Ústav: za loňskou srážku dvou letadel na Ruzyni mohli piloti Smartwings
Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Srážku dvou boeingů 737-800 na pojezdové dráze Letiště Praha loni v květnu způsobila svoji nepozorností posádka společnosti Smartwings. Vyplývá to
https://a2larm.cz/2020/06/neni-duvod-aby-stat-zachranoval-ohlodanou-kost-smartwings
Pro Smartwings lítá americká firma. Když ministr Havlíček vypočítává škody, které by vznikly krachem Smartwings, ví vůbec, kolik mají zaměstnanců, a kolik je v tom cizích zaměstnanců a společností, u kterých o žádné nedodané platby sociálního pojištění nepřijdeme?
No a co? V létě pravidelně pomáhá několik (jednotky) cizích letadel i s posádkami. V zimě zase české posádky létají se svými letadly v Kanadě atp.
Mně by jen zajímalo, odkud Havlíček vzal ty miliardy, o které přijdeme, když by Smartwings zkrachovaly. O nic jiného mi nejde. Nebo tomu není rozumět?
To má od Bureše a Zemana – oba v tom mají zainteresovaný svoje kámoše.
Počkej až se do toho vloží Zemanův expertní tým :))))))
S tím nemohu sloužit. Turistický ruch má značné synergie, takže když nevíme metodiku, prd víme jak k číslu došel.
Nepište : no a co, a prd.
Nos těmi synergiemi, to má ale opačnou logiku. 🙂
Pardon, nerad jsem vás pohoršil. Ale přehnaně upjatě a formálně asi stejně psát nebudu. 🙂
Y.K., nenechte se sešněrovat, pokračujte dál, vaše příspěvky mají aspoň hlavu a patu, jsou k věci, fundované, se širokým záběrem, nezaujaté, po stránce jazykové a stylistické bez chyb. To se o komentářích některých diskutérů říct nedá. Na upjatost se vyprdněte. 🙂
Díky za poklonu, ale také občas napíšu koninu. Nikdo není dokonalý. Já už vůbec ne. Hezký den. 🙂
zprava dobrý…. no stane se
neplatí kompenzace? no stane se…
létají na jeden motor? no stane se…
nechávají lidé spát na letišti? no stane se…
pláčou na internetech a jsou arogantní ke všem kolem? no stane se… jen hlavně koukejte navalit prachy, jinak pánové a dámy nebudou moci létat. ach jaj, všichni jim tady berou křidýlka a dělají bebí Vikoj, Šimáněmu, Jarouškovi Tvrdíků a vůbec…
Máme tu 5 zaměstnanců ……
komentováno v humorné formě ťuknutí o sebe. Něco jako tvůj komentář níže: Další z řady veselých historek. … Tak nevím proč můj příspěvek hned tímto způsobem napadáš.
Omlouvam se. V te zaplave nesmyslu od zamestnancu a trollu jsem omylem Tvuj prispevek bral vazne. A ona to byla jemna satira…
Klasika. Diskuze plnejsi pozoruhodnych vyplodu nez rozumnych komentaru. Jesteze ty odborniky v diskuzi mame. Snad se jim bude diky postnuti dnes lip spat. 😂😂
Sociálové ! Si tu pište co chcete, hlavně když týhle skvělý firmě vykadíte ze svejch daní prachy. Teda pardon. V první fázi se nejdřív jen zaručíte ….
SW opravdu nemusím,ale takové věci se prostě stávají.
Ne, nestávají, především by se neměly vstávat. Pokud myslíte, že po takové chybě pilota zavolali, a řekli mu : To nevadí, se tu u naší firmy stává. V pořádku.
Veselych historek maji u QS jiste vice…
Vyprávěj
Ale stávají, bohužel. Zeptejte se treba TK na „veselou“ historku jak jim Asiana amputovala SOP u A321 nebo KLM jak si rozbili 747 a 787. Tohle se bohužel stane. Manévrujete s hodně velkou věcí se špatným vyhledem na hodně malém prostoru.
Takové případy se stávají poměrně často, bohužel. Je to dané obrovskými rozměry letadel, tím že letiště mají velmi komplexní layout a technická řešení ne a ne nabídnout řešení. Takže je tu stále prostor pro odhad ten nemusí zafungovat.
Nejčastější jsou takováto „škrtnutí“, ale jsou i případy kdy odseknou kýlovku, nebo křídlem B747 poboří barák, když si spletou pojížděčku.
