je tzv spolujízda jde koupit až 4 jízdenky najednou

Aleš Martinek

Dobře, ta já jsem v pohodě – do 4 jízdenek se vejdu. Ale chudák soused s 5-ti dětmi. Aby si připravoval více karet nebo zatím kupoval jízdenky dokud je nezruší. Nechápu proč omezují počet jízdenek na jednu kartu.
Rád bych také věděl za co jsem dostal palec dolů. V článku o tom není ani zmínka – jako by vždycky všichni cestovaly pouze samy.

Ostravák

LOL

Josef J.

Já jsem Vás neminusoval, ale jako možný důvod bych viděl třeba formální stránku dotazu – slůvko slevněné, chybějící interpunkci, velké počáteční písmeno uprostřed věty.

Plachta petr

Tak si koupí dobíjecí papírovou nabije si peněz kolik potřebuje a vsem cvakne jízdenku

Jiří kuchta

Psalo se v článku že terminály mají dotykovou obrazovku pro volbu specialit – například pásma nebo slevy. Zkuste si ten článek napřed přečíst

Robert

A po přestupu na regionální autobus nebo vlak prokáží cestující zakoupení vícezonové jízdenky jak? Nebo z té krabice v prostředku MHD něco vyleze?

Radim Cenek

Prokážou se stejně, jako by se prokazovali u revizora – přiloží kartu a jízdenka se řidiči zobrazí na pokladně. Vybavení regionálních autobusů novými pokladnami bylo hlavní brzdou celého projektu, kdyby šlo jen o vozidla DPMB, mohlo být dávno hotovo.

Robert

Děkuju. Šlo mi o to, že v článku není o nových strojcích ani slovo. Už jsem pomalu přestával věřit, že budou.
A průvodčí to zvládnou taky? Nejen u ČD, ale i u RJ ma lince do Vyškova.

Marek Janík

RJ má už teď linku do BV rámci IDS (R50)

Robert

Tam ovšem platí jen elektronické jízdenky z Poseidonu, pokud vím.

čecháček

Já bych teda víc vocenil spoje jezdící na čas, navazující přestupy a nahrazení šotošrotálního vozovýho parku bezbariérovym a klimatizovanym; než nějaký placení kartou za jednotlivý jízdný. Just sayin‘

Dalibor

placení kartou je super. nemusíš myslet na drobný a kde je a kde není automat ana papírový lístky. Klima je dobrá, ale to „hopsnutí“ p městě se dá vydržet v šaline s otevřenýma okýnkama. Na dlouhý cestě klima citelně chybí….

čecháček

Nojo, je to fajn. Jenže kdekoliv jinde v civilizaci se nákup jízdenky dá v 21. století zrealizovat z mobilu z funkční aplikace (Poseidon mezi ně opravdu neřadím) a nemusí se skrzevá to pořizovat tuna terminálů do starejch vraků.

Taky se dá říct, že kdekoliv jinde v civilizaci se v 21. století století svezu bezbariérovým, klimatizovaným vozidlem, a ne retrem 14Tr, B961, evt. nově nakoupenejma T6kama z druhý ruky. Tak nevim, co by většina cestujících ocenila víc…..

Janek

za svoje 1 euro bezbariérový a klimatizace v šalině – podívej se na ceny hromadné dopravy v Evropě kde jsou ve městě všechny vozidla klimatizovaná a nízkopodlažní

petr766

Leckde vychází celodenní jízdenka jen o pár korun dráž než třeba v Brně a to se nebavíme o tom, že třeba v Hamburku, který mě teď napadl, majít U nebo S bahny a dá se s tím jezdit i přívozy výletní platby. V Brně máme na naší přehradě předražené jízdné extra…

Dalibor

takže si všichni nakupte předražený placatý kapesní televize, všichni si připlaťte za data a všichni si tam nainstalujte bambilion programů, abyste mohli jezdit MHD. Jak jednoduché…Placení kartou je pohodlný, nepotřebuju k tomu mobil, data, extra kartu, nic, kromě platební karty (a tu už má naprostá většina lidí)Bezbariérovost je v Brně problém, je tu bariér, nejen v MHD…A ta klima. no na dlouhé štreky (1) dobrý, ale na poskoky pár zastávek po městě to není to nejdůležitější. Stejně se do minutu otvíraj dveře, tj klima jede na max, žere kvanta energie a stejně to pořádně nevychladí. Klima je vhodná tam ,… Číst vice »

