Infrastruktura Železnice

V Břeclavi zmizela část výpravčích, stanici řídí z Přerova. Lidi ale SŽDC neušetřila

Železniční stanice Břeclav. Foto: mmcite.cz
Železniční stanice Břeclav. Foto: mmcite.cz


Stanice Břeclav je dalším důležitým železničním uzlem, kde se provoz řídí dálkově. K přepnutí na dálkové řízení došlo minulý týden v pondělí, potvrdila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Důležitá přechodová stanice Břeclav dlouho zůstávala řízena z místa výpravčími z hlavní služby, i když dva hlavní koridory do Břeclavi už byly plně pod dálkovým řízením. Proti přechodu na dálkové řízení byli zaměstnanci, odboráři i část vedení SŽDC. Argumentovali tím, že se nic neušetří, protože část výpravčích ve stanici musí i nadále zůstat, a naopak zaměstnanci, kteří přešli do Přerova, jsou zařazeni ve vyšším tarifním stupni.

Důvodem odporu proti řízení z Přerova je fakt, že zde dochází k odbavování nákladních vlaků přijíždějících ze Slovenska a Rakouska a velice častému přepřahání lokomotiv a střídání lokomotivních čet. Tuto místní práci je lepší řídit z místa kvůli bezprostřední komunikaci výpravčí – dopravce.

Stanici opustí pět výpravčích, kteří budou převedeni na jiná pracoviště,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle informací deníku Zdopravy.cz se ale personální potřeba ve stanici prakticky nezměnila a pokud se započítá i počet přesunutých lidí do Přerova na post dispečera, nedošlo k žádné úspoře počtu zaměstnanců. Právě kvůli úsporám se přitom dálkové řízení zavádělo.

Personálně se víceméně moc neušetřilo. Sice odsud pár lidí odešlo, ale přibyli další v Přerově, kteří budou řídit provoz v Břeclavi,“ říká Miroslav Maincl z Odborového sdružení železničářů (OSŽ).

Konec výpravčích ve velkých stanicích kritizuje také Aliance drážního provozu, odborová organizace hlavně pracovníků řízení provozu na železnici.  „Bohužel již od počátku, se ukazuje, že místní práci a tok informací mezi zátěžovým (dispozičním) výpravčím není možné efektivně dálkově řídit,“ řekl předseda Jan Zazvonil.  Podle něj jde například o výměnu informací s dopravci osobní i nákladní dopravy, místní požadavky, řazení vlaků, sjednávání jízd z/do depa nebo seřaďovacího obvodu.  

Z této situace vznikla akutní potřeba kdysi obsazené pracovní místo v Břeclavi znovu obnovit a zajistit personální kapacity, což je problém. Někteří zaměstnanci již odešli na CDP Přerov, jiní již nechtějí dojíždět tak daleko za prací a zůstali ve stanici jako pohotovostní výpravčí a někteří opustili řady zaměstnanců SŽDC nadobro,“  řekl Zazvonil. Připomíná také to, že práce pohotovostního výpravčího je honorována podle tarifního stupně 10, traťový dispečer se stejnou odborností v centrálním dispečeském pracovišti podle stupně 12. „Paradoxně zavedením dálkového řízení vznikla personální potřeba vyšší než před aktivací, ale CDP je jiná organizační složka, má jiný název profese (traťový dispečer) než stanice Břeclav pod Oblastním ředitelstvím Brno, kde zůstali pohotovostní výpravčí, kteří mají shodnou odbornost, zdravotní a psychickou způsobilost a početní stav ve směně se snížil jen nepatrně a na CDP vzrostl. Tento krok v centralizaci ukazuje, že řízení práce v mezilehlých stanicích je pro dálkové řízení ideální, ale řízení uzlu už s sebou nese více negativních faktorů než přínosů,“ dodal Zazvonil.

Úsek mezi Břeclaví a Přerovem patří k jedněm z prvních, který se řídí na české železnici dálkově. V roce 2016 začali řídit dispečeři z pracoviště v Přerově i provoz na koridoru mezi Brnem a Břeclaví. Výpravčí po dokončení modernizace nebudou potřeba ani na trati do Mikulova a Znojma.

