Letecké společnosti Letectví

Ústav: za loňskou srážku dvou letadel na Ruzyni mohli piloti Smartwings

Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Srážku dvou boeingů 737-800 na pojezdové dráze Letiště Praha loni v květnu způsobila svoji nepozorností posádka společnosti Smartwings. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnil Ústav pro odborné zjišťování leteckých nehod (ÚZPLN).  Při nehodě nebyl nikdo zraněn, došlo pouze k majetkovým škodám.

K nehodě došlo loni 17. května, kdy se letoun registance OK-TVW společnosti Smartwings srazil koncovým obloukem pravé poloviny křídla (wingletem) s letounem společnosti Swift Air registrace N277EA. Americký dopravce létal loni podobně jako v minulých sezónách pro Smartwings.  Srážkou došlo k poškození okraje stabilizátoru letounu SwiftAir a náběžné hrany wingletu na letounu OK-TVW. Oba letouny nebyly schopny bez opravy letu.

Závěrečná zpráva konstatovala, že ke srážce došlo hlavně kvůli nepozornosti. Letoun registrace OK-TVW mířil do Funchalu na Madeiře. Původně měla letět jiná posádka a jiné letadlo, operační dispečink ale letadlo vyměnil. Důvodem byl zácvik pilota pro přistání na Madeiře. Ke srážce došlo u křížení pojezdových drah TWY E a F.

Podle výpovědi kapitána už docházel čas odletového slotu, časový tlak uváděl i velitel letadla. „Byl jsem jednoduše motivován lepší možností zvládnout odlet v již započatém časovém intervalu pro vzlet, protože TWR (tower – řídící věž, pozn. redakce) mohla dát našemu odletu přednost před provozem na E,“ dodal.

Pochopitelně jsem viděl jiné letadlo na TWY E, avšak důvěřoval jsem úsudku svého mnohem zkušenějšího kolegy (pokud jde o vzdálenost mezi našimi letadly) a sám jsem měl za to, že na projetí kolem druhého letadla budeme mít dostatek místa,“ uvedl kapitán. „Naneštěstí to nebylo dostačující. Narazili jsme do druhého letadla a zastavili jsme. Instruktor mě informoval, že neodhadl vzdálenost mezi naším křídlem a stabilizátorem druhého letadla,“ dodal.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Mach

Pro Smartwings lítá americká firma. Když ministr Havlíček vypočítává škody, které by vznikly krachem Smartwings, ví vůbec, kolik mají zaměstnanců, a kolik je v tom cizích zaměstnanců a společností, u kterých o žádné nedodané platby sociálního pojištění nepřijdeme?

Y.K.

No a co? V létě pravidelně pomáhá několik (jednotky) cizích letadel i s posádkami. V zimě zase české posádky létají se svými letadly v Kanadě atp.

Daniel Mach

Mně by jen zajímalo, odkud Havlíček vzal ty miliardy, o které přijdeme, když by Smartwings zkrachovaly. O nic jiného mi nejde. Nebo tomu není rozumět?

Analytik

To má od Bureše a Zemana – oba v tom mají zainteresovaný svoje kámoše.

kulhán

Počkej až se do toho vloží Zemanův expertní tým :))))))

Y.K.

S tím nemohu sloužit. Turistický ruch má značné synergie, takže když nevíme metodiku, prd víme jak k číslu došel.

Vlastimil Kocurek

Nepište : no a co, a prd.
Nos těmi synergiemi, to má ale opačnou logiku. 🙂

Y.K.

Pardon, nerad jsem vás pohoršil. Ale přehnaně upjatě a formálně asi stejně psát nebudu. 🙂

skyline

Y.K., nenechte se sešněrovat, pokračujte dál, vaše příspěvky mají aspoň hlavu a patu, jsou k věci, fundované, se širokým záběrem, nezaujaté, po stránce jazykové a stylistické bez chyb. To se o komentářích některých diskutérů říct nedá. Na upjatost se vyprdněte. 🙂

Y.K.

