Doprava ve městě

Ústecká MHD dokončila přechod na bezkontaktní platby, papírové jízdenky zůstanou

Trolejbus Škoda 15Tr v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Trolejbus Škoda 15Tr v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ústí nad Labem bude od 1. července dalším městem, kde k jízdě městskou hromadnou dopravou bude stačit bezkontaktní platební karta. Dopravní podnik města Ústí nad Labem spustí 1. července poslední, III. etapu elektronického odbavovacího systému, která umožní jízdu na bezkontaktní kartu i cestujícím s nárokem na zlevněné nebo zvýhodněné jízdné a nákup elektronické jízdenky pro jednotlivou jízdu. Elektronický odbavovací systém zavedl Dopravní podnik města Ústí nad Labem ve spolupráci se společnostmi ČSOB, Mastercard a Mikroelektronika.

„Jsme rádi, že jsme se i díky našim partnerům zařadili po bok velkých evropských měst, ve kterých je rychlé a pohodlné odbavení cestujících standardem,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem Libor Turek.

V Ústí nad Labem zavedli model odbavení známý například z Ostravy loni v červnu, kdy byla spuštěna I. etapa, která cestujícím umožnila využít svou bezkontaktní platební kartu v režimu Check in/Check out na elektronické jízdné pro jednotlivou jízdu. Od prosince mohou mít cestující své časové jízdné na bezkontaktní platební kartě, teď například i děti či senioři. Podobný systém spouští od 1. července Brno.

Cestující s nárokem na zlevněné nebo zvýhodněné jízdné musí zaregistrovat své osobní údaje a bezkontaktní platební kartu v eShopu EOS nebo v dopravní aplikaci na přepážce Zákaznického centra Dopravního podniku města Ústí nad Labem, jinak bude cestující odbaven na obyčejné jízdné.

Cestující, kteří chtějí i nadále využívat bezplatnou přepravu v zóně 101, se musejí zaregistrovat a k bezkontaktní platební kartě jim bude přiřazena časová jízdenka v hodnotě 0 Kč určená pro tuto přepravu. Město zaplatí dopravnímu podniku náklady na pořízení karty pro cestující nad sedmdesát let s trvalým pobytem v Ústí nad Labem, kteří mají nárok cestovat v zóně 101 zdarma,“ uvedl primátor města Ústí nad Labem Petr Nedvědický. Město zatím dál nechá v provozu papírové jízdenky, o jejich zrušení neuvažuje.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef J.

Nebyli náhodou poslední v kraji, u koho neplatila elektronická jízdenka a muselo se k nim s papírovou?

Zbyněk

Nebyli a nejsou, dousud není možné odbavení v Mostě a Litvínově, tam mají svojí čipovou kartu.

cracatit

Námět pro redakci, nechcete sepsat něco jako: Přehledně – elektronické odbavování v ČR? Jen stručně porovnání výhod a nevýhod, žádné tarifní špeky, nějaké zajímavosti k jednotlivým městům a tak. Docela by se to hodilo, když už tu občas takové přehledové články uveřejňujete.

Dimik

Cigani budou tez pouzivat karty nebo.zadarmo jako vzdycky?

Anonym ze severu

Buď načerno nebo si koupí jízdenku u řidiče.

babilon

Když jsem tam jel minulý týden, tak jsem s koupí u řidiče neuspěl – prý se už neprodávají. Musel jsem použít kartu, jinak by mě do autobusu nepustil. (Bylo to ze Svádova, možná, že v centru se nastupuje všemi dveřmi bez kontroly.)

Anonym ze severu

Tak ja včera v trolejbusem viděl 2 pany středního věku, jak si kupovali jizdenky za 2x 25 Kč.

Na druhou stranu Vám pan řidič ušetřil 7 korun 🙂

Karel Pražák

Jasnĕ, tyto rozhodnutí DPmUL a Magistrátu jsou jako rozhodnutí vlády, premiéra a min. financí. Každou chvíli nĕco jinýho, jeden zavede zmĕnu, dalši to zruší. Bordel všude.

-TR-

V automatu na kartu u předních dveří je možné si zakoupit i tištěnou jízdenku. Je tam možnost si zvolit jízdenku na MHD Ústí nad Labem nebo síťovou jízdenku DÚK, která platí po celém kraji.

