regio-vlak

Úřad zahájil další stavební řízení ke koridoru Nemanice – Ševětín, týká se křížení s D3

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi.

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) aktuálně zahájil další stavební řízení ke stavbě nové části IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe). Týká se několika úprav dálnice D3, které je třeba provést, aby koridor mohl dálnici podejít. Žádost podala Správa železnic před rokem.

Konkrétně jde o úpravu vozovek, odvodnění dálnice a přeložky inženýrských sítí. Dotčený úsek dálnice u Ševětína, který se otevřel koncem roku 2019, měl být původně na stavbu železničního tunelu připraven. Nakonec se ale od toho upustilo.

Dálnici bude podcházet severní konec Chotýčanského tunelu (4775 metrů), při jehož stavbě bude třeba dálnici v místě křížení po polovinách zbourat a znovu postavit.

Nemanice - Ševětín, červeně budoucí trať, zeleně dálnice. Pramen: SŽ

Nemanice – Ševětín, červeně budoucí trať, zeleně dálnice. Pramen: SŽ

Jde už o čtvrté stavební řízení pro NemaŠe, u kterého bylo vydáno oznámení o zahájení. První řízení se týká vodoprávních objektů, druhé přeložky produktovodu Čepra a třetí zrušení staré tratě přes Hlubokou nad Vltavou.

Správa železnic už podala také žádost o stavební povolení na hlavní trasu včetně dvou tunelů (Chotýčanský – 4 775 m a Hosínský – 3 120 m), stalo se tak před Vánoci 2023  U této žádosti se ale čeká na doplnění stanoviska Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje.

Stavební řízení je oficiálně zahájeno podáním žádosti, fakticky ale začíná až v okamžiku, kdy úřad zahájení řízení oznámí na úřední desce. To se u hlavní trasy zatím nestalo. Správa železnic celkem na NemaŠe potřebuje osm stavebních povolení.

Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.

Tendr na stavbu by měl být vypsán letos, samotná stavba má začít příští rok. Hotovo by mělo být v roce 2031.

Tagy Nemanice - Ševětín NemaŠe Správa železnic
37 komentářů