Ústecký kraj chce novou trať v pohraničí. Záleží hlavně na Němcích
Výpravní budova nádraží ve Varnsdorfu je pro cestující uzavřená. Foto: Jan Sůra
Ústecký kraj znovu oživil myšlenky na rychlejší železniční spojení mezi dvěma největšími městy ve Šluknovském výběžku: Rumburkem a Varnsdorfem. Nové
Myslím že reálnější, byť asi 4x delší trasa, je v podobě krátké spojky u Jiříkova, jen je třeba provést takové kroky a úpravy aby bylo možné na trati dosáhnout průměrné rychlosti alespoň 80km/h, pak by se trasa Varnsdorf-Rumburk dala udělat asi za 15 minut, sice by to nebylo zrovna ideální pro spojení těchto měst, ale z pohledu rychlíků z Děčína či Siebnitzu by to již takový velký rozdíl být nemusel.
Aha… Já jsem od náměstků ze SPD slyšel, že bychom měli zavřít hranice a vystoupit z EU… Ale zároveň budeme stavět trať přes Německo… Panečku, to je logika…
Varnsdorf a Rumburk mají poměrně velký počet obyvatel (narozdíl od Seifhennersdorfu) a spojení se Žitavou by bylo pro Rumburk zjevně atraktivnější, než pro Rybniště. Pokud to bereme podle hustoty osídlení, dává největší smysl spojení Liberec-Žitava-Varnsdorf-Rumburk-Žebnice-Perno-Drážďany. Podle všeho by to šlo touto cestou mezi Žitavou a Drážďany jen o pár minut pomaleji, kdyby se všechny existující tratě nechaly v současném stavu a postavila se pouze ta spojka. Jenže by se obsloužila mnohem větší města. Pokud by se jezdilo se zastavováním všude, byť na znamení, nemělo by to význam pro Žitavu a Liberec, ale pro Rumburk už ano, Varnsdorf je otázka. Přes… Číst vice »
Technická poznámka (OT) Myslí si redakce, že ta reklama na Autocont, která mi překrývá půlku obrazovky (v levé části, tzn. včetně valné většiny „okna“ s tímto článkem + komentáři pod ním), se mi bude zobrazovat při každém zobrazení tohoto článku, nebo je ještě naděje, že tento článek někdy spatřím na své obrazovce celý? (viz http://jyxo.info/uploads/0B/0b7b83f1ecc97da633bc3ef214288bd424d1f4e5.png ).
No pokud ta trať nevznikla ve zlaté éře železnice , na začátku minulého století, kdy kraj byl podstatně více zalidněn, nějaký průmysl byl v každém větším městečku, bohatá BNB stavěla dráhu ke každé pile a ke každé fabričce, a železnice znamenala civilizaci a jedinou pořádnou dopravu tak si troufnu tvrdit že dnes nevznikne a projekt zůstane projektem.
Navíc je docela dobře možné, že budeme za pár let na západní hranici stavět znovu ploty , ne peážní železniční trať
proboha proč stavět ploty? neblázněte
Ve zlaté éře železnice tato trať nevznikla, neboť se počítalo s vybudováním meziměstské tramvaje. Navíc železnice byla tehdy především pro nákladní, nikoli osobní dopravu a pro přepravu zboží bylo toto propojení bezvýznamné.
Co znám místní Němce, tak ti by raději postavili plot kolem ghett v Porúří, než by je měli na hranici s námi.
Ale jo, tohle má rozumnou délku a slušný benefit pro větší města, nejde jen o lokálkové popojíždění a lidi to vozí už teď a tímhle přibudou další. Rozhodně tisíckrát smysluplnější než třeba oprava tratě 097 nebo úseku Kácov-Zruš a držení dalších stupidních lokálek dlouhých desítky km pro vození jednotlivců. Tady jde o 5,5km se slušným tahem na branku. Takovýto projekt v regionální kolejové dopravě má smysl.
