V Bosně a Hercegovině po 31 letech obnovili železniční trať, za návratem vlaků stojí těžaři

Obnovní provozu na trati Vareš - Podlugovi. Foto: British embassy SarajevoObnovní provozu na trati Vareš - Podlugovi. Foto: British embassy Sarajevo

Provoz na trati přerušila válka.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkjk

No vida, Kenedi pořád žije!

Romance

Když se koukám na mapu, tak si moc nedovedu představit využití těch osobních vlaků. Auto má v Bosně úplně každý, co jsem tam viděl už před lety.

Pavel

Minimálně do Brezy se jezdilo ještě koncem první dekády. Byl tam uhelný důl, posun v parní trakci. Ale na neprovozované části mnohde chyběly koleje.

182-097

Do Brezy do dolu se jezdí pořád. Jen tam posun zajišťuje mašina ŽFBH při obsluze.

Tomáš

To asi trať Sunja-Knin nečeká, že?

Alibaba

Sunja – Volinja se jezdí (HŽPP)
Volinja – Dobrljin (přeshraniční úsek = osobní doprava nejezdí)
Dobrljin – Novi Grad se jezdí (ŽRS-RS)
Novi Grad – Bihač jezdily ZFBH (rychlík ze Sarajeva s Talgem), ale vypadá to, že momentálně nic.
Dál to stálo vlivem tratě a několikaterému křížení hranice za houby = prostě Balkán. Několikrát byla snaha o obnovení, jezdilo se do stanice Martin Brod, a do Kninu už dlouho nic.

182-097

Těch 31 let určitě trať nebyla bez provozu, přestalo se tam jezdit až relativně nedávno. I ta obnova spočívala hlavně ve vyřezání náletové zeleně, stromů a výměně pražců místy.

Svojšín

Ale na Bosnu docela úspěch.

182-097

Stejně je to jen

182-097

důsledek obnovené těžby a zájmu těžební společnosti. Jinak by to tam zarůstalo dále. Viz třeba trať do Tuzly…

Svojšín

Tam ale jede několik vlaků denně mezi Mostarem a Sarajevem, takže tim spíš je netankuje cokoliv jinýho.
Takže tady díky těžbě bude asi i osobka, která by jinak nebyla.

Jiří Kocurek

Nebýt „jenom těžby“, tak spousta železnic nikdy nevznikla. Totiž nebýt „jenom těžby“, tak by snad ani Threvithick nestavěl lokomotivu.

Marcel Štancl

Mělo to z Vareše původně pokračování směr Bělehrad? Nebylo tam někde spojení přes Tuzlu nebo Zvornik?

Alibaba

Spíš ne je to o překonání dvou hřebenů. Myslím si, že jsou rádi, že horko-těžko propojily Tuzlu se Zvornikem.

Kubrt

Pokračování nebylo. Trať byla postavena jako vlečka do tamních dolů, takže pokračování nebylo ani v plánu.

Petr Jetelina

Ne. Ale Federace Bosny a Hercegoviny by ze strategických důvodů ráda postavila železnici z Vareše do Banoviči a napojila tak Tuzlu mimo „nepřátelskou“ Republiku Srbskou.

Václav

Dobře vy.

Alibaba

Nevím, kde berete ten optimismus 🙂 , když se podívám do jízdních řádů ŽRS-RS a ZFBH, tak by si spíš zasloužili nakopat do zadní části těla. To je Balkán na druhou…

Petr Jetelina

Dvě poloviny země spolu nemluví, potom to tak vypadá, že na síti každé části jezdí jen pár vlaků. ŽFBH by zájem měly jezdit až do Zagrebu, spolupráce s HŽPP se jim do Ploče povedla, ale ŽRS jsou finančně v háji a o „nepřátelská“ Talga na své svrchované unitární síti určitě nemají zájem.

Bosenské železnici by pomohlo oddělení dopravní cesty a následná LIBERALIZACE. Bosna je poslední zemí v Jugoslávii s unitárem.

senior

Tyhle liberalizační vize jsou hodně zrádné: pokud není právě nablízku patřičný „srdcař“, který je současně i dostatečně finančně solventní, pak ten váš návrh na „rozkulačení“ unitární železnice může naopak situaci výrazně zhoršit – supů kroužících nad zmírajícími těly zažila (i) železnice za dobu své skoro dvousetleté existence víc než dost (a známe takové ostatně i od nás, a i aktuálně). A právě na Balkánu bych velké pozitivní zázraky raději příliš nečekal – možná jedině trochu ve Slovinsku, ale tím to asi končí.

F. K.

Ano, máte pravdu – při tak mizerném dopravním výkonu jaký mají, by další rozkulačení vedlo k růstu nákladů a smysl nikde. Organizační změnou nevyřešíte ani podinvestovanost, ani chybějící poptávku.

Nose Peak

Tady jde spíš o to, aby tu dopravu provozoval nějaký ne-Srb, ne-Chorvat a ne-Muslim…

Alibaba

Ano, mě se to nějak nechtělo dál rozepisovat. 🙁