Infrastruktura Železnice

Ústecký kraj chce novou trať v pohraničí. Záleží hlavně na Němcích

Výpravní budova nádraží ve Varnsdorfu je pro cestující uzavřená. Foto: Jan Sůra
Výpravní budova nádraží ve Varnsdorfu je pro cestující uzavřená. Foto: Jan Sůra

Ústecký kraj znovu oživil myšlenky na rychlejší železniční spojení mezi dvěma největšími městy ve Šluknovském výběžku: Rumburkem a Varnsdorfem. Nové spojení přes Sasko by mělo zrychlit nejen železniční dopravu mezi oběma městy, ale nabídnout i nové železniční spojení na delší trasy.

Vybudování nové trati jako spojení mezi Seifhennersdorfem a Rumburkem je záměrem Ústeckého kraje a dopravního svazu ZVON. Po realizaci by se propojila celá osa z Liberce přes Žitavu a Varnsdorf do Rumburku a Bad Schandau,“ řekla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Spojení je navrženo tak, že nová trať by byla zaústěna do stanice Rumburk z východu a do stanice Seifhennersdorf pak ze severu. Toto řešení by umožňovalo i bezúvraťovou jízdu mezi Varnsdorfem a Rumburkem, v dlouhé relaci pak mezi Libercem a Děčínem přes Bad Schandau. Dosud je vlak mezi Rumburkem a Varnsdorfem pro běžné dojíždění nepoužitelný, cestující musejí přestupovat v Rybništi.

Plán na novou trať z Rumburku do Seifhennersdorfu v podání Ústeckého kraje. Foto: Ústecký kraj
Plán na novou trať z Rumburku do Seifhennersdorfu v podání Ústeckého kraje. Foto: Ústecký kraj

Nové spojení řešil i ministr dopravy Dan Ťok při své lednové návštěvě Drážďan a setkání se saským ministrem dopravy Martinem Duligem. K žádnému závěru ale nedošli. „Problematikou se zabývá zatím německé strana, která prověřuje technické řešení. České straně zatím materiál nebyl oficiálně předložen k připomínkám,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. „Příprava je ale zatím ve fázi studie, financování nebylo dosud řešeno,“ dodala.

Podle návrhu by tak mohla vzniknout nová linka Liberec – Děčín, která by vedla přes Rumburk a Bad Schandau. Zrychlila by cestu z Liberce do Rumburka na hodinu a patnáct minut, jízdu z Varnsdorfu do Dolní Poustevny na necelou hodinu. Nový úsek by měřil 5,5 kilometru.

Kdy nová trať vznikne není jasné. I Ústecký kraj připouští, že to nebude brzy. „Ústecký kraj si je vědom toho, že proces plánování může být poměrně dlouhý, protože pokud nebude tento záměr součástí spolkového německého plánu, nebude z německé strany realizován,“ podotkla Fraňková. Spolkový plán se aktualizuje většinou jen jednou za pět let, v loňské aktualizaci se do něj tato trať nedostala. „Jednání nad záměrem ovšem probíhají, letos na jaře to bude se zástupci ZVONu, nedávno se to řešilo se SŽDC. Nyní je zásadní tlak Saska,“ dodala Fraňková. Na odborné konferenci minulý týden v Žitavě, která řešila hlavně vysokorychlostní napojení regionu, se o projektu mluvilo víceméně jen krátce.

Podle starosty Rumburka Lumíra Kuse s tratí počítají v územním plánu, tématem se zabývá také  Hospodářská a sociální rada okresu Děčín, která tento projekt prosazuje. „Z pohledu města je tento záměr podporován a často se snažím zdůrazňovat jeho přínos pro města Šluknovského výběžku. Nejde jen o případné spojení z našeho regionu do větších měst ale i o dostupnost výběžku pro případné návštěvníky a tím posílení cestovního ruchu,“ říká Kus.  Současně ale dodává, že je realistou a nevidí šanci, že se do 10 let bude po trati jezdit. „To neznamená ale, že budeme jen čekat, jestli to někdo rozhodne podle svého uvážení, ale budeme i nadále zdůrazňovat potřebu takového napojení na obě strany hranice. V nedávné době jsme řešili problém se záměrem kraje zrušit rychlíkový spoj Kolín – Rumburk a ukončit ho v Novém Boru. Snad se tuto hrozbu podařilo zažehnat a proto by bylo pro náš region další dobrou zprávou, že nejsme konec světa, když se od nás dá někam dojet bez 3 přestupování a ještě se ve stejný den vrátit zpět,“ dodal Kus.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.S.

