V Berlíně už jezdí všech 106 nových souprav S-Bahn. Nabízejí více prostoru i klimatizaci

Poslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DBPoslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DB

Berlínské vlaky S-Bahn jezdí na celkem 16 linkách a denně je využívá 1,4 milionu lidí.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarek

Těmi novými jednotkami jsem už párkrát jel. Jsou prostorně dobře vymyšlené. Je zase moc fajn, že se vnější dizajn moc nemění a je to taková klasika. Navíc je škola, že podobný systém jako je S-Bahn se v rámci České republiky moc nevyužívá. Konkrétně na Karvinsku teď vymýšlejí tramvaj do Ostravy – na starých vlečkách v rámci nostalgie, ale myslím si, že něco jako S-Bahn (zejména v tom, že se nepotkává s okolní dopravou) by byl lepší a rychlejší. Jinak co se týče organizace veřejné dopravy v Berlíně a okolí – za mě je to super!!!

Václav

To je elektrické nebo diesel?

Lukyn

Elektrické, mají napájení z třetí koleje.

Jan Tichavský

A taky si neplést kolej a nástupiště.

Karlos

A to S-Bahn v minulosti několikrát hrozil zánik. Hlavně rozdělením Berlína byl na některých tratích provoz dlouhodobě zastaven. Přes komplikovanou, finančně velice náročnou obnovou, a proto i často kritizovanou, se stala jednou z nejvyužívanějších městských dopravních sítí v Německu.
Pro mě, jako turistu působí monumentálně, s nádechem historie. Myslím, že to stálo za to…

Twix

Ano, ale opravdu tomu někdy reálně hrozil zánik? I ve východním Berlíně, kde se S-Bahn pořád rozvíjel, a naproti tomu se téměř nerozšiřovalo metro?

Karlos

Ano, východní sektor se o provozování S-Bahn staral, v rámci možností. Západní o provoz až tak zájem neměl, prioritu měl U-Bahn. Hlavně vinou zdí přerušených tras, došlo k úplnému zastavení provozu na velké části tras. Hlavní trasy město protínají, okružní vede přes obě části. V 70-80 tých letech provoz jen skomíral na několika úsecích, které jen spojovaly důležité dopravní uzly. Po sjednocení začala modernizace, protože zastaralé tratě nebylo možné v tomto stavu provozovat. Obrovské finanční injekce postupně pomohly uvést znovu do provozu i desítky let opuštěné trasy. Těch bylo asi 15, kratších i delších. Metro to mělo přesně naopak, na… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Ještě bych rád doplnil, že na Západě probíhal jistou dlouhou dobu bojkot S-bahnu, protože jej provozovala DR, tedy vydělávalo na tom NDR.

Karlos

Souhlas…po těchto protestech byl provoz v Západní části zastaven úplně. Svým dílem přispěla i sílící studená válka.

Průvodce původní Aleš

Neví někdo, kde budou jezdit ty dvouvozové? Přijdou mi na jakoukoliv linku málo kapacitní. Nebo jsou určeny pro noční provoz?

abc123

Jsou spojené s čtyřvozem. Např. S46, 47, 8

Průvodce původní Aleš

Aha, díky

platamond

To je z i z historie, základní souprava je osmivozová a provoz řeší tzv.“čtvrtvlaky“, dvouzovky s kabinou i jen jedné straně. Teprve v poslední době, se zprůchodňováním vlaků se objevili čtyřvozovky.

Gajda

Moc tomu vytknout nejde, to že se pustili do obnovy je rozhodně fajn. Jen sedačky bych tam čekal malinko vyšší a pohodlnější – občas to není cesta na 12 minut. Klasický berlínský schéma z metra by jim slušelo taky víc jak DB vzor.