Už jen elektromobily. BMW ve svém hlavním závodě končí se spalovacími motory

Vizualizace závodu BMW v Mnichově. Foto: BMWVizualizace závodu BMW v Mnichově. Foto: BMW

Proměna závodu poběží za plné produkce.

192 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
test

jen blázen může koupit něco takového

Johnny Cash

Jen taková drobnost: V adventním období jsem ve městě Mainz zaznamenal takovou malou zprávičku o blackoutu, který postihl celé město. Majitelé elektrických vozů byli žádání, aby ten den nedobíjeli a ujeli maximálně 50 km za předmětný den. A nyní shrnu, co mi brání v tom, abych takové úžasné auto koupil: Vysoká cena, zejména těch v Německu vyráběných. Nízký dojezd, cca 400 km, za vyšší dojezd mastné přípatky (Enyaq). Dlouhá doba dobíjení. Vysoká hmotnost auta a jeden převodový stupeň, – na dálnici vysoké otáčky elektromotoru. Obojí má vliv spotřebu. A nyní, když se kouknu v regionu dolní Franky z okna hotelu… Číst vice »

www

na co v elektromobilu jakákoli převodové stupně, když tam místo převodovky máte měnič, stejně tak tramvaj nebo vlak nemá převodovku ale elektrovýzbroj usměrňovač a kmítač a dolnopropustné i hornopropustné filtry

Johnny Cash

Jenže motor ve vyšších otáčkách má vyšší spotřebu a na tom nic elektrovýzbroj nezmění.

Ondra

U elektroauta to neplatí, účinnost je prakticky pořád stejná.

Johnny Cash

Aha, takže když pojedu po dálnici 130, budu mít stejnou spotřebu jako při stovce?

Vitapb

Ne nebudete, ale z drtivé většiny za to může aerodynamický odpor, doporučuji doplnit, učivo základní školy.

Dusanh

Nikoli, spotřeba energie roste se třetí(!) mocninou rozdílu. Tj. 130/100=1,3;
1,3na3=2
Takže při 130 máte dvakrát(!) větší spotřebu energie, jak ve 100km/h.
Vždycky se směju, jak se někdo diví, že s e-autem nemůže upalovat stejně, jako se spalovákem.

peter

Nerozumiem. Pokial elektromotor nema prevodovku, tak akym sposobom sa zabezpecuje rozlicna rychlost vozidla? Pri klasickom spalovaku su rozlicne otacky motora a este do toho kecia prevodovka. Kedze EV nema prevodovku, tak som si myslel, ze rychlost sa urcuje len otackami elektromotora. Takze ked EV ide rychlo, tak ten motor sa musi viacej tocit, tym padom bude mat vacsiu spotrebu. Ked som pozeral testy, tak EV mali najvyssiu spotrebu pri dialnicnych rychlostiach.

Michal M

Matláte tu dohromady dvě věci. Jedna je že nepotřebujete převodovku, protože elektromotor se umí roztočit v potřebném rozsahu a při stejné účinnosti.
Druhá věc je spotřeba, samozřejmě při vyšších otáčkách (a práci motoru) je vyšší.

vitapb

Ano, ještě do toho vstupuje to, že převodovka je „složitý“ díl navíc, prostě díly, co se můžou rozbít, váha atd.. Když se bez toho ústrojí vpohodě obejde, neni k tomu důvod.

peter

Neviem, na jednom aute bolo najazdenych 400 tis km, na dalsom 250 tis km. Ani na jednom nebol problem s prevodoukou. Uznavam, obidve boli manualne. Druha vec je spojka. Tu som menil.

Y.K.

Pochopte, že převodovka (s řazením stupňů) je odpor, je to složitý mechanismus. Elektromotor nemá problém jak s rozsahem otáček tak rozložením kroutícího momentu a výkon. Spalovací motor ten problém má a proto potřebuje převodovku.

U rychlovlaků se taky neřadí a to jezdí až 350 km/h.

none

Jestli muzes, vem si do ruky vrtacku a pomalu mackej ten cudlik. Zacne se tocit pomalu a pak se bude zrychlovat 🙂
Otacky ridi elektronika.

Vitapb

No vidíte, mě (a dalším kolegům, nebylo to řidičem) měnili převodovku 3x do 180 tisíc.

peter

bola tu hlaska

Jenže motor ve vyšších otáčkách má vyšší spotřebu a na tom nic elektrovýzbroj nezmění.

A ondra na to reagoval tymto

U elektroauta to neplatí, účinnost je prakticky pořád stejná.

Takze preto ma to zmiatlo. Sice elektromotor ma rovnaku ucinnost, no len elektromotor pri vyzsich rychlostiach sa bude tocit rychlejsie, tym padom bude mat vyzsiu spotrebu pri 130 ako pri 50 a je jedno aku ma ucinnost.

adamgolias

nemáte pravdu.1) záleží na typu motoru 2) na způsobu jeho regulace příklad: můj oblíbený asynchroní má nejvetsí odber proudu , tedy spotrebu ve chvíli , když stojí. s otáčkami blízko ot synchronnim je odber proudu nižší. samozřejmě pri odporu vzduchu musi motor prekonávat odpor a bez saturace proudem by zacal zpomalovat. el mobily maji nepochybne specialne vyšlechtene motory , ktere se chovaji asi jinak nez jsem popsal , jiste je ze motor tocici se rychleji ma vetsi spotrebu nemusi byt vzdy pravda . ve vasem predpokladu je zahrnut efekt nutnosti dodat vozidlu vetsi silu pro prekonani aerodinamickeho odporu.

adamgolias

jaký rozsah otáček má spalovací motor? 5000? je plný protichůdných setrvačných sil a jeho křivka výkonu naznačuje , že nejefektivnější oblast otáček je velmi malá , zároven se nekreje s max kroutícím momentem. el motor ma ( samozrejme podle typu- pouziji asynchronní rizený menicem) ma nejvetsi silu kdyz ma ,,nulove otacky,,. proto ty rychle starty. a to it neco co je jen rotacní díl lze teoreticky do nekonecna. ale odstredivou silou by doslo k destrukci , takze je vyuzitelny rozsah tak do 15000ot s mnohem pouzitelnejsi charakteristikou nez u spalovaku. nutne je dokonale vyvazeni rotoru a sofistikovany ridici system. netvrdim… Číst vice »

eLzyx

Tesla točí až 23308ot. za minutu. Upaluje až 322Km/h. A to na jednu rychlost.

adamgolias

pane , 2. ročník el tech školy .

www

*jakékoli

adamgolias

zrelelne si pamatuji na dobu , kdy v obyvaku byla stowatová žárovka. nyní je v celém domě příkon pro světla nižší než byl nutný do jedné místnosti. první panely pro fve pracovaly s cca 15%učinností. dnes běžně pořídíte více než 25%. v prodeji jsou 33%. ve stadiu prototypu je pres 40%. eauta pred 20 lety neujela ani 100km , byly pomale a nabijely se pres noc. dnes trva nabiti i dve hodiny a 300km neni problem. kazdy tyden je mozno se docit o inovacích. kazdy rok je na trhu neco noveho , efektivnejsiho , uspornejsiho,- vyvoj e technologii je jeden… Číst vice »

none

V podstate by stacilo napsat, ze elektroauto nechces, ne?
Mozna jeste dodam, ze v zime se neda topit, protoze… ja uz ani nevim proc se to nema delat 🙂

Roman

A bude to někdo kupovat ? I bez dotací?

none

To myslis vazne?

