egoe-plus
Autobusy

Ústecký kraj má další důkaz o drahotě svého dopravce. AKV budou na Vejprtsku jezdit o 30 % levněji

Autobus Iveco Crossway společnosti Autobusy Karlovy Vary. Foto: AKV
Autobus Iveco Crossway společnosti Autobusy Karlovy Vary. Foto: AKV
Dopravce nasadí do Krušných hor nové autobusy.

Autobusovou dopravu na Vejprtsku bude až do roku 2032 zajišťovat společnost Autobusy Karlovy Vary (AKV). Dopravce podepsal tento týden s Ústeckým krajem smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti na deset let od května příštího roku. Cena 32,68 Kč za kilometr je o více než 30 % nižší, než kolik kraj platí své Dopravní společnosti Ústeckého kraje.

Smlouva je již v registru smluv, AKV nabídl nejnižší cenu. Dopravce v oblasti působí již od roku 2019, teď vyhrál novou soutěž o desetiletý kontrakt.

Dopravce má od podpisu smlouvy necelý rok na zajištění vozového parku, provozních a personálních záležitostí. „Podpisem smlouvy se do oblasti vrátí zelené autobusy, které budou nízkopodlažní a klimatizované. Součástí bude moderní odbavovací systém umožňující platbu kartou. Pro Ústecký kraj je toto záruka kvalitní dlouhodobé služby pro cestující, kterou můžeme dále rozvíjet,“ řekl krajský radní pro dopravu Marek Hrabáč.

Podle ředitele AKV Zdeňka Suchana se jako dopravce těší na nové autobusy. „V současné době probíhá výběr výrobce a značky autobusů, která nejvíce splní naše komplexní požadavky,“ řekl Suchan.

Dopravce musí pro oblast zajistit minimálně dvanáct autobusů. U většiny linek dojde k drobným úpravám jízdních řádů. I nadále budou dvě linky z této oblasti jezdit do německého příhraničí (konkrétně do Annaberg – Buchholz a Kurort Oberwiesenthal).

Pro kraj je zajímavá i vysoutěžená cena: 32,68 Kč za kilometr je o 30 % méně než 46,92 Kč, které platí Dopravní společnosti Ústeckého kraje. Tu si kraj založil v reakci na vydírání některými dopravci. Cena za kilometr u krajské firmy je ale výrazně ovlivněna tím, že platí vysoké částky za pronájem, soutěže na dodávky nových autobusů se nepodařilo až na jedinou zakázku dokončit.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Hodek

A to je jeden z důvodů, proč je naprostý nesmysl, aby stát (obec, kraj, to je jedno) zakládal subjekt na něco, co dokáže udělat komerční sektor. Komerční sektor bude vždy efektivnější. Pracuje totiž s vlastními penězi a to zaměstnanci kraje ne. Navíc, vysoutěží si nějaké linky a je na něm, jak si zajistí lidi a autobusy. Rozhodně však nemusí vypisovat na jejich nákup veřejnou zakázku, kterou mu může kdokoliv blokovat.
Tudy ne, soudruzi. Vracíme se do období reálného socialismu.

Zbyněk

A co se týká odkazované smlouvy zde s cenou 46…, jedná se o subdodávku Arrivy. Takže rozhodně není fér udávat cenu, kterou pod pohružkou případné výpovědi navýšila evidentně sama Arriva.

Zbyněk

Vážený pane Sůra, nelíbí se mi, jak neobjektivně informujete o DSÚK. Hajíte snad zájmy privátních firem? DSÚK přitom nemůže za to, že ji i po urgencích k odkupu pronajímatel vozů nepřistoupil na pro dopravce výhodnější podmínky. Je zcela evidentní, že zde dochází ke střetu zájmů holdingu ICOM, který draze pronajme autobusy a dokonce je tak drzý, že si podá nabídku na oblast Teplicko s dumpigovou cenou, jak je možné, že takovou cenu pro tuto oblast bylo možné nabídnout? DSÚK přeci nemůže přes veškerou evidentní snahu cenu snížit protože platí předražený pronájem a konkurence neumožní nákup, nebo dokonce odkup stávajících vozů.… Číst vice »

