Úspěšná premiéra nového čínského letadla. Poprvé letělo s cestujícími
První let letounu C919 s cestujícími. Foto: China Eastern Airlines
První let s cestujícími trval necelé dvě hodiny.
První let s cestujícími trval necelé dvě hodiny.
Teď je otázka jaký to bude mít komerční úspěch. Rusáci to taky skoušeli se Suchojem SuperJetem a jak to dopadlo víme. Nestojí o něj ani ruské aerolinky. To by tohle letadlo muselo mít opravdu něco extra, co by letecké společnosti motivovalo k zavedení nového typu, a s tím spojeným přeškolováním zaměstnanců, řešení nových dodavatelských řetězců na náhradní díly,… A pak je samozřejmě otázka jak ta letadla budou dílensky zpracovaná. Třeba ty Suchoje na tom byly podobně jako turecké elektrobusy v Praze – rozvrzané nekvalitní křupky.
Nejdůležitější je kvalita, spolehlivost a peníze jsou až na prvním místě 😁.
Ono úplně stačí, když vůdce nařídí, že si to prostě jako aerolinka povinně koupím. A ejhle, odbyt zajištěn, ekonomika zachráněna, čísla stoupají, okolní svět závidí.
Ach jo. Další klon A320. Kdy už někdo konečně příjde s nějakou novou originální konstrukcí
Prostě se našla optimální konfigurace. Změna přijde, jen když se najde ještě mnohem lepší konfigurace což je spíše pro NASA a jiné hledače nových cest, ne pro komrční výrobce, aby na tom testovali bankrot po neúspěšné konstrukci.
S tím nesouhlasím, komerční výrobci mají mít koule zkoušet nové koncepty. Ostatně máme tu Boom Technology, která na vlastní pěst vyvíjí nadzvukové letouny. SpaceX zase ukázala, že má smysl investovat do inovací. Díky nim máme první komerčně použitelnou raketu Falcon 9, se kterou dokázali dost srazit cenu vynášeného nákladu na oběžnou dráhu (a dál). Teď vyvíjí další produkt s násobně vyšší nosností v podobě Starship. Oproti tomu NASA dává perfekcionisticky dohromady už nějakých 20 let raketu pro pilotovaný let kolem Měsíce. Chtěli ušetřit, tak používají kopu starých technologií splácaných dohromady. Akorát že mají skluz už víc jak 10 let a… Číst vice »
To si přejete moc hezky, ale reálně to je neufinancovatelné, protože to všechno schvalování a vývoj stojí neskutečné miliardy, to si firma nemůže dovolit odepsat. I úspěšné obyčejné projekty (A380, B787) jsou na hranici profitability. Boom nemá nic kromě pěkných tiskovek, zpoždění a nelétajícího experimentálního kusu, který ještě nemá nic společného s cílovým letounem, takže je považovat za úspěšný příklad je liché. Utrácet peníze investorů na pěkné sliby není úspěch, úspěch je mít finančně funkční projekt. SpaceX si nechá vynesení nákladů na oběžnou dráhu pěkně zaplatit. Není omezen silnou konkurencí a nízkými cenami letenek jaké jsou v komerčním letectví, takže… Číst vice »
A co si představujete pod originální konstrukcí? Aerodynamika má svoje pravidla a zatím nikdo nepřišel s něčím, co by bylo lepší než současná konfigurace „trubka + motory pod křídly“. Můžete max. trochu měnit design čumáku.
Trup a křídla, ptáci, netopýři, hmyz… ve vodě delfíni, žraloci, ryby. Zkuste vymyslet něco aerodynamicky lepšího než za pár miliard vývoje života na zemi.
Tak, a Airbus a Boeing už vyhlíží na trhu svou smrt. Mnohými vysmívaná Čína je novým světovým hegemonem ve všem.
Nevím jestli nezaměňujete schopnost vyrobit moderní letadlo a schopnost ovládnout trh. Stát se to jistě může, ale nic takového zatím nemají ani zdaleka, takže je to spíše vyhrožování koncem světa (ten se taky stát může, nikdo neví).
Do světového hegemona Číně ještě pár let chybí. Ano už některými technologiemi zdatně konkuruje, ale zrovna ty letecké mezi ně ještě nepatří.
A to pouze v případě, že zbylý svět se zastaví.
Jsem měl pocit že už to nějakou dobu létá.
Ujguři z pracovního tábora asi dostali opušťák…
Vítám každý nový typ letadla na obloze, přeji miliony kilometrů :-).
Jako čtenář bych měl větší požitek, kdyby druhá polovina článku nebyla stejná jako předevčírem – zřejmě čerpáno z nějaké připravené konzervy.