Ústup českých kamionů pokračuje i letos, tuzemská nákladní železnice sílí
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Ani příchod letošního roku nezbavil tuzemské silniční nákladní dopravce starostí o živobytí. Naopak, nejnovější statistiky ministerstva dopravy za první čtvrtletí
Kapacita železniční sítě ČR je ve většině případů dostatečná. Jen je třeba ji efektivně využívat. Nezazdít ji nekonečnými a nekoordinovanými výlukami za tichého souhlasu MD a Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
Já se obávám, že tam , kde je kapacita dostatečná o ní příliš nákladní dopravci nestojí.
Podle počtu komentářů pod tímto článkem je jasně vidět, jak nikoho v tomhle státě nákladní železniční doprava nezajímá 🙂 O to těžší to máme.
No jó, režijky a Jančura jsou daleko nosnější témata 🙂
Lidi chtějí, jak to nazvat, vlakometro (osobní dopravy), tak jej mají.
No znám případ, kdy pracovník ČSD, začátkem devadesátých let řekl do televize, že by měla dráha převážet víc nákladů, místo toho aby se preferovala kamionová doprava a dostal od zaměstnavatele důtku. Od té doby se situace značně zlepšila. Slovy klasika „Když jsem dřív upadl, lidi po mně šlapali, dnes mne překročí“ . Takže hlavu vzhůru.:-)
Já jsem slyšel vyprávění z jednání , kdy si jeden zaměstnanec ČD dovolil kritizovat objednavatele osobních vlaků , že objednává nesmysly a díky tomu není kapacita pro nákladní vlaky a tento zaměstnanec dopadl úplně stejně.
Ale to kritizoval v zájmu jiné organizace, velikost objednávek pro svojí organizaci.Je bohužel jedno, že ta druhá organizace je dceřinou firmou. Tehdy to byla ještě unitární železnice.
Podle mně to není příliš referenční článek zájmu o nákladní železnici, dočteme se tu, že klasají výkony českých autodopravců (což nikomu, kromě českých autodopravců nevadí), že se zvyšuje výkon železničních dopravců (což také nikomu nevadí). Víceméně pozitivní zprávy vyvolávají malou reakci. Vzhledem k chybějícím datům za zahraniční autodopravce se nedají dělat žádné závěry o modal splitu. Bohužel nic není uvedeno o struktuře výkonů železničních dopravců. Mělo by se minimálně uvádět, jaký podíl tvoří přepravy energetického uhlí, kterážto komodita příliš nereflektuje dopravní politiku a snahy dopravců, ale spíše energetickou politiku. Poučné grafy Office of Rail and Road např. zde: https://orr.gov.uk/__data/assets/pdf_file/0015/41217/freight-rail-usage-2018-19-quarter-4.pdf Co… Číst vice »
Pokud po českých silnicích jezdí cizí vozidla s levnější cizí naftou, a to ve větší míře, než vozidla domácí, není vhodná chvíle na úpravu mýtných poplatků (0,174 E za km pro EV) aspoň na úroveň na Slovensku (0,217 E za km pro EV)? Neměli bychom na dálnicích takové množství dopravy, na kterou doplácíme ze státního rozpočtu a přitom z ní pro nás neplynou dostatečné benefity na úhradu způsobených nákladů. Pokud to neuděláme, dá se předpokládat další ústup našich dopravců z trhu, protože nízké mýto jim pomáhá s trasováním přes Česko a tím získávání dalších přeprav.
Výborně, zvyšování podílu železnice na přepravě nákladů je veskrze pozitivní trend. Jen mám trochu obavy, že na stávající železniční infrastruktuře brzy narazíme na strop (pokud jsme jej tedy místy již neprorazili), případně si ten strop ještě trochu snížíme zavedením ETCS…
Tvrzení „zvyšování podílu železnice na přepravě nákladů“ z těchto čísel neplyne – jedná se pouze o výkony tuzemských dopravců, bez započtení zahraničních silničních dopravců. Ročenka dopravy za 2018 ještě není a predikovat, jak bude vypadat 2018, na základě dat z minulých let, moc nejde, takže s jásavými závěry počkejme.
…ale houby – na lokálce Jičín – Nymburk čekají již týden naložené 3 plošiňáky se dřevem v Rožďalovicích, ale odvoz se jaksi nekoná – a proč taky — Lesy Deblice za chvíli ukončí nakládku i tady … proč asi … 🙁 (kdyby chtěl někdo argumentovat výlukou mezi Kopidlnem a Jičínem – tak tam už manipuláky s uhlím nejezdí dávno (proč? zrušili koleje k rampám, kvůli stavbě terminálu) … nákladní doprava se na českou železnici nemůže vrátit, kvůli neexistující (anebo expresně rušen) infrastruktuře.
Přepravovat vlakem se vyplatí nad 150 km vzdálenost a v ucelených soupravách.
Omyl. Vyplatí se přepravovat vlakem kamkoli a na jakoukoli vzdálenost, pokud je to ziskové. Třeba JET A1 z Kralup na letiště není ani omylem 150 km (a třeba i JV nebo skupiny vozů).
Jak moc je zisková vámi uvedená trasa,na které je potřeba na 23 leteckým benzínem ložených kotlových vozů 4 dieslové lokomotivy,tot otázka.
Pěkná slova, ale praxe je odlišná. Odkudkoliv nabízí jen ČD Cargo. Bohužel, jen dle reklamy. Sám jsem poptával přepravu a nakonec jsem musel vzít zavděk kamiónovou dopravou. Kéž byste svá velká slova uměl přetavit do praxe.