Myslím že reálnější, byť asi 4x delší trasa, je v podobě krátké spojky u Jiříkova, jen je třeba provést takové kroky a úpravy aby bylo možné na trati dosáhnout průměrné rychlosti alespoň 80km/h, pak by se trasa Varnsdorf-Rumburk dala udělat asi za 15 minut, sice by to nebylo zrovna ideální pro spojení těchto měst, ale z pohledu rychlíků z Děčína či Siebnitzu by to již takový velký rozdíl být nemusel.

Moza14

Aha… Já jsem od náměstků ze SPD slyšel, že bychom měli zavřít hranice a vystoupit z EU… Ale zároveň budeme stavět trať přes Německo… Panečku, to je logika…

všd

Varnsdorf a Rumburk mají poměrně velký počet obyvatel (narozdíl od Seifhennersdorfu) a spojení se Žitavou by bylo pro Rumburk zjevně atraktivnější, než pro Rybniště. Pokud to bereme podle hustoty osídlení, dává největší smysl spojení Liberec-Žitava-Varnsdorf-Rumburk-Žebnice-Perno-Drážďany. Podle všeho by to šlo touto cestou mezi Žitavou a Drážďany jen o pár minut pomaleji, kdyby se všechny existující tratě nechaly v současném stavu a postavila se pouze ta spojka. Jenže by se obsloužila mnohem větší města. Pokud by se jezdilo se zastavováním všude, byť na znamení, nemělo by to význam pro Žitavu a Liberec, ale pro Rumburk už ano, Varnsdorf je otázka. Přes… Číst vice »

xyz

Technická poznámka (OT) Myslí si redakce, že ta reklama na Autocont, která mi překrývá půlku obrazovky (v levé části, tzn. včetně valné většiny „okna“ s tímto článkem + komentáři pod ním), se mi bude zobrazovat při každém zobrazení tohoto článku, nebo je ještě naděje, že tento článek někdy spatřím na své obrazovce celý? (viz http://jyxo.info/uploads/0B/0b7b83f1ecc97da633bc3ef214288bd424d1f4e5.png ).

Standa

No pokud ta trať nevznikla ve zlaté éře železnice , na začátku minulého století, kdy kraj byl podstatně více zalidněn, nějaký průmysl byl v každém větším městečku, bohatá BNB stavěla dráhu ke každé pile a ke každé fabričce, a železnice znamenala civilizaci a jedinou pořádnou dopravu tak si troufnu tvrdit že dnes nevznikne a projekt zůstane projektem.
Navíc je docela dobře možné, že budeme za pár let na západní hranici stavět znovu ploty , ne peážní železniční trať

Ilona Zelenáková

proboha proč stavět ploty? neblázněte

Aleš Leksa

Ve zlaté éře železnice tato trať nevznikla, neboť se počítalo s vybudováním meziměstské tramvaje. Navíc železnice byla tehdy především pro nákladní, nikoli osobní dopravu a pro přepravu zboží bylo toto propojení bezvýznamné.

všd

Co znám místní Němce, tak ti by raději postavili plot kolem ghett v Porúří, než by je měli na hranici s námi.

Souprava

Ale jo, tohle má rozumnou délku a slušný benefit pro větší města, nejde jen o lokálkové popojíždění a lidi to vozí už teď a tímhle přibudou další. Rozhodně tisíckrát smysluplnější než třeba oprava tratě 097 nebo úseku Kácov-Zruš a držení dalších stupidních lokálek dlouhých desítky km pro vození jednotlivců. Tady jde o 5,5km se slušným tahem na branku. Takovýto projekt v regionální kolejové dopravě má smysl.

železničář v důchodu

Opět dobrá provokace: všiml jste si aspoň toho obrázku a toho, kudy by asi ta trať vedla?

