V Brandýse začne provoz nového P+R , nabídne i 76 míst pro jízdní kola
Parkovací dům v Brandýse nad Labem. Foto: Kateřina Stránská / Městský úřad Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
Většinu nákladů na stavbu zaplatí evropská dotace.
Skvele, a ted uz chybi jenom mala drobnost – postavit zeleznicni trat z Brandysa do Prahy, aby mel parkovaci dum kdo pouzivat … 🙂
Je videt, ze je tam na radnici asi dobrej oddil. Jedno stani maji cca za polovinu toho co mame na Cernem Moste. A pak ze to nejde👍🏻 Chtelo by se v Praze konecne zbavit tech kmotru a stavet infrastrukturu za normalni ceny.
A souhlas se zde zminenym pristupem, mit vice pomalejsich nabijecek, klidne zatim mize byt jen priprava a postupne dle poptavky dodelavat. P+R jsou na nekolikahodinove stani, tak tam dava smysl vice pomalych nabijecek.
Ale Čerňák se snad soutěžil za současného vedení, tedy teoreticky už bez kmotrů
Zakázka byla vypsána za vlády Adriany Krnáčové pár dní před volbami.
Tak jsem si to dohledal, Stavba č. 42932 P+R Černý Most III.; stavební práce
Datum zahájení zadávacího řízení 09. 10. 2019
Lhůta pro doručení žádosti o účast 23. 10. 2019 09:00:00
Lhůta pro podání nabídek 09. 12. 2019 08:00:00
Datum uzavření smlouvy 20. 04. 2020
Zmiňovanou zakázku vyhlášenou před volbami zrušili, pak to v roce 2019 nové vedení vyhlásilo znovu. Takže výsledek včetně té uváděné drahoty jde čistě za stávajícím vedením.
Asi mi něco uniká. Cena Čerňáku 495M za 886 míst takže 550k za místo. V Brandejse 140M za 316 míst takže 440k za jedno místo. Takže není – jak píšete – za polovinu ceny, je za 4/5 ceny. Jinými slovy: plusmínus stejně.
Přičemž na Čerňáku jsou ty peníze navíc vidět na první pohled – fasáda je esteticky někde úplně jinde než tady. A samozřejmě, že jiná cena ale může být i důsledek dalších faktorů, třeba že se v Praze dost tlačilo na čas výstavby a taky třeba může být jiná geologie podloží a podobně.
Kolik lidi, co z domova vyjede autem, bude v Brandyse presedat do neceho dalsiho a necha tam sve auto?
Zajimaly by me ty dobijeci stojany. Proc jich je tak malo? Na p+r prece neni treba rychlonabijeni. Predpoklada se, ze to auto tam bude stat cely den, takze pokud to s elektromobilitou myslime vazne, tak nabijecka by mela byt u kazdeho mista, ale uplne staci klasicka 230/16 zasuvka aby se dobil dojezd tech par km k a z nadrazi. Rychlonabijecka muze byt pouze u nekolika vybranych stani.
Dtto jako na Černém Mostě. Ta příprava stavby prostě trvá tak dlouho, že v době, kdy se s přípravou začalo, ještě nikdo elektroauta neuvažoval.
A je potřeba tam dobíjet? Na tohle P+R asi nepojedou lidi z nijak velký dálky. A z blízkýho okolí v pohodě dojedou sem i zpátky domů na zlomek dojezdu a dobijou si přes noc doma. I ta 230/16 zásuvka násobená počtem míst je slušnej příkon do toho baráku. A stavět (a platit) ho jen tak, když není moc potřeba… A když někdo dojede úplně vybitej, pár nabíječek tam bude.
No tady jde prece o to, jakou elektrokou nabijite. Pres den muzete nabijeckami uklidit prebytek ze solaru, zatimco doma pres noc to nakrmite pekne uhlim.
Není to při našem mixu spíš naopak přes den ve špičce uhlím a v noci jádrem?
Je fakt, že je asi teoreticky možnej vývoj elektromobility a energetického mixu, při kterém byste měl pravdu. Ale nepřipadá mi pravděpodobnej. A pokud by nastal, furt bude otázka, jestli to 300 aut v Brandýse, který budou v průměru dobíjet cestu pár (max. nižší desítky) km, vytrhne.
