V Bohumíně vznikl nový učební obor Železničář
Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Bohumínské učiliště je pátou školou, která nabízí železniční učební obor.
Bohumínské učiliště je pátou školou, která nabízí železniční učební obor.
Ještě by to chtělo nějakou maturitní nastavbu v daném oboru pro ty kteří budou chtít jít dál.. Například vlakvedoucí ČD musí mít maturitu ikdyž zde bude třeba připraven lépe jak maturant jiného oboru..
Tak možná se to hodí, ale co jsem slyšel, že otevřeli železničáře na ostravské dopravce, tak nevím, jestli jim tam bude někdo chodit. Já jsem se učil ž.p. (maturitní) v Novém Městě na Moravě, skvělá škola, doporučuji. Byli tam i železničáři, v průměru tak 15 lidí na třídu, že by byl o to nějaký enormní zájem, to ani ne. Navíc co se týče praxí, chodili tam na pokladnu, na signalistu, na což je dneska potřeba maturita, aspoň myslím, pak chodili na ÚDIV, těch moc není, na to, aby to pobralo všechny, chodili i na Kurýra, než ho zrušili, místo toho… Číst vice »
U nás na škole se to taky učí a za mě fajn. I když jsem věkově jinde (22) než spolužáci, tak to je na pohodu. Učí nás tam lidi z oboru, kteří tomu rozumí, takže super. Taky je úsměvné, jak se bývalá signalistka dohaduje neustále s někdejším soudním znalcem z oboru železniční doprava, kdo učí lépe a kdo toho více o dráze ví (oba svého času dělali to samé, jen on to dotáhl se vzděláním dále 😁) . Ale tak jako naučit se předpisy, SPPO, nějaké kecy kolem toho, umět postavit na EM ZabZař vlakovou cestu se tu dá naučit… Číst vice »
Vypadá to na kombinaci výpravčí/vedoucí posunu/ vlakvedoucí .. za mě celkem o.k.
+ přidat 1 rok na maturitu a mohla by to být skvělá příprava do funkce-povolání strojvedoucí/dispečer
Poradí mi někdo znalý ? Na práci vozmistra je či není dnes třeba maturita ?
Záleží na zaměstnanavateli, ale pochybuju že u téhle profese se to nějak plošně vyžaduje.
Omg. 😅 Už asi před 15 lety nebylo jasné, proč tenhle obor dál přežívá, když každá podstatnější profese na dráze vyžaduje aspoň maturitu. Proto taky vznikly čtyřleté obory „provoz a ekonomika dopravy“, což není nic víc než zmíněný „železničář“, nafouknutý o rok. (A výuka stejně probíhala tak, že se jedna a ta samá látka vesměs omílala 4 roky dokolečka. Tzn. pro milovníky železnice ideální zašívárna s maturitou na 4 roky, ovšem kdo to vzal chytře a nechtěl ztrácet čas, šel radši na gympl, pak na VŠ a v případě přetrvávající touhy dělat něco na dráze se ty odborné předpisy daly… Číst vice »
Sam pisete, ze z 3 rocneho ucnovskeho vznikol 4 maturitny odbor tak, ze ho natiahli na 4 roky a pridali maturitu. Mne z toho vychadza – alebo teraz su deti podstatne sikovnejsie ako ked ja som studoval, takze aj tie co vtedy nezvladli maturitu a isli na 3 rocne odbory tak tu maturity zvladnu. Druha moznost – znizuju sa naroky na maturitu, aby to zvladli aj tie deti, ktore predtym nemali aby ju zvladli.
Já jsem ve čtvrtém ročníku oboru Provoz a ekonomika dopravy a s klidným srdcem mohu říct, že se můj obor dá nazvat trochu lepším učňákem. Nejlepší je, že se ČD, Správa železnic i Liberty od začátku první vlny rozhodly nám nepovolí chodit na praxe v provozu, takže březen-červen jsme měli praxe zrušené. Září-říjen jsme si to od sedmi do dvanácti chodili odsedět do školy a od listopadu jsme zase doma. Super, co?
Samožejmě, že se snižují nároky na maturitu, už nejméně 100 let.
I ta mediálně vděčná povinná maturita z matematiky by byla primitivní, ale stejně neprošla.