Filip

Gratulace tím se BMW zabilo

Zbyněk19

dělají to dobře. Za pár let po novém spalováku neštěkne pes, nikdo to kupovat nebude. Čím dříve na to automobilky přejdou tím pro ně lépe, jinak je převálcuje Číňan.
Proč? Protože budeme kupovat čínský EV. Myslíte, že sem z Asie poputují miliony EV s tím , že je nikdo nebude kupovat? Nebo myslíte, že se Vás v BMW zapomněli zeptat 🙂 ?

Martin Uxa

Jo, BMW už nebude BMW. Alespoň se nebude psát v každém novinovém článku o dopravní nehodě „řidič BMW“.
Tak vlastně aspoň jedna změna k lepšímu… 🤣🤣🤣

Josef Novák

Po stránce radosti z jízdy už dávno není tím, čím bývalo. A soudě dle prodejů to většině zákazníků nevadí. V případě elektra to bude nejspíše to samé…

adamgolias

mě mnohem víc vadí ten nabobtnaly stredovy tunel prekazejici kolenum. nejenom u bmw , ale u nich me prekvapilo nepohodli. ( cca pred 10 lety cabrio na vikend a nedavno takova velka krabice suv. ) mista jak v 1203. = 0

Majk CBR1000R

Ekektrokrám si koupí takový ten metrosexuálek nebo podobný kravaťáček, pořádný chlap má doma pořádný benziňák a k tomu nadupanou mašinu …

haxor

Až na to, že i průměrný elektromobil Vás při rozjezdu na semaforech smázne jak nic. Jezdil jsem teď pár týdnů elektro Smartem a i tímhle prdítkem jsem očividně způsobil hodně mrzení u lidí jako Vy.

Pako

Rozjezd není všechno. Bacha ať pak nebrzdíte kamióny na dálnici, až vám to bude doporučovat dojezd k nejbližší nabíječce jen do 80 km/h.

haxor

Nedávno jsem jel Teslou S LR ze Švédska do ČR a brzdili mě spíš ostatní. Nabíjení na SuperChargeru 250kW zabralo chvíli potřebnou na záchod a protažení. Jasně že se spalovákem jsou zatím tyhle dlouhý štreky komfortnější, ale elektroauta se tomu přibližujou. Když to srovnám s dobou před 5 rokama tak to je nebe a dudy… Jo a topil jsem na 21 stupňů 🙂

Orada

21 stupnu? To je dost zima… brrrr

haxor

Doma topím na 20…

Zbyněk19

jestli si neděláte srandu, tak to bych možná už doporučil preventivku u lékaře. Tlak, cukr atd. Myslím to v dobrém….: )

Jirka

Ale jen kousek na semaforech 👍😃

Michal M

A za vrátkama 30 černoušků, kteří na té poušti nevypěstujou už ani prd.

medvěd

Uvidíme, brod je daleko………… nakonec budeme rádi za jakýkoliv povoz – když budeme elektriku dovážet (2037- ).

Majk CBR1000R

Určitě a elekromrd.ku si koupí tak možná těch 40% metrosexuálu, co se tu za posledních let vyskytlo … pořádný chlap určitě ne, ten má v garáží pořádný benzín a pořádnou mašinu..

Ondra

Samozřejmě číst zdopravy.cz! 🙂

none

Doma všechno mlátit hlava nehlava? 🙂
Nějak si to kompenzovat musí…

trafopajka

pořádný chlap se pozná podle toho, jak se chová, ne co se mu válí v garáži za šrot

Michal M

Majku ty jseš opravdu retardovanej někde v devadesátkách. To se řešilo kdo má už mazdu nebo oktávku a kdo ještě fávo.
Je to drahá a voserná plechovka na přesuny z místa A do B, a k předvádění se dnes slouží trochu jiný disciplíny. Už i u vás na vesnici.

Zbyněk19

ano, někde jsem od někoho vám podobného slyšel, že Praga V3S byl poslední pořádný náklaďák, správný chlapácký auto se řadí s meziplynem a páru na kolejích nic nenahradí.
Jo a že správnej chlap je fousatej, špinavej, smrdí a myje se jen na jaře, tak hodně štěstí….

happy-barney

už som prežil 10 koncov sveta, zabili ma vakcíny, chemtrails, 5G, prežijem aj nedostatok elektriky

Michal M

A k tomu jste loni v zimě neumrzl zimou?
Kvůli lidem jako jste vy pak Rajchl a Kovanda vypadají jako kokoti. Styďte se. 🙂

Luboš

Pokud by 1/3 aut u nás měla být na baterii, tak by se muselo postavit 5 Temelínů + odpovídající vedení. Je jen otázkou času, až to pochopí, že je to nereálné. Se solárama to nebude fungovat.

mgr.pavel

Můžete prosím uvést vaši kalkulaci „třetina aut znamená pět Temelínů?“ Rád argumentuji nad fakty, daty a výpočty.

A proč by to prosím se solárama nefungovalo..?

V.N.

Já jsem tu analýzu energetického specialisty v Hospodářských novinách četl , vyzněla trochu jinak , než zde uvádí Luboš..tam se psalo o tom, že náhrada všech aut za elektromobily by si vyžádala další tři Temelíny. Jaká je vize ? Druhý blok Temelína v nedohlednu a zavírání tepelných elektráren. ČR ztratí svoji elektrickou soběstačnost hodně brzy… i bez elektroaut.. Další otázkou je distribuce elektřiny. Aby bylo možno nabíjet alektroauta ve velkém, je třeba nasypat možná i stovky miliard do nových rozvodů… A co se týče solárů pro dobíjení… samozřejmě , že to lze. Když budete podnikatel, budete mít výrobní halu o… Číst vice »

Alf63

No a to ještě nemáte E traktory a kamiony na které se také tlačí v Německu odebráním zelené nafty .Letos by se měli již od Johndeeru ,Fendtu objevit ale odpor je enormí.

