Doprava ve městě Dopravci Železnice

V Berlíně vyráží do provozu nové vlaky pro S-Bahn

Nové vlaky pro berlínský S-Bahn. Foto: Deutsche Bahn
Nové vlaky pro berlínský S-Bahn. Foto: Deutsche Bahn
Berlín od nových vlaků očekává, že přilákají více lidí z aut do veřejné dopravy.

Obyvatelé Berlína a spolkové země Braniborsko čeká zítra premiérové svezení v novém typu městských vlaků S-Bahn. Jejich výrobcem je sdružení firem Stadler a Siemens. Postupně se má v Berlíně objevit 106 nových souprav.

Deutsche Bahn, která je přes svoji dceřinou firmu S-Bahn Berlin provozovatelem sítě městských linek v Berlíně, oznámila, že jako první nasadí nové vlaky na Silvestra na linku S47 ze svého depa v Schöneweide. Na trasu vyjede vlak se šesti vozy složený ze dvou souprav. DB si objednala 21 dvouvozových souprav (řada BR 483) a 85 čtyřvozových souprav (řada BR 484).

Jsou to nejpohodlnější vlaky v historii berlínské S-Bahn. Na tomto okamžiku jsme pracovali pět let,“ řekl šéf berlínské S-Bahn Peter Buchner.

Montáž vlaků probíhá v Berlíně

Díky novým vozům bude veřejná doprava v Berlíně ještě atraktivnější než dosud. Přejít k cestování veřejnou dopravou místo autem bude ještě jednodušší,“ řekla Susanne Henckelová, ředitelka dopravního svazu Berlin-Brandenburg (VBB).

Nová vozidla úspěšně prošla dvouletou testovací fází. Soupravy prošly dvanáctitýdenním testovacím programem v klimatickém tunelu ve Vídni. Předsériové vozy byly v provozu už od loňského roku, vlaky mají najeto už 150 tisíc kilometrů. Od října mají nové soupravy schválení pro provoz.

Nové vozy se vyrábí v závodě Stadleru v berlínské čtvrti Pankow, svařování probíhá v maďarském Szolnoku. Výroba poběží do roku 2023. Stadler v Berlíně výrazně rozšiřuje svůj závod i díky nové velké zakázce pro berlínské metro. DB mohou mají opci ještě na téměř trojnásobný počet souprav.

Detailně jsou vozidla popsána na stránkách berlínského S-Bahn.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LEkon

No opet nemci a jejich strohy design / nedesign – oni fakt neumi vyrobit hezky dopravni prostredek viz. jejich autobusy Setra s designem krabice uz tricet let stejny.

Modré zábradlí

Co je to tam za prostřední kolejnici na obr. 3/8?

xyz

Tipuji, že kolejnice buď nedlouho předtím odstraněná (a nahrazená novou), nebo naopak připravená pro brzkou montáž namísto jedné z dosavadních kolejnic.

Pája

Tipuju třetí kolejnici pro vozidla na 1000mm ?

Martin V.

Ta stejná fotka se na internetu vyskytuje s popiskem „Die neue Berliner S-Bahn auf der Teststrecke in Wegberg-Wildenrath. Foto: Siemens Mobility/Stadler Pankow/Rainer Wirthhochgeladen von Ralf Drescher“
Jedná se tudíž o zkušební dráhu se dvěma rozchody https://en.wikipedia.org/wiki/Wegberg-Wildenrath_Test_and_Validation_Centre
Třeti kolejnice je viditelně přišroubovaná k pražcům, což neodpovídá myšlence xyz.

xyz

Skutečně. 🙂 Díky za zprostředkování zajímavosti, o které jsem v rámci berlínských kolejových zajímavostí mnohem nevěděl.

Mnohem zajímavější než kdyby šlo pouze o kolejnici určenou k výměně. 🙂

xyz

Aha, tak ještě jinak – to není v Berlíně, ale jde o německý zkušební okruh na samém západě Německa. 🙂

Y.K.

Přesně tak. Je to okruh Siemensu.

Modré zábradlí

Díky

Vlk

Ano a ty staré koupí někdo v Česku !

MPE

Nekoupi. Maji atypicke napajeni 800V ss z bocni koleje, takze mimo Berlin jsou jaksi nepouzitelne…

Juraj

A nástup vo výške 960 mm.