Jiří

Ač nerad, tak Vám budu oponovat. Ne v tom, že jsou dnes zaměstnanci v DSÚK více spokojeni, než u soukromníka. To je samozřejmě fajn. Ale problém je, že kraj nenašel možnost jak přidat mrzké 2-3 Kč/km Buslinu a spol., a proto založil DSÚK, kde sliboval, že to bude pro kraj to nejlevnější, co může být. To, že nemají vozy, že může být problém s jejím získáním si jaxi nespočítali. Tak teď bohužel musí čelit oprávněné kritice za rozhazování veřejných peněz. Já skutečně DSÚK fandím, doufám, že se problém s vozy už konečně vyřeší, a přeji mu úspěch, i když to… Číst vice »

Martin Hodek

Jaké draze? Jaká dumpingová cena? Co je to za blbost? Prostě dokáže hospodařit efektivněji a tím nabídnout nižší cenu. Miliardář se nestane miliardářem tak, že bude nabízet cenu, při které nevydělá a rozhodně ne tak, že by „schovával náklady“. A pronájem autobusů? A co? Kdybyste je vlastnil Vy, tak byste byl „hodný“ podnikatel, který by na jejich pronájmu nechtěl vydělat? Proberte se, je vidět, že o fungování ekonomiky nevíte zhola nic.

Zbyněk

Je vidět, že jste se vůbec nezamyslel na tím co výše píšu. Celá ta Vaše „údajná ekonomika“ je pouze jedna velká spekulace…. Náklady se v privátu samozdřejmě schovat dají… Nemá smysl více rozvádět.

Martin Hodek

Tak to opravdu chci slyšet příklad. Rozveďte prosím.

Nordboy

Hospodarej natolik efektivne ze kdyz autobusu praskne klinak tak ten autobus dva dny nejezdi protoze cekaj az prijde nahradni dil… a protoze jejich „nahradni vozidlo“ jezdi normalne den co den linku, tak proste spoj kde ma jezdit autobus s prasklym klinakem nejede protoze na to nemaj vuz… skvely hospodareni…

mauriicio

Slovy Felixe Holzmanna:
Sice to dĚlají levněji, ale zase na tom tolik nevydělají.

PetrN

Možná je to zřejme tak se kdyztak omlouvám za hloupý dotaz, nejsem odborník, ale jde o brutto nebo netto smlouvu? Pokud brutto, přijde mi ta cena dost na hraně co se udržitelnosti týče, pokud by dopravce neměl dodatečne příjmy z jízdného…

MiZun

Pokud neznáte oběhy, tak nemůžete soudit cenu.

Zrzek

Tato cena při dnešní cenách autobusů, nafty a platech řidičů dlouhodobě neudržitelná a moc za to nedám, že se příští rok bude hledat dopravce jiný.

MiZun

Pokud neznáte oběhy, tak nemůžete soudit cenu. Navíc ve smlouvě bude určitě napsáno, že cena se bude měnit při zvýšení zaručené mzdy, inflaci, změně PHM, atd.

Miky

Je to taky v tom, že soukromý dopravce má větší prostor pro „kreativní výklad zákoníku práce a jeho uplatňování v praxi“, než krajský podnik, kde musí vše lícovat. Tím nechci nic naznačovat, ani nijak plédovat za „státní“ firmy – pokud něco může dělat soukromá firma , je to obecně vždy lepší.

Pája

Zaměstnanci jsou taky lidé…

MHD

Co jsem slyšel, tak AKV se na platech nikdy moc nepředalo.

Jiří Kocurek

No vidíte, a to je pro řidiče stanovena vyšší minimální mzda než v jiných oborech. Každopádně vždycky můžou jít jinam za lepším, je to jejich nepopiratelné právo.

Vašek

Při současných cenách nafty mi to přijde jako podnákladová cena.Ani při slušných tržbách,které se stejně odvádí kraji si nedovedu představit,kde vezmou na platy řidičů,na údržbu vozidel a podobně…

Jiří

Toto je cena, která byla běžná tak možná před 5-ti lety ještě před povinným nařízeným navyšování mezd řidičů a před současnou skokovou inflací v téměř všech oblastech. Buď mají dohodnut zase nákup levných čínských busů, jako jejich sestra ze Vsetína před pár lety, nebo nabídku zpracovával nějaký diletant. Rád si přečtu v protokolu z hodnocení nabídek, jak se komise vypořádala s tím, že by měla zhodnotit, že nejde o mimořádně nízkou nabídkovou cenu.