Johnny Cash

A to se jaksi nepočítá, jak by dopadla kompletní elektrizace veřejné dopravy ve městech a 60 procentní elektrizace sítě SŽ. Ne, že bych si nepřál čistá města, ale energii nám vyrobí Návštěvníci se žhavíme, žhavíme?

Ondra

Temelín má už nyní dva bloky, myslel jste, že výstavba 3. a 4. bloku je v nedohlednu…

JendaVenda

Protože většina eaut se nabíjí v noci ?

eLzyx

asi je nutné rozdělit důvod a způsob nabíjení.
Spousta lidí nabíjí EV noci, ale pomalu, takže to není tak, že milion aut potřebuje 200kW příkon.
A přes den je to tak, že nabíjecí špička se kryje se špičkou činnosti FVE. Tedy v poledne.
Zdroj dat? Aplikace Tesly kde je vidět vytížení nabíjecích stanic v průběhu dne

none

Elektroauto jezdi pouze na temelinsky proud… To je bez debat. Ale porad nechapu, jak to delaji v cizine… Kde oni k te energii prichazeji. Lubosi, nemas nejaky tip?

Ivo

Nevím jak jste na to přišli, ale z logiky věci u nás jezdí „elektroauta“ na uhlí a plyn.

Ing.Lubor Skřeček

Jezdím elektromobilem od roku 2012 a nabíjím pouze ze solárů. Už ani nevím kolik stojí nafta nebo benzín nebo výměna oleje či filtrů, jo měnil jsem brzdové destičky 1x.

JendaVenda

Tak a teď tu o Červené karkulce. A proč ? Protože od listopadu do dubna solary mají nízkou efektivitu. A nejrychleji degradující soucastka eaut je brzdový kotouč, protože ho ničí hloubková koroze, když se nepoužívá. Anebo máte nějaký ruský model, který zvládne zničit 3 Čínské tanky a potom odletět do garáže.

none

Hele, svet funguje jinak nez si predstavujes. Ty si totiz tu letni elektriku muzes uskladnit a v zime pouzit.
Ale klidne nam napis jak se dari tvemu elektroautu.

Ondra

Je vidět, že jste problematiku elektromobility a stability elektrické sítě studoval opravdu dlouho a pečlivě…

adamgolias

pracuji na úřade , el auto mame , fve taky a … funguje to.

adamgolias

dokonce i ted v zime- ve stredu svitilo sluničko , 13,5kw do baterky z nebe. na dnesní ,,obchuzku,, 60km uplne v pohode

V.N.

Mám pocit, že tento článek je poněkud zavádějící , mající za cíl ve čtenáři vybudit pocit, že BMW končí s výrobou aut se spalovacími motory…
Závod v Mnichově je marginální… kapacitně odpovídající v Čechách Kvasinám, Kolínu či Nošovicím. Ale taková ŠKODA v Boleslavi vyrábí nějakých 2500 aut/denně, tudíž 2,5x násobek tohoto mnichovského závodu…

Jan T.

Titulek doslova říká, že ve svém hlavním závodě končí se spalovacími motory, takže to vypadá, jako by většina výroby přešla na elektromotory. Akorát že to bude až za 3 roky.

V.N.

To jednak. A dále to, že jde o hlavní závod. U většiny automobilek je hlavní závod ten zásadní a největší. Ale to neplatí u BMW..

Joker

Ortel smrti byl podepsán. 🤷🏿‍♂️… R. I. P. 🚘

dan Žatecký

Škoda.

eLzyx

ne, BMW …

Vojta Svobodný

A hned nad tímto článekem je clanek o smogu v Krakově, kvůli kterému ročně předčasně umírá několik tisíc lidi v každém state.
Takže až vás napadne otázka, proč se tlačí elektormobilita-tak proto, abyste mohli ve městech dýchat čistý vzduch 😉

dan Žatecký

Proč se teda netlačí na tabákový průmysl, aby ukončil výrobu cigaret, které musíme dýchat den co den kvůli našim chudinkám diskriminovaným kuřákům, kteří rozhodně nepatří k těk, kdo má šajn o takovém výrazu, jako je ohleduplnost… každý si tu jen vyřvává „JÁ MÁM PRÁVO“, a výsledek je strjný. Nehledě na to, že největším znečišťovatelem ovzduší je samotný ústřední výbor EU v Brusel, který svými normami, směrnicemi a totalitními praktikami kazí ovzduší nejen podnikatelům, kteří nakonec zkrachují, jelikož není v jejich silách dodržet všechny všechny jejich nařízení. A jak k tomu příjdou samotní občani. Nemyslím zaprodance, kteří s vidinou rychlého a… Číst vice »

haxor

Whataboutismus…

vlachjan

Na tabákový průmysl se tlačí: Proto také máme omezení kouření na nádražích a v restauracích, a omezení reklamy na tabákové výrobky.

none

Netlaci? Kde jsi poslednich par let byl??? Nebo jsi nejak postizeny, ze se nedostanes ven? Restaurace, reklamy.. U nas nedostatecne zdrazovani atd

V.N.

Slyšel jste něco o světové hospodářské krizi ve třicátých letech. Kolik lidí nerozdýchalo to, že přišli o všechno a rozhodli se svoji situaci řešit sebevraždou ? Dále znám několik lidí, které zlikvidovalo to, že přišli o práci. Zhroutila se jim rodina- svět.. Troufnu si říci, že kdyby se zhroutil český automotive průmysl, odneslo by to na životě mnohem a mnohem více lidí, než nějaký smog…

Aileeen

Proč vy demagogové stále zkoušíte vyvolávat dojem, že se český autoprůmysl, potažmo česká ekonomika s koncem spalováků zhroutí a ještě jako kdyby to mělo nastat hned zítra?

V.N.

Já jsem vážený diskutére nepsal nic o tom, že se český automotive zhroutí… máte problém s pochopením psaného textu..?? Já jsem pouze psal, že rizika jsou dost vysoká… samozřejmě, i kdyby časem taková ŠKODA ukončila svoji činnost, pořád zde jsou a budou dobří dodavatelé, například plastů, kteří nebudou mít problém dodávat pro jakoukoliv světovou značku… Přečtěte si občas něco jiného, než materiály ze sekretariátů Pirátské strany, nebo Zelených…. Shrňme si poslední výroky manažerů v automotive.. Poslední schůze vrcholového vedení VW… „VW bude vyrábět v budoucnosti 80% toho, co vyrábí dnes“ … což někteří v sále glosovali tak, že hlavní manažer… Číst vice »

Aileeen

Aha, takže v příspěvku zkombinujete „krizi“ s „koncem autoprůmyslu“, ale můžu za to já.
Na to není slušná odpověď.

none

Hele, tohle je nazor evropskeho manazera, ktereho zivi auto na benzin. Jsme skanzen a i kdyz si ho to budeme udrzovat, jednou nas prevalcuje dovoz. Levny dovoz.
Stejne jako vyroba chipu. Bez dovozu si nevyrobime ani ten spalovak. Evropa nema nic. Dokonce i leky si nevyrobime. Jediny co mame na svetovy urovni, je regulace. Tu muzeme vyvazet. Az se divim, ze v tom nevyucujeme Cinu 🙂

V.N.

Ano, to je ono 🙂 Evropa současných let hodně dobře umí pouze regulovat a přerozdělovat peníze. Tím to končí…

peter

Nech sa paci. V tomto clanku sa hovori, ze z 260 000 zamestnancov, ktori pracuju u dodavatelov pre automobilky na Slovensku moze prist o pracu az 85 000 koli prechody vyroby na EV. V Cechach pracuje u dodavatelov pre automobilky nejakych 500 000 ludi.

https://euractiv.cz/section/doprava/news/prechod-k-elektromobilum-ohrozuje-ceske-a-slovenske-dodavatele-pise-bloomberg/

vitapb

A to máme vyrábět obsoletní technologie jen proto, aby byli zaměstnaní lidi? Zcela naopak, otrocký dělnický pozice by se měli co nejvíce eliminovat..

vlachjan

A není tak trochu chybou naší země, že téměř celý svůj průmyslový potenciál vsadila na jedno jediné odvětví, notabene odvětví s velmi nízkou přidanou hodnotou?

V.N.

Na co jiného je mělo vsadit ? V devadesátých letech byla v ČR nezaměstnanost nějakých 10-15% s tím, že v některých regionech byla až nějakých 25%. Tehdy to nebylo o tom, jestli automotive anebo něco jiného. Ale o tom, jestli automotive anebo nic.
I když již tehdy se mohl podporovat mnohem více nejrůznější výzkum – jenže to bylo o běhu na dlouhou trať. Bylo třeba řešení, které bylo rychlé…

vlachjan

No právě, v devadesátkách se sem lákal kdokoliv, kdo zaměstnal. Ale tuto praxi jsme si drželi až téměř doteď. I devalvace měny po ekonomické krizi defacto pomohla zabetonovat stávající stav.

none

Je to beh na dlouhou trat. Ale my jsme jeste nevystartovali. Cesi nemaji radi zmeny. Ignorujeme vyvoj. Ted jsme treba prisli na to, ze nemame dost silny draty na pripojovani solarnich elektraren. V okolnich statech na to prisli mnohem driv. Stejne jako vetrniky. To je u nas sprosty slovo a kdo ho chce postavit…. muze si ho postavit mozna jako model doma na stole. Chybi tu nekdo, kdo by planoval na vic nez jedno volebni obdobi. Je zajimave, ze u nas je i takovy odpor k elektromobilum. Je to videt i tady v diskusi. Vsude to roste a my misto… Číst vice »

Tomáš

A kdo nám pak bude v létě hrčet do oken? Dnes to tu máme tak, že když je teplo a chceme větrat, máme v ložnici, u jídleního stolu nebo pracovního počítače každých pár minut hluk až 80 dB. Hodně z toho jde o moudrých majitelů BMW bydlících v okolí. Až budou chcí koupit modernější BMW, kdo nás pak bude terorizovat?

vitapb

Nebojte, zrovna tihle se svého postižení ještě dlouho nezbaví, budou jezdit ve spalováku dokud se jim nerozpadne.

mimochodem

Nakolik je to definitivni?
Muzou na to jit jako soudruzi s elektrarnama, pro jistotu odstrelit komin chladici veze, aby byla jistota, ze ten pekelnej stroj uz jako fakt nepojede…
Nebo tam muzou mit nekoho soudnyho, kdo si vydupe, ze chce veskere vyrobni nastroje uskladnit nekde bokem, „pro muzejni ucely“, a soucasne je nenechat az tak moc zapadnout prachem, aby pripadne oprasovani a ozivovani netrvalo prilis dlouho.

Nu, snad panove, damy, a cokoliv mezi tim, vedi, co delaji…

Vasek

Proč že by to měli skladovat?

vitapb

Jakožto člověka z automotive jste mě docela pobavil 🙂 Uskladnit nástroje a rozjet za nějakou dobu sériovou výrobu něčeho, co má splnit současné normy.. pokud by se to vůbec povedlo rozjet, stálo by to hodně hodně peněz..

V.N.

Třeba by se to vyplatilo…

mgr.pavel

Myslím si, že manažeři té automobilky zvládají takové kalkulace provádět nesrovnatelně lépe, než náhodný člověk v diskuzi.

Ano, můžou se mýlit. Ale člověk s vlhkými sny, bez argumentů či zodpovědnosti za firmu se mýlí nesrovnatelně častěji.

V.N.

Já jsem v automotive zažil případy, kdy nějaké řešení bylo již odpískáno, ale vrátilo se k němu, protože v dané situaci bylo tím nejlepším možným řešením…

vitapb

Jmenujte prosím, napadá mě pouze nedávná čipová krize, kdy se místo komfortní výbavy dávaly jednodušší věci s jednodušší elektronikou.

vitapb

Myslíte? Každá seriová výroba sežere nejvíc peněz na začátku, tady by náklady byly poníženy o současné nářadí, které by často nebylo ani do čeho založit (myslím jako stroje, které prostě po letech často vůbec neprobudíte, nebo to stojí víc než pořídit nový). Zároveň by tahle suma byla vyšší o značné náklady na skladování. Počáteční suma nákladů se pak rozpouští ve vyrobeném množství. Tu sumu, aby vám někdo z rozpočtu uvolnil, musíte obhájit tim, že se to bude prodávat. Kdo by měl jaký důvod koupit si v roce 2030 spalovací auto, navržené třeba v roce 2016, přičemž současná produkce bude již… Číst vice »

Vojta Svobodný

Soudruhu, hlavně si s tím vašim spalovakem čuďte jen k sobě a své rodině pod nos. Já to dýchat nechci a ostatní účastníci provozu taktéž ne.

JendaVenda

Soudruhu, elektrinu do vašeho eauta dodává naše elektrarna, která jede na plný výkon. Já ani mí sousedé nechceme dýchat znečištěný vzduch kvůli vaší lenosti a neochotě se vzdát automobilu.

vlachjan

V České Republice, při zachování současného energetického mixu má EV cca o 1/2 nižší emise CO2 z provozu, než srovnatelné ICE. Není to nijak zázračné zlepšení, ale je to zlepšení.

