Ústecký kraj vyhrál boj s časem. Má všechny autobusy od Scanie i další zákaz plnění smlouvy
Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) už převzala všech 71 autobusů od společnosti Scania. Jednu z největších zakázek na českém autobusovém
Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) už převzala všech 71 autobusů od společnosti Scania. Jednu z největších zakázek na českém autobusovém trhu za poslední dva roky firma dokončila i přesto, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal krajem vlastněnému dopravci plnění smlouvy. Antimonopolní úřad dnes kraji zakázal nepravomocně nákup dalších autobusů od společnosti Zliner.
Převzetí všech 71 autobusů oznámil Ústecký kraj na své facebookové stránce. „Autobusy Scania jsou postupně nasazovány do provozu v oblasti Ústecko, Děčínsko, Bílina/Litvínov, od 1. 1. 2020 pak budou nasazeny na oblast Dolní Poohří. V současné době probíhá školení řidičů na obsluhu autobusů a nového odbavovacího systému,“ upřesnil mluvčí Ústeckého kraje Vít Hnízdil.
DSÚK uzavřela na konci loňského roku smlouvy na dodávky autobusů se Scanií a Zlinerem, který je dealerem značky Iveco. Proti se postavila společnost SOR Libchavy, která se obrátila na antimonopolní úřad. Ten v dubnu rozhodl o zákazu plnění rámcových smluv. Pravomocné bylo ale jen rozhodnutí na rámcovou smlouvu, nikoliv na jednotlivé kupní. Než ÚOHS definitivně rozhodl, všechny autobusy od Scanie jsou vyrobené. ÚOHS proto zákaz zrušil. „Závazek z těchto smluv již byl splněn,“ vysvětlil zastavení správního řízení mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Nevyloučil, že ještě zahájí s krajskou firmou další správní řízení. Čeká ale především na výsledek soudu, kam se DSÚK obrátila právě kvůli zákazu plnění.
Podobný scénář se teď může opakovat i v případě zakázky pro Zliner. „Vydali jsme dnes celkem 5 rozhodnutí o kupních smlouvách, z toho 4 o autobusech od Scanie (řízení zastavena), 1 o Zlineru (uložen zákaz plnění),“ potvrdil Švanda. V praxi ale krajské firmě opět běží čas na odvolávání a další průtahy. Kupní smlouva byla už podle dřívějšího rozhodnutí ÚOHS uzavřena v rozporu se zákonem. „Tedy bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit,“ dodal Švanda.
Kraj: výroba autobusů poběží dál, s rozhodnutím nesouhlasíme
Kraj naznačil, že chce u dodávky autobusů od Zlineru postupovat podobně jako se Scanií, tedy že výroba poběží dál. „Rozhodnutí ÚOHS zatím není pravomocné a umožňuje zadavateli a ostatním účastníkům řízení ve lhůtě 15 dní podat proti němu rozklad. Do nabytí právní moci je tedy platná kupní smlouva a dodavatel je povinen plnit dodávky dle termínů ve smlouvě uvedených a zadavatel je povinen autobusy převzít. ÚK a stejně tak DSÚK považuje vydané rozhodnutí za nesprávné a podá proti němu rozklad k předsedovi úřadu,“ dodal Hnízdil. První autobusy mají být dodány v prosinci.
Radní Ústeckého kraje už dříve označili verdikt ÚOHS za nezákonný a nespravedlivý. Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.
Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. Ačkoliv jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, jsou ceny výrazně vyšší než u jiných zakázek.
Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji, uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V případě dvanáctimetrového je tak cena pro Ústecký kraj o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR. Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec loni v závěru roku koupilo dva patnáctimetrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.
DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR nebyl vůbec osloven.