Ústecký kraj zveřejnil nové smlouvy s Českými drahami. Cena šplhá ke 186 korunám za kilometr

Elektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyElektrická jednotka 440 RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Ústecký kraj zveřejnil, za kolik budou České dráhy jezdit v Ústeckém kraji s novými smlouvami. Kraj už dříve uvedl, že

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hloupý dotaz

Hloupý dotaz.
Jak je ve smlouvách ošetřen přiměřený nárůst mezd zaměstnanců dopravců? Aby to nedopadlo jako u řidičů autobusů a neřešil to nakonec za kraje opět sám premiér.
Cena za kilometr je pevná po celou dobu trvání smlouvy?

Pavel

Mám částečně související dotaz (asi se o tom píše i v těch smlouvách, leč mi nejdou na mobilu zobrazit a nejsem u PC): Pokud bude za rok platit SJT a já na své dojíždění (na však každodenní) na trase Praha – Litoměřice využiji rychlík ČD objednaný MD s přestupem v Lovosicích na motorák U11 (rovněž ČD) objednaný krajem, budu muset mít dvě jízdenky zvlášť nebo OneTicket a nepůjde již koupit jedna jízdenka ČD jako nyní? Díky konkurenci busů mají ČD na trase Praha – LTM velmi výhodné ceny, navíc mám IN25. Proto mě to zajímá. Určitě existuje po republice takových… Číst vice »

Zbyněk

Koukněte do registru smluv, je tam Smlouva o akceptaci tarifu dopravce. Je uzavřena na určito.

Aljašský pes

Konkurence autobusů a dálnice na této trase je sice silná, ale ČD to z mého pohledu nějak netrápí. Na rychlíky v klidu přesunou repasované soupravy z počátku 90. let. S přípoji v Lovosicích na Litoměřice to vypadá dál na minimálně dalších 10 let v regionovách, ve špičce a o vikendy často přecpaných.

Zapa

Ono momentálně asi jiné soupravy nejsou. Chebáky zase tak špatné vozy nemají. Pořád doufám, že až se pořídí právě nové na Cheb, tak ty současné se přesunou na Děčíny. Jinak 603/4 bude třeba složená z EC vozů, takže aspoň nějaký náznak o zlepšení.

Aljašský pes

Těmi novými vozy na Cheb myslíte ty od konsorcia Škoda&Siemens? V to také doufám, ale zde výroba a následné schvalování poběží minimálně ještě 2 roky, psal jsem i na ČD a ty se vyjádřili tak, že jsem se nedozvěděl více než ze zdejších diskuzí. U té linky U11 Postoloprty-Lovosice-Litoměřice mě pak zaráží že ani výhledově není požadavek na nová vozidla, ačkoliv o nich v souvislosti s modernizací úseku Lovosice-Louny ČD i kraj mnoho napovídaly.

pamětník

Pokud jde o „Švestkovou dráhu“, sice vám dávám „palec nahoru“ za princip vašeho tvrzení, ale na to už Chrdle zjevně nemá nejen dost finančních prostředků na velké vylepšování své „hračky“ (= modelu v měřítku 1: 1), ale především asi ani dost sil (všichni stárneme a současný systém v ČR vůbec nenahrává tomu, aby vše fungovalo „samo“a dobře a člověk si mohl jen „hrát“): buďme rádi, že dokázal přesvědčit „Jeřábkovce“, že mají jeho iniciativy využít a zkusit zavést to, za co by jiný dopravce jistě požadoval mnohem větší ústupky a možná i větší finanční podporu – bez jeho aktivity by (při… Číst vice »

Aljašský pes

Pamětník, máte pravdu, ale jakou souvislost má Švestková dráha s tratí Postoloprty-Louny-Lovosice-Česká Lípa a linkou U 11? Kromě teda společného úseku Čížkovice-Lovosice-Litoměřice. (tu Českou Lípu jsem v předchozím mém příspěvku zapomněl napsat). Jinak švestkovce se daří, v Litoměřicích mi od dnešního nedělního rána projíždí za barákem na čas 🙂

Pavel

Tak tím spíše by bylo naprosto tragické platit za cestu třeba 130 Kč díky SJT, i když by člověk měl jet obě části cesty s ČD, když teď to za těch 69/79 Kč s IN 25 ještě jde – vzhledem ke „kvalitě“ vozového parku…

Marek

Je docela zvláštní napříč textem házet různé částky bez uvedení, zda se jedná o brutto nebo netto kontrakt. Mohli byste to prosím v textech důsledně uvádět? Bez toho jsou ty částky opravdu k ničemu.
Myslím, že by to uvítalo více lidí. Díky.

Haha

S ohledem na původní záměr pouze DÚK bych čekal brutto.

Petr Cíza

Kam budou jezdit na Šluknovsku B?

T.H.

Celkem pravidelné „náhrady“ za řadu 844.

