Infrastruktura Železnice

SŽDC za 178 milionů upraví před 8 lety modernizovanou trať Plzeň – Cheb, řízení přepojí do Prahy

Lokomotiva Siemens Vectron v Plané u Mariánských Lázní na trati 170 mezi Prahou a Chebem. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva Siemens Vectron v Plané u Mariánských Lázní na trati 170 mezi Prahou a Chebem. Foto: Jan Sůra

Jen pár let po dokončení modernizace trati z Plzně do Chebu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá další velkou investici do této tratě. Za 178 milionů chce změnit dálkové ovládání. I přesto, že stávající funguje bez problémů.

Zakázku podle informací ve věstníku veřejných zakázek získala společnost AŽD Praha, která byla jediným uchazečem v soutěži. Dálkové řízení této trati funguje od roku 1967, při modernizaci třetího koridoru dokončené v roce 2011 bylo vyměněn starý reléový systém za moderní elektronický. Teď se ale opět bude systém řízení měnit: namísto z Plzně se bude trať řídit z Prahy.

SŽDC investuje peníze do tratě 170 v době, kdy na jiných úsecích stejné tratě naopak peníze chybí. Jde hlavně o vylepšení a zvýšení propustnosti úseku z Prahy do Berouna. Ten je stále ovládán zařízením z konce šedesátých let minulého století a je na něm výrazně větší provoz, než mezi Plzní a Chebem.  Investici placenou z evropských peněz SŽDC vysvětluje tím, že stávající systém se jeví už jako nevyhovující.

Podle mluvčí Kateřiny Šubové byla při modernizaci trati a jejího dálkového ovládání výstavba centrálního dispečerského pracoviště (CDP) v Praze ještě daleko. Tím, že je už CDP v provozu a postupně se do něj zapojují další tratě, je potřeba podle ní upravit i dálkové ovládání tratě z Plzně do Chebu.

„Technologie postoupily za zhruba 10 let dopředu, precizovaly se požadavky na systém dálkového ovládání a přijala se zásada, že obsluha dálkově ovládaných tratí musí být systémově sjednocena. Centralizace dálkového ovládání přináší řadu synergických efektů, zejména zastupitelnost dispečerů, operativní rozhodování v rámci řízení dopravy, centralizace údržby technologií, řešení návazností na systémy GSM-R či ETCS a další,“ dodala Šubová. Na trati už ale v rámci modernizace bylo instalováno zabezpečovací zařízení třetí, nejvyšší kategorie.

V praxi to znamená, že dispečeři řídící trať z Plzně zmizí a trať bude řízená z Prahy. „Centralizaci řízení není možno řešit pouhým přenesením technologie z Plzně do Prahy. Vybudovaný systém dálkově ovládaného staničního zabezpečovacího zařízení v jednotlivých železničních stanicích však bude využit v plném rozsahu,“ dodala Šubová.

V rámci stavby nedochází k žádným úpravám v kolejišti. Doplňuje se pouze softwarové a hardwarové vybavení v jednotlivých železničních stanicích. V rámci stavby nedojde k omezování železniční dopravy, přepínaná železniční stanice bude po dobu přepínání obsazena výpravčím, stanice se budou přepínat postupně. „Stavba reaguje i na novou výstavbu staničního zabezpečovacího zařízení v uzlu Plzeň a na stavbu tunelu v úseku Rokycany – Plzeň. Je rozdělena do dvou etap v návaznosti na dokončování zmíněných rozhodujících staveb, které ovlivňují technické řešení stavby,“ dodala Šubová.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Dálkové řízení je největší blbost co může být, kdyby radši SŽDC investovalo do zrušení přejezdů na nebezpečných místech a nahrazení nadjezdem nebo podjezdem, nebo zvíšení tratové rychlosti alespon na 200 km/h.

koudsk
Host
koudsk

Nevím, zda je to k smíchu či k pláči. Nejenže ještě nepochopili, že přesouvat všechna pracovní místa do dvou bodů je naprostý nesmysl, oni ještě tuto absurditu povýšili na další level. Namísto toho, aby vždy někde uprostřed tratě udělali zázemí, odkud by bylo možné dálkově ovládat pouze danou trať, čímž by místní výpravčí z okolních staniček přirozeně přešli do dispečerského pracoviště, tak všechno naflákají do Prahy a Přerova. To má teda logiku. V Praze je nejdražší pracovní síla a v Přerově zase není nic. Nevím, jestli mi náhodou něco neuniklo. Možná se před 20 lety v Přerově zrodila nějaká silná… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Dobrý deň, v zahraničí (a zvlášť v tom „železnične vyspelom“, ktoré sa neustále dáva za príklad, ako je Nemecko alebo Švajčiarsko) je ten trend presne rovnaký. V USA, kam sa zasa často všetci vzhliadame za ekonomickou efektivitou sú tiež podobné trendy. O technológie vôbec nejde (resp. len z malilinkej časti, kdeveci ako zálohované napájanie, vzduchotechnika, sociálne zázemie, atď., ktoré by sa museli riešiť pre každý tento bod zvlášť sa vyriešia, a potom udržujú, raz). Ide o zabezpečenie osobného kontaktu medzi tými ľuďmi, ktorý prispieva nejakej snahe sa zlepšovať a komunikovať, zlepšenie kontrolnej činnosti, kedy nadriadení nemusia jazdiť po rôznych stratených… Číst vice »

Vlastimil
Host
Vlastimil

Naprostý souhlas. Vedení SŽDC je naprosto mimo a vyhazuje peníze z oken na jedné straně a na druhé brečí, že nemá na jiné investice a že nemá dostatek výpravčích na velín do Prahy. Jenom blbec může nastěhovat a chtít sestěhovat zaměstnance do Prahy, kde cena bytů je několikanásobně vyšší, nežli na jiných místech v republice, kde si dům výpravčí na DOZ může dovolit leda za několik životů. Takže místo spokojených výpravčích bydlících s rodinou v domečku a dojíždějícím maximálně 30 km do práce vytvoříme barák pro nasrané lidi, kteří budou do práce dojíždět třeba dvě hodiny a vstávat ve 3… Číst vice »

Jakub
Host
Jakub

Ať žije monopol :((( Opravdu to žádná jiná firma neumí? Nebo SŽDC nezveřejnila rozhraní, takže se ani nikdo jiný (bez spolupráce s AŽD) přihlásit nemohl? Není to zvýhodnění při zadání veřejné zakázky? Začne už tohle někdy řešit policie?

bkp
Host
bkp

Občas mám pocit, že ceny železničního zabzař jsou kapitola sama pro sebe… 🙁

Jan
Host
Jan

Pri obecnom trende na železnici, riešiť sebaindividuálnejšie zlyhanie systémovo, sa tomu nedá diviť.

Milan
Host
Milan

Kdy začne SŽDC realizovat plánovanou a ministerstvem schválenou elektizaci „stovek kilometrů tratí“?!
https://ekonomika.idnes.cz/stat-chysta-elektrizaci-dalsich-trati-dxv-/eko-doprava.aspx?c=A160715_173310_eko-doprava_suj

Martin
Host
Martin

Otrokovice – Zlín – Vizovice 2020 Olomouc – Uničov – Šumperk 2019 Praha – Kladno 2023 Plzeň – Domažlice – st. hranice 2021 Kadaň předměstí – Kadaň 2019 Louka u Litvínova – Litvínov 2018 Blažovice – Veselí nad Moravou 2021 Hustopeče u Brna – Šakvice 2018 Boskovice – Skalice nad Svitavou 2020 Brno – Zastávka u Brna ??? Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm 2022 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice 2022 Sedlnice – Štramberk 2023 Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou ???

On
Host
On

Autor je bohužel dost mimo. Ano cena za přenesení řízení z Plzně do Prahy je vysoká a nikdo nenapsal co vlastně obsahuje. Je v ceně příprava na ETCS, která se dřív udělat nedala protože nebyli standarty?
A že se nerekonstruuje trať do Berouna? Stačí se zeptat v Černoších. Tunel nikdo nezaplatí a jakákoliv jiná varianta je zablokována požadavky různých sdružení a úřadů které jdou proti sobě.

Jirka
Host
Jirka

Klasika, SŽDC nemá prachy na opravu tratě z Vysočan, kde chce 30, ale na takový kraviny má… Co k tomu dodat?

Romanero
Host
Romanero

No, SŽDC by zřejmě neměla ani na tohle, ale eurooslíček se otřásl..

Jan
Host
Jan

Ono to ale nezávisí len od SŽDC. Dá sa tvrdiť, že týchto 178 miliónov sa na opravu trate cez Vysočany použiť nedá.

Romanero
Host
Romanero

Dokud bude EU dávat, tak nebudou v tomto státě stavby odpovídat reálným potřebám..

Bohužel se mi zdá, že krom pár jednotek
významnějších staveb, železnice nepříjemně stagnuje. Nic se nestaví, resp. připravené stavby jsou zaseknuté. Dostaví se Ejpovice a Čelákovice a šmitec. Hmatatelné zlepšení do budoucna žádné, místo činů se jen kecá. Dráha na Kladno a letiště opět usnula, přitom letiště hlásí rekordy. Trať podél Berounky kolabuje, na Moravu chybí kapacita, do severovýchoních Čech se dodnes nejezdí nikde ani elektricky, ani dvukolejně. Fakt smutný..

Jakub
Host
Jakub

Čelákovice? Vždyť těma to na této trati začíná. Potom Čelákovice (mimo) – Lysá (mino), kde se bude dělat i most přes Labe, dále největší investice bude Vysočany – Mstětice, kde se bude dělat částečně tříkolejná trať až od Balabenky a v neposlední řadě přeložka Čelákovic do Mstětic.
Dále se uvažuje o čtyřkolejné MAX variantě z Lysé do Velkého Oseka kvůli budoucí trati na Liberec a Hradec. Samozřejmě si myslím, že to padne.

Romanero
Host
Romanero

Stejně je toho na můj vkus málo. Podle mě by mělo být zpracováno projekčně kde co a mělo by se jen čekat na peníze nebo technologické návaznosti. Naprostá většina staveb ještě není ani pořádně na okotovaným papíře. To jsou samý schémátka, memoranda, úvahy, varianty..

A pak, když to nedejbůh všechno dopadne, tak přijde nějaká Eurovia..

T
Host
T

Je to fakt, oproti minulému desetiletí/rokům se staví málo. Na koridorech prakticky vlastně jen Plzeň, Ejpovice, možná něco u ČB a Karviné… Jasně, většina koridorů je už rekonstruovaná, ale nemalá část úseků chybí.

Jan
Host
Jan

Ono to nezávisí od EÚ ani od dotácií, ono to závisí len od prejednateľnosti jednotlivých stavieb. Stavia sa to, čo sa darí pripraviť. A takto by to šlo aj keby žiadna EÚ nebola.

Jan
Host
Jan

Otázka jak může pražák odtržený od reality řešit problémy někde 100 ky km daleko. Zejména při potížích. A zda ten kabel mají redundantní vedený jinudy:-) Nebo zda to jde přes internet.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

A on ten „pražák odtržený od reality“ má snad jiné dopravní zkoušky, než „plzeňák plně v realitě“? Je provoz na téhle trati vážně tak unikátní, že může být řízen jen a pouze z Plzně? Jinak tedy: bombastický titulek, který hledá senzaci tam, kde není – těžko mohli před osmi lety přepojit řízení na Balabenku, když tam v tu dobu ještě ani nebylo kopnuto do země, stejně jako asi těžko mohli osm let čekat s modernizací, když byla stavba spolufinancována z fondů EU. Netvrdím, že SŽDC nemá prioritnější investice, ale kvůli tomu by neměli plán zapojování do CDP Praha hodit za… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Tak otázka pokrok, kdyby někdy lehlo to pražské CDP.. Tak tady asi toho moc jezdit nebude.

Jan
Host
Jan

A v dalším kroku to budou řídit rovnou z Bruselu 🙂

On
Host
On

A jak řešil problémy od reality odtržený plzeňák třeba v Mariánských lázních? Jestli je daleko 50 a nebo 150 km je už je jedno.

Jan
Host
Jan

Jan Sůra: Aj ste sa díval na obsah stavby, alebo idete len podľa jej názvu? Môže obsahovať rôzne veci, ktoré sa pred tými 8 rokmi vyriešili provizórne, prípadne sa dokonca ponechali v pôvodnom stave s tým, že v „dohľadnej dobe“ prebehne práve táto stavba. To sa môže týkať počítačových sietí, väzieb na ETCS, diagnostických systémov, atď.

Honza
Host
Honza

Jan Sůra: V poslední době si Vaší práce začínám vážit. Tím, že neustále píšete o tématu dopravy, tak jste do této problematiky už celkem pronikl a jedním z mála současných českých novinářů, kteří dokáží o dopravě napsat smysluplný článek. Ale v tomto případě si stačilo přečíst i jen informaci z věstníku, na kterou se odkazujete. Jedná o zřízení DOZ nikoliv mezi Plzní a Chebem, ale mezi Rokycany a Chebem. V zakázce je tedy zřízení dálkového ovládání v celém uzlu Plzeň a to včetně projektu. S ohledem na tento rozsah mi ta cena přijde přiměřená. Nehledejte seznaci tam, kde není.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Je to jednoduché, pražák, který toto vymyslel bere na SŽDC plat 80 000, takže si svůj bejvák za 5 milionů může vzít hypotéku a má to za 62 platů splacené (bez ostatních nákladů), Výpravčí, kterého násilím chtějí nahnat do Prahy a musí jet autem dostane 25 000, hypotéku nedostane, za dopravu zaplatí 4000 měsíčně a na ten byt v Praze by musel splácet 200 platů. No a tak holt pražák odtržený od reality rozhodně a pak čumí, že mu to nikdo nechce dělat. No ono po odečtení dojíždění a času na dojíždění může milý výpravčí jít klidně do Kauflandu.

Newsletter

Výběr editora