Úplně nejčastěji se ale asi v 70 % nebo kolika stane, že do letadla najede pozemní technika, takže piloti jsou na tom ještě dobře.
Tohle se zbytečně dramatizuje, není to jako ty dvě B747 na Kanárech. Kdyby tam měl senzory jako v nárazníku u auta, tak se to nestalo. Ale toho neomlouvá, měl tam poslat kopilota aby mu ukázal.
Kultura bezpečnosti je ve Smartwings dlouhodobě vysoce problematická. Za nečinného prohlížení ÚCL.
Hod tam důkaz sokoliku
Dlasi z rady Veselych historek…
Sokolík to je těžko, ten sedí za to pašování drog vloni.
Leda že by měl k dispozici net.
Napsal malé “S” to nemyslel Aleše.
Hoď mi důkaz proč 1 + 1 = 2.
Může to být i 10 a pokud to programátor zblbne, tak i 11 (sečte to jako string – tohle by se stávat nemělo)
😀
Strategický podnik, ale po přejmenování už bude vše jistě OK
Je to jen letištní lišej, běžně jsou ty letadla obouchaný víc než auta na parkovišti…s tím se normálně lítá a vyklepe se to až když se dělá olej.
To je docela problém, když instruktor (za předpokladu mnohaleté praxe) neodhadne to jestli se tam vlezou nebo ne. 😁
Jiri klidne se tam posadte, a muzete mi odhadnout jestli to je 17,9 nebo 17,6… nebo 16,5.
Pokud to trefite tak jste borec…
A dáme mu k tomu i tu mnohaletou praxi, aby to bylo vyrovnané?
dame… 🙂 klidne, stejne to nemate sanci odhadnout…
Ne neodhadne přesně, tak právě proto do toho neměl jít.
Divil byste se, kolik lidí ze sta by to trefilo na poprvé, ale vybrali si prostě jiné zaměstnání, tedy kde pracují celý rok, nejen půl.
to je pravda. ono ale nejde o to aby se pilot trefil napoprve. jde o to, aby se trefil porad. stejne jako na burze. mnoho zacatecniku se domniva, ze jsou uspesni jenom proto, ze zatim meli stesti a neprodelali kalhoty. az pri dlouhodobe praci se pak ukaze kdo je a kdo neni uspesny…
Přesně takhle letectví nefunguje. Vůbec nejde o žádné trefování se. Většina incidentů včetně tohoto je, protože si posádka myslí, že má situaci pod kontrolou (což je základní iluze lidského konání), ale realita je jinde. Takže jde o to si včas uvědomit, že smysly mohou klamat i když to vypadá OK.
A on je někdo nutil se tam cpát? Klidně mohli počkat, ale oni spěchali…. Kvůli spěchu už zbytečně umřelo tolik lidí!
nutil je slot, protoze kdyby ho prosvihly realne hrozilo ze zustanou na letisti pomerne delsi dobu nez jim prideli novej… Ano nebylo to stastny rozhodnuti, ale v realu ho dela naprosto kdokoliv… LOT, Easy etc. kdyby nestali amici na hp 3 kategorie tak jsou v pohode…
Takže nakonec to stihli, že.
Víš, takhle vznikají vážné letecké nehody. Zrovna tento týden byl v televizi případ myslím Singapore airlines, kteří v tropické bouři taky chtěli odstartovat, protože hrozilo, že zavřou letiště. No a jak spěchali, tak odstartovali z dráhy, která byla uzavřená, a rozstřelili to o stavební stroj na uzavřené dráze. TAKY SPĚCHALI a zcela zbytečně tam umřelo nějakých 83 lidí…
No spěchal rovněž šéfpilot KLM, také předbíhal, a jak to tenkrát dopadlo, 2x B747 a 583 mrtvých.
tím, že přijdou o slot … b ych neargumentoval. to je naopak přitěžující okolnost.
hodně leteckých nehod (resp. průserů) vzniklo kvůli tomu, že se spěchalo.
Když si nebyl na 100% jíst, neměl to dělat. Kdybych se tam posadil, tak bych počkal, lepší než zbytečné zpoždění způsobené jen mým egoismem.
Nebol ste v tej danej situacii, takze nemozete vediet ako by ste reagoval…
Říkat co byste je zcela neadekvátní, protože fakt nevíte co byste, dokud nejste vystaven shodné situaci a odpovědnosti a nemusel pravidelně po zemi vodit kolos s rozpětím 36 m.