Ivo

Není to pravda, BEV se u nás nabíjí z uhlí a plynu, takže vyšší emise, než z ICE.

V.N.

Každá automobilka má své závody v Asii- Indie, ŠKODA jde do Vietnamu. Tyto asijské závody hned tak s výrobou spalováků neskončí. A varianta, že by se auta z Indie či Vietnamu prodávaly v Evropě není nereálná….

Vitapb

Prosimvás, expanzi do Vietnamu snad nemyslí vážně ani samotná Škodovka. Je to odpověď mezinárodního obchodního týmu na otázku šéfa, co budeme dělat s propadem prodejů v Číně a s prakticky zabitym trhem v rusku. Jenže proč by si vietnamci kupovali drahý auta z EU dovezený přes celý svět? Pokud kvůli kvalitě, koupí si MB, BMW.. To, co tam škodovka vozí tam prodávají číňani za půl ceny. Navíc vietnamci jsou podobní zákazníci, jako číňani, chtějí velká auta zdobená chromem, do toho se ty číňani umí trefit líp, než škodovka.

V.N.

Omyl.. ŠKODA jde do Vietnamu vyrábět..nikoliv pouze prodávat. A tato oblast není pouze Vietnam. Ale spousta rozvíjejích se trhů v okolí…

vitapb

Bude tam vyrábět společně s lokálním partnerem, předpokládkám, že to bude formou SKD. Auto se tam doveze na díly, něco se vyrobí u nich a u nich se to taky smontuje. Ale i kdyby to tam vyráběli celý, proč by měl vietnamec důvod koupit si jistě dražší škodovku, než třeba BYD, GreatWall a podobný čínský šmejdy?

V.N.

Ono to nemusí být formou SKD. ŠKODA například v Číně vyráběla pouze z dodávek od místních dodavatelů.

vitapb

A jak dopadla, víme?

vlachjan

Kupodivu i ty asiaty, v čele právě s číňany, zajímá životní prostředí. Proto například ta podpora EV v Číně.

V.N.

Když u nás před několika lety byla návštěva z Číny , tak poté co pánové vylezli ven a bylo jasné počasí, všichni vytáhli mobily a začali fotit… protože jasné nebe v žádné průmyslové oblasti nemají.. Ta města jsou tak zamořené smogem, že nejšpinavější evropské město je super čisté ve srovnání s čínskými městy.. takže smysl elektromobilita ve městech bezesporu má. Na druhou stranu, v Číně se otevírá mraky nových uhelných elektráren. Takže vyrobím v pustině špinavou elektřinu, kterou budu pálit v automobilech ve městech… to logiku má… udělat město čistší k životu a zamořit liduprázdné oblasti…

vlachjan

Zcela s vámi souhlasím. Toto čínské řešení asi vychází zejména z toho, že je to právě ta městská populace, u které nejvíce hrozí, že by mohla proti straně a vládě vystupovat.

Mysel

Jenze v CLR je silna preference EV statem jen reakci na naprostou devastaci zivotniho prostredi tezkym prumyslem. Se zapadni zcela iracionalni aktivitou to nema mnoho spolecneho. Tady z hlediska zivotniho prostredi neni duvod delat takove neekologicke zmeny.

Toník293

Náhodou měl jsem teď týden nové BMW 5 i60m a musím říct, že návrat ke spalováku byl bolestivý. Kdo jednou sedne do elektra tak už nechce zpět do spalováku ( ticho, kultivovanost, okamžitý výkon atd ) stačí mít doma zásuvku a je to OK

mgr.pavel

Ale než do vlastního elektroauta sednete, musíte mít o dost plnější šrajtofli než pro „spalováka“ – bohužel..

none

Treba se sem bude smet dovazet neco z ciziny.
Obcas se tam zmini i ceny. https://www.youtube.com/watch?v=MY64YJjAK7M

mgr.pavel

Jako že z Číny?

Děkuji, nechci, šmírování totalitním státem fakt nepotřebuji.

Možná / snad čínská konkurence povede ke zlevnění evropských aut, to bych bral jako jedinou výhodu těch čínských.

Elektroauta jsou fajn (resp. většinou lepší než spalováky), jen je dobré se oprostit od ideologických brýlí (což platí pro skalní zastánce z obou táborů).

vitapb

Souhlasím, nicméně je potřeba si připustit, že číňani jedou ve vlaku elektromobility a my čučíme na nástupišti. Jejich auta jsou už lepší, než naše, nejen levnější. Čína je technologická velmoc, většina nových patentů je zaregistrovaná tam. Před deseti lety neuměli pořádně vyrobit auto, dneska vyrábí auta po kvalitativní stránce stejně dobrá, po technologický stránce lepší. Nicméně já bych si od nich auto taky nekoupil, ale otázka je.. Budeme mít za pár let na výběr? Můžu si dnes koupit evropský telefon? Můžu si koupit evropský laptop? Můžu si koupit evropské oblečení? Podobně to bude dost možná s auty, některá evropská budou,… Číst vice »

none

Z videa je hlavne videt, ze auta tam stoji i polovinu co u nas, velky vyber, elektrina skoro zdarma. Evropa tak u nich neproda uz nic. Doma to koupi levneji a kvalitnejsi. Mozna by nam to mohlo otevrit oci a podivat se jaka je budoucnost a rychle naskocit do rychliku, ktery uz jede. Cina ma tu „vyhodu“, ze muze planovat dlouho do budoucnosti. Nema jim do toho po volbach kdo hodit vidle. A ze planuji dlouho dopredu je videt i z toho, ze si vcas koupily nekolik statu a ted maji zasoby dulezitych surovin. Moc moralni to ale neni. V… Číst vice »

xyz

To „stačení“ nemá docela velké % lidí – těch, kteří bydlí v bytových domech.

A docela problematické to je taky v případě, kdy jde o cesty, které nezačínají a nekončí v tom „doma“.

vitapb

Máte pravdu, teď to chybí a je to problém, ale není neřešitelný. Stejně tak, jako je na ulici potřeba svítit, tak se pro to vybudovali lampy, budou se podobně budovat i dobíječky. Větší problém vidím v tom, že auto je dneska v mnoha případech firemní benefit a když si svůj benefit budete doma nabíjet za svý, stane se z benefitu deficit.

V.N.