No vzhledem k tomu, ze Nemci vypnuli dalsi jaderky, tak ty nase se pres noc spolecne s uhelkama a plynovkama jeste jednou pekne zapoti…., zvlaste kdyz si kazdy vecer napichene jeste to svoje EVcko
Pokud by ta solární elektrárna byla na střeše toho parkoviště (proč vlastně není?), tak je náš mix úplně irelelevantní. Navíc by se tak fotovoltaika mohla sama zaplatit (a to jak z poplatku za její použití, tak i za přebytky dodávané do sítě). Následně by už jen vydělávala, resp. by přispívala ke splacení investice za parkoviště.
Fotovoltaika na střeše toho parkovacího domu (pokud není parkování i tam), by mi jako dobrej nápad přišla. O dost lepší nápad, než tahat tam zásuvku pro dobíjení ke každýmu z 300 míst.
Nekdo mistni se tam muze zajit podivat 🙂
Při našem mixu v noci pokrývá jádro stěží 60 % spotřeby. Spotřeba totiž neklesá pod 6500 MW ani v létě, dnes nad ránem odběr klesl na 8100 MW. A výkon obou JE znáte. Ano, uhelky jedou nosntop.
Leda že by bylo v JE instalováno 8000 MW. Není a ani za 10 let nebude.
Live data: https://www.ceps.cz/cs/data
Zbytek je ničím nepodložené a nevědomé nadšení.
opravím Vás uhelky nejedou nonstop, alespoň ne všechny, pokud tedy tím nonstop myslíte nonstop na 100 % instalovaného výkonu, jinak, že jsou nonstop v provozu to samozřejmě ano
…..nemluve o tom, ze panelakovi budou jednou dobijet jenom takto, protoze na sidlistich nebude kde…
že budou mít lidé co bydlí v panelákách na elektroauta toho se myslím nedožijeme, takže je tato starost dost zbytečná!
Oni možná nebudou mít ani na vytápění. Tleskejte, právě jste pomocí green deal získali collateral homeles damage.
samozřejěmě, jedná se o sarkamus černý jak saze z komína.
Já zas vidím šibry, co na výstavbě dobíječek na sídlištích královsky zbohatnou.
Dotace + dotace + platby za kWh.
To bude vejvar.
Je to určitý benefit, který bude motivovat k používání toho parkování, když už tady řidičům dotujeme kryté parkovací stání. Pokud chce mít ekologičtější dopravu, tak je potřeba k tomu přizpůsobit infrastrukturu, tedy mít nabíječky všude kde to jde, hlavně pro ty, kteří si doma nemají kde nabíjet.
Přesně tak. S údivem zjišťuju, jak většina lidí nemá ani ahnung o tom, jaký množství energie je pro EV potřeba a vůbec nechápou, jaký nutný příkon to pak znamená. A že mít někde 300 na jednom místě 300 nabíječek, byť pomalých, znamená trošičku jinak dimenzované dráty než když na stejném místě bude svítit 20 zářivek. A to už se vůbec nebavím o představách, jak připojím rychlonabíječku div né přes prodlužovačku… Masivní nástup elektromobility bude vyžadovat radikální přebudování sítě a zvýšení přenosových kapacit, ke každý dálniční „benzínce“ bude třeba kabel jak ke hliníkárně (a k normální menší „benzínce pak kabel jak… Číst vice »
A kdo rika, ze vsechny museji byt nutne aktivni? Auto pripojite, nabijite a v pripadne nutnosti se nabijeni odpoji stejne jako to znate doma pri NT a VT. Nikde jsem nepsal, ze musi byt rezervovany vykon 230v/16A x pocet parkovacich mist. Auta by se dobijela postupne dle prebytku v siti a dimenze pripojky. Nebo si snad myslite, ze my vsichni mame skutecne v siti rezerovanou kapacitu prenosu dle jistice?
