V Berlíně už jezdí všech 106 nových souprav S-Bahn. Nabízejí více prostoru i klimatizaci
Poslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DB
Berlínské vlaky S-Bahn jezdí na celkem 16 linkách a denně je využívá 1,4 milionu lidí.
Těmi novými jednotkami jsem už párkrát jel. Jsou prostorně dobře vymyšlené. Je zase moc fajn, že se vnější dizajn moc nemění a je to taková klasika. Navíc je škola, že podobný systém jako je S-Bahn se v rámci České republiky moc nevyužívá. Konkrétně na Karvinsku teď vymýšlejí tramvaj do Ostravy – na starých vlečkách v rámci nostalgie, ale myslím si, že něco jako S-Bahn (zejména v tom, že se nepotkává s okolní dopravou) by byl lepší a rychlejší. Jinak co se týče organizace veřejné dopravy v Berlíně a okolí – za mě je to super!!!
To je elektrické nebo diesel?
Elektrické, mají napájení z třetí koleje.
A taky si neplést kolej a nástupiště.
A to S-Bahn v minulosti několikrát hrozil zánik. Hlavně rozdělením Berlína byl na některých tratích provoz dlouhodobě zastaven. Přes komplikovanou, finančně velice náročnou obnovou, a proto i často kritizovanou, se stala jednou z nejvyužívanějších městských dopravních sítí v Německu.
Pro mě, jako turistu působí monumentálně, s nádechem historie. Myslím, že to stálo za to…
Ano, ale opravdu tomu někdy reálně hrozil zánik? I ve východním Berlíně, kde se S-Bahn pořád rozvíjel, a naproti tomu se téměř nerozšiřovalo metro?
Ano, východní sektor se o provozování S-Bahn staral, v rámci možností. Západní o provoz až tak zájem neměl, prioritu měl U-Bahn. Hlavně vinou zdí přerušených tras, došlo k úplnému zastavení provozu na velké části tras. Hlavní trasy město protínají, okružní vede přes obě části. V 70-80 tých letech provoz jen skomíral na několika úsecích, které jen spojovaly důležité dopravní uzly. Po sjednocení začala modernizace, protože zastaralé tratě nebylo možné v tomto stavu provozovat. Obrovské finanční injekce postupně pomohly uvést znovu do provozu i desítky let opuštěné trasy. Těch bylo asi 15, kratších i delších. Metro to mělo přesně naopak, na… Číst vice »
Ještě bych rád doplnil, že na Západě probíhal jistou dlouhou dobu bojkot S-bahnu, protože jej provozovala DR, tedy vydělávalo na tom NDR.
Souhlas…po těchto protestech byl provoz v Západní části zastaven úplně. Svým dílem přispěla i sílící studená válka.
Neví někdo, kde budou jezdit ty dvouvozové? Přijdou mi na jakoukoliv linku málo kapacitní. Nebo jsou určeny pro noční provoz?
Jsou spojené s čtyřvozem. Např. S46, 47, 8
Aha, díky
To je z i z historie, základní souprava je osmivozová a provoz řeší tzv.“čtvrtvlaky“, dvouzovky s kabinou i jen jedné straně. Teprve v poslední době, se zprůchodňováním vlaků se objevili čtyřvozovky.
Moc tomu vytknout nejde, to že se pustili do obnovy je rozhodně fajn. Jen sedačky bych tam čekal malinko vyšší a pohodlnější – občas to není cesta na 12 minut. Klasický berlínský schéma z metra by jim slušelo taky víc jak DB vzor.