Jenže ty lampy… to byl přirozený vývoj. Prostě někdo vymyslel lepší řešení a to lepší řešení vytlačilo starší řešení. To však není tento případ. Tady tento „vývoj“ byl direktivně nalinkován a stanoven stranou a vládou… Co se týče těch dobíječek. Napřed musíte mít elektřinu, kterou nemáte. Dle specialistů v energetice náhrada aut se spalováky elektrickými auty bude znamenat potřebu dalších třech Temelínů. Dále v bytových domech dle posledních návrhů hasičů nebude možné dobíjet elektromobily díky bezpečnosti. Dle generálních manažerů některých evropských automobilek vlastnictví auta bude luxusem, na který nebude mít každý….. co z toho vyplývá… buďto politici z kdysi normálních… Číst vice »

vitapb

Je to daleko komplexnější, nemůžete počítat s tím, že vám zůstane současná energetická zátěž z výroby a provozu spalováků a pouze přibyde zátěž s výrobou a provozem elektromobilů. Podívejte se, kdo je největšími konzumenty energie, Škoda Auto a za ním Unipetrol. Škoda nebude potřebovat tak rozsáhlou výrobu, nebude potřeba tolik dílů, logistiky, nebude s auty tolik práce a procesů.. Zároveň nebudete muset mít tolik autoservisů, čerpacích stanic a podobně. Co je ale důležitý a směrodatný, provozně je elektromobil na 1/3 energetické zátěže aut spalovacích, to je to co rozhodne.

Ivo

Vy jste asi spadl z višně ne? Každý ví, že výroba BEV je mnohem více energeticky náročná oproti ICE díky výrobě baterií. Tedy s tím souvisí i mnohem více emisí CO2 což v kombinaci provozu na uhlí a plyn dává negativní ekologický přínos.

none

Auto je luxusem asi i dnes, kdyz jich je v rodine nekolik. Je i mozne, ze az bude ta luxusni budoucnost, nebude moc duvodu auto vlastnit. Spousta lidi ho ma na cestu do prace. To mu muze zaridit i auto, ktere mu bude ve sjednany cas pristaveno pred dum. Cetl jsem, ze auta budou vlastnit automobilky. Samozrejme jde o auta autonomni. Vzdy mi tyhle predpovedi pripomenou neco o doprave v Londyne. Doprava byla pomoci konskych drozek. A tech bylo vic a vic. A tak nekdo spocital, ze v roce 1930 bude na ulicich nekolika metrova vrstva trusu. Coz bylo dobre… Číst vice »

Jiný Petr

Chápu tu Vaši argumentaci s lampami – ale to srovnání kulhá na jednu nohu. Bohatší města nebo centra ostatních měst nejprve zavedla svícení „ohněm“ – plynem a teprve postupně přešlo na svícení elektřinou – nikdo jim to nenařizoval. Navíc dodnes jsou – i v širších centech – větších měst (25 tis. plus) ulice kde dodnes pouliční osvětlení není – ani po 100 letech od elektrifikace. A pokud údržba a náhrada elektrodobíječek bude probíhat jako u veřejného osvětlení – kdy některé lampy sou i 40 let staré a s každým větším větrem se bojíte, že se skácí – tak z takového… Číst vice »

vitapb

Vůbec, nejsem z Prahy. Váš odhad taky kulhá a to tím, že veřejný osvětlení je „zdarma“. Veřejný dobíjení zdarma rozhodně nebude (pokud do toho nevstoupí politika), dobíječky budou tam kde budou potřeba a provozovatele je budou obstarávat proto, aby z toho měli business. VO nikdo jednoduše zpoplatnit nemůže, to je důvod proč je v takovém stavu ve kterém je.

Nose Peak

Nevim jak kde, ale u nás na sídlišti jsou wallboxy navěšený zvenku na kotelně. Není jich kdovíjak moc, ale to ani těch elektroaut, zatím…

Toník293

btw: teď je nejlepší doba na operativní leasing z toho důvodu, že elektroauta jsou raketově dopředu a spalováky jsou s ? jakmile trh přijme elektro cena spalováka půjde dolů, to stejné elektro jakmile budou lepší baterky tak dnešní elektroauta půjdou cenově do háje ..

JendaVenda

Bože, bože. Jaká je nejdražší součástka eauta ? Baterie a tu lepší, nezavislou na drahých kovech zatím nikdo nevymyslel. Takže je to jenom velký sen.

Aileeen

Lžete. Vymyslel, dokonce i zavádí do výroby.

JendaVenda

Prosím o odkaz, kde se tento zazrak zavádí do výroby. Rád se omluvím.

Radek
Aileeen

Toyota, pro začátek? VW od roku 2025.
Neděkuji, omluvu nečekám.

Peeetr

Originál Čína a její vývoj, železo-fosfátové baterie a zároveň patří k nejlevnějším na trhu. Masově jsou u nás dostupné v z Číny dovážených Tesla 3 a roku 2026 je tu budou mít VW ID2 a odvozená malá Škoda.

Jiný Petr

Jediný kdo to lže – jste Vy. O tom, že vymysleli zázračnou baterii čtu tak 2x-3x do roka už 20 let. A stále nic.
Jsou to pořád je články ve stylu “ jak v SSSR rozdojili kozla“

Aileeen

Lžete, zcela zbytečně. Toyota už solid state baterie vyrábí, VW výrobu spouští.
Pak tu máme třeba Teslu a její bezlithiové baterie… Tolik k vám, lhářům. Za více slov mi nestojíte, podlidi.

peter

Mozte mi povedat, v ktorych modeloch aut ma toyota tie solid-state baterie zamontovanie a aka je rocna produkcia tych modelov _

Tu je clanok z konca roka 2023, kde ocakavaju masovu produkciu solid-state baterii v roku 2027, 2028.

To ze mozno dokazu zbuchat v laboratornych rocne niekolko baterii, tak to nema ziaden prakticky vyznam.

https://zdopravy.cz/uz-jen-elektromobily-bmw-ve-svem-hlavnim-zavode-konci-se-spalovacimi-motory-190472/?comments=1#comments

Jan T.

Solid state ani není aktuálně potřeba. Tesla vyrábí baterie bezkobaltové a bezniklové (LFP), nikoliv bezlithiové. Nejdůležitejší je masová automatizovaná výroba, která je levná, alternativní materiály se mohou zkoumat nadále.

Jan T.

Výrobní náklady na baterii se pohybují okolo $100 za kWh, při masové výrobě je to ještě méně. Takže běžná kapacita 50 kWh přijde na nějakých 100 tisíc korun, což není žádný extrém.
https://source.benchmarkminerals.com/article/global-cell-prices-fall-below-100-kwh-for-first-time-in-two-years

Ivo

Takže minimálně 200000Kč na jedno auto plus věci kolem, máme čtvrt mega plus daň a máme 300000Kč a to prý za pár let a jen na pár let. Děkuji nemám zájem, až bude stát komplet baterie o kapacitě alespoň 100kWh pod sto tisíc, tak to začne dávat smysl.