To samozrejme nemáme. Leč tady je to o něčem jiném – přijede-li někdo ráno k nabíječce a nechá tam stát auto celý den, asi to bude primárně proto, že si chce nabít auto. A zjistí-li pak večer, že se tak z vámi výše popsaných důvodů nestalo, asi ho to „přiliš depotěší“. To pak dává větší smysl to zvolené řešení, kdy je nabíječek méně, ale skutečně nabíjejících.
Jako jak? Ze si nekdo da nabit auto a vecer se prijde podivat, jestli se to povedlo nebo ne?
Muzeme byt radi, ze jsme chudy stat a elektroauto neni dostupne pro kazdeho, kdo by ho chtel.
A k cemu jsou tam tedy ty soucasne vykone nabijecky? To jako rano prijedu, auto se na ni klidne za 20 minut nabije a pak tam bude dalsich 8 hodin jenom blokovat misto. Napsal jsem jenom uvahu ke vsem mistum, pokud to nekhoto tolik drazdi, napisu ke 1/3 mist. Princip meho prispevku spociva v tom, ze na parkovistich tohoto typu se ocekava dlouhe stani, tak mi prijde mnohem smysluplnejsi poskytnout nabijeni na mnohem vice mistech ale samozrejme z duvodu kapacity s omezenym prikonem. Takto nabijete mozna 100-200 aut, s tim rychlonabijem vam to obsadi jedno auto na cely den a… Číst vice »
Tak ona je otázka, jestli to vůbec jsou rychlonabíječky. Jestli to není šest pomalých nabíječek (respektive 3 na 6 stání) pro ty velmi vzácné případy, kdy někdo přijede a opravdu by potřeboval dobíjet. Přičemž se (IMO správně) počítá s tím, že drtivá většina lidí, i kdyby přijela elektromobilem, tak dobíjení nebude potřebovat, protože budou mít z domova dost nabito i na návrat. Rychlonabíječky by mi dávaly větší smysl ještě mimo tu placenou P+R zónu. Ale pokud jsou to opravdu rychlonabíječky a jsou z prostorových důvodů až v té P+R zóně, nebojte, blokovat ji celý den vás pravděpodobně vyjde draho. Rychlonabíječky… Číst vice »
Podle mě, pokud to má fungovat, musíme si uvědomit, že na převážnou většinu obvyklých jízd není potřeba opakovaně rozhýbávat víc jak tunu železa na osobu. Tedy zároveň s elektrifikací musí dojít k výraznému snižování počtu aut. (Samozřejmě se současným růstem možností půjčit si (elektro) auto na ty cesty, které budou bez auta těžko proveditelné). Když si člověk srovná spotřebu surovin na baterku a proudu na nabíjení pro jedno elektroauto a kolik může být ze stejnýho množství materiálu elektrokol (a stejným proudem nabitejch), je to naprosto logický. Nemá cenu na jedný straně šetřit životní prostředí variantou pohonu a na druhý ignorovat… Číst vice »
Jo, to je další věc. Jakoby vlastně u elektroaut vůbec neexistovalo něco jako spotřeba a ekologický dopad při výrobě (takže se pak dostáváme k paradoxům, že malé benzínové auto se supermoderním motorem je neekologické, zatímco hovadná dvouapůltunová e-SUV eskologická jsou, ač reálně totak vůbec není. A to už vyráběj i elektrickýho hummera, co váží 4,2 tuny). A další věcí, krom vámi zmiňované váhy je i prostor. V posledních letech tu jede zcela zvrácená móda obřích aut, kvůli kterým se musejí zvětšovat parkoviště, a všichni se tvářej, že je stačí „přepnout“ na elektřinu a vše je vyřešeno. Není. Tady je fakt… Číst vice »
Přesně tak. Přechod na elektřinu u těch aut, který budou nadále třeba, je fajn a rozhodně dobrá věc, ale sám o sobě nic neřeší. Upravit infrastrukturu tak, aby bylo o dost jednodušší se obejít bez auta (minimálně ve městech) nejspíš udělá podstatně větší rozdíl podstatně levněji (pro erár i pro jednotlivce).