železničář v důchodu

Dalibor: Nemotejte dohromady možnost placení papírových jízdenek platební kartou s pouhým elektronickým strháváním jízdného bez jakéhokoli dalšího „fyzického“ dokladu o zaplacení – to je setsakramentský rozdíl. A kvůli tomu, že DP ušetří náklady na nákup nějakého speciálního papíru, nejen jízdné, ale třeba ani chleba levnější nebude!

Dalibor

nn myslel jsem placeni kqrtou rovnou u terminalu v saline. je to podle mne ok. jakykoliv nesrovnalosti staci reklamovat ve vasi bance

Ondra Vaněk

S universální jízdenkou jezdím za 19,50 a nepotřebuji žádný double check-in a mít obavy zda se to nahrálo správně atd.

Plachta petr

Brno zkopírovalo ostravský systém a to je jen dobře protože ten systém je dokonalý. Platební karty se bát nemusíte jelikož revizor má v mobilu aplikaci která jen kontroluje zda je tam nahrána jízdenka přes NFC rozhraní. Nikdo vám účet nevyluxuje a navíc je to strašně jednoduché. Příští rok tento systém přebírá i olomoucký kraj. Zdravím z Ostravy

PetrD

Úplně stejný system to neni. V Ove to stále pasti jen pro DPO a rozdíl je v řešení časové platností. Jestli to dobře chápu tak v brne jízdenka platí hodinu, cili hodina ježdění a prestupu. Musíte si hlídat cas do kdy plati. V Ove si koupíte jízdenku a mate pul hodiny na X prestupu, u posledního prestupu do pul hodiny můžete jet az na konečnou klidně hodinu. Takze se vam nemůže stat ze vam propadne jízdenka. (Podmínkou je samozdrejme vždy přiložit pri nástupu)

Plachta petr

Do konce roku bude i celý msk kraj včetně vlaků

PetrD

Zdroj? V některých primestskych autobusech(i mhd Havířov) jde již dnes platit kartou, ale jde pouze o „blbe“ zaplacení za jednotlivou jízdu podle km. Žádné zastropovani. Navíc cenove dražší nez platba ODISkou.(3kc příplatek jako pri platbe hotovostí)

Plachta petr

Příměstské už umí přestup přes kartu v pohodě výjimkou je arriva ale ta stejně konci na hlucinsku příští rok. MHD Havířov je jiný systém, proto lze jen jednotlivé jízdné, když pojedete po Havířově příměstskými busy ne MHD Havířov, normálně vám funguje sleva na přestupu. Jak u karty tak u elektronické peněženky na odisce. V podmínkách tendru na nove dopravce tohle bylo, že musí umet platbu kartou včetně tendru na 10 let u vlaku.

Plachta petr

Zastropovani na kartě mimo Ostravu MHD nefunguje jinak myslím že celodenní jízdné na region je 200 max,, ale nevím zda to už umí.

Kamui

Já nevím, k tomuhle řešení že pípnu kartou, a kdesi do databáze se k tomu udělá (snad) záznam a revizor to pak podle něj zkontroluje, nějak nemám důvěru. V Praze s tím prý svého času byly problémy. Mnohem víc by se mi líbil systém, kde by se jízdenky na kartu opravdu fyzicky nahrály (s platební karou nahrání není z principu možné).

babilon

Už jsem se několikrát ptal, jakou má cestující ochranu, když si kartou pípne, rozsvítí se zelená, ale revizor jeho číslo v systému nemá. Odpověď jsem zatím nedostal.
Fyzické nahrání na kartu nic neřeší (i kdyby to šlo), protože nemám jak ověřit, že to na té kartě opravdu je.
A druhá věc – pokud udělám několik jízd večer a několik jízd druhý den dopoledne, tak mi to zaúčtuje dvě 24hodinové jízdenky, zatímco v papírové verzi mi stačí jedna.