SŽDC v příštích měsících plánuje přepnutí tratě Beroun – Rudná u Prahy – Praha Smíchov na řízení z Berouna do Prahy, s dokončením modernizace plzeňského uzlu má dojít ke konci výpravčích i v západočeské metropoli.  Proti tomuto záměru opět protestují zaměstnanci i odboráři, protože podle nich nepřináší žádné úspory, navíc se v Plzni modernizovalo dálkové řízení v roce 2011. Investici za 178 milionů korun placenou z evropských peněz SŽDC vysvětluje tím, že stávající systém se jeví už jako nevyhovující.

Spekuluje se, že konec náměstka Josefa Hendrycha ve funkci náměstka pro řízení provozu souvisí i s jeho odporem proti zbytečným investicím v rámci zavádění dálkového řízení.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
koudsk
Host
koudsk

Je smutné tu sledovat, jak je autorovi článku opakovaně podsouváno, že je principiálně proti DOZ jen proto, že si dovolil kritizovat nesmyslné přesunutí ovládání velkého uzlu o 100 km jinam. Vyhodilo se 47 mil. Kč za něco, co neušetří ani korunu, nijak nezlepší plynulost dopravy a přesune pracovní místa o 100 km dále tam, kde už teď je problém sehnat dostatek lidí. A to nemluvím o tom, že přesunutá pracovní místa je nutné obsadit lidmi, kteří musí umět plynule německy. Ti, kdo budou řídit Břeclav, nic dalšího řídit nebudou, takže koordinace s dalšími lidmi bude stejně nezbytná. A budou snad… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Jako mávat na dráze 47 miliony je trochu funny… Jeden železniční přejezd stojí 10-20 mega, primitivní sypaná zastávka z betonových prefabrikátů stojí stejně jako rodinný dům (6 milionů)… http://www.zelpage.cz/zpravy/9376?oddil=7

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Dálkové řízení souvislých ucelených úseků má smysl, a ekonomický i provozně se takové investice vyplatí.“ O tom asi není sporu – ale jak jste správně naznačil, je rozdíl mezi „dálkovým řízením souvislých ucelených úseků“ a (více-méně zbytečným) dálkovým řízením velkého uzlu ze 100 a vícekilometrové vzdálenosti – a to už vůbec neuvažuji případy, kdy ten uzel leží v oblasti s úplně jinými přírodními a klimatickými poměry, než jsou v lokalitě, kde leží dálkové řídící pracoviště: namátkou si vzpomínám, jak někdy před více než 40 roky, když jsem kdysi sloužil na Liberecku, nemohli vlakoví a provozní dispečeři na PO Hradec Králové… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Nevím jak kde, ale například na trati Česká Třebová – Kolín se ušetřilo 9 výpravčích ve směně. To je cca 40 – 45 výpravčích. A jestli tu Břeclav řídili někde z dopravní kanceláře, odkud vlaky možná ani neviděli, tak je jedno, jestli telefonují z místa 100 km daleko, nebo 300 m daleko. A stejně osobně přímo nic neřeší, vše se děje telefonem, vysílačkou, nebo klávesnicí od JOPky ( zabezpečovací zařízení ovládané počítačem )

W.
Host
W.

To je přesně 49,5 člověkomísta.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V případě jednoduchých mezilehlých stanic úspora lidí jistě vznikne – jen je otázkou, zda to vyváží návaznou urychlenou devastaci opuštěných budov a znechucení cestujících čekajících na vlaky ve stoje na větru a dešti – ale pro větší odbočné stanice či dokonce uzly takové řešení určitě optimální není …

Lukas
Host
Lukas

Řídit tak velkou stanici na dálku je ohrožením bezpečnosti provozu na dráze a ten kdo to odsouhlasil by měl být přiveden k zodpovědnosti.

Karel
Host
Karel

Praha hl. nádraží je zatím řízena přímo z místa. A myslíte si, že výpravčí za celou směnu uvidí vlak přímo naživo ? Z kanceláře za celou směnu nevyjde.

