Ústecký kraj zaplatí méně Českým drahám za vlaky pro Šluknovsko, Desira stále nejezdí

Jednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhyJednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhy

Dopravce čeká na schválení jednotek pro provoz v Česku, vypsal soutěž na modernizaci.

Ani více než čtyři měsíce od platnosti nového jízdního řádu neplní České dráhy smlouvu s Ústeckým krajem pro provozní soubor Šluknovsko. Dovezené jednotky Siemens Desiro jsou funkční, ale jezdit nesmějí. Nemají potřebná razítka pro provoz v Česku. Kvůli tomu se na výkonech v tomto provozním souboru objevují Regionovy.

Nasazení jiných jednotek v rozporu se smlouvou přinese kraji nakonec alespoň částečnou úsporu. Kraj se s dopravcem domluvil na roční slevě až téměř 13 milionů korun na platbách za nasazení horších a levnějších vozidel. V celkové roční platbě 192 milionů korun za tyto výkony jde o slevu v řádu jednotek procent. Dohoda je zveřejněna v usneseních Rady Ústeckého kraje.

České dráhy nemohou s jednotkami jezdit, i když je fyzicky mají a jsou provozuschopné. Důvodem je skutečnost, že jednotka Siemens Desiro Classic má více verzí a Drážní úřad musí ověřit shodu s typem, který u nás již jezdí. Zakoupená vozidla jezdila jen v Německu. Nyní běží schvalování k provozu v Česku. „Termín schválení a nasazení je závislý na rozhodnutí Drážního úřadu a ERA (Evropská železniční agentura, pozn. redakce),“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Instalace radiostopu, revize tlakových nádob

Podle něj bylo potřeba provést některé úpravy na vozidlech. Jde například o instalaci systému radiostop, a její posouzení notifikovanou osobou, musely se provést revize tlakových nádob, kterých je 17 na každém vozidle. „To představuje jejich demontáž, zkoušku a zpětnou montáž a následné vystavení průkazu UTZ od DÚ,“ dodal mluvčí. O problémech se schvalováním do provozu mluvil v podcastu Cesty Zdopravy.cz také místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus.

Slíbily Desira, nasazují Regionovy. České dráhy nestihly vyjet s modernějšími vlaky

České dráhy tento týden vypsaly soutěž na modernizaci těchto jednotek pro provoz v Ústeckém kraji.  Rozsahem ale nejde o zásadní práce. Dojde k doplnění palubní wi-fi sítě, zásuvek USB, doplnění stolků a dalších prvků v interiéru v souladu se smlouvou.

České dráhy mají pro provoz v Ústeckém kraji pořízeno šest jednotek Siemens Desiro Classic (řada BR 642). Zakoupily je v Německu od dopravce Hessische Landesbahn (HLB), u kterých jezdily od roku 2005. Zaplatily za ně 9,12 milionu eur (v době nákupu 218 milionů korun). V soutěži na zajištění dopravy v provozním souboru Šluknovsko cenu 195,92 Kč za kilometr. Kraj poptával nejen provoz vlaků ve Šluknovském výběžku, ale také mezinárodní spojení z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a linku z Děčína do Rumburku přes Jedlovou. Roční rozsah výkonů je 930 tisíc kilometrů.

Tagy České dráhy Siemens Desiro Šluknovsko Ústecký kraj
101 komentářů