Opět dobrá provokace: všiml jste si aspoň toho obrázku a toho, kudy by asi ta trať vedla?
„Kdy nová trať vznikne není jasné.“ To je jednoduché: nikdy – i těch stávajících a dávno už pro osobní dopravu nevyužívaných je tam víc než dost! A neodpustím si jinou (obvyklou) otázku: a kdo a proč by tím jezdil, když v současnosti jezdí po v podstatě stejné trase autobus zastavující na mnohem více zastávkách v tamní téměř souvislé zástavbě v pracovní dny v hodinovém a o víkendech ve dvouhodinovém intervalu = viz: http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L001409_181209_220037.pdf ? Když už snad někdo potřebuje (skutečně = ???) nějaké „rychlé“ spojení Varnsdorfu a Dolní Poustevny, tak snad stačí i za cenu úvrati v Rybništi „oživit“ provoz… Číst vice »
Rychlé spojení Varnsdorfu s Dolní Poustevnou nepotřebuje pravděpodobně nikdo za cenu toho, že by to svištělo přes Zahrady a Brtníky. 084 je čistě turistická trať. Zato rychlé spojení Poustevny s Šenovem, Šluknovem, Rumburkem, Varnsdorfem a Libercem je trochu o něčem jiném.
Stejně tak převážení cestujících z Děčína do Liberce horem je pochopitelně nesmysl, k tomu to snad nikdo nevymýšlí. Rychlíky Olomouc – Brno přes Břeclav taky nevozí lidi z Olomouce do Brna.
A když k tomu ještě přidáme nějaké možné zastávky (na znamení) ve Varnsdorfu např. někde v oblastí Polní ulice (sídliště Západní) nebo přejezdu na ulici Čs. letců (či kousek vedle – sídliště u Peršingů), tak obsloužím velkou část Varnsdorfu. Dtto Seifhennersdorf.
A pro koho to bude, když tam jezdí „hafo“ autobusových linek včetně MHD?
Možná pro náklady? Jestli je tedy co vozit….
Šluknov je sice vládou, Bohem a ČSD zapomenutý kraj a nějak podpořit by potřeboval, ale zda je to tahle trať si nejsem jist. Možná by byla rozumnější pořádná silnice do vnitrozemí…
Pořádná silnice do vnitrozemí by vyžadovala tunel pod Šébrem.
To by s dnešní tunelovací technikou nebyl takový problém ne?
Tak jako chápu, že dálnice , která nevede do Prahy se prosazuje blbě…
A to s tím souvisí jak? Tohle by navíc do Prahy vedlo – tunel pod Šébrem je směr Česká Lípa, ne Ústí.
Jezdím tudy (autem z Krásné Lípy do Liberce) velmi často a přijde mi, že na křižovatce ve Svoru (I/9 a I/13) je daleko silnější provoz od Rumburku na Jablonné a Liberec než směr Rmb – Nový Bor.
Tou MHD myslíte tu okružní linku, co jede dvakrát denně?
Pomohlo by to právě tomu, aby tam to „hafo“ lidí nemuselo jezdit „hafo velkejma“ autobusama, nota bene, ty autobusy jezděj po horských silnicích, které jsou z doby krále Klacka a těžko to bude jinak. Za sto padesát let se změnilo a zvětšilo snad všechno, jenom silnice jsou pořád stejně široký.
„ty autobusy jezděj po horských silnicích, které jsou z doby krále Klacka“
A byl jste tam vůbec někdy, nebo to máte jen z mapy, kdyý tvrdíte takovou pitomost? Kde máte mezi Varnsdorfem a Rumburkem při cestě přes Sasko nějaké hory?
JezdímJezdím do Vdf z Poustevny přes Vilémov, Brtníky…. Máte pravdu, v Rumburku už horské silnice nejsou. Ale úzké silnice skrz město zůstávají.
Ale vždyť to Vámi popisované spojení přece už dávno existuje i bez té nesmyslné spojky – tak o čem je řeč ???