Gejza
Host
Gejza

A kolik vlastně ta sranda v Břeclavi stála? To se dělalo celé SZZ, nebo se jen přepínalo?

koudsk
Host
koudsk

Jak se říká tomu, když někdo vypíše zakázku za desítky milionů, u které předem ví, že nemá žádný vyčíslitelný ekonomický přínos a že ji může vyhrát pouze jedna jediná firma? Už vím! Říká se tomu: „Tunel jako prase“. Hlavně, ať dojíždí lidi za kabely. Může mi tu zase někdo z napakující se firmy napsat, jak je to strašně výhodné, protože se ušetří záchod a kuchyňka. Vlastně už ani to ne, když chtějí v Přerově stavět druhý barák, aby to tam všechno nacpali. Koordinaci v digitálním věku si asi někdo představuje tak, že na sebe budou lidi řvát z okna. Proto… Číst vice »

Pavlik
Host
Pavlik

Lidi nejsou nikde, ne jen na dráze. Většinou se pak berou méně kvalifikovaní, přemlouvají se mladší ročníky, až v poslední řadě se jim nabízejí lepší mzdy. Jestli jsou stejné finance na CDP Praha a CDP Přerov to nevíme….

jirka
Host
jirka

na dálku se může řídit tak modelová železnice, tam když se něco semtam srazí nebo vykolejí nejsou oběti na životech.

Jen tak
Host
Jen tak

Zeleznice se muze na dalku ridit uplne normalne.

jak asi myslite, ze se ridi letadla? 😀 nebo snad je zeleznice necim natolik mimořáedná?

Jirka
Host
Jirka

je, narozdíl od letadel vlaky jezdí po kolejích a nemůžou se vyhnout manévrem posádky.. kapišto?!

Jen tak
Host
Jen tak

Co to blábolíte?

X 1
Host
X 1

Jen tak Jirka má pravdu. S ohledem na Český vlakový zabezpečovač, trerý nedokáže sám vlak zastavit, má pilot k ruce několik možností jak nehodě zabránit. Tcas včas posádku upozorní na možnou kolizi anebo sám převezme řízení obou letadel a provede korekci kurzu aby se obě letadla vyhnula. Za další. Každé větší letiště je vybaveno pozemním radarem a samozřejmě dispečerem. Strojvedoucí v ČR kromě očí a brzdy nemá nic. Z Berlína do Hamburku jsou, kromě zmíněných, pět stanovišť lokálních výpravčích. A stále jsou tam stále udržovaná místa (bývalé Stw) pro případ nouzového obsazení v případě mimořádností. Pokud je provoz bezproblémový, provoz… Číst vice »

Železničář v nejlepších letech
Host
Železničář v nejlepších letech

Když už jsme u toho, tak třeba když se dělal úsek DOZ Přerov – Třebová, Rokycany – Beroun apod. tak se taky nic neušetřilo, protože úseky byly řízeny úsekově a všichni přešli na CDP. Takže zase článek jen chce rozdmýchat spory a to, aby se nadávalo na vedení SŽDC.

Michal
Host
Michal

Takže jste schopný sem napsat kolik lidí dělalo ve směnném provozu, abychom to mohli porovnat se současným stavem?

Jestli ne, tak máte velký potenciál psát pro prestižní železniční infotainment web…

soukromník
Host
soukromník

Žádná škoda. Brzdy provozu, co nejvíce omezit.

jan
Host
jan

Já jsem zvědav, co se stane, až se to centrální řízení jednoho krásného dne pos. Jak pak nebude jezdit většina ČR.
Centrální řízení je v automatizaci věc 70. let. Jak to někdo překopne, hekne (beztak to běží přes internet), vyhoří a podobně.

Filip
Host
Filip

Prosím Vás, přečtěnte si nejdříve něco o redundanci jednotlivých linek sloužících pro přenos informací k řízení provozu z CDP a pak něco piště, díky 😉

jan
Host
jan

A kolik jich je 2? 🙂 Tak se překopnou třeba náhodou 2..

noerf
Host
noerf

Úspora vzniká tím, že skončí výpravčí v rámci tratě (4-5 míst) a jsou nahrazení 1-2 dispečeři. V době vícesystémových lokomotiv se přepřahání omezuje, protože lokomotivy zvládnou celou trasu a mění se maximálně strojvedoucí kvůli jazykové bariéře. Čímž se zároveň snižují náklady, neboť nejsou náklady na více lokomotiv a na jejich výměnu (posunovači, pojezd ve stanicích, časová ztráta).

