V Bosně a Hercegovině po 31 letech obnovili železniční trať, za návratem vlaků stojí těžaři
Obnovní provozu na trati Vareš - Podlugovi. Foto: British embassy Sarajevo
Provoz na trati přerušila válka.
Provoz na trati přerušila válka.
No vida, Kenedi pořád žije!
Když se koukám na mapu, tak si moc nedovedu představit využití těch osobních vlaků. Auto má v Bosně úplně každý, co jsem tam viděl už před lety.
Minimálně do Brezy se jezdilo ještě koncem první dekády. Byl tam uhelný důl, posun v parní trakci. Ale na neprovozované části mnohde chyběly koleje.
Do Brezy do dolu se jezdí pořád. Jen tam posun zajišťuje mašina ŽFBH při obsluze.
To asi trať Sunja-Knin nečeká, že?
Sunja – Volinja se jezdí (HŽPP)
Volinja – Dobrljin (přeshraniční úsek = osobní doprava nejezdí)
Dobrljin – Novi Grad se jezdí (ŽRS-RS)
Novi Grad – Bihač jezdily ZFBH (rychlík ze Sarajeva s Talgem), ale vypadá to, že momentálně nic.
Dál to stálo vlivem tratě a několikaterému křížení hranice za houby = prostě Balkán. Několikrát byla snaha o obnovení, jezdilo se do stanice Martin Brod, a do Kninu už dlouho nic.
Těch 31 let určitě trať nebyla bez provozu, přestalo se tam jezdit až relativně nedávno. I ta obnova spočívala hlavně ve vyřezání náletové zeleně, stromů a výměně pražců místy.
Ale na Bosnu docela úspěch.
Stejně je to jen
důsledek obnovené těžby a zájmu těžební společnosti. Jinak by to tam zarůstalo dále. Viz třeba trať do Tuzly…
Tam ale jede několik vlaků denně mezi Mostarem a Sarajevem, takže tim spíš je netankuje cokoliv jinýho.
Takže tady díky těžbě bude asi i osobka, která by jinak nebyla.
Nebýt „jenom těžby“, tak spousta železnic nikdy nevznikla. Totiž nebýt „jenom těžby“, tak by snad ani Threvithick nestavěl lokomotivu.
Mělo to z Vareše původně pokračování směr Bělehrad? Nebylo tam někde spojení přes Tuzlu nebo Zvornik?
Spíš ne je to o překonání dvou hřebenů. Myslím si, že jsou rádi, že horko-těžko propojily Tuzlu se Zvornikem.
Pokračování nebylo. Trať byla postavena jako vlečka do tamních dolů, takže pokračování nebylo ani v plánu.
Ne. Ale Federace Bosny a Hercegoviny by ze strategických důvodů ráda postavila železnici z Vareše do Banoviči a napojila tak Tuzlu mimo „nepřátelskou“ Republiku Srbskou.
Dobře vy.
Nevím, kde berete ten optimismus 🙂 , když se podívám do jízdních řádů ŽRS-RS a ZFBH, tak by si spíš zasloužili nakopat do zadní části těla. To je Balkán na druhou…
Dvě poloviny země spolu nemluví, potom to tak vypadá, že na síti každé části jezdí jen pár vlaků. ŽFBH by zájem měly jezdit až do Zagrebu, spolupráce s HŽPP se jim do Ploče povedla, ale ŽRS jsou finančně v háji a o „nepřátelská“ Talga na své svrchované unitární síti určitě nemají zájem.
Bosenské železnici by pomohlo oddělení dopravní cesty a následná LIBERALIZACE. Bosna je poslední zemí v Jugoslávii s unitárem.
Tyhle liberalizační vize jsou hodně zrádné: pokud není právě nablízku patřičný „srdcař“, který je současně i dostatečně finančně solventní, pak ten váš návrh na „rozkulačení“ unitární železnice může naopak situaci výrazně zhoršit – supů kroužících nad zmírajícími těly zažila (i) železnice za dobu své skoro dvousetleté existence víc než dost (a známe takové ostatně i od nás, a i aktuálně). A právě na Balkánu bych velké pozitivní zázraky raději příliš nečekal – možná jedině trochu ve Slovinsku, ale tím to asi končí.
Ano, máte pravdu – při tak mizerném dopravním výkonu jaký mají, by další rozkulačení vedlo k růstu nákladů a smysl nikde. Organizační změnou nevyřešíte ani podinvestovanost, ani chybějící poptávku.
Tady jde spíš o to, aby tu dopravu provozoval nějaký ne-Srb, ne-Chorvat a ne-Muslim…
Ano, mě se to nějak nechtělo dál rozepisovat. 🙁