David

Hm, odborník… 👎

Xaver

Mno, design jak z 80. let.

K.S.

To je teď moderní. Nebo bylo před pár lety, teď možná spíš začínají frčet devadesátky.

ABC

Kotas?

Viktor

Navíc ta barva na nových vlacích prostě nevypadá dobře

Jakub (easydrink)

Alespoň tedy podle fotek design není nic moc. Když jsem viděl tu úvodní fotku, myslel jsem, že to je ten vlak, který se má nahradit.

David

Na to existuje nějaký výzkum, že individuální cestující z aut čekají na nasazení nových souprav na linku a jakmile se tak stane, tak se rozhodnout vyměnit auto za MHD?

Jakub P

Skutečnost, že čím lepší MHD, tím víc lidí jí dá při cestě do města přednost před autem, mi nepřijde nijak převratná ani překvapující.

A že bez obnovy souprav kvalitní MHD těžko vybudujete mi taky nepřijde jako nějak nečekanej objev.

ABC

Tady se mluví o lákání dalších lidí z aut. Obnova je jistě potřeba, ale pokud spočívá v tom že se obnoví tyto sedačky (odkaz) za ty v článku, v tom velké lákadlo pro nové zájemce nevidím. To je jen udržení standardu pro stávající. Nebo nové soupravy přináší něco více?

https://anonw.com/2018/02/12/riding-the-berlin-u-bahn-and-s-bahn/dscn9835-9/

Jakub P

Hlavni lakadlo k vubec vyzkouseni bude predpokladam vetsi kapacita. Starsi rady maj podle prehledu na tech jejich strankach jednotky dvouvozovy, tady uz objednali vetsinu ctyrvozovejch, pricemz jedna ta ctyrvozova ma vetsi kapacitu nez dve sprazeny dvouvozovy…)

Krysa350

Vše nej k svátku. Kvalitu MHD podle mého určuje spojení a obnovu parku přestárlých vozidel považuji za jakousi samozřejmost. Když se vozem, byť novým, nedostanu rozumně do cíle, tak beztak pojedu autem, a to jsem fanda veřejné dopravy.

David

Souhlasím, proto mi ta neustálá mantra o „lákání lidí z aut do MHD“ připadá už jako ohraná písnička, ve které je přání otcem myšlenky. Zajímají mě tvrdá čísla, ne zbožná přání, proto ta moje původní otázka.

Struhadlo Spravedlnosti

Líbí se mi hlavně ten informační systém.

Raddie

Ty šílený zjevy v neutěšených chodbách berlínského metra jen těžko přilákají střední nebo dokonce vyšší střední vrstvu k cestě veřejnou dopravou

Majkl

Berlín je zároveň i hlavním městem kultury, kde se tolik neřeší, kdo je jak oblečenej, je nějak extravagantní a pokud máte na mysli bezdomovce ti jsou v každém velkoměstě. Střední třída jezdí veřejnou dopravou v Berlíně běžně, protože jsou Němci jak víme trochu víc motivováni k ekologii. I ti movitejší často do business center zvolí právě třeba S-Bahn. Ten kdo chce jezdit v autolandu Deutschland autem, ten bude i nadále. Mě nepřišlo, že by tam jezdili jen tzv. socky tzv. sockou, nicméně současná covid situace hodně lidí nahnala do aut a dopravní podniky se snaží nalákat i třeba zrovna na… Číst vice »

Mibe

Ano, obávám se, že pokud budou v MHD povinné roušky, moc lidí tam nenalákají, i kdyby tam jezdila sebelepší vozidla…

Tomáš

Dovolím si oponovat.
Kravaťáci už běžně jezdí s pepřáky za pasem.
Ti chytřejší už i se zbraní.
Potom stačí kolem těch černoušků jen projít sebevědomě, a připojit výhružný pohled.
V podstatě, ta samá strategie jak u nás s mladíky.
A kdo se z toho po…., bude jezdit autem.

Panakis

Okamzite bych ho pouzil. A to bez jakych koliv vycitek… Honzo zmackni to 😉 zachranis nas dik. Nekdy se to vazne uz neda jinak.