Díky za poklonu, ale také občas napíšu koninu. Nikdo není dokonalý. Já už vůbec ne. Hezký den. 🙂

JiVe

zprava dobrý…. no stane se

Nekdo

neplatí kompenzace? no stane se…
létají na jeden motor? no stane se…
nechávají lidé spát na letišti? no stane se…
pláčou na internetech a jsou arogantní ke všem kolem? no stane se… jen hlavně koukejte navalit prachy, jinak pánové a dámy nebudou moci létat. ach jaj, všichni jim tady berou křidýlka a dělají bebí Vikoj, Šimáněmu, Jarouškovi Tvrdíků a vůbec…

Vlastimil Kocurek

Máme tu 5 zaměstnanců ……

JiVe

komentováno v humorné formě ťuknutí o sebe. Něco jako tvůj komentář níže: Další z řady veselých historek. … Tak nevím proč můj příspěvek hned tímto způsobem napadáš.

Nekdo

Omlouvam se. V te zaplave nesmyslu od zamestnancu a trollu jsem omylem Tvuj prispevek bral vazne. A ona to byla jemna satira…

Thomas

Klasika. Diskuze plnejsi pozoruhodnych vyplodu nez rozumnych komentaru. Jesteze ty odborniky v diskuzi mame. Snad se jim bude diky postnuti dnes lip spat. 😂😂

Šipáně

Sociálové ! Si tu pište co chcete, hlavně když týhle skvělý firmě vykadíte ze svejch daní prachy. Teda pardon. V první fázi se nejdřív jen zaručíte ….

Jindra

SW opravdu nemusím,ale takové věci se prostě stávají.

Vlastimil Kocurek

Ne, nestávají, především by se neměly vstávat. Pokud myslíte, že po takové chybě pilota zavolali, a řekli mu : To nevadí, se tu u naší firmy stává. V pořádku.

Nekdo

Veselych historek maji u QS jiste vice…

Roman

Vyprávěj

Roman

Ale stávají, bohužel. Zeptejte se treba TK na „veselou“ historku jak jim Asiana amputovala SOP u A321 nebo KLM jak si rozbili 747 a 787. Tohle se bohužel stane. Manévrujete s hodně velkou věcí se špatným vyhledem na hodně malém prostoru.

Y.K.

Takové případy se stávají poměrně často, bohužel. Je to dané obrovskými rozměry letadel, tím že letiště mají velmi komplexní layout a technická řešení ne a ne nabídnout řešení. Takže je tu stále prostor pro odhad ten nemusí zafungovat.

Nejčastější jsou takováto „škrtnutí“, ale jsou i případy kdy odseknou kýlovku, nebo křídlem B747 poboří barák, když si spletou pojížděčku.

Úplně nejčastěji se ale asi v 70 % nebo kolika stane, že do letadla najede pozemní technika, takže piloti jsou na tom ještě dobře.

Analytik

Tohle se zbytečně dramatizuje, není to jako ty dvě B747 na Kanárech. Kdyby tam měl senzory jako v nárazníku u auta, tak se to nestalo. Ale toho neomlouvá, měl tam poslat kopilota aby mu ukázal.

Daniel Novák

Kultura bezpečnosti je ve Smartwings dlouhodobě vysoce problematická. Za nečinného prohlížení ÚCL.

Roman

Hod tam důkaz sokoliku

Nekdo

Dlasi z rady Veselych historek…

kulhán

Sokolík to je těžko, ten sedí za to pašování drog vloni.
Leda že by měl k dispozici net.

Viki

Napsal malé “S” to nemyslel Aleše.

Vlastimil Kocurek

Hoď mi důkaz proč 1 + 1 = 2.

Jiří Kocurek

Může to být i 10 a pokud to programátor zblbne, tak i 11 (sečte to jako string – tohle by se stávat nemělo)
😀

Kandelábr

Strategický podnik, ale po přejmenování už bude vše jistě OK

Analytik

Je to jen letištní lišej, běžně jsou ty letadla obouchaný víc než auta na parkovišti…s tím se normálně lítá a vyklepe se to až když se dělá olej.