železničář v důchodu

„Kdy nová trať vznikne není jasné.“ To je jednoduché: nikdy – i těch stávajících a dávno už pro osobní dopravu nevyužívaných je tam víc než dost! A neodpustím si jinou (obvyklou) otázku: a kdo a proč by tím jezdil, když v současnosti jezdí po v podstatě stejné trase autobus zastavující na mnohem více zastávkách v tamní téměř souvislé zástavbě v pracovní dny v hodinovém a o víkendech ve dvouhodinovém intervalu = viz: http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L001409_181209_220037.pdf ? Když už snad někdo potřebuje (skutečně = ???) nějaké „rychlé“ spojení Varnsdorfu a Dolní Poustevny, tak snad stačí i za cenu úvrati v Rybništi „oživit“ provoz… Číst vice »

Kajman

Rychlé spojení Varnsdorfu s Dolní Poustevnou nepotřebuje pravděpodobně nikdo za cenu toho, že by to svištělo přes Zahrady a Brtníky. 084 je čistě turistická trať. Zato rychlé spojení Poustevny s Šenovem, Šluknovem, Rumburkem, Varnsdorfem a Libercem je trochu o něčem jiném.
Stejně tak převážení cestujících z Děčína do Liberce horem je pochopitelně nesmysl, k tomu to snad nikdo nevymýšlí. Rychlíky Olomouc – Brno přes Břeclav taky nevozí lidi z Olomouce do Brna.

Kajman

A když k tomu ještě přidáme nějaké možné zastávky (na znamení) ve Varnsdorfu např. někde v oblastí Polní ulice (sídliště Západní) nebo přejezdu na ulici Čs. letců (či kousek vedle – sídliště u Peršingů), tak obsloužím velkou část Varnsdorfu. Dtto Seifhennersdorf.

železničář v důchodu

A pro koho to bude, když tam jezdí „hafo“ autobusových linek včetně MHD?

Standa

Možná pro náklady? Jestli je tedy co vozit….
Šluknov je sice vládou, Bohem a ČSD zapomenutý kraj a nějak podpořit by potřeboval, ale zda je to tahle trať si nejsem jist. Možná by byla rozumnější pořádná silnice do vnitrozemí…

Kajman

Pořádná silnice do vnitrozemí by vyžadovala tunel pod Šébrem.

Standa

To by s dnešní tunelovací technikou nebyl takový problém ne?
Tak jako chápu, že dálnice , která nevede do Prahy se prosazuje blbě…

Kajman

A to s tím souvisí jak? Tohle by navíc do Prahy vedlo – tunel pod Šébrem je směr Česká Lípa, ne Ústí.

Jiří Šrámek

Jezdím tudy (autem z Krásné Lípy do Liberce) velmi často a přijde mi, že na křižovatce ve Svoru (I/9 a I/13) je daleko silnější provoz od Rumburku na Jablonné a Liberec než směr Rmb – Nový Bor.

Kajman

Tou MHD myslíte tu okružní linku, co jede dvakrát denně?

Aleš Leksa

Pomohlo by to právě tomu, aby tam to „hafo“ lidí nemuselo jezdit „hafo velkejma“ autobusama, nota bene, ty autobusy jezděj po horských silnicích, které jsou z doby krále Klacka a těžko to bude jinak. Za sto padesát let se změnilo a zvětšilo snad všechno, jenom silnice jsou pořád stejně široký.

železničář v důchodu

„ty autobusy jezděj po horských silnicích, které jsou z doby krále Klacka“
A byl jste tam vůbec někdy, nebo to máte jen z mapy, kdyý tvrdíte takovou pitomost? Kde máte mezi Varnsdorfem a Rumburkem při cestě přes Sasko nějaké hory?

Aleš Leksa

JezdímJezdím do Vdf z Poustevny přes Vilémov, Brtníky…. Máte pravdu, v Rumburku už horské silnice nejsou. Ale úzké silnice skrz město zůstávají.

železničář v důchodu

Ale vždyť to Vámi popisované spojení přece už dávno existuje i bez té nesmyslné spojky – tak o čem je řeč ???