Vojta

Děkuji pane Sůro, že to sledujete. Ať se prosím z tohohle skvělého webu nestanou druhé Novinky plné výkřiků do tmy…

Tomáš

Omlouvám se. Již se to nebude opakovat.

Pavel Q

„Na trasu vyjede šestivozová souprava, tedy sloužená ze dvou vlaků.“ To znamená jeden dvouvozový a jeden čtyřvozový, nebo jak?

Mistr ironie

Ne, to znamená jeden vlak jednovozový a druhý pětivozový. 😀

A. Mikulka

Náhodou. Na gymplu jsem měl spolužáka, dnes úspěšného podnikatele ve spedici. A ten při pohledu na kazetu C-7, která se přidávala k radiomagnetofonům na vyzkoušení a předvedení, taky položil dotaz, zda má jedna strana tři minuty a druhá čtyři.

Majkl

Očividně

Y.K.

… DB si objednala 21 dvouvozových souprav (řada BR 483) a 85 čtyřvozových souprav (řada BR 484)…

Aleš

Chápu, že toto řešení poskytuje variabilitu a úspory v provozu. Ale pokud se tyto soupravy mají prezentovat jako něco super moderního, co přiláká cestující z IAD do HD a přitom je to v určitém smyslu krokem zpět (kdy nejde projít celou soupravou, ale jen částí), tak nevím…

Jakub P

Starší typy maj podle přehledu na jejich stránkách jen ty dvouvozový jednotky, takže průchodnost by u těch nových měla být lepší, i když furt ne v celý soupravě.

Fox

Prej nejpohodlnější… Když vidím ty sedačky… To už i Regionova vypadá líp a nejen zevnitř, ale i zvenku. Tohle vypadá jak metro.. No hlavně, že je to moderní přece…že jooo

M M

Viděl jste vůbec někdy S-Bahn v Berlíně? 😀 Vždyť to má samozřejmě daleko blíž k metru než k vlaku…

medical_examiner

Německé S-bahn jsou víc metro, rakouské víc vlak…
Proto taky tak vypadají…

Pezos

Metroidní je jen Berlín a Hamburk.
Ostatní jsou více nebo méně podobné vlaku. Například Mnichov nebo Frankfurt mají dedikované jednotky, vysoká nástupiště a ve městech oddělené koleje. Naproti tomu třeba v S-Bahn Rhein-Neckar (Mannheim) jsou v provozu běžné regionální jednotky BR425 s mírnými úpravami jezdící po běžných tratích.

Venix

Jděte se tím svést do Berlína a hlavně si prohlédněte jak vypadá S-BAHN Berlín. I starší modely S-BAHN Berlín jako krabice, co vypadá jako metro.

Venix

Kromě toho jsem měl možnost si sednout v tomto voze na Innotransu 2018 a mohu říct, že na cestu po Berlíně si to dokážu představit. Otázka je jestli se člověk dostane k tomu aby si sedl. S-Bahn bývá velmi plný.

LiborV

On ten S-Bahn v Berlíně je i díky systému napájení vlastně takové povrchové metro.

Aleš

Spousta traťových úseků je pod zemí včetně podzemních stanic, naopak spousta linek metra jezdí převážně na povrchu.
Jediné rozdíly jsou (kromě technických detailů) v šířce skříně a v provozovateli (BVG vs. DB)

V. K.

Tak a za 20 let uvidíme tyto soupravy jako zánovní na našich tratích.

M M

Nemyslím si, že by berlínský S-Bahn byl kompatibilní s naší sítí. Vždyť je to napůl metro…

Jakub P

To by znamenalo, že za dvacet let budeme mít tratě stavěný pro S-bahn a ne jen sem tam víceméně náhodou nějakej vlak použitelnej i po městě. To bych bral všema deseti.

Pavel Q

A kde seženete 800 V postranní kolejnici?

Vít Jůza

V pražském metru.

Jirka

V Praze je 750 V…

Kubrt

To už je jedno 🙂

Petr

Připájí tam odpor a můžou vesele jezdit 😀

Kalanis

Malý nebo velký profil? Malý má napájecí nahoru a velký má pro změnu napájení mínusem.

Kubrt

S-Bahn?

Y.K.

To je U-Bahn, toto je S-Bahn.

Partneři

Škoda transportation