Jiří 24

To je docela problém, když instruktor (za předpokladu mnohaleté praxe) neodhadne to jestli se tam vlezou nebo ne. 😁

poletucha15

Jiri klidne se tam posadte, a muzete mi odhadnout jestli to je 17,9 nebo 17,6… nebo 16,5.
Pokud to trefite tak jste borec…

Jiří Kocurek

A dáme mu k tomu i tu mnohaletou praxi, aby to bylo vyrovnané?

poletucha15

dame… 🙂 klidne, stejne to nemate sanci odhadnout…

kulhán

Ne neodhadne přesně, tak právě proto do toho neměl jít.

Vlastimil Kocurek

Divil byste se, kolik lidí ze sta by to trefilo na poprvé, ale vybrali si prostě jiné zaměstnání, tedy kde pracují celý rok, nejen půl.

Nekdo

to je pravda. ono ale nejde o to aby se pilot trefil napoprve. jde o to, aby se trefil porad. stejne jako na burze. mnoho zacatecniku se domniva, ze jsou uspesni jenom proto, ze zatim meli stesti a neprodelali kalhoty. az pri dlouhodobe praci se pak ukaze kdo je a kdo neni uspesny…

Y.K.

Přesně takhle letectví nefunguje. Vůbec nejde o žádné trefování se. Většina incidentů včetně tohoto je, protože si posádka myslí, že má situaci pod kontrolou (což je základní iluze lidského konání), ale realita je jinde. Takže jde o to si včas uvědomit, že smysly mohou klamat i když to vypadá OK.

Peet

A on je někdo nutil se tam cpát? Klidně mohli počkat, ale oni spěchali…. Kvůli spěchu už zbytečně umřelo tolik lidí!

poletucha15

nutil je slot, protoze kdyby ho prosvihly realne hrozilo ze zustanou na letisti pomerne delsi dobu nez jim prideli novej… Ano nebylo to stastny rozhodnuti, ale v realu ho dela naprosto kdokoliv… LOT, Easy etc. kdyby nestali amici na hp 3 kategorie tak jsou v pohode…

RHood

Takže nakonec to stihli, že.

Peet

Víš, takhle vznikají vážné letecké nehody. Zrovna tento týden byl v televizi případ myslím Singapore airlines, kteří v tropické bouři taky chtěli odstartovat, protože hrozilo, že zavřou letiště. No a jak spěchali, tak odstartovali z dráhy, která byla uzavřená, a rozstřelili to o stavební stroj na uzavřené dráze. TAKY SPĚCHALI a zcela zbytečně tam umřelo nějakých 83 lidí…

RHood

No spěchal rovněž šéfpilot KLM, také předbíhal, a jak to tenkrát dopadlo, 2x B747 a 583 mrtvých.

Tomas

tím, že přijdou o slot … b ych neargumentoval. to je naopak přitěžující okolnost.

hodně leteckých nehod (resp. průserů) vzniklo kvůli tomu, že se spěchalo.

Jiří 24

Když si nebyl na 100% jíst, neměl to dělat. Kdybych se tam posadil, tak bych počkal, lepší než zbytečné zpoždění způsobené jen mým egoismem.

Laco

Nebol ste v tej danej situacii, takze nemozete vediet ako by ste reagoval…

Y.K.

Říkat co byste je zcela neadekvátní, protože fakt nevíte co byste, dokud nejste vystaven shodné situaci a odpovědnosti a nemusel pravidelně po zemi vodit kolos s rozpětím 36 m.

kulhán

To si děláš srandu??? Tak jestli takhle řídíš auto.tak to bude popelnice 🙂

J.R.

Uznávám, že to problém je. Nicméně, nestává se snad, že kamioňák někdy neodhadne vzdálenost a napříklat ulomí autu zrcátko? Myslím, že i piloti jsou jen lidé a mají nárok chybovat jako všichni. Naštěstí se nikomu nic nestalo a to je dle mého hlavní. Chybama se člověk učí. 😉

beija

Ano, naštěstí se nikomu nic nestalo, ale letadlo s lidmi na palubě je něco jiného než kamioňák, tím přirovnáním incident 2 letadel s lidmi na palubě bagatelizujete.