O zhůvěřilostech typu toho elektrickýho Hummeru škoda mluvit…
Tak to preju mnoho stesti pri presvedcovani lidi, at si presednou do autobusu a nejedou za nim sami v aute 😀
Tohle opravdu nas nefunguje…
No ona podstatnou část lidí k tomuhle donutí cena elektoaut a cena elektřiny, takže není potřeba, abych já osobně někoho přesvědčoval.. 🙂 Nicméně, jádro sdělení je fakt zcela jinde…
Tak nějak, ono i u těch spalovacích aut by se řada lidí asi dost divila, kdyby si pár let zapisovali veškeré výdaje na auto a pak podělili nájezdem za tu dobu (samozřejmě pokud nemají služební, ale i ty budou třeba časem vzácnější zboží).
Druhou stranou mince je samozřejmě infrastruktura, která umožní snadný a plnohodnotný fungování bez auta. V tom máme jako země i jako města hodně co dohánět.
Ono nejde jen o tu infrastrukturu pro fungování bez auta (jakkoli to v aglomerační oblasti dává velký smysl), ale i o dopravu individuální, kterou, alespoň do tý doby, než si půjde mobilem ve smyslupným čase přilákat nejbližší autonomní vozítko, nelze zcela nahradit. A tady fakt není racionální důvod, aby věc, která vozí jednoho člověka, byla velká jak tank a ještě jí musel erár řešit parkování. Bez ohledu na to, na co ta věc jezdí.
Jo, ale podle mě to jde jedno s druhým. A bohužel při rychlostech obvyklých mimo obce (a i při těch ve většině obcí u nás), můžou být pro chodce a lidi na kolech a spol. nebezpečný i ty rozumně velký auta. Takže infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu (tedy primárně na lidský pohon s max. pomocným malým elektromotorkem) vidím jako prioritu. Aby v řadě případů nebylo potřeba žádný auto. Pak nějaký ty parkovací místa pro rozumně velký auta. Protože občas prostě potřeba jsou a budou. Dražší místa pro velký auta (dodávky, náklaďáky, atd.) protože i ty jsou potřeba. Ovšem o tolik dražší,… Číst vice »
To vše samozřejmě navíc k adekvátní infrastruktuře pro hromadnou dopravu.
A co kdyz si dovoli koupit elektroauto clovek, co si doma nedobije vubec nic?
Kolik takových bydlí v takové vzdálenosti od Brandýsa, aby pro ně tohle P+R parkoviště dávalo smysl? A zároveň takové, že by na tu cestu na nádraží potřebovali auto?
Elektro auta mají přece parkování v Praze zdarma, tak proč by měla zabírat místo v P+R garážích, to nedává smysl. A i kdyby tak když má někdo na auto za 1,5 mil. Tak má i na garáž se zásuvkou!
Otazka je, jak budou EV auta na dojizdeni vypadat. Pochybuji ze budeme na nadrazi masove dojizdet Enyaqem za 1.5 mil. I ta minimalisticka Dacia Spring je porad nechutne draha. Realna cesta jak zlevnit Ev auta je hlavne minimalizace jejich baterii a na podobna dojizdeni budou auta s dojezdem nekolik desitek km maximalne. Realne to auto budete potrebovat v p+r dobit, ale mnozstvi nutne energie bude male. Mel jsem moznost ridit Toyotu i-Road a toto bude jednou masoval mobilita na popojizdeni okolo komina.
Pominu-li efekt „drahá hračka, ukážu sousedům, že na to mám“ a spíše teoretickou možnost nouzového využití pro cestu na delší vzdálenost. Jaký je praktický přínos té Toyoty i-Road oproti (e-)(cargo-)kolu? Já ho totiž nevidím. Minimálně na denní cestě pár km z domova na nádraží a zpět. Co (koho) uvezu tímhle, to zvládne i to kolo. Pravděpodobně příjemněji a ještě se trochu protáhnu.
Maximálně v tom, že v autě jste krytej vůči počasí…
Jo, to mě taky napadlo, ale kdybych byl tak rozpustnej, asi by mi vadilo i vystavení počasí na tom pokračování cesty dál vlakem a MHD.
