Autobusy

Ústecký kraj zrušil soutěž na 40 autobusů na plyn, nedostal dotace

Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra
Dopravní společnost Ústeckého kraje nesehnala "uhelné" dotace na nové autobusy na plyn.

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) zrušila dvě soutěže na nákup až 40 autobusů na zemní plyn (CNG). Informace se objevila na profilu zadavatele. Na projekt se nepodařilo sehnat dotace.

DSÚK hodlala uzavřít rámcové smlouvy až na 20 autobusů o délce 11 až 13 metrů a stejný maximální počet autobusů o délce 14 až 16 metrů. U kratších vozidel počítala s náklady 150 milionů korun, u delších činil odhad 160 milionů. Vozidla měla jezdit hlavně na Děčínsku a Ústecku, kde měla nahradit starší diesely.

Zadavatel v souvislosti s předmětnou veřejnou zakázkou požádal o kofinancování z dotačního programu „Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony I“ a „Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony II“ v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Ani v jednom z uvedených programů však projekt zadavatele nebyl schválen k financování,“ píše se v písemné zprávě zadavatele.

Ministerstvo pro místní rozvoj zařadilo autobusovou akvizici na seznam náhradních projektů, což podle Ústeckých vylučuje, že by mohla být zakázka financována z dotací. „Zadavatel tedy neobdržel dotaci, z níž měla být veřejná zakázka zcela nebo částečně uhrazena, čímž je naplněn zákonný důvod pro zrušení zadávacího řízení,“ píše se ve zprávě.

DSÚK aktuálně jezdí se 145 autobusy, část má zapůjčenu.

Šlejtr: Chceme vlastní vozový park

Na dotazy deníku Zdopravy.cz k akvizicím novým autobusů odpovídá ředitel příspěvkové organizace Dopravní společnost Ústeckého kraje Milan Šlejtr.

Budete vypisovat soutěž znovu?

Od samého vzniku Dopravní společnosti Ústeckého kraje, p. o. je prezentováno, že pro zajištění dopravní obslužnosti plánuje mít vlastní vozový park. Je tedy i nadále logické, že po zrušení obou zadávacích řízení na vozidla s pohonem na CNG, budeme chtít realizovat další zadávací řízení na nové autobusy.
Případný počet, délkové rozmezí, pohon vozidla je v současné fázi diskutováno se zřizovatelem, včetně případného využití některého z budoucích dotačních programů.

Bez dotací jste autobusy koupit nechtěli?

Záměrem zadávacího řízení bylo pořídit vozidla v rámci dotačního programu, který nabízel až 85% dotačních prostředků. K tomu byla i nastavena finanční strategie využití stávajícího úvěru. Bohužel vzhledem k výsledkům vyhodnocení podaných projektů jsme rozhodli, že autobusy bez dotačních prostředků v současné době nepořídíme. Toto byl také jeden z důvodů zrušení zadávacích řízení.

Jaká byla nejnižší cena v soutěži?

Nejnižší cenu nemůžeme sdělit, neboť ji považujeme za součást dokumentace veřejných zakázek jako interní informaci.

Půjdete tedy cestou dražšího pronájmu vozidel?

Tato otázka je celkem zbytečná, pokud se nepodařilo uzavřít zadávací řízení na nákup nových autobusů, nemá dopravní společnost v tuto chvíli jiné možnosti než pokračovat v pronájmu autobusů.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Jůza

Žádat pro Ústecko a Děčínsko jako pro uhelné regiony … já myslel, že se v současnosti těží spíš trochu vedle …..

Zbyněk

Je tam napsáno „pro uhelné regiony“, cožpak Ústecký kraj není uhelný region? Ústecko i Děčínsko jsou součástí Ústeckého kraje tj. uhelný region.

Kalina

Zjevně ani tak nešlo o „nízkoemisní vozidla“, jako o podojení veřejných rozpočtů na dotacích.

Peeetr

Tak daleko lepší než dotace na golfová hřiště či opravu domů co slouží jako bordely, i to se v minulosti v tomto kraji financovalo z podobného dojení veřejných rozpočtů a EU dotací.

Jackub

Myslím, že obojí je stejně špatné. A přímo alarmující je jednak to, že bez dotací už nejsme schopni nic pořídit a druhak to, že veškeré „zelené technologie“ jsou bez pokřivení dotacemi naprosto ekonomicky mimo…

Jiří Kocurek

A proč by to někdo kupoval bez dotací, když na to někdo jiný dotaci dostane? Sice je fajn, že má nedotované autobusy, ale v soutěži pak bude muset nabídnout cenu o 1/4 vyšší. Tím pádem soutěž nevyhraje.

Jako když má sportovec běžet 1/4 míle, ale bohužel pro něj to bude 500 metrů.

Zbyněk

Naštěstí DSÚK je interní dopravce krajského úřadu, takže soutěžit nic nebude.

Erik

No jo za dotace by se to komunistům na Ústecku podnikalo. Stejně by mě zajímalo za kolik pánové soudruzi jezdí km.

Josef Trögl

Na to se dá hledět i tak, že konvenční „nezelené“ technologie neplatí dostatečně dopady na životní prostředí (klíčové slovo „externality“) a jsou vlastně dotované nepřímo z poškozování ŽP.

Ústeckey

Tak CNG jsou asi podobně “nízkoemisní” jako diesly

Josef Trögl

Z pohledu CO2 možná. Z pohledu dalších emisí (pevné částice, nespálené uhlovodíky, NOx) jsou lepší.