Dalibor

no tak pouzivejte papirovou! nikdo vas nasilim nenuti pipak platebni kartou. normalni listky prece nezanikaji

Ondřej

V tuhle chvíli ještě ne, ale již je ohlášeno, že zaniknou nejpozději příští rok. Tento způsob užití 24 hodinové jízdenky (večer a ráno) budu též postrádat.
Pořád je tu SMS jízdenka, ale to už člověk musí hlídat nabitý mobil, což se mi ne vždy povede.

Radim Cenek

To jste četl kde? Na Facebooku u postu o elektronickém odbavení DPMB výslovně uvádí, že se zrušením papírových jízdenek nepočítají.

babilon

Jistěže budu používat. Kromě rizika pokuty za něco, co nemůžu ovlivnit, mi stačí papírovou označit jednou a nemusím řešit označování při každém nástupu a výstupu.

Pavel P.

Mě se to v Ostravě jednou stalo, že revizor jízdenku na kartě neviděl. Bylo to ze začátku, tak ho můj požadavek na důkaz, že jsem to opravdu nepřiložil zaskočil. Zajímavé je, že jízdenka se mi normálně stáhla. Ten systém funguje tak (nebo aspoň fungoval), že při prvním přiložení si zablokuje 1 Kč na kartě a druhý den pak stáhne danou částku. Byla to první jízda daný den, tak jsem mu SMSku o zaplaceni ukázal, tak si zanadával a šel dál.

AAA

V Praze s tím prý svého času byly problémy? V Praze žádný takový systém nikdy neexistoval.

Mnohem víc by se mi líbil systém, kde by se jízdenky na kartu opravdu fyzicky nahrály

Ale to jsme tady přece měli, aspoň v Praze. Opencard se tomu říkalo. Ale to bylo řevu že v 21. století přece nikdo nemůže chtít aby cestující chodil ještě k validátoru když si kupón už koupil přes internet…..

Dalibor

jj opencard, to byl pěknej penězovod!! ono v praze s tím placením MHD dycky tekly miliony „bokem“ i s papírovejch lístků.

železničář v důchodu

A co příliš se od nabídkyv podobě „Opencard“ odlišujícího je teď „Lítačka“? Samostatnou kartu použitelnou pro nahrávání všemožných typů jízdenek a použitelnou i pro jízdenky „hafa“ dopravců i IDS současně, a klidně i s nějakou „elektronickou peněženkou“ umožňující jízdné (ale pouze jízdné) platit přímo z ní, to bych bral „všemi deseti“, a klidně bych za vydání takové karty zaplatil třeba stovku, kdyby si mě přitom vydavatel vyfotografoval sám, abych mu svoji fotografii nemusel pracně shánět já, ale platební karta je „platební“ proto, aby jejím prostřednitvím bylo možno platit jednorázové částky, a ne proto, aby nepovedeně nahrazovala nějaké jízdenky. Za optimální… Číst vice »

petr766

V Praze stále nefungují desítky procent karet, hlavně v autobusech a DP či Ropid dělá, že problém neexistuje a instruuje řidiče být nekompromisní a pokud se cestujícímu nenačte, že má zaplaceno, tak po něm chtít koupit jízdenku extra…

železničář v důchodu

No, nevím: platit platební kartou je samozřejmě běžné, ale že bycch měl zájem si na ni nechat nahrávat nějaké jednorázové jízdenky a nechávat si ji „kontrolovat“ revizory, to se mi vůbec nelíbí – asi jsem už příliš staromódní …

A.R.

Nejspíš ano. V Praze mám na platební kartě celoroční jízdenku, revizoři mě kontrolovali několikrát a účet mi nikdo nevyluxoval. A to si o sobě myslím, že jsem paranoidní a nedůvěřivý.

železničář v důchodu

No, já se ani tolik nebojím, že by mi někdo účet „vyluxoval“, navíc si na platební karty (na běžné účty) „nahrávám“ jen malé částky a naprostou většinu toho, co mám v bankách, mám pochopitelně na (aspoň trochu úročených) spořicích účtech, ale z principu je mi nepříjemné,když by mi karty měli „lustrovat“ revizoři.

A.R.

Ve zkratce: bojíš se úplně zbytečně.