Situace dosla uz takdaleko, ze v soukromem sektoru vzdelani prakticky nic neznamena. Nekde muze byt dosazeni urciteho vzdelani kvalifikacni podminkou ze zakona, nicmene o schopnostech uchazece to nevzpovida vubec nic. Zamestnavatele zajimaji jen realne dovednosti.
Nemluve o tom, ze skolstvi chrli tisice naprosto zbytecnych absolventu humanitnich oboru v nekterych pripadech i zcela zbytecnzch oboru tpy Gender studies. A zakladni trojclenku neumi nikdo. Hlavne ze maji papir.
Já bych to upřesnil. Ano , vzdělání nic neznamená v menší dopravní firmě. Ale v obrovské soukromé firmě jako třeba ŠKODA AUTO znamená dost…
Netvrdím, že neexistují výjimky, ale když přijdete po škole s tím, že tady máte diplom, nikdo si z vás na zadek nesedne. A pokud budete nemehlo, ani se neohřejete.
Ono tehdejší „nafouknutí“ asi nenastalo díky otázce jak moc se děti stávají chytřejšími nebo blbějšími, ale prostě proto, že po revoluci začaly stoupat „papírové“ nároky na dosažené vzdělání. A to i na dráze.
Samozřejmě obecně platí, že vzdělání je jedna věc a přirozená inteligence + selský rozum +všeobecný rozhled věc druhá a automaticky se to vzájemně nezaručuje…
Škoda, že to nyní učební obor rovnou s maturitou, měly by širší možnost uplatnění.
Maturitní nástavba je super, ale lepši by to bylo rovnou s maturitou.
Dobrý počin…
Bingo ! Tak to je tedy informace. Sám jsem učební obor „Železničář-železničářka“ absolvoval a dodnes nelituji. Poskytl nám budoucím železničářům všeobecný přehled o železnici a základ pro službu – pravda- spíše v dělnických oborech na železnici, i když dříve třeba ani na funkci osobního pokladníka, nebo průvodčího, nebyla potřeba maturita. Ten kdo studoval s velmi dobrými a výbornými výsledky mohl dále pokračovat nástavbovým dvouletým studiem, zakončeným maturitní zkouškou. Dnes tento elementární segment zaměstnanců (kvalitně připravených) na dráze velmi schází a cesty různých kurzů, nejsou vždy nejlepší. Osobně tomuto počinu velmi fandím a uchazečům přeji at se jim práce na železnici… Číst vice »
V dnešní době tento obor nemá žádnou budoucnost, vím to sám z vlastní zkušenosti, možná před 10 lety ano ale ne teďka.
Nerozumím tomu proč se další škola vrhá do toho oboru když nemá budoucnost Sám jsem tento obor studoval no a po studiu jsem chtěl jít na vlakvedoucího k ČD, ovšem prostě ve skutečnosti dají přednost člověku který má maturitu a je z ulice než člověku který má vystudovaný tento obor a má vyznamenání. Do pokladny tam je zapotřebí maturita, a když chcete jít třeba k RegioJetu na stewarda a neovladate na jedničku angličtinu tak taky neuspějete. Na strojvedoucího se taky nedostanete A když chcete jít k SŽ tak tak maximálně na staničního dozorce, výhybkáře, dozorce výhybek nebo na signalistu ovšem… Číst vice »
ne, ani delnicke profese na draze nezaniknou uplne a maturitu opravdu nepotrebujou.
Hmm, někdo bude muset opravovat a udržovat tu železnici provozuschopnou…
Ještě bych udělal učební obor, řidič, zametač ulic, zalévání zeleně, stlaní peřin…………….
Účelem školy je něco naučit, ne urážet děcka, že nic neumí.
„Účelem školy je něco naučit, ne urážet děcka, že nic neumí.“ To si každá škola přebírá po svém. U nás na PEDu v Ostravě se ti vyučující vysměje, když odpovíš na jeho otázku špatně a když odpovíš správně, tak se ti vysměje slovy podobným: „To sis jen dobře tipl. Ve skutečnosti si to určitě vědět nemohl.“ A výuka probíhá tak, že vyučující přijde do hodiny, zapne svou prezentaci plnou textu a pár obrázky, celou hodinu si ji jako otroci opisujem a co z toho? Pak se někteří z nich diví, že někteří z nás studentů ve čtvrtém ročníku neví, co… Číst vice »
A z toho „stlaní peřin“ máte výuční list, maturitu? Já jen, jestli to bylo náročné.