To si děláš srandu??? Tak jestli takhle řídíš auto.tak to bude popelnice 🙂
Uznávám, že to problém je. Nicméně, nestává se snad, že kamioňák někdy neodhadne vzdálenost a napříklat ulomí autu zrcátko? Myslím, že i piloti jsou jen lidé a mají nárok chybovat jako všichni. Naštěstí se nikomu nic nestalo a to je dle mého hlavní. Chybama se člověk učí. 😉
Ano, naštěstí se nikomu nic nestalo, ale letadlo s lidmi na palubě je něco jiného než kamioňák, tím přirovnáním incident 2 letadel s lidmi na palubě bagatelizujete.
To není bagatelizace, ale pochopení. Kdo něco někdy nezvoral ať hodí kamenem. Řešení incidentu proběhlo standardně a to je hlavní.
je to bagatelizace. a není to Veselé!
Mají ty piloty před odbavovací halou pro výstrahu zastřelit? Bagatelizace by bylo, kdyby někdo říkal „proč se nějaké škrábnutí tak řeší“. Nikdo tady nic takového nenapsal. Incident se stal, byl bezpečně zajištěn, vyšetřen. Úplně standardní postup. Jestli si Někdo myslí, že se mu nic takového stát nemůže, tak mu přetéká ego ušima a zcela mu chybí pokora před lidmi s odpovědností.
Já vím, to by se Ryanairu nestalo, že?
Tak teda vymenme kamion za autobus s ludmi na palube. Takychto incidentov sa deje vo svete, nezalezi na druhu dopravy…
V ČR je registrovaných asi 20.000 autobusů. Kolik je to letadel? Řekněme, že by pravděpodobnost takového ťukance měla být u letadla 10x nižší než u autobusu…
Ne nadarmo je v pozemní hromadné dopravě „neodhadnutí průjezdného profilu“ jeden z nejčastějších „ťukanců“. 🙂
Mizetna kultura QS. Jeden motor nevadi. Tohle nevadi. Nic nevadi. Hlavne ze hlupaci navali prachy!
Co přesně bylo špatně s kulturou u QS v tomto případě? Přečíst závěrečnou zprávu jste se počítám neobtěžoval.
Neví někdo, zda-li se dá někde dohledat přepis komunikace s věží?
Přepis asi ne, ale možná to ještě bude v archivu na liveatc
Bohužel záznam jsem nikde nenašel. :/ Škoda, protože co si matně pamatuju byla to celkem vtipná komunikace.
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000100517/obsah/696916-kolize-letadel-na-prazskem-letisti
To je snad ono ..
Tak v té zprávě je, že to v podstatě přesně odhadnou nejde (a že vzdálenost 28 m je moc na jemný odhad, zejména u křídel s winglety). Takže chyba vedoucí k incidentu byla důvěra v odhad vzdálenosti.
Tak zaplať pánbůh, kdyby se jim nestal ten incident, tak by letěli na tu Madeiru a tam by to mohlo dopadnout daleko hůř, pokud má instruktor takový odhad.
To je štěstí v neštěstí vlastně.
Tak se uklidnime…Spatna kultura? Podle standardnich lidskych chyb, ktere se deji dnes a denne, dokazete rozpoznat kulturu spolecnosti? Vas by meli platit zlatem za Vase jasnovidecke schopnosti! Jsou to taky jen lidi. Lidsky faktor v letadlech je a (prozatim) bude. Ma to sve vyhody a nevyhody. Ale podle par icidentu posuzovat kulturu ve spolecnosti? To bych primerou mohl podle par vyrecnych, nevzdelanych komentujicich odsoudit kulturu komentovani v CR…chce to nohy do tepla a trosku klidu 👌
Pardon, spatny reply…mel byt urcen uzivateli Nekdo
Vy ste teda riadny mentalny pacient. Preco by to tam malo dopadnut horsie?
Protože minutí druhého éra je daleko jednodušší než přistání na Madeiře.
V ústavu už tě pustili k netu jo?
Takze na zaklade tohto incidentu usudzujes ze by nezvladli pristatie na Madeire?
Bože, kdyby hloupost nadnášela…
To by letectví v tu ránu mělo po ekologických problémech.
a QS by byla nejlepší ajrolinkou na světě!