Doprava ve městě Trolejbusy

V Bratislavě na jeden den vrátí do provozu deset let odstavený trolejbus

Trolejbus Škoda 21Tr. Foto: DPB
Trolejbus Škoda 21Tr. Foto: DPB

Dopravný podnik Bratislava dokončil opravu trolejbusu 21Tr, který je na Slovensku unikátem. I když se celkově tohoto typu trolejbusu vyrobilo přes sto kusů, na Slovensko se dostal jediný a kvůli nedostatku náhradních dílů jeho provoz v Bratislavě před deseti lety skončil.

Trolejbus vyrazí do provozu na jediný den: příští sobotu 16. listopadu u příležitostí 110 let provozu trolejbusů ve slovenském hlavním městě.

Trolejbus pro Bratislavu vyrobila v roce 2003 Škoda Ostrov, v té době šlo o nejmodernější trolejbus na Slovensku. Autorem designu je Patrik Kotas. Šlo o první nízkopodlažní trolejbus na Slovensku. Těsně po dodání prvního trolejbusu ale Škoda ukončila jeho výrobu. „Pro svoji atypičnost a problém s náhradními díly byl vyřazen před deseti lety úplně z provozu,“ řekl mluvčí DPB Martin Žarnovický.

Po opravě ho začne dopravce používat zejména na výcvik řidičů v rámci autoškoly. Veřejnosti ho představí v provozu na lince “Máme spoločný cieľ, která povede přes celé město. Trasa je naplánována hlavně pro rodiny s dětmi, které si mohou udělat netypický výlet. Lístky budou stát euro, platit budou celý den.

DPB oznámil v pátek mírnou změnu trasy: v oblasti Patrónky proběhne oprava plynovodu, což si vyžádá i výluku trolejbusů.  „Namísto Železnej studničky bude trolejbus jezdit k Horskému parku a zastavovat bude aj na Trnavskom mýte,“ vysvětlil Žarnovický. DPB současně navýšil proti plánu počet spojů, namísto tří jízd pojede pětkrát. Jízdenka bude platit celý den.

Nová trasa trolejbusu bude: Cintorínu Vrakuňa – Mierová – Saleziáni – Trnavské mýto – SAV – Hroboňova – Bratislavský hrad – Hodžovo námestie – Koliba.

Jízdní řád linky “Máme spoločný cieľ” z vybraných zastávek

Koliba: 11:11, 13:11, 15:11, 17:11, 19:11-končí vo Voz. Hroboňova
Hodžovo námestie: 11:19: 13:19, 15:19, 17:19, 19:19
Hrad: 11:23, 13:23, 15:23, 17:23, 19:23
Vozovňa Hroboňova: 09:30, 11:30, 13:30, 15:30, 17:30
Trnavské mýto: 09:40, 11:40, 13:40, 15:40, 17:40
Príchod Cintorín Vrakuňa: 09:55, 11:55, 13:55, 15:55, 17:55

Cintorín Vrakuňa: 10:05, 12:05, 14:05, 16:05, 18:05
Trnavské mýto: 10:20, 12:20, 14:20, 16:20, 18:20
Vozovňa Hroboňova: 10:30, 12:30, 14:30, 16:30, 18:30
Hrad: 10:35, 12:35, 14:35, 16:35, 18:35
Hodžovo námestie: 10:39, 12:39, 14:39, 16:39, 18:39
Príchod Koliba: 10:47, 12:47, 14:47, 16:47, 18:47

(text aktualizován 15.11 o změny v jízdním řádu)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Nadšení výrobce, provoz zjevně bez nadšení, nyní nadšení našenců. Vždy si říkám, že důvody neúspěšného provozu jsou v lidech, ne v technice… Jinak Kotas odvedl dobrou práci, v jednoduché ladnosti je více krásy než ve složité nehomogenitě.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Nadšeně fandím bratislavským nadšencům, že dokáží vybojovat zachování dokladů historie bratislavské MHD a jejich užitečnou prezentaci pro veřejnost. Přeji mnoho dalších podobných úspěchů!