Podívejte se na mapu, staroušku: Šluknov (5 tisíc obyvatel) – Rumburk (11) – Seifhennersdorf (4) – Varnsdorf (17) – Grosschonau (4) – Žitava (23) – Hrádek (8) – Chrastava (6) – Liberec (100). Je to stará urbanizační osa, která se po zavedení Schengenu čím dál více funkčně propojuje (vyjížďka za prací, službami). Vlakové spoje zde samozřejmě nahradí ty autobusové, a zrovna v této relaci přitom nepřinesou horší obsluhu nácestných měst, protože nevedou po poli za sídlem, jako vámi zmíněná 084. Bonusem bude hlavně linka Liberec – Šluknov, která při optimalizaci celé trati umožní denní vyjížďku do práce na Liberecku s… Číst vice »
Mírně vám při tom vašem (pouhém) pohledu na mapu ovšem uniká, že Varnsdorf i celý Šluknovský výběžek patří do kraje Ústeckého a nikoli Libereckého, a že spojení s Libercem, pokud je přesto někdo potřebuje, lze v pohodě zřídit s jediným periodicky se opakujícím kvalitně ošetřeným přestupem mezi autobusy (které na rozdíl od navrhované spojky jezdí zástavbou a ne poli a lesem) a vlakem ve Varnsdorfu za jinak na železnici úplně stejných podmínek, protože ta uvažovaná traťová spojka žádnou změnu na úseku Varnsdorf – Liberec nepřináší. A když už se snažíte odvést debatu do osobní roviny, tak tu rukavici klidně zvednu:… Číst vice »
Tím, že je Šluknovský výběžek administrativně součástí Ústeckého a ne Libereckého kraje, je – dle Vás – automaticky naprosto jasné, že jakékoli vazby na Liberec, či Lbc kraj obecně, jsou absolutně passé a nikdo z výběžku tímto směrem cestovat nebude. A basta! Parádní logika. Někdy přijeďte a popovídejte si s místními. Budete překvapen, jaké vazby jsou silnější. Možná až nemile. Většinou mají názory toho, kdo se kryje anonymním nickem „železničář v důchodu“, hlavu a patu, ale v tomto konkrétním případě (myslím celou diskuzi pod tímto článkem) ze sebe akorát dělá vola, ať už je to kdokoli. Zaslepenost a bigótní „JSEM… Číst vice »
Když už jsme v té „osobní rovině“. Když jsem jezdíval v době rozvinutého socializmu z Dolní Poustevny do Liberce do školy, tak to bylo vlakem přes Rybniště skoro sto km. Přímým autobusem přes Lobendavu, Jiříkov a další prdele přesně 101 kilometr. To bylo bezmála, jako do Prahy! Proto, že to bylo nad 100 kilometrů, tak mi neplatila sleva. Když jsem si napsal do průkazky nástupní stanici Horní Poustevna, tak se trasa zkrátila na 99 km. Jenomže to nesedělo s bydlištěm v občance. Zaplatil jsem v Liberci pokutu, až mi bylo do breku.
Jak píše kolega Gejza, vlakové spojení Rumburk – Varnsdorf by se touto spojkou stalo výhodnější než autobusem (se zprovozněním zastávek u sídlišť ve Vdf). A o rychlosti spojení měst ve Šluknovském výběžku mezi sebou i s Hrádkem a Libercem netřeba vůbec mluvit, tady by došlo oproti autobusu k obrovskému zrychlení.
Cestovat po silnici z Liberce do Výběžku jde buď přes Žitavu, což se od kraje Žitavy stane čirým utrpením, nebo přes Svor, což je obrovská zajížďka s výjezdem na Šébr (v zimě bombastické).