železničář v důchodu

Ale já se nebojím (což jsem ostatně už i napsal) – to bych přece ani žádnou platební kartu nemohl používat (a přitom mám š od různých bank). Mně je jen nepříjemné vědomí, že se z platební karty dělá „tramvajenka“ (v tomto konkrétním případě tedy „šalinkarta“), kterou může kontrolovat kdejaký hulvátský revizor – zaplatit bezkontaktní kartou jízdenku v terminálu a dostat o tom papírový doklad, jako je tomu třeba v Praze, to mi samozřejmě nevadí, ale v té spíše teoretické úspoře vzniklé komplikovaným dopočítáváním nejvýhodnějšího jízdného v nějaké centrále, navíc za cenu, že mi cestování otravuje ještě i nutnost druhého „odpípnutí“… Číst vice »

A.R.

Tak to napíšu jinak: to nepříjemné vědomí je úplně zbytečné.

Kamui

Na kartu se nic fyzicky nenahrává, není to technicky možné.

železničář v důchodu

To přece nikde netvrdím – ale revizoři stejně musejí někde zjistit, že prostřednictvím té karty bylo jízdné z příslušného účtu zaplaceno, takže se (na rozdíl od běžných obchodníků, kteří žádnou kontrolu sami dělat nemohou) stávají dalším prvkem v systému.

Strážisko

Máte pravdu. To bude zase podvodů – od falešných revizorů s falešnými čtečkami přes falešné a kradené karty. A kde že to luxování karet na dálku v šalinách študentíci zkoušeli? No přece v Brně. A kolik lidí takto přišlo o svoji 500-ti stovku, to nám nikdo nikdy neřekne. Takže opatrnost v nejvyšší míře a zásadně v MHD v Brně nosím svoji kreditku ve vodivém obalu.

Nekdo

alobalovou cepicku na hlavu mate tez, pane? a pokud ne, muzu Vam ji poridit? preju hodne stastnych kilometru ve Statlu a vokolo Statlu!

AAA

jasně, nikdo při návrhu bezkontaktních plateb nepočítal s nějakýma studentíkama z Brna….

Jiří Kocurek

Tak on ten platební terminál potřebuje nějakou tu autorizaci. Jinak by si člověk mohl napsat program, který bude odesílat náhodné částky a náhodná čísla karet a simulovat tak platební terminál ve prospěch účtu v Tramtárii. Stačí jen zjistit, kam ty paktety posílat. A uděláte banku.

Jiří Kocurek

Tak ne no. Tak vůbec není potřeba autorizovat terminál přes SSL certifikační autoritu a spojení do banky neběhá po TCP/IP.

Medvěd

Kémo, v době digitální je to holt možné. Ale na to by měl být uživatel karty upozorněn ! Elektronická peněženka do určité částky není kryta PINem. V občance čip, v pasu čip, služební průkaz, karta do krámu všude čip. Mě taky na netu šlohli data z platební karty a nakupovali na Ebay. Skončili na tom, že jsem měl kartu na nákupy na netu zablokovanou.

Dalibor

on je totiž neřešitelný problém jednou za čas kouknout na výápis z banky a „podezřelý“ platby reklamovat… Stalo se mi jednou, že prodejce si strhl 2x můj nákup. Reklamace, vrácení peněz, zcela bez problémů, vyřešeno jedním telefonátem na linku do banky.

Frantisek

Což je ale otrava navíc, zvláště při stále komplikovanějším přístupu do bankovních aplikací šitých na míru „vyčůraným“ telefonům. Kromě toho Vám to bude odečítat strojově i při uvíznutí vozidel v koloně a ujetí přípojů, což se dosud dalo s lidmi – alespoň teoreticky – i lidsky vyřešit. Při krádeži v davu opruz se zablokováním a vyřízením nové karty… Zkrátka samé přínosy v pohodlí. 🙂 Ano, asi nejsem (a nepotřebuji být) dost „in“. Chápu, že to ušetří papír, a spotřeba ostatního (elektronika) bude vcelku stejná, to je snad jediný klad.

PetrD

Proti tomuhle je imunní placení pres mobil (NFC) , zapnete si to jen pri placení a pak hned vypnete(to NFC)