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Prijedte do Liberce. U nas je historie dopravnich prostredku soucasnost. 10 let stary trolejbus, to by v Liberci byla horka novinka.

Kubrt
Host
Kubrt

Ten trolejbus je z roku 2003. Paradoxně v době, kdy v Bratislavě jezdily jen 14/15 Tr, toho moc nenajezdil.

pozorovatel
Host
pozorovatel

To by právě v Liberci jistě byla – jen si neumím představit, kde, kudy a kam by v Liberci jezdil, pokud by se neměly úplně zrušit i ty zbytky původně dost rozsáhlejší sítě tramvajových tratí. Ale jinak klidně podpořím názor (pokud jej někdo bude prosazovat), že síť (parciálních) trolejbusů by asi byla pro Liberec mnohem užitečnějším systémem než tramvaj.

Brno Kibernet
Host
Brno Kibernet

To fandíte tedy především místnímu vedení města a potažmo vedení společnosti.

Jarek
Host
Jarek

Vypadá to jako vystřihovánka z Ábíčka z 80. let, tak Kotas asi trochu zaspal…

AAA
Host
AAA

Vsak taky pochází z počátku devadesátek, co bys v tý době čekal za designový odvaz?

koleyy
Host
koleyy

Tak nějak. Z pana Kotase se dělá špičkový designer, jenže když se podíváte po světovém designu, tak zjistíte, že špička vypadá (naštěstí) úplně jinak.

Gremli
Host
Gremli

Škoda těchto strojů a výroby ve Škodě Ostrov…21Tr a 22Tr jsou pohodlné trolejbusy. Hlavně v zimě 22Tr se svými dvěmi hnanými nápravami funguje mnohem lépe než všechny novější modely…

Následné modely 24Tr a 25Tr v kastlích Irisbusu nejsou pro cestující nic moc. A 31Tr v kastli SORu taky nic extra…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pohon střední nápravy se dá vyrobit i dneska. Ale bude to dražší a zimy jsou mírné. Tři centimetry sněhu v Praze bývají 2x do roka a ani tam trolejbusy nejezdí. Brno je jižněji a problémy bývají snad jen v kopci na Vinohrady, jenže přezouvat kvůli třem hodinám břečky celý vozový park na zimní gumy je nahouby. Stejně to tam zůstane stát, protože tam zapadl někdo jiný, jaro a silničáře nevidět.

Gremli
Host
Gremli

Jenže 31Tr má v Brně problémy rozjet se i na skoro nových celoročních pneumatikách ze zastávky na rovině, když na silnici leží 3 cm rozsolené břečky…aneb hlavně že to má protiprokluzový systém omezující výkon.

A pokud vím, tak 25Tr často praskala hnaná náprava, protože nebyla dostatečně dimenzovaná na točivý moment elektromotoru při rozjezdech…

Ondros
Host
Ondros

Pohon prostredni napravy ma 27Tr v Usti nad Labem. Skoda by umela udelat opet pohon prostredni i zadni napravy, ale cena takoveho specialniho kousku by byla neumerne vysoka. Takze je to vsechno o penezich. A penize jsou vlastne i duvod, proc se Skodovce nevyplati delat vlastni kastle.

Gremli
Host
Gremli

To by ale tuto variantu musela Škoda napřed nabídnout v tržních konzultacích. On by pak asi nebyl problém mít odbyt 50 ks a více, pokud by byl dobře postavený a s baterkou (Brno, nejspíš i Praha,…). Ale nenabízenou a nevyvinutou věc (aspoň na úrovni hotových výkresů, nejlépe v podobě prototypu) si holt nikdo neobjedná…

Dgffuu
Host
Dgffuu

Nejhorsi co muze byt

Zrzek
Host
Zrzek

21Tr se vyráběl i jako verze 21Ab, to jest jako klasický nízkopodlažní autobus. Jezdily v Mladé Boleslavi.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince