Úřad zkoumá miliardový nákup trolejbusů bez soutěže pro Zlín a Otrokovice. Firma na dotazy neodpovídá

Škoda se do poslední soutěže nepřihlásila, jen krátce poté ale podala nabídku do jednacího řízení.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil správní řízení s městy vlastněnou Dopravní společností Zlín-Otrokovice (DSZO). Důvodem je miliardová smlouva na nákup nových trolejbusů, kterou firma uzavřela bez soutěže se Škodou Electric.
„Vedeme prvoinstanční správní řízení o návrhu na zákaz plnění smlouvy, který podal dodavatel Bozankaya Rayli Sistemler. Rozhodnutí dosud vydáno nebylo,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Dopravní společnost trolejbusy opakovaně zkoušela vybrat ve veřejné soutěži, kvůli chybám v zadávacích podmínkách ji ale musela zrušit. Do poslední se nakonec nikdo nepřihlásil, což pro DSZO bylo argumentem pro uzavření smlouvy v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU). Rámcová smlouva až na 60 trolejbusů má hodnotu 1,081 miliardy korun.
Bozankaya se do poslední soutěže nemohla kvůli podmínkám přihlásit, což napadla u ÚOHS. Ten pokutoval dopravce za chyby ve výběrovém řízení už i v předchozí soutěži. Bozankaya se verdiktu ÚOHS dočkala jen formálně. ÚOHS řízení zastavil, protože DSZO poslední soutěž zrušila.
Jednou z velkou neznámých zůstává přístup dominantního výrobce na trhu, společnost Škoda Electric. Do poslední otevřené soutěže se firma nepřihlásila, jen krátce poté ale v jednacím řízení nabídku odevzdala. „K průběhu výběrových řízení se zásadně nevyjadřujeme,“ uvedl mluvčí firmy Jan Švehla. Mezi zrušením soutěže a podpisu smlouvy v JŘBÚ neuplynul ani měsíc.
Asi jste si o mě nic nezjistil…
DSZO k celé transakci vydal tiskovou zprávu, která již na webu firmy není dostupná. Na dotazy deníku Zdopravy.cz odpověděl její mluvčí Vojtěch Cekota zasláním tiskové zprávy, aniž by odpověděl na dotazy. Redakci zajímalo například to, proč do JŘBÚ oslovil firmu, která nebyla schopna se do veřejné soutěž ani přihlásit. Cekota následně odpověděl, že se máme ptát přímo ředitele firmy Josefa Kocháně. Ten na dotazy už následně přes dva měsíce nereagoval.
Redakce oslovila i člena dozorčí rady, senátora za ODS Tomáše Goláně. „Jako odpověď vám zasílám tiskovou zprávu. Díky správním řízením jsme málem přišli o dotační tituly a cena trolejbusů vzrostla o 30 %. Jsem rád, že se podařilo tímto krokem tuto situaci alespoň částečně vyřešit,“ uvedl Goláň.
Na dotaz ke smysluplnosti použití JŘBÚ následovala dlouhá odpověď s výčtem jeho úspěchů, které nesouvisejí s veřejnými zakázkami. „Asi jste si o mě nic nezjistil, že? Od roku 2006 se zabývám správním soudnictvím a ve věci daní jsme ve správním soudnictví absolutní špička s nejvíce vítěznými spory. Proč to píšu? No znamená to, že prostě správnímu soudnictví rozumím a tím pádem rozumím i správnímu právu,“ uvedl senátor, která současně označil předchozí verdikty ÚOHS za chybné. Na další dotazy již senátor nereagoval.
Miliardová zakázka bez soutěže. Do Zlína a Otrokovic zamíří až 60 trolejbusů od Škody
Jeden trolejbus za 20 milionů korun
Kontrakt má hodnotu 1,081 miliardy korun. Zlín a Otrokovice podle smlouvy pořídí jedny z nejdražších trolejbusů v zemi, na které budou chtít čerpat evropské dotace.
DSZO kupuje dva typy parciálních trolejbusů: standardní dvounápravové a článkové třínápravové. V první etapě má být dodáno 6 krátkých a 6 dlouhých trolejbusů, v další 6 krátkých a 3 dlouhé, v další 4 krátké. Na zbývajících 35 trolejbusů bude opce. Jeden krátký vyjde na 15,99 milionu Kč bez DPH, dlouhý na 20,03 milionu korun bez DPH. Půjde o trolejbusy s karoserií SOR, tedy modely Škoda 32Tr a 33Tr.
Soutěže DSZO administruje dlouhodobě společnost Europace. V posledních letech je opakovaně řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který dvakrát konstatoval, že podmínky porušují zákon. Stalo se tak nejprve na návrh společnosti Cegelec, v druhém případě podala námitky Bozankaya.