Ústecký kraj čeká klíčové hlasování. Zastupitelé rozhodnou o koridoru pro rychovlaky

Železniční most přes Labe v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční most přes Labe v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Některá města a obce se chtějí v případě schválení Zásad územního rozvoje obrátit na soud.

Zastupitelé Ústeckého kraje v pondělí rozhodnou o koridoru vysokorychlostní trati (VRT). Správa železnic (SŽ) přislíbila prověření tzv. bypassu, který by v krajském městě zmírnil dopady průjezdu nákladní dopravy. ČTK a Českému rozhlasu to řekl náměstek ředitele stavební správy vysokorychlostních tratí Pavel Hruška. SŽ navrhuje vedení skrz Středohorský tunel, další tunel povede Krušnými horami. Zastávka a terminál budou v Ústí nad Labem, další terminál v Roudnici nad Labem.

„Bypass momentálně prověřujeme. Předpokládáme, že trasování by se mohlo najít někde mezi Prackovicemi nad Labem (na Litoměřicku) a následně by vedl mezi Trmice a Koštov (na Ústecku),“ uvedl Hruška s tím, že SŽ pracuje ještě s dalšími variantami vedení tunelu. „Nejedná se momentálně o definitivní polohu,“ doplnil náměstek. Začátek i konec tunelu, jeho napojení na stávající infrastrukturu i výpočet, kolik vlaků takový tunel pojme, by měla podle něj určit budoucí studie. Obdobně se bude prověřovat také například rozvoj regionální dopravy mezi Ústím a Děčínem.

Bitva o Krušnohorský tunel. Ústecký kraj čeká klíčové hlasování

V roce 2013 nicméně sesuv svahu poškodil rozestavěnou dálnici D8 a železniční trať. „Trasu jsme velmi pečlivě prověřovali. Máme ověřeno Českou geologickou službou, že území je možné dále zkoumat bez takových rizik, jaké provázely například dálnici D8,“ uvedl k tomu Hruška. Připomněl, že bypass požadovali představitelé Ústí nad Labem kvůli zmírnění vlivu nákladní dopravy při průjezdu městem.

Naopak změna nenastane u Krušnohorského tunelu, jenž by měl vést mezi Chlumcem a Stradovem na Ústecku, a to kvůli napojení směrem na Teplice. Chlumec avizoval, že pokud krajští zastupitelé schválí změnu zásad územního rozvoje (ZUR) s navrženým vedením VRT s Krušnohorským tunelem nedaleko zástavby, obrátí se na soud. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který ve čtvrtek večer představil zastupitelům výsledky pracovních skupin, řekl, že jakákoli trasa bude nést odpor a nevoli. Podle něj se bude jednat o technických řešeních, protihlukových opatřeních a podobně.

Pro koridor bude hlasovat například hejtman Jan Schiller (ANO), který je přesvědčený, že VRT je důležitý pro rozvoj celého kraje. „Jsem přesvědčen, že by to mělo být v podobě, která je, právě proto, abychom měli připravené území na další stranu. To jsou Teplice, Most, Chomutov, Karlovy Vary,“ řekl novinářům Schiller.

Naproti tomu opoziční zastupitel Filip Ušák (nez.) řekl, že by se měla záležitost na rok odložit. „Ten rok přestávky by měl vést i k tomu, aby se mezi Ústeckým krajem na straně jedné, obcemi v Ústeckém kraji na té stejné straně a státem udělala opravdu naprosto férová dohoda, která bude řešit kompenzace(…), která ten vztah vyjasní,“ dodal.

Tagy Krušnohorský tunel Ústecký kraj VRT České středohoří VRT Podřipsko VRT Praha - Drážďany vysokorychlostní trať Praha - Drážďany
39 komentářů