Joe

No to jste šťastnej člověk když stačí ke spokojenosti jen výkon a ticho. Já bych teda raději garantovaný dojezd, který nebude osekáván meteorologickými podmínkami, chutí je na plný výkon celou trasu a navýšení spotřeby spuštěním podpůrných systémů. Plus možnost během 5 minut v okruhu 20 km doplnit palivo a vesele pokračovat dál. A tohle všechno bych rád jako alternativu, volbu. A nekupovat auto kvůli tomu, že přijde nařízení a tato volba bude zrušena.

Jiný Petr

Jaké ticho furt řešíte? Já mám spalovák starý 20 let a že by tam byl nějaký hluk, to se říci nedá. Více slyším hluk od pneumatik (kór těch zimních) než od motoru) a taky si v autě pouštím rádio – nikoli proto, že chci přehlušit skoro neslyšitelný motor, ale kvůli zábavě a zprávám o dopravní situaci.

vitapb

Zkusil jste již elektro?

eLzyx

spousta lidí je překvapena, jak si lhali do kapsy. Ne, spalováky nejsou tiché. Jen si každý navykl na to, že je to snesitelné.

Změna je na dohled

To bude mít Filip Turek mrzení 😀

vitapb

Bude mít mrzení hlavně až za pár let zjistí, že mu tleská už jen pár stejnejch zamrzlejch pitomců, jako pitomiovi, co vozí ortel na zadnim skle. Podle něho by si každý měl koupit starýho Jaguára, nebo Aston Martina, je to člověk z jinýho vesmíru, nic než auta pro něj neni. Nicméně pozor, co se týče britských aut, je to odborník široko daleko nejznalejší.

Vojta Svobodný

Přesně. Úplně chápu, ze pro nej, jakožto fandovi do aut, jsou spalovaky totální modla. Bohužel si ale neuvědomuje, ze pro 90%+ lidi je elektroauto daleko vhodnější.

JendaVenda

Myslíte ? Oficiální doporučení Škody. Nabijet jenom na 80 % a pomalým nabíjením. Jinak dochází k rychlejší degradaci baterie. Tak a teď babo raď.

pozor

To je reakce jako – Učitelka: 80% má z písemky pětku. Pepíček: ale paní učitelko, tolik nás tady ani není.

Jan T.

Však to platí i pro telefon nebo laptop. A stejně u nich si nabijete do plna pokud potřebujete na delší dobu pryč od zásuvky. Nikdo nemá potřebu s sebou tahat elektrocentrálu na dobití. Na většinu dojíždění bohatě stačí pomalé nabíjení přes noc doma anebo přes den v práci, případně rychleji během nákupů.

nedulezite

Končíme, nic nového nerozjíždět, inu, nová víra

vitapb

Proč? Viděl jste s čím BMW přichází jakožto s elektromobily? Když kupujete auto v takové cenové kategorii, tak už mezi spalovákem a elektrem je minimální cenový rozdíl, přičemž pohodlí, jízdní vlastnosti, nenáročnost na servis (nemluvím o penězích, ale nemusíte každých 30k do servisu) to všechno má elektromobil lepší. Myslím že v BMW vědí lépe, co dělají. Možná ve VW byste jim mohl poradit.

Ivo

Kdo by chtěl trávit hodiny u nabíječek, když to stále má směšně malý dojezd? Až bude standard alespoň 1500km, pak by se dalo říct, že to bude dávat smysl. Tedy pro lidi co autem jezdí, ne pro ty co ho mají místo nákupní tašky. Těch 1500km není vůbec mnoho, protože reálně to bude po deseti letech v zimě při nějakém rozumném rozsahu a rozumné rychlosti tak 750km a to už by se asi dalo nějak přežít.

none

Proboha… Ne kazdy denne objizdi zemekouli 2x dokola.
Tyhle auta maji miliony lidi. Dobrovolne. Jak si to vysvetlujes?

eLzyx

mám obstarožní Teslu a vlastní barák (to je poměrně důležité u EV). Dojezd cirka 380km v létě a nějakých 180km při poskakování v zimě, resp. 300km při souvislé jízdě v zimě. Nabíjení je tak na hodinu a to ani ne do plna. Vadí mi to? Ne. Proč? Protože 95% jízd obsloužím z nabíjení doma, kde je to bez časové ztráty. V cirka 4% jízd, kde musím nabíjet venku, umím čas využít ve svůj prospěch (vyjde mi to na obědovou pauzu, nákup, rychlé obchodní jednání atp) a pouze 1% mě otravuje. Stále to ale ušetří proti tankování čas. A to mám… Číst vice »

Luk

To bude mrzení těch, co mají X5/X6/X7… s pořádným spalovákem jako fetiš…

Experiment 89P13

SUV BMW od X3 a výš se vyrábí v USA, v největší továrně BMW na světě.

Jiří Melich

No, to se Vás asi netýká, co? 🙂

Luk

Ne, protože nemám potřebu si pořizovat auto jako fetiš nebo jako nástavec na nedostatečně vyvinutou část těla.

pav

BMW X5, X6 a X7 se i pro evropský trh vyrábějí ve Spartanburgu v USA

Luk

Ono to ale časem přijde i tam.

Ivo

To spíš očekávám mrzení těch, co šli do elektra a po deseti letech budou mít hromadu železa do které buď nasypou částku rovnající se malému autu, anebo se na to budou moct jen dívat.

none

Urcite mas na mysli baterii. Vis kolik stoji nova a kolik bude stat za tvych deset let? Mas prehled o cenach soucasti auta?

Greg

Já si dovolím odpovědět za něj: Mám kamaráda, který si koupil ojetý elektromobil – věděl, jak je na tom stávající baterka, kolik stojí nová, až mu ta stará dojde, a spočítal si, že se mu to vyplatí. Než mu ta stará baterka došla, výrobce asi třikrát baterie zdražil, teď to stojí cca dvojnásobek a kamarád je se svými výpočty v háji. Protože tu baterku mu může prodat jedině výrobce auta a ten toho patřičně využil. Takže abych vám odpověděl, zatímco vy *předpokládáte*, že baterky budou zlevňovat, opak je pravdou a stojí za tím monopolní postavení a nenažranost výrobce, jak jsem… Číst vice »

eLzyx

uveďte značku té automobilky.
U Tesly třeba náhradní baterie zlevňují.

MP22

No BMW má před sebou nějakou budoucnost. To se nedá říct o Škodě, která plánuje vyrábět spalováky dokud to půjde. No uvidíme až nebude na spalováky odbyt, jak dlouho bude trvat přestavět závody na EV. A Češi tomu ještě tleskají, přitom hlavně oni přijdou o práci.