Y.K.

To není bagatelizace, ale pochopení. Kdo něco někdy nezvoral ať hodí kamenem. Řešení incidentu proběhlo standardně a to je hlavní.

Nekdo

je to bagatelizace. a není to Veselé!

Y.K.

Mají ty piloty před odbavovací halou pro výstrahu zastřelit? Bagatelizace by bylo, kdyby někdo říkal „proč se nějaké škrábnutí tak řeší“. Nikdo tady nic takového nenapsal. Incident se stal, byl bezpečně zajištěn, vyšetřen. Úplně standardní postup. Jestli si Někdo myslí, že se mu nic takového stát nemůže, tak mu přetéká ego ušima a zcela mu chybí pokora před lidmi s odpovědností.

Já vím, to by se Ryanairu nestalo, že?

Laco

Tak teda vymenme kamion za autobus s ludmi na palube. Takychto incidentov sa deje vo svete, nezalezi na druhu dopravy…

Jiří Kocurek

V ČR je registrovaných asi 20.000 autobusů. Kolik je to letadel? Řekněme, že by pravděpodobnost takového ťukance měla být u letadla 10x nižší než u autobusu…

Y.K.

Ne nadarmo je v pozemní hromadné dopravě „neodhadnutí průjezdného profilu“ jeden z nejčastějších „ťukanců“. 🙂

Nekdo

Mizetna kultura QS. Jeden motor nevadi. Tohle nevadi. Nic nevadi. Hlavne ze hlupaci navali prachy!

Y.K.

Co přesně bylo špatně s kulturou u QS v tomto případě? Přečíst závěrečnou zprávu jste se počítám neobtěžoval.

Petr

Neví někdo, zda-li se dá někde dohledat přepis komunikace s věží?

Roman

Přepis asi ne, ale možná to ještě bude v archivu na liveatc

Petr

Bohužel záznam jsem nikde nenašel. :/ Škoda, protože co si matně pamatuju byla to celkem vtipná komunikace.

Y.K.

Tak v té zprávě je, že to v podstatě přesně odhadnou nejde (a že vzdálenost 28 m je moc na jemný odhad, zejména u křídel s winglety). Takže chyba vedoucí k incidentu byla důvěra v odhad vzdálenosti.

kulhán

Tak zaplať pánbůh, kdyby se jim nestal ten incident, tak by letěli na tu Madeiru a tam by to mohlo dopadnout daleko hůř, pokud má instruktor takový odhad.
To je štěstí v neštěstí vlastně.

Thomas

Tak se uklidnime…Spatna kultura? Podle standardnich lidskych chyb, ktere se deji dnes a denne, dokazete rozpoznat kulturu spolecnosti? Vas by meli platit zlatem za Vase jasnovidecke schopnosti! Jsou to taky jen lidi. Lidsky faktor v letadlech je a (prozatim) bude. Ma to sve vyhody a nevyhody. Ale podle par icidentu posuzovat kulturu ve spolecnosti? To bych primerou mohl podle par vyrecnych, nevzdelanych komentujicich odsoudit kulturu komentovani v CR…chce to nohy do tepla a trosku klidu 👌

Thomas

Pardon, spatny reply…mel byt urcen uzivateli Nekdo

Laco

Vy ste teda riadny mentalny pacient. Preco by to tam malo dopadnut horsie?

kulhán

Protože minutí druhého éra je daleko jednodušší než přistání na Madeiře.
V ústavu už tě pustili k netu jo?

Laco

Takze na zaklade tohto incidentu usudzujes ze by nezvladli pristatie na Madeire?

Y.K.

Bože, kdyby hloupost nadnášela…
To by letectví v tu ránu mělo po ekologických problémech.

Nekdo

a QS by byla nejlepší ajrolinkou na světě!