Ústavní soud zamítl stížnost zemědělské firmy proti D55 u Olomouce, stavbě chybí už jen smlouva
Firma má obavy ze snížení dojivosti a reprodukčních schopností krav.
Společnost AGRA Velký Týnec neuspěla se stížností proti stavebnímu povolení na dálnici D55 v úseku Olomouc – Kokory. Zamítl ji Ústavní soud. Vyplývá to z textu zveřejněného v databázi soudu, na který upozornila agentura ČTK. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce v příštích týdnech začít se stavbou.
Firma vlastní na okraji Krčmaně areál s živočišnou výrobou, kde má podle svých slov 400 dojnic, 40 jalovic, 120 telat a 30 býků. Zemědělská společnost se obává, že areál dálnice rozdělí na dvě poloviny. „Dálnice zcela zcela odřízla prostor, kde se dojící krávy pasou a odpočívají,“ uvedla společnost v prohlášení. Firma navíc požaduje, aby byla mezi kravínem a dálnicí vybudována protihluková stěna. Podle chovatelů hluk sníží dojivost krav i jejich reprodukční schopnosti. Stavební úřad došel k závěru, že požadavek na vybudování protihlukové stěny není podložen žádným právním předpisem. Žádný právní předpis nestanoví pro chov skotu maximální povolenou hladinu hluku z venkovního prostředí.
Několik let soudů
Povolení řešilo několik soudů, naposledy zamítl stížnosti firmy Nejvyšší správní soud. Podle jeho názoru povolení dostatečně řeší to, aby zemědělská výroba mohla pokračovat. Podmínky stanovené ve stavebním povolení ale firma nepokládá za dostatečné záruky. Podle ústavních soudců ale správní soudy rozhodly srozumitelně a logicky, a proto stížnost Ústavní soud odmítl.
Nový úsek D55 se má začít stavět v dubnu. ŘSD minulý týden uvedlo, že vítězem tendru se stala společnost Eurovia CS, která nabídla v tendru nejnižší cenu: 1,948 miliardy korun. Jde o 80,8 % odhadované ceny. K zahájení stavby zbývá ještě podepsat smlouvu, k tomu může dojít po uplynutí zákonné lhůty na podání námitek proti výběru vítěze.
Celkem 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55. Hotovo by mělo být v roce 2025.
Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech.