Ústecký kraj má smlouvu s Länderbahn pro vlaky na Lounsku, průvodčí musí umět cizí jazyk
Společnost Die Länderbahn (DLB) už má jisté, že od prosince převezme provoz na části tratí v Ústeckém kraji, zejména na
Společnost Die Länderbahn (DLB) už má jisté, že od prosince převezme provoz na části tratí v Ústeckém kraji, zejména na Lounsku. Ústecký kraj s ní podepsal smlouvu za více než půldruhé miliardy korun pro zajištění železniční dopravy dalších deset let.
Smlouva podepsaná v uplynulém týdnu je už zveřejněna v registru smluv. Hodnota zakázky je 1,618 miliardy korun. Podmínky pro dopravce jsou podobné, jako u jiných smluv, které Ústecký kraj pro provoz podepsal v minulých měsících, na tuzemské poměry značně přísné. Jde například i o povinnou znalost cizího jazyka u vlakového personálu nebo vysoké sankce za nedodržení standardů kvality.
Podle smlouvy má DLB ročně odjezdit nejméně 1,025 kilometrů, nejvýše pak 1,537 milionu. Základní cena je 126,38 Kč za kilometr. V průměru pak má jít o 1,281 milionu kilometrů ročně. DLB nabídla v poptávkovém řízení nejvýhodnější podmínky ze všech oslovených dopravců. Vystřídá tak od prosince České dráhy. Jde o provoz linek U12 (Osek – Most – Louny – Rakovník), U14 (Jirkov – Chomutov – Žatec – Lužná u Rakovníka) a T7 (Chomutov – Vejprty). Kontrakt je na deset let.
„Podpisem této smlouvy se Ústecký kraj vydal vstříc soukromým dopravcům na železnici. Slibujeme si od toho zdravé konkurenční prostředí, které přispěje ke zvýšení kvality dopravy a spokojenosti našich cestujících,“ řekl hejtman Oldřich Bubeníček.
Společnost Die Länderbahn má v Česku rozporuplné reference. Zatímco na Západních expresech kvůli ní dochází na lince z Prahy do Mnichova k častým výpadkům, provoz na trati z Liberce do Rybniště běží bez problémů. Start projektu na Lounsku má na starosti pobočka, která zajišťuje provoz vlaků na severu Čech. „Časový plán je ambiciózní, ale zvládnutelný. Do zahájení provozu v prosinci splníme převážnou většinu úkolů, které máme před sebou. Jako klíčové k úspěšné realizaci této zakázky je kvalitní personál, zejména strojvedoucí a průvodčí, který díky podpisu této smlouvy můžeme s jistotou dlouhodobé pracovní perspektivy přijímat. Vnímáme to jako zajímavou pracovní příložitost pro zájemce z lokality Lounska, kteří např. v současné době za prací dojíždějí,“ řekl Michal Barták, vedoucí české pobočky.
DLB bude jezdit s osmi modernizovanými vlaky RegioSprinter, které se uvolní v síti Vogtlandbahn z důvodu výměny vozidel. Vozidla poskytují až 70 míst k sezení, nízkopodlažní nástup/výstup, včetně nízkopodlažní části vozidla (celá střední část mezi nástupními dveřmi), velká panoramatická okna, WC, klimatizaci snižování teploty, systém vytápění a audiovizuální informační systém. České dráhy dosud na těchto tratích jezdí s regionovami.
Během dvou let mají vozidla projít postupnou modernizací, dosud jezdila těsně za hranicí v Sasku. Tam ale smlouva jejich další nasazení už neumožňuje. Modernizace bude spočívat v rekonstrukci podlahy, sedáků, čalounění a doplnění opěrek hlavy, modernizace systému pro snížení teploty, úpravě audiovizuálního systému vozidla a úpravě konfigurace vnitřního prostoru vozidla tak, aby vznikl větší víceúčelový prostor pro přepravu vozíčkářů, dětských kočárků nebo jízdních kol. Stejná vozidla budou jezdit na trase Litoměřice – Most, kterou bude zajišťovat od prosince AŽD Praha.
DLB má už jistotu i provozu vlaků pod značkou Trilex mezi Libercem a Žitavou a dál do Drážďan a Varsndorfu.
V Ústeckém kraji bude od nového jízdního řádu jezdit celkem pět dopravců: kromě Českých drah RegioJet, DLB, AŽD Praha, v rámci rychlíků Plzeň – Most také GW Train Regio.