Když vyrobíte další zastávky ve Varnsdorfu, tak cesta vlakem o mnoho rychlejší než cesta autobusem nebude, navíc v Rumburku je vlakové nádraží na okraji města, které ale autobusy projedou celé (stejně jako Varnsdorf) . a celých těch 5,5 km nové trati povede poli a lesem, takže pro místní to smysl mít nebude – a pro „tranzitní“ relaci mezi Libercem a „Děčínsko-ústeckou aglomerací“ je a čím dál víc bude výhodnější jezdit vlakem přes Českou Lípu. Je to zkrátka naprostý nesmysl od samého počátku.
Máte pravdu, že to spojení v podstatě existuje, ale při dnešní komunikační technice nikdo nedokázal zařídit, aby mezi Dráhou národního parku v Rumburku a Trilexem ve Varnsdorfu jezdil autobus, který by na ty vlaky spolehlivě navazoval, třeba způsobem HRANA-HRANA. Kdyby se podařilo takový VLAKO-BUS zařídit, tak by se velmi brzy ukázalo, jestli ta nová trať má smysl nebo ne. V mládí jsem jezdil z Poustevny do Liberce do školy a musím konstatovat, že se za čtyřicet let nic nezměnilo. Zmněnil se vozový park, ale problémy s návazností, které byly na konci sedumdesátých let minulého století, ty zůstaly.
Kdy nová trať vznikne není jasné.
A zamyslel jste se k čemu jezdit přes Rybniště? Spojení s Varnsdorfem přeci dávno exisuje! Rumburk, Jiříkov-Filipov, Ebersbach, (Sheiffenersdorf), Varnsdorf. Jen by si tu vlakovou cestu museli němci opravit, ale oni nás nechají stavět úplně nové těleso trati k ničemu, aby do původního nemuseli cpát prachy. Stačilo by, aby se tam jezdilo alespoň stovkou!
No upřímně, vyhlídková jízda přes Ebersbach je ještě horší nápad než vyhlídková jízda přes Rybniště. Trať Seifhennersdorf – Eibau by měla smysl pouze jako přípoj od Varnsdorfu směr Drážďany, jinak je v Leutersdorfu i Eibau celkem prd. Naopak spojka Sajfík – Rumburk smysl má. Autobusové linky DÚK pro obsluhu Sajfíku jsou v zásadě nepodstatné, nikdy se mi nestalo, že by autobus na kterékoli zastávce zastavil. Ale třeba tam nastupují davy, jenom v jiných časech, nevím. Tudíž poloha nádraží v Sajfíku není z tohoto hlediska důležitá. Naopak Varnsdorf by uvažované spojení obsloužilo více než dobře, s mnou zmiňovanými zastávkami výrazně lépe… Číst vice »
Ale cesta přes Rybniště je mnohem delší. Když se zvýší traťová rychlost, vlaky by nezastavovaly všude + investice na českém území, výhodnější by bylo to nechat zaplatit němce, obyvatelé Sajfíku by místo zajížďky do Zittau jistě radši přestoupili v Ebersbachu. Jak říkám, zvýšit traťovou rychlost a z vyhlídkové jízdy se stane plnohodnotné spojení.
(Přestoupili na Drážďany.)
Myslím, že v rozpočtové koncepci se to bude krásně vyjímat mezi Drahami Orlických hor a Karlovarskou vlakotravají.
a tramvaji do Brandysa nad Labem a Regiotramem Nisa 🙂
Náhodou Brandýs, ve formě nějakého lightrailu, ne T3navěčnéčasy, se mi nezdá špatný nápad 🙂
.. a Šumavskými elektrickými dráhami.
Pořád je to smysluplnější než Aš-Selb, která se realizovala (byť tam šlo papírově o opravu).
Myslím, že by neměla zapadnout zmínka v článku o tom rychlíku Kolín – Rumburk. Nakonec tedy bude současná koncepce ponechána (jen se změnou objednatelů)?
Měla by, ale není to stále zasmluvněno.
Jaký dopravní problém by taková trať řešila? Autobusy Rumburk-Varnsdorf nepobírají? Pro Němce by tato „investice“ absolutně neměla význam, tak proč by to dělali. A u nás taky máme potřebnější akce…
Co třeba spojení Rumburk – Liberec?