Kamui

Myslím že nikam. Ta B jsou psaná na víkendové letní/zimní vlaky do Drážďan (což jsou spoje kde asi nic jiného než 371 + 5/10*B nemá ekonomický smysl)

Petr Cíza

Já jsem si říkal, že by mohl jezdit s BDS na Brtnickém cyklovlaku

Panda

Je pravda, že ekonomický smysl by něco neodepsaného nedávalo… Ale bohužel těmito vlaky jezdí často i „sváteční“ cestující, které Béčka utvrdí v předsudku „ČD = doprava pro socky“ a pravděpodobně tak vlakem nikam jinam nepojedou (max. ještě na výlet do Prahy)…

kix

nebude náhodou ted méně Desir? Takže by se pak B nabízelo i na pravidelný provoz

Robert

Taky dochazi k překlopení do brutto kde trzba bude nyní kraje a ne dopravce, tak cena musi byt vyšší. No a holt rozdrobeni na tolik souborů znamená ztrátu sinergii např. v podobě společných záloh a to něco stojí.

Martin V.

A kolik tedy dělá „tára“, tedy brutto – netto, což tady není hmotnost obalu, ale tržby od cestujících? Asi to bude dost jiné na podřípských lokálkách a na podkrušnohorské magistrále. Ale pro představu o míře samofinancovatelnosti železniční dopravy z tržeb by mě to číslo docela zajímalo.

dopravák

Ona tu „táru“ ovšem navíc „kraji“ ještě „zviditelní“ i povinnost prodávat především jízdenky dle „krajského“ tarifu, který tady všichni velebí jako úžasný, protože levnější než tarif dopravce: když k tomu dopravce v režimu „netto“ nebyl nucen, logicky měl tržby větší, takže nemusel požadovat tak velký „dosyp“ …

Haha

V brutto TR10 můžete uznat taky. Objednavatel může v brutto nařídit třeba uznávání jízdenek SBB, když na to přijde. Tržby jsou jenom jeho.

Zbyněk

Tržby od cestujících jsou obchodní tajemství, ale můžete si je spočítat na základě starých smluv, kde čísla jsou. K tomu připočtete procentuálně položky, které se od té doby zvedly a máte docela vypovídající číslo.

xyz

„Vyjednávání o zajištění dopravní obslužnosti na železnici v Ústeckém kraji v příštích letech bylo náročné. Ilustruje to počet dojednaných smluv, ke kterým jsme museli připravit také speciální nabídky. Jen České dráhy zde uzavírají pět nových kontraktů, které nahrazují dosud jediný.“ Ano, už i dříve se vrcholný představitel nechal slyšet ve smyslu, že „provozních souborů je moc“ a že vůbec „bylo chybou převedení objednávky regionální železniční dopravy z ministerstva na kraje“. P. S. Z kontextu (mj. preference či dokonce výhradní platnost integrovaného tarifu) předpokládám, že uvedené částky jsou „brutto“ (ceny dopravního výkonu), od kterých následně budou odečítány tržby (tzn. reálná výše… Číst vice »

Tronda

Mělo to zůstat jako na Slovensku, kde vše objednává MD a ta správná dráha poskytuje spoustu synergií a funguje jako na severním Balkáně.

Haha

A nebo jako v Rakousku, kde to funguje jako u nás, ale všichni to dávají ÖBB a o investicích do infra si můžeme nechat jen zdát.

T.H.

Myslím si, že v reálu šotouši tady Rakousko nechtějí. Vždyť jen kolik lokálek tam „zařvalo“ za posledních deset, patnáct let.

Kamui

Co se týče lokálek v Rakousku, tak nevím jestli je to pravda, ale slyšel jsem že nějaký spolek tam chtěl převzít lokálku kde byl ukončen pravidelný provoz, nicméně nebylo mu to umožněno a tamní obdoba DÚ nařídila zrušení a zlikvidování trati. Tohle se u nás neděje.

Haha

U nás se to děje, jenom metodou hnití (Kralovice-Mladotice).

PetrB

Nebo Kozí dráha před pár dny v článku na idnes: „Dopravce chce vrátit vlaky na Kozí dráhu, správce trati se tomu brání“

https://www.idnes.cz/usti/zpravy/kozi-draha-kpt-rail-vlaky-doprava-cyklostezka-decin-teplice-szdc.A191210_519617_usti-zpravy_pakr

dopravák

Ti parchanti v Děčíně asi opravdu nedají pokoj, dokud nedosáhnou zrušení trati – ne kvůli cyklostezce, jak se snaží namlouvat veřejnosti, ale údajně kvůli zjednodušení a zlevnění úprav okolí OC Pivovar, v čemž jim tam ta trať překáží. A Kalivoda z ústeckého ředitelství SŽDC jim v tom „jde na ruku“, protože jinak ty nedostatky, kterých bylo využito k formálnímu vyhlášení nesjízdnosti trati, mohl už dávno nechat odstranit (a o to to teď bude dražší).