Petr Šinagl
Host
Petr Šinagl

Tolik obecné teoretické poučky.
Realita je taková, že v Břeclavi se předávají vlaky mezi velkými dopravci (CD Cargo, OBB, ZSSK Cargo) a to s výměnou lokomotiv, na což vícesystémovost vliv nemá.

Karel
Host
Karel

Ano, a všichni dopravci a strojvedoucí chodili osobně do dopravní kanceláře se osobně domlouvat jak to budou dělat. Do Přerova ale nebudou moci chodit osobně, neb je to daleko. Budou muset telefonovat, nebo komunikovat vysílačkou. (-:(-: Nebo si myslíte, že to do teďka tak nedělali ? Strojvedoucí a dopravci vůbec nepoznají, že místo do Břeclavi volají na CDP Přerov.

Filip
Host
Filip

Z pohledu strojvedoucího si myslím, že je skutečně jedno, jestli ve stanici sedí výpravčí nebo stanici řídí dálkově dispečer. Na vysílačce v systému GSM-R stisknu „kouzelné“ tlačíko „2“ a vždy se někomu dovolám (ano, systém občas pokulhává v lokalizaci účastníka a člověk se dovolá tam kam nechce, ale ve většině případů je to při volání ze širé trati – zde by mělo SŽDC odladit přepojování účastníků). Ke sjednání jednoduchého posunu, hlášení připravenosti k odjezdu a podobně skutečně výprvčího ve stanici nepotřebuji.

Otmar
Host
Otmar

Vážení strojvedoucí. V minulosti jsem sloužil jako výpravčí v jedné nejmenované stanici. Viděl jsem z okna dopravní kanceláře jak se vlak rozjíždí ze stanice na návěst stůj tzn přesto že neměl postavenou odjezdovou vlakovou cestu. Okamžitě jsem stiskl generální stop na TRS a vlak zastavil. Dnes z CDP nemám šanci něčemu takovému zabránit neboť nejsem na místě a kamery zdaleka neobsahnou celý prostor stanice. Takže jsme za cenu nulových úspor snížili bezpečnost provozu. To je výsledek.

Michal
Host
Michal

Nulovost úspor tu (bez větší snahy o objektivizaci) postuluje jen pan Sůra, který na net vylepil cancy, které mu poslal do mailu pravděpodobně jeho favorit Berounský.

Úspory tam samozřejmě jsou, jinak by se to nedělalo a řídit trať ve které máte dálkově neříditelnou díru je poměrně složité.

Co se týče rozjezdů proti Stůj, to není úkol pro bdělé plácačky, ale pro vlakový zabezpečovač…

Jirka
Host
Jirka

osobně bych tu ve státě viděl největší úsporu v redukci pisálků a novinářů, dělají jen zle.

X 1
Host
X 1

Jirka
Tož ty vitaj do klubu Miloša Zemana.
Ten je též nemá rád. 🙂

Otmar
Host
Otmar

Aha. A proč ten vlakový zabezpečovač nezastavil těch několik stovek případů ročně projetí návěstidel na stůj?

Mafouz
Host
Mafouz

Přesně tak Karle. Naprostý souhlas. Článek má za úkol pouze přilít olej do ohně, aby si břeclavští po šichtě u piva měli o čem povídat a nadávat, jak to stojí za ho.