Nemám tím na mysli placení v hotovosti řidičovi – ten prodává jízdenku akorát s přirážkou, a pouze v obvodu sítě MHD.

kakov

může si cestující nejak zkontrolovat, zda je jednotlivé jízdné opravdu zakoupené a platné???

nerad bych se hádal s nějaký vymaštěným revioirem, kterému se rozáří oči štěstím, že vybere pokutu (u nás znám takových pitomců s odznakemrevizora až příliš moc)

Zbyněk

Ano, pokud využijete služeb partnera ČSOB, která spravuje bezkontaktní platební karty tak ano, ale platí pouze na na vozy podniku, nikoli na vlaky, regionální dopravu, či loď, od toho je BČK DÚK, ovšem u té musíte věřit při ověření personálu v zákaznickém centru či v pokladnách drah, které jsou otevřeny i o víkendu. Pokud bude problém s načtením kraty, nebo kupónu na ní, tak doporučení zní, mít u sebe alespoň přijimový doklad, pak většinou po člověku vymáhat nic nebudou. Za mě říkám, že se mi tento systém nevyplácí, jelikož měsíční papírovou si můžu koupit i dál v ZK či u… Číst vice »

Lech Malý

Co to znamená ‚pokud využijete služeb partnera ČSOB, která spravuje bezkontaktní platební karty‘? Stačí si otevřít účet, nebo je potřeba též vzít hypotéku a sjednat životní pojištění? 🙂

Jiří Kocurek

Super, takže nebudu muset tahat kartičku, jen budu muset mít x-tý bankovní účet, který k ničemu nepotřebuju.

Matt

K terminálu přikládáš jenom u spojích s nástupem předními dveřmi. Při spojích, kde není kontrola JD řidičem nepřikládáš. Dál se dá dodatečný prokázání udělat na personifikovanou BČK DÚK udělat na celém území DÚK. Pro kartu DPMUL od ČSOB, která je personifikována to dodatečný prokázání lze jenom v obvodu DPMUL (zóny 101, 121, 122, 171).

babilon

Já jsem jel na kartu minulou sobotu a zatím mi z účtu nic nestrhli. Takže je klidně možné, že jsem načerno a ani o tom nevím.

Lech Malý

Ani tam není vidět rezervovaná částka? Mmch tohle mi na bezhotovostních platbách vadí, v případě keš platby částka prostě z peněženky zmizí hned a tím transakce končí, žádné hvězdičky, skrytá zaškrtávátka a doložky drobným písmem.

Apollo

Tomuhle říkám přístup a ne jako DPO….

PetrN

Ale zrušením papírových jízdenek bude moct pan Morys koupit „nový elektrobus ročně“ a to se, Horste, vyplatí 🙂

PetrB

Tak na papírových jizdenkach nejspise trva Ústecký kraj, proto je asi nezrusili. V Moste není probíhají jednání o plně integraci MHD do DUK s tím, že Most by rad zrušil papírové jízdenky, jenže narazi na odpor Ústeckého kraje, který si to nepřeje. Důvodem je, že tento rok by mel byt vymenen soucasny odbavovaci system v MHD Most – Litvinov.

Petr Novák

Je jedině dobře, že na tom kraj trvá a držím mu v tomto palce ať vydrží a neustoupí bankovní a karetní bezpapírové lobby.

David Brzezniak

Tvl ze kterého roku je tahle fotka? Buď z roku 1,2 nebo to je nějaká retro jízda? A jestli tohle ještě opravdu jezdí, tak smekám, ale do tohodle bych už nesedl.

Zdrasa

15Tr tu stále jezdí v nemalém počtu, naštěstì už netvoří většinu vozového parku jako před 6 lety. 99 % z nich už prošlo nějakou formou modernizace, v některých je to vidět míň, v některých víc.

Márty

Tenhle konkrétní kus na fotce je dokonce z roku 2001. Jestli to tehdy byla výhodná koupě, o tom by se jistě dalo polemizovat, ale faktem je, že trolejbusy běžně jezdí alespoň 20 let.

Jiří Kocurek

To musel být skělý kaus. Prototyp 22 Tr vyjel už v roce 1993

Anonym ze severu

Já třeba 15Tr věřím víc než 25Tr. Ikdyž 15Tr jsou už starší stroje, tak se s nimi z bodu A do bodu B dostanete rychleji než s moderními vozy.

Jiří Kocurek

pod podmínou, že s přepravy vyoučíte kočárky… což je dost na palici.

Anonym ze severu

Já vím, že 15Tr nejsou nízkopodlažní, ale zase si vemte, jaké problémy 25Tr v Ústí v kopcích měly a mají. Takže je to něco za něco… Ideálu se v Ústí člověk nedočká.

Miky

Celé Ústí je retro. Živoucí skanzen 80.let. Vstup zdarma. 🙂

Matt

To bys měl Davide docela smůlu. 25 vozů pořád jezdí s tím, že min 2 kusy budou jezdit tak do roku 2030. Poslední GO proběhla celkem nedávno (cca někdy v únoru) a hele popravdě na večerní jízdy je to i lepší. Pořád je to ale lepší, když se ti tohle objeví na noční, nebo na rozjezdových kurzech. Jet domů nachcanej je se starým vozem opravdu příjemnější. Dají se tam zapnout nouzovky, který nejsou tolik ostrý jako LED světla v solarisech. Taky v zimě nebo při námraze tyhle vozy dost zachraňují. Kdo nezažil, nepochopí. Navíc k tomu městu to patří asi… Číst vice »