Vít Jůza

Nepřidal jste si k cenám nafty jednu nulu? Pak by to skutečně nevycházelo.

Kernteriér

Za velmi podobné ceny se teď upsali JM kraji dva dopravci, ČSAD Tišnov a BDS-BUS. A nemyslím si, že by to chtěli za rok položit

Kernteriér

Tři. Ještě ČSAD Hodonín.

esc

Jemně off-topic, no AKV si může přípísat také ještě jeden další úspěch – včera bylo oznámeno, že společnost vyhrála soutěž na provozování MHD v Trenčíně: https://imhd.sk/tn/doc/sk/20620/Tren%C4%8Diansku-MHD-zrejme-%C4%8Dak%C3%A1-zmena-dopravcu

slsp

Pokial su drahsi, nez mesto cakalo, este by som nejasal. Nitra sutaz opakovala raz a Trnava dokonca dvakrat, potom co ich kriteria boli konfrontovane s trhovou realitou. Zvlast trnavsky richtar si zjavne myslel, ze MHD je neviemaka ryza, za ktoru by mal este dopravca platit mestu…

Pavel Bláha

Cena 32,68 Kč za kilometr klimatizovaných autobusem je hodně slušná. Pro srovnání, za kolikanásobek této částky jezdí čtyřicetiletý motoráček na trati 137 do Vejprt?

Twix

Tak určitě za víc, ale Regiosprinter je dvacetiletý, ne čtyřicetiletý, a také má zhruba dvojnásobnou obsaditelnost než autobus. Navíc je to pokud vím vozidlo které je v pracovní dny potřeba na jinou linku a o víkendu se využije. Na nízký zájem cestujících si objednatel myslím stěžovat nemůže, k dojíždění z Vejprt ta linka samozřejmě určená není.

-TR-

Jak už jsem řekl, mám obavu, že ta cena je příliš nízká a že dojde k podobným problémům jako kdysi s BusLine, tzn. vynechávání spojů či nevyplácení mezd řidičům.

Co se týče vlaků do Vejprt, myslím si, že vůbec nemá smysl se o těchto rozdílech bavit, protože vlak tudy jezdí pouze v turistickém režimu. Ale jinak Ústecký kraj platí společnosti DLB 126,38 Kč/km, přičemž do této ceny se promítly požadavky navíc, jako je klimatizace, nízkopodlažnost nebo průvodčí na všech vlacích.

-TR-

Jinak vzhledem k tomu, že provoz přes Vejprty je mezistátní (vlaky jezdí až do Cranzahlu), tak za normálních okolností (pokud není omezen pohyb přes hranice) část nákladů platí i německá strana.

Kvůli koronaviru byl teď provoz přerušen, o termínu obnovení provozu se nyní jedná.

PetrB

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) měla podle představ minulého vedení hejtmanství zajišťovat většinu autobusové dopravy v kraji. To současné chce ale krajskou firmu používat pouze jako zálohu, aby se neopakovala situace, kdy jeden dominantní dopravce ochromí provoz autobusových linek. 

Zdroj: https://mostecky.denik.cz/zpravy_region/dsuk-dopravce-autobusy-20210511.html

Josef

A ja jsem myslel, ze ten jednotny dopravce mel byt levnejsi a spolehlivejsi nez ty ruzne soubory. Jsem zvedav, kolikrat se jeste v tom usteckem kraji bude prechazet na jednoho a pak zase od jednoho dopravce.

-TR-

Jsem zvědavý, zda za tak nízkou cenu se podaří provoz vyjezdit. Jsem skeptik, ale třeba budu muset časem změnit názor.

noerf

Tzv. vydírání autobusovými dopravci je neschopnost krajů vypsat výběrové řízení na několik oblastí. Například v Jihočeském kraji se soutěží podle bývalých okresů, tedy sedm souborů, kdežto zrovna na ústecku byla snaha to řešit jedním globálním dopravcem. Tím že vznikne několik provozních souborů dostanou šanci i střední dopravci, kteří mají třeba 20 autobusů a ne jen firmy čítající sto a více vozidel.

Gwann

ale hoši z BusLine, pokud se nemýlím, hezky zauradovali. a jestli se nemýlím, tak ale ty jejich busy si od nich najímají furt, takze jsou jistě vysmati pořád.