OK, tak nejprve zkusme tuto relaci zatraktivnit pomocí dostupných prostředků – vytvořit nějaké spěšnější špičkové vlaky Varnsdorf-Liberec, na ně navázat bus, nebo přímý bus Rumburk-Liberec. Pokud se ukáže, že o takové spojení je zájem, řešme co dál. Dnes je spojení Rum-Lib skutečně bídné, ale zkoušet to řešit rovnou tím nejdražším a nejzdlouhavějším způsobem? Mnou navrhované akce se dají zavést „okamžitě“. A samozřejmě dosud nikdo neřeší, kdo by to vlastně financoval – DB Netz, Bundesregirung, Sasko – určitě ne, pro ně je to k ničemu. SŽDC – invetsice do trati na cizím území by jistě vzbudily nemalé kontroverze, UK/LK – haha,… Číst vice »
S tím samozřejmě souhlasím.
Vlak Trilex z Varnsdorfu do Liberce mě přijde docela špičkový a z Rumburku do V. kodrcání busem 1x měsíčně vydržím. 🙂
Mohl by to zaplatit Program přeshraniční spolupráce ČR-Sasko, jako třeba v minulosti obchvat Hranice. Je jen otázkou, zdali by stačila alokace. A když by z programu šlo uhradit třeba 50 % nákladů, tak už by se snad DB Netz se SŽDC přidali.
Naprosto bez problému – autobusy z Rumburka jezdí na nádraží Varnsdorf ke každému vlaku a to samé opačně. Přičemž autobus zastavuje na řadě míst v Rumburku i Varnsdorfu, nikoli jen na nádraží v dáli za městem.
Záměr nemá řešit problémy dopravní, nýbrž finanční – se zdůvodněním přeměny peněz veřejných v soukromé (za projekty a studie).
Úvodní fotografie je už dnes dosti historická – perón na varnsdorfském nádraží tak, jak ho snímek zachycuje, už neexistuje. Místo něj vede kolej.
Tak tomu mínusu za konstatování faktu fakt nerozumín. Dotyčný mínusář asi postrádá schopnost číst.
Nedávala by větší smysl dostavba spojky východně před Rybništěm tak, aby tam vznikl trojúhelník? Bylo by to určitě levnější a vlaky Liberec – Děčín by napřímo mohly jezdit taky.
To by možná mohlo také pomoct, ale přeci jen by šlo o dosti delší cestu, než v případě postavení nové 5,5 km tratě.
Tím by vznikla úvrať pro změnu v Rumburku, což je sice v dnešní době řešitelné, ale v souvislosti s mnohem delší trasou než je ta přes Seifhennersdorf už taková úprava přestává dávat smysl.
No ale s jízdní dobou která z toho udělá nesmysl. Navíc takto nenapojíte starý Varnsdorf. Tedy pokud nepřijdete vzápětí ještě s druhou spojkou zde, ale to pak už opravdu jaksi ehm. 🙂
Asi před rokem jsem v Mandavě tuším 2017 četl o projektu regionální tramvaje spoujijící tato tři města. Nádraží v Seiffenersdorfu je teď v dost neutěšeném stavu. Mám pocit, že všechny vlaky teď už končí maximálně u pivovaru Kocour. Musím říct, že bych si realizaci samozřejmě přál, ale moc jí nevěřím.
Vlaky do Seifhennersdorfu již 4 roky (nepřetržitě) nejezdí kvůli údajným „administrativním problémům u provozovatele dráhy“). Na stránkách ZVONu zpočátku byly postupně posouvány termíny možného opětovného zprovoznění; letos už je to jinak – rovnou tam oznámili, že se mezi Kocourem a Seifhennersdorfem nebude jezdit po celý rok (resp. po celou dobu platnosti JŘ).
Restaurace Kocour přispěla na Nové perony a zastávku a nyní se tam nejezdí, Trochu nefér jednání, Města na nic nepřispějí třeba protažení do Eibau?