A co můžeš dělat člověk po skončení, když si neudělá maturitu ?
Signalisté již tu dlouho nebudou, výpravčí či vlakvedoucí chtějí maturitu.
Takže mi,tak jedině napadá možná strojvedoucí či posunovač.
Tak ještě u Správy železnic třeba u traťovky.
Navíc, třeba nebude požadována maturita, když to bude provázáno s dopravci.
A nevím, co všechno mají dopravci za pozice, nějaká nákladní pokladna, dílny, atd…
V dílně se uplatní někdo, kdo umí nějaké opravdové řemeslo – zámečník, elektrikář atd.
Přesně tak, mám tento obor vystudovaný, ale bohužel mám práci nejistou dělám staničního dozorce, ale ti stejně za pár let skončí, signalisti taky a na výpravčího a vlakvedoucího je zapotřebí maturita takže je ten učební obor úplně o ničem.
poslyste z toho jak pisete, mi neprijdete jako uplny pitomec. zaroven standardy maturity sly hodne dolu, proc tady brecite namisto toho, abste si tu maturitu nekde dodelal?
Hochu, ten strojvedoucí musí mít taky maturitu!
Nemusí, stačí vyučení technického směru.
Přesně tak obor technického směru, ale ne obor železničář
Ale musí! Jinak si dlouho pojezdí, pokud to tedy jde jen na TP posunu!
Tak třeba v komerci – os. pokladna, obsluha vlaku apod.
No to těžko na to všechno je zapotřebí maturita, vím to z vlastní zkušenosti
V Ostravě berou do carga 20 lidí na pozici strojvedoucí.jsou to lidi ze všech profesí.Kuchař, cukrář.soustruznik apod.takze to bude veselé.😄😄
Myslíte si,že je normální psát takové nesmysly?Právě procházím seznam uchazečů na profesi strojvedoucího pro ČD Cargo,PJ-Ostrava a jste úplně vedle.
Myslel jsem to obrazně .to znamená že jsou to různé profese a to je pravda ne ?
„naučí se vést dokumentaci železniční osobní přepravy, provádět výpočty jízdného, dovozného a přirážek dle platných tarifů v osobní přepravě“
To je jako recese, nebo tohle někdo v roce 2021 opravdu myslí vážně?
„I kvůli tomu, že je Bohumín důležitým železničním uzlem a sídlí zde Bonatrans“
V Bonatransu = strojírenská firma určitě někoho takovýho potřebujou. Ale možná zapomněli na přesmět „Koulení dvojkolí po dvoře“.
Jako máte částečně pravdu, vše dnes zřejmě vypočítá software, ale pokud chcete být „někdo“ – tzn. umět něco navíc (ne jen to „tupě nabouchat do počítače“), než nějaký „neznalec z trhu práce“, tak to pak dává smysl.
A něco se na té škole naučit musí :-).
Ten „někdo“ – kdo vytváří patřičný software – se to ovšem na tomhle učební oboru nenaučí.
Třeba naučí…
Když se kouknu, co tam mají za předměty, tak jedině ve svém volném čase, ale ne ve škole.
Spíš bych vypíchnul to, že než vyjde ze školy, tak se to bude počítat jinak, protože se změní tarif.
Jistou výhodu ale získá: Výpočet DPH či jednoduché účetnictví pro něj nebude velesložitá záludnost s procenty. Poněvadž tarif je neméně složitý.
Proč recese? Není od věci to umět, když třeba vypadnou systémy a bylo by to potřeba udělat ručně, i když pravda, to spíš řeknou nejde to, a počkají, až se to obnoví.
Pak byste se mohl ptát, proč se učí na škole počítat, když máme mobily s kalkulačkami.
Hmm, co je složitého na výpočtu:
Pro 2.třídu:
Základní jízdné: 1,6 Kč/km
Sleva 25%: 1,2 Kč/km
Sleva 50%: 0,8 Kč/km
Pro 1.třídu:
Základní: 2,4 Kč/km
25%: 1,8 Kč/km
50%: 1,2 Kč/km
Já vím že to takhle nefunguje. Ale nevidím důvod, proč by to tak fungovat nemohlo.
Nejlépe se budou počítat relace Olomouc – Brno a Olomouc – Svinov. To je právě 100 km…
„naučí se vést dokumentaci železniční osobní přepravy, provádět výpočty jízdného, dovozného a přirážek dle platných tarifů v osobní přepravě“
Pochybuju, že na ovládnutí kombinace OneTicket s jízdným jednotlivých dopravců a integr. systémů stačí tři roky studia. 😀
A i kdyby se to někdo naučil, za tři roky už to zase bude jinak.
V nejhorším ho zaměstnají v DHV Lužná u Rakovníka…
Ještě v Praze bylo něco na Průhonický. To už je taky historie? Jinak podle mě zbytečný obor. Potřeba by bylo spíše obory jako Sdělovací a zabezpečovací technika, elektromechanik a elektronik kolejových vozidel.
Asi tak; ty vypsané dovednosti se člověka zvládne naučit v rámci kurzu. Celé mě to připadá, jak kdyby opsali náplň oboru z nějakého katalogu z roku 1970. Pozice „hláskař – i s prodejem jízdenek“ – to nevypadá na úplně aktuální požadavek trhu práce.
Hláskař s prodejem jízdenek…
Takhle dispečer s občasným prodejem jízdenek – to už by bylo zajímavější…
Ano, nějakou dobu absolventi uplatnění mít budou… Ale otevírat takový obor ve 21. století ze širší persperktivy mi přijde jako 5 minut po dvanácté. Budou se tam učit i trošku programovat? Nechte mě hádat, udělají si max základní HTML stránku. Škoda.
Jestli se někdo bude chtít naučit programovat, tak si vybere jiný obor. Aspoň doufám, teda.
Pokud někdo bude chtít programovat, tak si udělá aspoň maturitu a na dráhu nikdy nepůjde. Co by tam asi tak dělal??
Hrál Staničáře 😀
A k čemu jim bude na dráze programování? Měl jsem to na škole taky a dodneška jsem to nepotřeboval ( i když pravda, víc jak HTML stránku jsme nedělali).
HTML není programování, ale kódování. Programuje se v PHP, Ruby on rails, Javě, C++, C#… To co se učí na těchto pseudoškolách je jen opravdu jednoduchá stránka ve starém HTML 4. Žáci stejně po zkoušce zapomenou co se naučili, protože se naučí toho tak málo, že s tím nic neudělají, tedy je to ani nenadchne = zapomenou to. Kdo se toto chce naučit, tak se naučí sám a nebude čekat, až ho to na škole bude někdo učit.
Děkuji, za opravu. Jak jsem řekl, nejsem programátor.
Ale to není na mém komentu to nejpodstatnější, já se pána ptal, k čemu jim na dráze bude programování, že by se ho na tom oboru měli učit.
U nás střední školství úplně špatně, ti lidi jsou tam úplně mimo, dnes se stačí na ZŠ naučit číst a psát a pak vyrazit do světa kvůli jazyků, pak stačí selský rozum a AJ. 🙂
Nebo „Revize prvku“ v Opeře…
V Novém Městě nad Metují železniční škola není, zato v Novém Městě na Moravě jedna je. V článku je to ale jinak…
Mimochodem, už před 10 lety tato škola tento učební obor pro nedostatek zájemců vůbec neotevřela („dobíhaly“ jen starší ročníky). A i studijní obor „Železniční provoz“ tehdy byl pro nedostatek lidí sloučen se dvěma dalšími maturitními obory (Logistika + obor obdobný obchodním akademiím) do jedné třídy, která měla společnou výuku všeobecných předmětů, zato odborné předměty byly vyučovány samostatně dle oborů
Nevím, jak tomu bylo v dalších letech či jak je tomu dodnes, ale vcelku se tomuto vývoji nedivím.
Tak letos se tam budou hlásit číšníci, kuchaři, barmani nebo vlekaři kvůli jistotě práce 🙂
Tak to by mohli otevřít maturitní obor „Referent veřejné správy“… 😀