Už tu dávno mohl stát nový. Politik napadá kvůli Libeňskému mostu exnáměstka Scheinherra

Detaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSK

Podle náměstka Hřiba je na příkladu Libeňského mostu vidět, jak infrastruktuře škodí přílišná politizace.

Místostarosta Prahy 8 a magistrátní zastupitel Radomír Nepil (ANO) tvrdě kritizuje bývalé i současné vedení magistrátu kvůli stavu Libeňského mostu. Zaplatil si kvůli tomu i sponzorované příspěvky na sociální síti Facebook.

Terčem kritiky je bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) a zároveň i ten současný Zdeněk Hřib (Piráti). Oba však považují Nepilovy útoky za neopodstatněné.

Místostarosta uvítal demolici inundační částí Libeňského soumostí, která začala 4. dubna. „Uspokojivý pocit, že se konečně něco děje, střídá ale smutek a zmar. Zmar z promarněných let. Kdyby si Adam Scheinherr neudělal z Libeňského mostu výtah k politické kariéře, už jsme dnes jezdili po mostu novém,“ uvedl Nepil.

Scheinherr podle něj řadu let původní podobu mostu zachraňoval příliš tvrdohlavě a proti názoru odborné veřejnosti.

První část Libeňského soumostí jde k zemi, demolice potrvá do září

Oprava teď podle Nepila bude stát „stamiliony navíc, roky zpoždění, obrovskou vynaloženou energii, kreativitu a kličkování mezi paragrafy, aby se podařilo celý most povolit změnou stavebního povolení staršího než deset let“.

Scheinherrovi vyčítá, že zachraňovat most bylo pouze líbivé gesto a že silou převálcoval řadu autorit a expertů, kteří mu říkali, že už to zkrátka nejde.

Sám Adam Scheinherr však svoje úsilí brání s tím, že o špatném stavu mostu hovořili první odborníci již v roce 1992. Most nebyl za svoji téměř stoletou historii nikdy zásadně opravován a dokonce se na něm nikdy neměnily ani izolace.

„Pro Prahu a Pražany je nyní nejpodstatnější, že se po 30 letech diskusí a planých slibů konečně staví. Samozřejmě, že jsem zastáncem zachování stávající podoby Libeňáku. Je to unikátní doklad kubistické architektury, který po rekonstrukci skvěle zapadne do svého okolí,“ uvedl exnáměstek pro deník Zdopravy.cz.

Nepilovu kritiku ohledně zdržení stavby nechápe. „Vybojovat to, aby se na mostě konečně po desítkách let dohadů začalo pracovat, a to skutečnými a konkrétními kroky, stálo tisíce hodin občanů i odborníků, a to dobrovolně v jejich volném čase,“ popisuje svou práci.

Dálnice odnikud nikam

Scheinherr založil iniciativu „Libeňský most nebourat, nerozšiřovat“ ještě před svým vstupem do politiky. Tehdejší projekt rozšíření mostu totiž podle něj neměl žádné opodstatnění. Spolu s ostatními aktivisty, architekty a dalšími odborníky dali dohromady několik petic na záchranu mostu.

Na jejich základě se nakonec rada města rozhodla upustit od plánu demolice a připravit stavbu pouze na potřebnou rekonstrukci. „Byla to naopak ukázka, kdy tehdejší politikové včetně pana Nepila selhávali ve svých pozicích a občané to dávali hlasitě najevo,“ uvádí nyní Scheinherr.

Stav Libeňského mostu není žádným tajemstvím. Rekonstrukci nikdo 100 let neřešil, říká Hřib

Projekt „dálničního mostu odnikud nikam“ podle něj navíc odmítlo zastupitelstvo už v roce 2016, kdy v politice on sám ještě nebyl. „A to hlasy ODS i ANO včetně pana Nepila osobně,“ připomíná exnáměstek a současný předseda strany Praha Sobě.

Na přípravě rekonstrukce Scheinherrův tým začal pracovat ihned po jeho zvolení na magistrát. „Bez toho by nebylo dnes nic, jen zavřený most. V roce 2020 jsme zahájili soutěž na zhotovitele, v roce 2022 podepsali smlouvu na zhotovitele,“ připomíná.