Aljašský pes

Kalivoda má na OŘ k důchodu ještě nějakou funkci?

dopravák

Ono už se podařilo jej eliminovat? to mi teda uniklo (nejsem místní a nesleduji situaci průběžně), ale ta „nepřetržitá výluka“ bez jakéhokoli zjednávání nápravy začala rozhodně ještě za jeho působení, takže jsem mu svým příspěvkem určitě nijak neukřivdil.

xyz

„A nebo jako v Rakousku, kde to funguje jako u nás, ale všichni to dávají ÖBB“ Téměř v každé z rakouských spolkových zemí je část výkonů zajišťována jiným dopravcem než ÖBB. Přinejmenším v případě Dolního Rakouska (+ k tomu přinejmenším i úzkokolejka Pinzgaubahn) tomu tak začalo být poté, co ÖBB o příslušné tratě „ztratily zájem“. Za povšimnutí také stojí několik příkladů rozvoje takových vedlejších soukromých rakouských tratí jako např. novostavba (!) tratě SLB (Salzburger Lokalbahn) v úseku Trimelkamm – Ostermiething, přeložka/novostavba tratě v úseku Weiz Bf. – Weiz Nord (dopravce: Steirische Lokalbahnen) či (byť v tomto případě jde do určité… Číst vice »

pozorovatel

A máte i nějakou přesnější představu o tom, kdo, jak a čím se na těch investicích do infrastruktury ve skutečnosti podílel?

xyz

„A máte i nějakou přesnější představu o tom, kdo, jak a čím se na těch investicích do infrastruktury ve skutečnosti podílel?“ Ovšem – primárně příslušná spolková země, které neházel klacky pod nohy hlavní rakouský správce infrastruktury, který tak v jiných případech činil (viz případy typu „my už tu trať udržovat nechceme ani vlaky na ní provozovat nechceme, takže jestli tam chcete mít vlaky dál, tak si sežeňte jiného provozovatele dráhy + jiného dopravce“, dále „pokud chcete, aby na trati dál byla aspoň nákladní doprava, tak tu trať vezměte do své, zemské správy“ atd.). Čili příslušné spolkové zemi nedělalo problém investovat… Číst vice »

pozorovatel

A tak to má správně fungovat = s tím nelze než souhlasit. A v této souvislosti (a v kontrastu s požadavkem na placení „ošlapného“ = viz jiný text) připomenu jednu zkušenost z dob „bolševika“ („Futurista“ a jemu podobní v tom sice ve své zaslepenosti hloupě a nesmyslně uvidí jeho vychvalování, ale aspoň je z toho „klepne pepka“ a bude od nich pokoj): například i v bývalé ČS(S/F)R bylo mnoho zastávek a přístřešků na nich vybudováno „svépomocí“ a často i s přispěním „Akce Z“ a předchůdci dnešní SŽDC je pak jen převzali (obvykle dokonce bezúplatně) do svého majetku a správy –… Číst vice »

Zbyněk

Na Slovensku je to všechno v kytkách. Vše zrušeno, nádraží totálně zanedbaná. Ceny jízdenek obyčejných vysoké..

Lovosičan

To mě docela štve. Regionovy a 810 na lince U11. Také „soupravy“ Mercedes-Benz Intouro na lince U6. 🙁

Aljašský pes

Já z té smlouvy nějak nevyčetl na které spoje mají být nasazena jaká vozidla. Ale věřim, že na U11 bohužel zůstanou na dalších 10 let regionovy s možnými zálohami v podobě 810+112+810, které jsou ve smlouvě zmíněny ( alespoň nějaké opatření než doposud sólo 810, i když není poznat zda platí pro U11). Nejdříve kraj požadoval po SŽDC masivní modernizaci Lovosice-Louny, včetně rychlosti 100km/h ( kvůli ETCS sníženo ze 120) a nyní se zde spokojí s regionovami 🙁 Druhá věc je jak už jsem několikrát psal vytížený úsek Lovosice-Litoměřice, opět spokojení se s regionovami, zatímco na velmi slabě vytížené trati… Číst vice »

X 1

Máš pravdu. SŽDC utratí miliardy za modernizace a kraj to zazdí objednávkou Regionovy nebo 810. Nezodpovědnost kraje povede akorát k odlivu zájmu (financí) SŽDC jinam. Tam, kde si konečného výsledku v podobě modernizované tratě budou vážit.
Příště dostane přednost na modernizaci lokálka z Olomouce do Senice na Hané, protože Holomóčti měle gule objednat pár kousků sice ojetin, ale adekvátních Stadlerů Gtw.

Aljašský pes

Ačkoliv vlastním režijku raději bych jezdil linkou U11 Desirry od Landerbahnu, škoda že to neklaplo.