Gejza

Podívejte se na mapu, staroušku: Šluknov (5 tisíc obyvatel) – Rumburk (11) – Seifhennersdorf (4) – Varnsdorf (17) – Grosschonau (4) – Žitava (23) – Hrádek (8) – Chrastava (6) – Liberec (100). Je to stará urbanizační osa, která se po zavedení Schengenu čím dál více funkčně propojuje (vyjížďka za prací, službami). Vlakové spoje zde samozřejmě nahradí ty autobusové, a zrovna v této relaci přitom nepřinesou horší obsluhu nácestných měst, protože nevedou po poli za sídlem, jako vámi zmíněná 084. Bonusem bude hlavně linka Liberec – Šluknov, která při optimalizaci celé trati umožní denní vyjížďku do práce na Liberecku s… Číst vice »

železničář v důchodu

Mírně vám při tom vašem (pouhém) pohledu na mapu ovšem uniká, že Varnsdorf i celý Šluknovský výběžek patří do kraje Ústeckého a nikoli Libereckého, a že spojení s Libercem, pokud je přesto někdo potřebuje, lze v pohodě zřídit s jediným periodicky se opakujícím kvalitně ošetřeným přestupem mezi autobusy (které na rozdíl od navrhované spojky jezdí zástavbou a ne poli a lesem) a vlakem ve Varnsdorfu za jinak na železnici úplně stejných podmínek, protože ta uvažovaná traťová spojka žádnou změnu na úseku Varnsdorf – Liberec nepřináší. A když už se snažíte odvést debatu do osobní roviny, tak tu rukavici klidně zvednu:… Číst vice »

Jiří Šrámek

Tím, že je Šluknovský výběžek administrativně součástí Ústeckého a ne Libereckého kraje, je – dle Vás – automaticky naprosto jasné, že jakékoli vazby na Liberec, či Lbc kraj obecně, jsou absolutně passé a nikdo z výběžku tímto směrem cestovat nebude. A basta! Parádní logika. Někdy přijeďte a popovídejte si s místními. Budete překvapen, jaké vazby jsou silnější. Možná až nemile. Většinou mají názory toho, kdo se kryje anonymním nickem „železničář v důchodu“, hlavu a patu, ale v tomto konkrétním případě (myslím celou diskuzi pod tímto článkem) ze sebe akorát dělá vola, ať už je to kdokoli. Zaslepenost a bigótní „JSEM… Číst vice »

Aleš Leksa

Když už jsme v té „osobní rovině“. Když jsem jezdíval v době rozvinutého socializmu z Dolní Poustevny do Liberce do školy, tak to bylo vlakem přes Rybniště skoro sto km. Přímým autobusem přes Lobendavu, Jiříkov a další prdele přesně 101 kilometr. To bylo bezmála, jako do Prahy! Proto, že to bylo nad 100 kilometrů, tak mi neplatila sleva. Když jsem si napsal do průkazky nástupní stanici Horní Poustevna, tak se trasa zkrátila na 99 km. Jenomže to nesedělo s bydlištěm v občance. Zaplatil jsem v Liberci pokutu, až mi bylo do breku.

Kajman

Jak píše kolega Gejza, vlakové spojení Rumburk – Varnsdorf by se touto spojkou stalo výhodnější než autobusem (se zprovozněním zastávek u sídlišť ve Vdf). A o rychlosti spojení měst ve Šluknovském výběžku mezi sebou i s Hrádkem a Libercem netřeba vůbec mluvit, tady by došlo oproti autobusu k obrovskému zrychlení.
Cestovat po silnici z Liberce do Výběžku jde buď přes Žitavu, což se od kraje Žitavy stane čirým utrpením, nebo přes Svor, což je obrovská zajížďka s výjezdem na Šébr (v zimě bombastické).

železničář v důchodu

Když vyrobíte další zastávky ve Varnsdorfu, tak cesta vlakem o mnoho rychlejší než cesta autobusem nebude, navíc v Rumburku je vlakové nádraží na okraji města, které ale autobusy projedou celé (stejně jako Varnsdorf) . a celých těch 5,5 km nové trati povede poli a lesem, takže pro místní to smysl mít nebude – a pro „tranzitní“ relaci mezi Libercem a „Děčínsko-ústeckou aglomerací“ je a čím dál víc bude výhodnější jezdit vlakem přes Českou Lípu. Je to zkrátka naprostý nesmysl od samého počátku.