Kory
Host
Kory

Ono to nejvíc poznáte při řešení mimořádností, kdy se některé základní věci budou řešit pomaleji, méně efektivně. Pak budou nasraní nejvíc lidi ve vlacích osobní dopravy…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Přesně tak – dokud vše funguje tak, jak má, a nedojde k žádným mimořádnostem, nemuselo by existovat ani CDP a stačilo by naprogramovat GVD do ovladače dálkového řízení. Jakákoli drobnost vyžadující zásah lidského činitele na místě samém, třeba jen zjištění, proč „nedošla“ výměna, je ovšem ve chvíli, kdy zabezpečovací zařízení je ovládáno dálkově a ve stanici nezůstal nikdo, kdo by mohl na místě zasáhnout, pro provoz fatální záležitostí. Ovládat dálkově mezilehlé nebo jednoduché odbočné dopravny asi smysl má (i když se to většinou brzy negativně projeví na stavu tamních budov a nespokojenosti cestujících s „odlidštěnou“ železnicí), ale i k tomu… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Kolego, dneska když se zrušily signalisté a je ve stanicích ZZ typu JOP, tak i když je výpravčí přímo ve stanici, tak stejně nezjistí, proč ta výhybka „nedošla“, neb je to většinou nejméně půl kilometru daleko (někde i více ). A na půl hodiny se z kanceláře vzdálit nemůže. To by to nejezdilo vůbec. Odstranění závady trvá dneska stejně dlouho , ať je výpravčí přímo ve stanici, nebo je to řízeno z CDP.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„A na půl hodiny se z kanceláře vzdálit nemůže. To by to nejezdilo vůbec. “ Pokud nelze jezdit jinak než přes tu „nedošlou“ výhybku, tak se nejezdí vůbec také – takže i ten výpravčí sloužící na JOP tam bude muset dojít stejně. Navíc uzel Břeclav by asi nikdy neovládal jen jediný zaměstnanec ani v případě jejího ovládání z CDP. Netvrdím, že Břeclav dálkově ovládat nelze, ale nutným předpokladem pro řádnou funkci je (podle mě) mít tam stejně i nějaké „terénní“ pohotovostní zaměstnance – a pak je otázkou, je-li vůbec a v čem to dálkové ovládání větším přínosem, než ovládání z… Číst vice »

eso.26
Host
eso.26

Poznají to bohužel velmi dobře, nedaří se odrušit a zesílit vysílačky. Jestliže před dálkovinou byla komunikace v Břeclavi po přechodu vysílaček z analogu na digitál děsivá, dnes je katastrofální. Strojvedoucí nadávají, že se s CDP nemůžou domluvit, výpravčí raději komunikují s CDP přes mobil, protože při hlášení rozhlasu, nebo průjezdu vlaku neslyší nic.

Bratt
Host
Bratt

Jo jo,a teď nějakou jinou pohádku,třeba O Karkulce.V Břeclavi se i vlaky skládají,byl tam velice silný radioprovoz a řídit to na dálku je v podstatě komplikace.Teoreticky může být v republice jedno CDP v Praze….

Apollo 17
Host
Apollo 17

Dnes se vše řídí „na dálku“.A zda je ta dálka 1 km,nebo 100 km je dopravcům jedno.I při „místním „ovládání např. v Děčíně,Ústí si dopravce vše vyřizuje s výpravčím/dispečerem přes GSM-R,nebo vysílačkou.
Komplikace je to jen pro ty výpravčí,ktrým se zruší místa u jejich bydliště.

Bubák 2003
Host
Bubák 2003

No jo,ale furt to řeší s Děčínem a né s Prahou narozdíl od Břeclavi,protože i ten dozorčí sedí v Přerově.Ke konci roku budou na řadě Petrovice u Karviné a to teprv bude panika,hlavně pro Poláka🤪 Dneska tam jsou a pošéfují si to a až nebudou pánbůh s náma🙁. Ale šetřit se musí i kdyby to milión stálo🤨

Franta
Host
Franta

Pokud bude někdo konečně koordinovat provoz na bohumínsku a Petrovicích, aby tam někteří dopravci neblokovali koleje klidně půl dne i déle (typicky vlak pro Lotos Kolej a některé další polské dopravce stojí v Petrovicích i několik hodin s polskou lokomotivou a polák dělá „probu“ nebo vlaky ČDC končící v Ostravě, čekající až na ně vyjde nějaká lokmotiva…). O tom, že si polák dovolí protlačit vlak do Chalupek o x-hodin dřív, oproti domluvě nebo přes upozornění, že vlak do ČR nebude převzat (z různých důvodů). SŽDC by se mělo inspirovat ve vlastních řadách (uzel Děčín) a nejen o tom kecat….jenže to… Číst vice »

Franta
Host
Franta

* v poslední větě mi vypadlo slovo ….dobrých…

Jen tak
Host
Jen tak

a jakej je rozdíl v tom, jestli ten dispečer sedí 20 km nebo 100 km? rozdíl je nulový.

Bubák 2003
Host
Bubák 2003

A jejda,se omlouvám to mělo být v diskuzi né k Vám na mail🤭
Ještě jednou pardón