Už jen jako zadní vůz. V Plzni vyřazují tramvaje T3, u všech spojů bude garance nízkopodlažnosti

Tramvaj T3R.P v Plzni. Foto: Gejmřík Vepřík / Wikimedia CommonsTramvaj T3R.P v Plzni. Foto: Gejmřík Vepřík / Wikimedia Commons

Provoz souprav tramvají T3 končí po 48 letech.

Plzeňská městská hromadná doprava bude cestujícím od 1. července nabízet na každém spoji vždy možnost bezbariérového nástupu. Umožní to dodávka nových tramvají od Škody Group a vyřazení části tramvají T3R.P z provozu.

Informovaly o tom Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) v tiskové zprávě.  Tramvaje T3R.P jsou posledními vysokopodlažními vozidly v Plzni.

„Už nyní můžeme garantovat, že každý spoj, který na zastávku přijede, bude mít minimálně jeden nízkopodlažní vstup. Totální přechod na nízkopodlažní vozy by pak měl být realitou zhruba do dvou let,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

Vyřazení vysokopodlažních tramvají umožnilo pořízení nových tramvají 40T od Škody Group. Na nákup nových vozů se povedlo získat evropskou dotaci z programu IROP – nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu, kdy v letošním roce dotace pokryla 70 % nákladů na pořízení v celkové výši téměř 300 milionů korun. Ze stejného programu by mělo být hrazeno dalších 5 velkokapacitních tramvají, s jejichž dodávkou se počítá do roku 2025.

„Z průzkumů veřejného mínění a z ohlasů od občanů víme, že jejich prvořadým požadavkem na veřejnou dopravu je vedle spolehlivosti také jízdní komfort ve vozech a velmi kvitují to, na jak vysoké úrovni se daří v Plzni vozový park udržovat. Nízkopodlažnost vozů je jeden z klíčových parametrů, které moderní MHD musí splňovat vzhledem k potřebám seniorů, imobilních občanů i maminek s kočárky, jež veřejnou dopravu využívají,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar.

Autobusy a trolejbusy jsou plně nízkopodlažní již několik let

PMDP letos přebírá celkem 40 nových plně nízkopodlažních tramvají 40T. „Díky nim můžeme od 1. července 2023 zaručit 100% nízkopodlažnost u všech našich spojů. To se nám povedlo jako prvnímu českému dopravnímu podniku s tramvajovým provozem,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP. Trolejbusy jsou plně plně nízkopodlažní od dubna 2018, autobusy pak od září 2019.

Plzeňští dopraváci během letoška vyřadí polovinu tramvají typu T3R.P z celkového počtu 20 kusů. Z provozu úplně nezmizí, budou jezdit jen jako zadní vozy souprav, kde je přední vůz nízkopodlažní. K úplnému vyřazení vysokopodlažních tramvají dojde po dodání dalších 10 kusů tramvají 40T, které jsou očekávány v roce 2025.

Soupravy vozů T3 jezdily v Plzni téměř 48 let a zájemci se s nimi budou moci rozloučit v rámci speciální jízdy soupravy tří spřažených vozů. Ta vyjede v pátek 30. června v 15:00 z točny U Zvonu, kde bude od 14:00 hodin připraven také drobný doprovodný program včetně pamětních jízdenek. Kompletní informace včetně jízdního řádu naleznete na webových stránkách PMDP.

Tagy MHD Plzeň Plzeňské městské dopravní podniky PMDP Škoda 40T Škoda ForCity Smart 40T T3R.P
43 komentářů