Aleš Leksa

Máte pravdu, že to spojení v podstatě existuje, ale při dnešní komunikační technice nikdo nedokázal zařídit, aby mezi Dráhou národního parku v Rumburku a Trilexem ve Varnsdorfu jezdil autobus, který by na ty vlaky spolehlivě navazoval, třeba způsobem HRANA-HRANA. Kdyby se podařilo takový VLAKO-BUS zařídit, tak by se velmi brzy ukázalo, jestli ta nová trať má smysl nebo ne. V mládí jsem jezdil z Poustevny do Liberce do školy a musím konstatovat, že se za čtyřicet let nic nezměnilo. Zmněnil se vozový park, ale problémy s návazností, které byly na konci sedumdesátých let minulého století, ty zůstaly.

Zbyněk

Kdy nová trať vznikne není jasné.
A zamyslel jste se k čemu jezdit přes Rybniště? Spojení s Varnsdorfem přeci dávno exisuje! Rumburk, Jiříkov-Filipov, Ebersbach, (Sheiffenersdorf), Varnsdorf. Jen by si tu vlakovou cestu museli němci opravit, ale oni nás nechají stavět úplně nové těleso trati k ničemu, aby do původního nemuseli cpát prachy. Stačilo by, aby se tam jezdilo alespoň stovkou!

Kajman

No upřímně, vyhlídková jízda přes Ebersbach je ještě horší nápad než vyhlídková jízda přes Rybniště. Trať Seifhennersdorf – Eibau by měla smysl pouze jako přípoj od Varnsdorfu směr Drážďany, jinak je v Leutersdorfu i Eibau celkem prd. Naopak spojka Sajfík – Rumburk smysl má. Autobusové linky DÚK pro obsluhu Sajfíku jsou v zásadě nepodstatné, nikdy se mi nestalo, že by autobus na kterékoli zastávce zastavil. Ale třeba tam nastupují davy, jenom v jiných časech, nevím. Tudíž poloha nádraží v Sajfíku není z tohoto hlediska důležitá. Naopak Varnsdorf by uvažované spojení obsloužilo více než dobře, s mnou zmiňovanými zastávkami výrazně lépe… Číst vice »

Zbyněk

Ale cesta přes Rybniště je mnohem delší. Když se zvýší traťová rychlost, vlaky by nezastavovaly všude + investice na českém území, výhodnější by bylo to nechat zaplatit němce, obyvatelé Sajfíku by místo zajížďky do Zittau jistě radši přestoupili v Ebersbachu. Jak říkám, zvýšit traťovou rychlost a z vyhlídkové jízdy se stane plnohodnotné spojení.

Zbyněk

(Přestoupili na Drážďany.)

bkp

Myslím, že v rozpočtové koncepci se to bude krásně vyjímat mezi Drahami Orlických hor a Karlovarskou vlakotravají.

AAA

a tramvaji do Brandysa nad Labem a Regiotramem Nisa 🙂

Kubrt

Náhodou Brandýs, ve formě nějakého lightrailu, ne T3navěčnéčasy, se mi nezdá špatný nápad 🙂

xyz

.. a Šumavskými elektrickými dráhami.

a8n

Pořád je to smysluplnější než Aš-Selb, která se realizovala (byť tam šlo papírově o opravu).

Tomáš Záruba

Myslím, že by neměla zapadnout zmínka v článku o tom rychlíku Kolín – Rumburk. Nakonec tedy bude současná koncepce ponechána (jen se změnou objednatelů)?

Kubrt

Jaký dopravní problém by taková trať řešila? Autobusy Rumburk-Varnsdorf nepobírají? Pro Němce by tato „investice“ absolutně neměla význam, tak proč by to dělali. A u nás taky máme potřebnější akce…

Jiří Šrámek

Co třeba spojení Rumburk – Liberec?