Od té doby podle něj běží projektování a následně i práce přímo na mostě a v jeho okolí.

Tvarová replika

Se současnou demolicí inundačního mostu se počítalo od začátku projektu a měla být dle harmonogramu zahájena letos v srpnu. Kvůli náhlému zhoršení stavu se na něm v lednu zastavila tramvajová a silniční doprava a demolice se urychlila. V prosinci radní rozhodli o změně postupu prací, samotný hlavní most přes Vltavu tak z velké části nahradí tvarová replika na původních pilířích.

Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře

Scheinherr odmítá i Nepilovu kritiku ohledně navýšení částky rekonstrukce o stamiliony. „Kolegové z ANO a ODS často předhazují částku 600 či 700 milionů s tím, že nyní projekt stojí třikrát více. 600 milionů byla vždy však částka pouze ze část projektu – most přes Vltavu, který tvoří jen čtvrtinu délky celého soumostí,“ vysvětluje Scheinherr.

Už před 10 lety podle něj nešel odhad ceny mostu pod dvě miliardy a dnešní cena je tedy obdobná.

Přesun 150 milionů

Místostarosta Nepil ve své kritice útočí i na současného náměstka Zdeňka Hřiba. Vadí mu, že radní převedli rozpočtovým opatřením na stavbu Libeňského mostu 150 milionů korun, aniž by to projednalo zastupitelstvo. „Rozdělil tuto částku do tří tisků po 50 milionech,“ uvádí Nepil a považuje to za projev „absence odvahy a netransparentnosti“.

Podle Hřiba však nejde o žádný krok za zády Pražanů, ale o veřejně avizovaný postup kvůli urychlení prací.

„Jde pouze o urychlení čerpaní financí z toho důvodu, že byl zjištěn kritický stav inundačního mostu, který si vyžádal urychlenou demolici. Takto to vysvětloval i radní pro finance Kovářík už na minulém zastupitelstvu,“ uvedl Hřib.

Na zmíněném zastupitelstvu se podle Hřiba z průtahů osočovaly dvě skupiny v rámci opozice. „Na příkladu Libeňského mostu je vidět, jak infrastruktuře škodí přílišná politizace. Dneškem končí to staré a začíná nové. Chtěl bych, aby se to podepsalo i na té debatě,“ řekl Hřib na zahájení bouracích prací a pokusil se tak ukončit názorovou přestřelku.

Demolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPAktualizovaná podoba rekonstrukce Libeňského mostu. Zdroj: MHMPVizualizace opraveného Libeňského mostu. Autoři návrhu: Petr Tej, Tomáš Cach, Oto Melter (https://www.bridgestructures.com/) Vizualizace: Jan Dousek, Radovan Záborský (https://dousek-zaborsky.com/)Vizualizace opraveného Libeňského mostu. Autoři návrhu: Petr Tej, Tomáš Cach, Oto Melter (https://www.bridgestructures.com/) Vizualizace: Jan Dousek, Radovan Záborský (https://dousek-zaborsky.com/)Vizualizace opraveného Libeňského mostu. Autoři návrhu: Petr Tej, Tomáš Cach, Oto Melter (https://www.bridgestructures.com/) Vizualizace: Jan Dousek, Radovan Záborský (https://dousek-zaborsky.com/)LIbeňský most: foto: TSKVizualizace opraveného Libeňského mostu. Autoři návrhu: Petr Tej, Tomáš Cach, Oto Melter (https://www.bridgestructures.com/) Vizualizace: Jan Dousek, Radovan Záborský (https://dousek-zaborsky.com/)Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu v Praze. Foto: Libeňský most Nebourat a NerozšiřovatDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKLibeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan SůraDetail stavu oblouků Libeňského mostu na holešovické části. Foto: Jan Sůra
Tagy Adam Scheinherr Libeňské soumostí Libeňský most rekonstrukce Libeňského mostu Zdeněk Hřib
92 komentářů