Urychlete stavbu paralelní dráhy, volá Praha 6. Za letadla nad hlavami chce i jazykové kurzy
Chystaná paralelní dráha na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha
Modernizace okolí hlavní dráhy přinese obyvatelům stotisícové městské části velkou hlukovou zátěž.
Do 2030 jsou plány jasně dané. Paralelní dráha v nich nefiguruje, má být až potom. Plán rozvoje byl schválen ve 2023. Diskuse jsou tak jen akademické:
2025-26 oprava ranveje.
Priorita poté je nový terminál / rozšíření + parkovací domy
Do 2030 bude souběžně probíhat výstavba železničního napojení, přímo v areálu, PPP běží, stavba od 2027.
Po 2030 se taky plánuje dosažení schválené kapacity, 21,2 milionu cestujících. Dráha až po dosažení kapacity.
Vše letiště platí z vlastního zisku. Plán z 2023 tak snižuje dividendu, ve 2028 dokonce dividenda nebude.
https://zdopravy.cz/rozvoj-prazskeho-letiste-plany-jsou-stridmejsi-prioritou-je-novy-terminal-179173/
Ať přestanou blokovat železnici na letiště a pak se možná domluvíme…
MČ Praha 6 žádné blokováni železnice neprovádí. Neřešila ani trasy tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem, nepřipojila se ani k podpoře zahloubeni železnice mezi Veleslavínem a Líboci.
Větev z hlavní tratě na letiště nikdo neblokuje. Může fungovat i se starou trasou hlavní tratě, o tom to není.
Je to všetko hra o vytvorenie ovzdušía pre výstavbu(urychlenie) paralelky 24. Rozhodne žiadnu takuto drahu stavať v najbližšej budoucnosti nie je nutné.
Prostě typické NIMBY. Letadla, která je obtěžují hlukem pouze několik měsíců / týdnů v roce, nechtějí. Místo toho chtějí, aby hluk obtěžoval někoho jiného. V tomto případě bude paralelní dráha výrazně omezovat hlukem obyvatele Nebušic, Suchdola, Bohnic, Čimic, Jenče a dalších obydlených oblastí.
Tak to jsou ale správně vyhozené peníze. Jazykové kurzy pro děti. To je prosté prožrání peněz. Kdyby třeba chtěli příspěvek na výstavbu záchytných parkovišť, aby z toho občané šestky reálně něco měli, ne, to se to vyhodí z okna, protože to je prostě jednoduché a bez práce.
„Aktuálně (2024) probíhá ÚŘ týkající se 2 parkovacích domů v areálu Sever, které budou sloužit veřejnosti a cestujícím“ a v areálu Jih budou dva parkovací domy jen pro zaměstnance (víc místa pro veřejnost ve starých)
Když měli možnost ukázat, že jsou konstruktivní a ochotni ke kompromisům, tak se vůbec nevytáhli. A teď si pomalu budou rozkazovat, co by kdo měl udělat. Ať si políbí ploutev…Jen ať si to užijou a konečně si uvědomí, že takhle to nefunguje. Naopak třeba Prahu 13 jsem neslyšel, že by tak neustále řvala, a přitom jde ten příletový koridor i přes ně.
Trochu si zde poprudím a tím nabídku jinou optiku na některé příspěvky. Většina výstavby na Praze 6 byla realizována po výstavě RWY 04/22. Proto si teď nemohou stěžovat, že jim nad hlavou létají letadla. Jsou to NIMBY.
Naopak paralelní runway by se stavět neměla, protože její plány vznikly až po výstavbě sídlišť Bohnice, Prosek atd.
Asi máte na mysli 12/30 (dříve 13/31). Dráha 04/22 je totiž již dlouhá léta zavřená, navíc vedla přesně na Hostivice na straně jedné a Horoměřice/Statenice na straně druhé. Paralelní dráha byla na letišti plánována od konce 60. let a již tehdy počítalo se s umístěním tam, kde by měla být postavena dle dnešních projektů. A rozhodně se o tom v době vystavby sídlišť Bohnice a Prosek vědělo.
S 12/30 máte pravdu.
Podle prg.aero však byla paralelní runway do Územně plánovací dokumentace zanesena začátkem 70. let. A to se již Bohnice stavěli a Prosek byl podle wiki již téměř dokončen.