Kubrt

OK, tak nejprve zkusme tuto relaci zatraktivnit pomocí dostupných prostředků – vytvořit nějaké spěšnější špičkové vlaky Varnsdorf-Liberec, na ně navázat bus, nebo přímý bus Rumburk-Liberec. Pokud se ukáže, že o takové spojení je zájem, řešme co dál. Dnes je spojení Rum-Lib skutečně bídné, ale zkoušet to řešit rovnou tím nejdražším a nejzdlouhavějším způsobem? Mnou navrhované akce se dají zavést „okamžitě“. A samozřejmě dosud nikdo neřeší, kdo by to vlastně financoval – DB Netz, Bundesregirung, Sasko – určitě ne, pro ně je to k ničemu. SŽDC – invetsice do trati na cizím území by jistě vzbudily nemalé kontroverze, UK/LK – haha,… Číst vice »

Jiří Šrámek

S tím samozřejmě souhlasím.

Milansol

Vlak Trilex z Varnsdorfu do Liberce mě přijde docela špičkový a z Rumburku do V. kodrcání busem 1x měsíčně vydržím. 🙂

Gejza

Mohl by to zaplatit Program přeshraniční spolupráce ČR-Sasko, jako třeba v minulosti obchvat Hranice. Je jen otázkou, zdali by stačila alokace. A když by z programu šlo uhradit třeba 50 % nákladů, tak už by se snad DB Netz se SŽDC přidali.

Petr

Naprosto bez problému – autobusy z Rumburka jezdí na nádraží Varnsdorf ke každému vlaku a to samé opačně. Přičemž autobus zastavuje na řadě míst v Rumburku i Varnsdorfu, nikoli jen na nádraží v dáli za městem.

Petr

Záměr nemá řešit problémy dopravní, nýbrž finanční – se zdůvodněním přeměny peněz veřejných v soukromé (za projekty a studie).

Kajman

Úvodní fotografie je už dnes dosti historická – perón na varnsdorfském nádraží tak, jak ho snímek zachycuje, už neexistuje. Místo něj vede kolej.

Kajman

Tak tomu mínusu za konstatování faktu fakt nerozumín. Dotyčný mínusář asi postrádá schopnost číst.

...

Nedávala by větší smysl dostavba spojky východně před Rybništěm tak, aby tam vznikl trojúhelník? Bylo by to určitě levnější a vlaky Liberec – Děčín by napřímo mohly jezdit taky.

Pavloš

To by možná mohlo také pomoct, ale přeci jen by šlo o dosti delší cestu, než v případě postavení nové 5,5 km tratě.

Kajman

Tím by vznikla úvrať pro změnu v Rumburku, což je sice v dnešní době řešitelné, ale v souvislosti s mnohem delší trasou než je ta přes Seifhennersdorf už taková úprava přestává dávat smysl.

Tomáš Záruba

No ale s jízdní dobou která z toho udělá nesmysl. Navíc takto nenapojíte starý Varnsdorf. Tedy pokud nepřijdete vzápětí ještě s druhou spojkou zde, ale to pak už opravdu jaksi ehm. 🙂

Marek Pilný

Asi před rokem jsem v Mandavě tuším 2017 četl o projektu regionální tramvaje spoujijící tato tři města. Nádraží v Seiffenersdorfu je teď v dost neutěšeném stavu. Mám pocit, že všechny vlaky teď už končí maximálně u pivovaru Kocour. Musím říct, že bych si realizaci samozřejmě přál, ale moc jí nevěřím.

xyz

Vlaky do Seifhennersdorfu již 4 roky (nepřetržitě) nejezdí kvůli údajným „administrativním problémům u provozovatele dráhy“). Na stránkách ZVONu zpočátku byly postupně posouvány termíny možného opětovného zprovoznění; letos už je to jinak – rovnou tam oznámili, že se mezi Kocourem a Seifhennersdorfem nebude jezdit po celý rok (resp. po celou dobu platnosti JŘ).

Marcel Štancl

Restaurace Kocour přispěla na Nové perony a zastávku a nyní se tam nejezdí, Trochu nefér jednání, Města na nic nepřispějí třeba protažení do Eibau?