Alibaba

Spalováky se přestanou prodávat maximálně zákazem a to politici neudělají, protože by je pak nikdo nezvolil. A i nějaké ekopoplatky se pro politiky stanou ožehavé téma a voliči je s nimi budou posílat do Bruselle.

vitapb

Spalováky se přestanou vyrábět (masově) uplně jednoduše, protože se vyrábět nebudou vyplácet. A to celkem brzy, dříve než ve 2035. Samozřejmě, zůstanou v nabídce nějaké spalovací modely do této doby, ale bude to asi taková okrajovka, jako v roce 2020 elektromobil. Tohle neplatí pro státy, který mají ropu, tam si budou moct na svojí vydolovanou levnou energii jezdit třeba do aleluja. Achjo, kdyby lidi pochopili, že to čeho se mají bát není elektromobil, ale Čína, možná by se s tim dalo ještě něco dělat..

L.

Přesně tak, lidi v elektromobilech jezdit budou. Hraje se jen o to, jestli budou evropské, nebo jestli se i tahle výroba přesune do Číny se všemi negativními důsledky.

none

Cina je uz davno za vodou 🙂 Umi levne vyrabet a ma docela vyznamnou zasobu potrebnych (predem nakoupenych) surovin.

Ivo

Proč by se měli lidi bát Číny???

Aileeen

Ten zákaz už je schválený a kupodivu, žádná revoluce se neudála. Zkuste to znovu…

V.N.

Jakékoliv usnesení lze revokovat….

mgr.pavel

A z jakéhokoliv vlhkého snu se lze probudit.

Celý svět se přesouvá od spalovacích motorů k elektroautům. i Čína, která je už velký kus před námi. I konzervativní, motoristické USA.

Tak mi prosím vysvětlete, proč Evropa by měla ustrnout ve fosilní minulosti?

V.N.

Víte, co je zajímavé ? Že když otevřete internetové stránky většiny evropských automobilek, jako top výrobek na Vás vyskočí nějaké elektroauto. Když si otevřete stránky nějaké americké automobilky s nabídkou pro americký trh, vyskočí na vás jako „vlajková loď“ nějaké obrovské auto s obrovským spalovacím motorem. A co se týče Číny ? Důvod je zcela pragmatický. Jednak vyřešit si klima ve městech… do měst z rozhodnutí strany a vlády nasadit elektroauta, ale hnusné, špinavé , uhelné elektrárny, které budou pro tato elektroauta vyrábět elektřinu umístit někam do liduprázdných oblastí. Dalším důvodem je snaha likvidovat evropský automobilový průmysl a postupně ovládnout… Číst vice »

none

Jake diveni? To tak proste je. Jdou tvrde za svym. Uz nas tolik nepotrebuji. Jeste chvili a budeme od nich nakupovat i chipy, ktere jsme jim zakazali dovazet.
Maji tu „vyhodu“, ze maji stranu, ktera se drzi planu.
To, ze cisti mesta pomoci dotovanych aut je v poradku. Jsou to jejich penize a urcite moc dobre vedi, proc to delaji.
A my si tu v rozdrobene Evrope
zijeme z minulosti. Ale zase umime regulovat.

Johnny Cash

Že jsem si toho všimnul v železniční dopravě v USA, kde se nedá okolo tratí bydlet, protože tam jezdí jeden dýzl s dvacetiválci o výkonu 3-4 MW a lidi tam kvůli tomu chcípou na raka? A nyní do toho trapný zákaz: Kalifornie zakazuje provoz motorových lokomotiv starších 23 let, místo aby začali elektrizovat.

Aileeen

Ano, nejpozději příští rok. Pak už bude vše rozjeté tak, že jakákoli změna „zpět“ by znamenala skutečný pád autoprůmyslu.

Johnny Cash

Dojde ke vzpouře. K nenásilné. Lidé si zvolí populisty a zmíněné zákazy budou obcházeny nebo rušeny.

Alibaba

Protože ještě nebyly volby. Zatím to na nějakou revoluci není.

none

Tak to jsi do sveho uvazovani zapomnel zahrnout hodne veci… To se jeste asi budes divit, ze svet se bude chovat jinak nez si predstavujes.

Alibaba

Tak až budu ve volbách přehlasován (prostě lidi co preferují spalovací motor z důvodu ceny budou ve velké menšině), tak uznám, že třeba na tom zákazu něco bude.

Aileeen

Škoda ale neplánuje vyrábět POUZE spalováky, když už chcete být demagog.
Ano, logicky si je udrží co nejdéle to půjde, protože pro ně stále bude nějaký odbyt. Ale k tomu chystá několik nových modelových řad elektrických aut v příštích pěti letech, a přestavby závodů k tomu už dávno probíhají.

pav

To je legrační jak všude po diskusích Škodovka vyrábí jen spalováky a Volkswagen skupina krachuje, no realita je jinde 😀 V Evropě je aktuálně Škoda Enyaq čtvrtý nejprodávanější bateriový model na trhu (2023/01-2023/11), a VW skupina vede trh s 21% market sharem… https://insideevs.com/news/703658/europe-plugin-car-sales-november2023/

vitapb

Jo, to jsou sice data v absolutních číslech, ale když se podíváte na trend, jsou automobilky, které rostou násobně rychleji. Pak jsou tu číňani, kteří mezitim co jsme v Evropě vymýšleli, proč elektromobil nikdy nebude fungovat, si jejich vývoj a výrobu osvojili a jsou teď o mnoho napřed před tradičními výrobci. Zároveň si vemte, že třeba Tesla je dnes už o dost levnější než Enyaq, když si do toho dosadíte, kolik má Tesla a VW marže, zjistíte že Tesla má dál královský prostor zlevňovat. A nakonec ještě když si člověk uvědomí, jaký jsou to od VW nedom*dlý auta a že… Číst vice »

Kozor24

Nejsem fanda EV teď mám naftového kodiaka ale pokud teď EV tak jedině teslu model 3 a časem to vyhraje nějaká Čína

V.N.

K tomu je ještě zajímavější, že ŠKODA těch Enyaqů vyrábí pouze nějakých 200 ks denně. Stačí vyrobit pouhopouhých 200 aut denně a hned jste čtvrtý v žebříčku…

Bob

Z čehož jasně vyplývá, jak malý ten trh elektroaut je, když na 4. příčku stačí výroba pouhých 200 ks denně.

Alf63

Tak zbytek světa je větší trh.

Johnny Cash

A to je ono: Zase je někdo přesvědčen o naší neomylnosti a nadřazenosti Západu. Ale na co bude jezdit třebas taková Afrika, jižní Amerika nebo agresorská země Rusko, která má nadbytek ropy a vyváží ji ve velkém? Tyhle oblasti světa si ještě dlouho vystačí se spalovacím motorem.

JanJanJan

Tak hodně štěstí přeji.