Ale spíše zde jde o princip, kdy místní diskutující často argumentují tím „co bylo dříve“, že když je něco půl století zahrnuto v plánech lidé mají smůlu a nemají právo se stavbou nesouhlasit.
Co s tim má co dělat Prosek proboha? Však je to 15 km daleko.
To možná je, ale když letadla startují na severovýchod a pak točí na jih, letí buď okolo Proseka, nebo přímo nad ním a slyšet jsou fakt hodně.
Pokud se nepletu, tak Prosek je úplně mimo příletovou trasu a to bude i v případě, že bude fungovat paralelní dráha. Co se Bohnic týče, tak vzhledem k výšce letadel, která přistávají ve směru 24, bude hlukové zatížení prakticky stejné, jako je dnes. A navíc, nemám pocit, že by obyvatelé z Bohnic proti dráze zásadně protestovali. Na rozdíl od těch, co se dobrovolně přistěhovali k letišti v posledních cca 25 letech, kdy fakt, že výstavba paralelní dráhy je nevyhnutelná, byl dobře známý, a to včetně jejího umístění. Na druhou stranu já nepovažuji za správný přístup těch lidí, kteří využili velmi… Číst vice »
Letiště by dle mě mělo investovat malou část svého zisku do odkupu a bourání některých těch nejhorších nemovitostí. Prostě napravovat chyby minulosti. Jinak to nejde. V zahraničí se bourání nebojí.
V povolovacich dokumentech Vzletová a přistávací dráha 06R/24L letiště Praha-Ruzyně se popisují obecně technické parametry nové dráhy. Ale lze už nyní predikovat, která dráha bude pravděpodobně dominantně vzletová a která přistávací?
Nová by měla být primárně přistávací, stávající vzletová. Jestli si to pamatuju dobře…
Řekl bych obráceně.
nikoli 🙂 nova ma byt opravdu primarne pro pristavani a stavajici pro vzlety.
Bude to tak, jak píše Čecháček.
Nová runway, která bude blíž k Praze, bude určena přednostně pro přistávání, stávající runway pak bude přednostně pro vzlety.
Přesně tak, i proto bude nová dráha kratší. Byť pochopitelně bude umožňovat i vzlety všech typů provozovaných letadel.
Fascinuje mě neproporcionální počet zpráv o Praze 6 v porovnání s ostatními pražskými MČ. Je velká část redakce z P6/pracuje na P6 či mají články týkající se P6 mnohem větší čtenost? Upřímný dotaz
ničeho takového jsem si nevšiml, máte k dispozici nějaká čísla ?
Mně přijde, že množství článků je dáno tím, že Praha 6 si ráda na kdeco stěžuje a vyhrožuje zaváděním všelijakých dopravních opatření (světelné závory). Navíc pod prahu 6 spadá jak rychlodráha na Kladno, tak letiště a další dopravní stavby.
Praha 6 je dopravně hodně mediálně viditelná především díky Ondřejovi Matěji Hrubešovi (dopravní radní), toho času šotouš a majitel jednoho z mála webů o dopravě (MHD86). Z žádné jiné oblasti na P6 takto slyšet není. On teda dokáže každou blbost rozmazávat na Twitteru celé dny, takže ta pozornost okolo něj je značná.
A samozřejmě jako publicista umí spojit populismus a publicismus do naprosto dokonalé formy a proto má tak masivní dopravní pr, o jakém si v jiných MČ můžou nechat jen zdát.
No, zrovna OMH je celkem OMG a Brouk Pytlík pražské dopravy.
Praha 6 je co se tyce rozlohy jednoznacne nejvetsi MC. A poctem obyvatel je v top3.
Praha 6 je největší městskou části, je tu letiště, vlak na Kladno/letiště, poblíž se bude stavět další část okruhu, tramvaje na Strahov, Suchdol a Bohnice a k tomu silný tranzit ze Středočeského kraje po obydlených ulicích (Evropská, JugoParty, Patočkova). Takže pro potřeby dopravního webu celkem dost témat k pokrytí.
V kontextu neustálýho blokování stavby rychlodráhy na letiště mi přijde jakýkoliv volání po zrychlování příprav paralelky ze strany Prahy 6 dosti úsměvný. 😀
Btw, psal o tom odborník OMH i na svém blogísku?
Prosím neříkejme tomu rychlodráha, když není. Je to prostě dráha, trať na letiště.