Existují i kapotovaná kola (tzv. velomobily), kde jste krytý vůči počasí
https://etrike.wordpress.com/tag/quattrovelo/
v některých svezete i dítě nebo hromadu nákladu.
Akorát jsou dražší a trošku těžší (dohromady 20-40 kg, stále směšné ve srovnání s autem) než „běžná“ kola (ale zase rychlejší).
Celé je to o bateriích. Dokud nevymyslíme něco jiného než ty stávající, jejichž výroba je naprotým výsměchem ekologii a navíc jsou pekelně drahé, není šance se s elektromobilitou nějak výrazně pohnout…
Tak snad to bude opravdu sloužit aspoň z části jako P+R a ne jen jako dotované parkování pro místní, jak naznačuje ta nabídka celoročních karet, která je v systému P+R celkem ojedinělá (aspoň, že jejich ceny nejsou drasticky podstřelený). Nicméně 76míst pro kola je fajn, i když ty stojany působí jako přidaný dodatečně a ne jako něco, s čím se v projektu od začátku počítalo. Pokud to bude i nějak hlídaný, bude to určitě +. Škoda jen, že je to na trati, odkud je to do Prahy s přestupem, to využitelnost jako P+R dost snižuje. Vedle v Čelákovicích by to… Číst vice »
Taky mě hned napadlo, že pro P+R není Brandýs úplně ideální, ale neznám místní poměry, nejsou tam nějaké příměstské husy směr Praha?
Jsou, ale atoji ve stejne kolone jako ta auta.
Určitě jsou a nejspíš ne málo, je to pokud se nepletu jedna z těch tras, na kterou chce kraj parciální trolejbusy. Ale i tak, P+R na slušný vlakový trati vedoucí přímo do cílovýho města bude vždycky lákavější než na autobusu nebo trolejbusu. Na druhou stranu na D10 a z toho směru do Prahy každý odlehčení dobrý, takže když to bude fungovat i tak, ať už ti lidi pojedou dál do Prahy čímkoli (busem, vlakem s přestupem nebo úvratí v Čelákovicích) tím líp. A snad nezůstane jen u toho, ale přidaj se i místa u tratí o dost lepších pro dojíždění… Číst vice »
Příměstské busy v Brandýse samozřejmě jsou, ale neumím si představit, že by někdo auto odložil v Brandýse, aby mohl přestoupit na bus směr Černý Most (navíc ze zastávky Pražská to jezdí buď po dálnici, ale předtím vás čeká okružní jízda Brandýsem nebo 367 po okreskách přes Jenštejn, oboje vyjde tak cca na 25 minut), kde už P+R je s přímým přestupem na metro. Pak se nabízí bus 375 na Letňany a Českomoravskou, ale jízda tímto busem je celkem zdlouhavá (na Letňany autem 16 min, busem 26, na Vysočanskou 33 busem a autem 16) pochybuji, že by jej někdo z P+R… Číst vice »
Třeba přestoupí na bus 375 🙂 a bude ještě o něco narvanější!
„Stavba domu začala na podzim 2029.“ To asi těžko, opravte si chybu.
Návrat do budoucnosti 😉
Clovek se vam nezavdeci. Konecne je tady neco postaveno vcas a vam to vadi….
To by mě tedy zajímalo dopravní chování uživatele P+R. Jako že motorista zaparkuje v Brandýse na nádraží, aby odtud jel autobusem do Prahy?
Asi počítají s tím, že se někdy přes Brandýs postaví elektrifikovaná trať (nebo rovnou VRT) směr Ml.Bol》Liberec, ale tohle je podle mě vyhozenej peníz. To by to už mělo větší význam v Čelákovicích, Neratovicích, nebo v Kralupech.
Za sto let možná! 🙂 ale obecně každé garáže jsou pokrok!!!
V Čelákovicích parkovací dům bude.
Nebo jim prostě vadí centrum plné zaparkovaných aut. Teď můžou smazat parkovací místa, zvýšit poplatek za stání na ulici, zavést (pokud už není) rezidenční parkování.
Pokud se zvysi pocet (nedostatkovych) parkovacich mist, vic lidi si poridi dalsi/sluzebni auto (kdyz uz ma kde parkovat).