V Bratislavě na jeden den vrátí do provozu deset let odstavený trolejbus
Trolejbus Škoda 21Tr. Foto: DPB
Dopravný podnik Bratislava dokončil opravu trolejbusu 21Tr, který je na Slovensku unikátem. I když se celkově tohoto typu trolejbusu vyrobilo
Nadšení výrobce, provoz zjevně bez nadšení, nyní nadšení našenců. Vždy si říkám, že důvody neúspěšného provozu jsou v lidech, ne v technice… Jinak Kotas odvedl dobrou práci, v jednoduché ladnosti je více krásy než ve složité nehomogenitě.
Nadšeně fandím bratislavským nadšencům, že dokáží vybojovat zachování dokladů historie bratislavské MHD a jejich užitečnou prezentaci pro veřejnost. Přeji mnoho dalších podobných úspěchů!
Prijedte do Liberce. U nas je historie dopravnich prostredku soucasnost. 10 let stary trolejbus, to by v Liberci byla horka novinka.
Ten trolejbus je z roku 2003. Paradoxně v době, kdy v Bratislavě jezdily jen 14/15 Tr, toho moc nenajezdil.
To by právě v Liberci jistě byla – jen si neumím představit, kde, kudy a kam by v Liberci jezdil, pokud by se neměly úplně zrušit i ty zbytky původně dost rozsáhlejší sítě tramvajových tratí. Ale jinak klidně podpořím názor (pokud jej někdo bude prosazovat), že síť (parciálních) trolejbusů by asi byla pro Liberec mnohem užitečnějším systémem než tramvaj.
To fandíte tedy především místnímu vedení města a potažmo vedení společnosti.
Vypadá to jako vystřihovánka z Ábíčka z 80. let, tak Kotas asi trochu zaspal…
Vsak taky pochází z počátku devadesátek, co bys v tý době čekal za designový odvaz?
Tak nějak. Z pana Kotase se dělá špičkový designer, jenže když se podíváte po světovém designu, tak zjistíte, že špička vypadá (naštěstí) úplně jinak.
Škoda těchto strojů a výroby ve Škodě Ostrov…21Tr a 22Tr jsou pohodlné trolejbusy. Hlavně v zimě 22Tr se svými dvěmi hnanými nápravami funguje mnohem lépe než všechny novější modely…
Následné modely 24Tr a 25Tr v kastlích Irisbusu nejsou pro cestující nic moc. A 31Tr v kastli SORu taky nic extra…
Pohon střední nápravy se dá vyrobit i dneska. Ale bude to dražší a zimy jsou mírné. Tři centimetry sněhu v Praze bývají 2x do roka a ani tam trolejbusy nejezdí. Brno je jižněji a problémy bývají snad jen v kopci na Vinohrady, jenže přezouvat kvůli třem hodinám břečky celý vozový park na zimní gumy je nahouby. Stejně to tam zůstane stát, protože tam zapadl někdo jiný, jaro a silničáře nevidět.
Jenže 31Tr má v Brně problémy rozjet se i na skoro nových celoročních pneumatikách ze zastávky na rovině, když na silnici leží 3 cm rozsolené břečky…aneb hlavně že to má protiprokluzový systém omezující výkon.
A pokud vím, tak 25Tr často praskala hnaná náprava, protože nebyla dostatečně dimenzovaná na točivý moment elektromotoru při rozjezdech…
Pohon prostredni napravy ma 27Tr v Usti nad Labem. Skoda by umela udelat opet pohon prostredni i zadni napravy, ale cena takoveho specialniho kousku by byla neumerne vysoka. Takze je to vsechno o penezich. A penize jsou vlastne i duvod, proc se Skodovce nevyplati delat vlastni kastle.
To by ale tuto variantu musela Škoda napřed nabídnout v tržních konzultacích. On by pak asi nebyl problém mít odbyt 50 ks a více, pokud by byl dobře postavený a s baterkou (Brno, nejspíš i Praha,…). Ale nenabízenou a nevyvinutou věc (aspoň na úrovni hotových výkresů, nejlépe v podobě prototypu) si holt nikdo neobjedná…
Nejhorsi co muze byt
21Tr se vyráběl i jako verze 21Ab, to jest jako klasický nízkopodlažní autobus. Jezdily v Mladé Boleslavi.