Letectví

Úřad věděl o problémech 737 MAX, ale nekonal. Letos už problémové boeingy nevzlétnou

Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing
Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Americký úřad civilního letectví (FAA) věděl před druhou nehodou v Etiopii o tom, že letouny Boeing 737 MAX mají konstrukční chybu, která může způsobit jejich pád. Namísto uzemnění letadel je ale nechal dál létat.

Upozornil na to list Wall Street Journal v den, kdy probíhá slyšení šéfa FAA Stephena Dicksona v americké Sněmovně reprezentantů.  List se odkazuje na interní auditní zprávu zpracovanou měsíc po nehodě Lion Air, podle které může bez změn v konstrukci letadla dojít k dalším tragickým nehodám. V březnu letošního roku havaroval stejný typ letadla společnosti Ethiopian Airlines.

Mluvčí FAA potvrdil Wall Street Journal, že bylo od počátku jasné, že jisté riziko existovalo. Analýza podle něj měl měla být podporou pro další rozhodování FAA.

Původně interní dokument klade i otázky, jak je možné, že letadlo bylo vůbec ze strany FAA schváleno. Řada politiků se podivuje nad tím, že letadlo po analýze nebylo okamžitě uzemněno.

I proto se zatím FAA k novému schválení příliš nehrne. Dickson opakovaně zdůrazňuje, že nejsou v žádném časovém tlaku. Uzemnění ukázalo v systému letadla další bezpečnostní hrozby, které musí Boeing ještě vyřešit.

V rozhovoru pro televizi CNBC Dickson uvedl, že letos povolení pro opětovný provoz letadla FAA rozhodně neudělí. Boeing přitom v poslední zprávě pro investory uvedl, že věří v opětovnou certifikaci do konce roku.

I po případném uvolnění do provozu bude trvat několik měsíců, než všechna letadla opět vzlétnou: podmínkou bude i proškolení pilotů na nový systém. Od uzemnění uplyne zítra devět měsíců. Někteří regulátoři chtějí z letadla například úplně odstranit řídící systém MCAS, který byl hlavní příčinou obou nehod.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Slovan

Nechápu, co pořád ti Emeričani i Zlá EU zkoumají? PánBůh českých pilotů pan Keller v tričku Boeingu řekl ihned po pádu v Etiopii, že letadlo ok, ale piloti debili.
Stačí tedy po vzoru SMRT Servisu utáhnout pilotům postraňky, povypínat po jednom motoru a budou rádi lítat s vorezlými SmrtoMaxy, až se bude za jednomotoráky s koupáky a ultralowcost batůžkáři prášit.
Jakýpak copak?? Odbory a regulace Fuj a trh tržíček i koupáci to zkousnou because Mr. Keller!

medák

Schválně by mě zajímalo co si myslíte o tomhle.. konkrétně těch 15 možných haváriích.. je to reálná informace nebo si to jak už bývá zvykem někdo na planes.cz vycucal z prstu aby ten článek měl větší grády a víc lidí si to přečetlo? 😀
odkaz směřující na server porušující autorská práva smazán

Apex

V každém případě doporučuji se podívat na záznam ze slyšení, je to zajímavý materiál, jen trvá skoro 6 hodin. A velmi zajímavá je i druhá část, která začíná cca v čase 3 h 32 min. Jinak, měl jsem možnost mluvit s technikem společnosti, která má MAX objednaný a dle jeho informace společnost nečeká, že by začaly létat dříve než v polovině příštího roku. Na stávajících (v Evropě odstavených) strojích se prý objevuje koroze a byly identifikovány navíc další problémy, tentokrát s motory. Jako zásadní problém ale je narůstající odpor posádek k tomu, že by měly létat na MAXech a není… Číst vice »

Přemek

Boeingu se jako bumerang vrací snaha jeho vedení potlačit certifikační náklady na minimum při konstrukčních změnách, jež mají přímý vliv na letové vlastnosti. O kvalitě technického konstrukčního řešení u MAXů pochybují snad všichni, kteří o tom alespoň trochu něco vědí. Ostatně o tom, že Boeing má větší problémy než jaké sám prezentuje, jsem již zde psal. Nákladové škrty nelze obhajovat novým Ferrari pro CEO do nekonečna…

Y.K.

Přemku, vaše kázání začíná být už poněkud nuda.

Na té vaší první větě není pravdy ani zblo. Jestli něco Boeing s certifikací potřeboval, tak aby odsýpala, ne aby byla levná. Jeho hlavní motivací bylo mít co nejpodobnější letadlo předchozí verzi, ale úspornější, protože to je to co klient chce. Jestli se můžete trochu odborně rozpovídat o konstrukčním řešení Maxů, tak bych to docela uvítal (protože plácnout obecnou frázi, že to je špatně umí každý kdo dokáže přečíst „Novinky“). Také se můžete rozpovídat o těch nákladových škrtech konkrétně, dík.

Anonymus

Maxe zachrání jen vyřazení toho nového bezpečnostního systému z provozu. Ale já bych jim stejně nechtěl letět.kdo zaručí,ze Smarttwings svoje letadla správně nechá opravit?

Y.K.

A kdo zaručí, že NG kterým letíte prodělalo všechny předepsané prohlídky a pravidelné revize? Smartwings to zaručí.

MasoxCZ

Vyřazení MCAS je přesně to, co by MAXe úplně zabilo, protože v tom momentě na něm nebude mít kdo lítat. Piloti musí mít typovou certifikaci pro ten konkrétní typ,a MCAS měl zajistit, že nebude nutné přeškolení z NG na MAXe. Navíc AFAIK platí, že v EU a USA má pilot platnou typovou cettifikaci pouze pro jeden typ,aby nevhodnými návyky na jiný typ nezpůsobil nehodu. Takže by to znamenalo, že posadkyz smí lítat buď JENOM s NGčkem, nebo JENOM s MAXem. Takže znovu schválení do provozu s principiálně bezvládným MCAS je jediná možnost, jak MAXe vrátit na nebe, ale poškození v… Číst vice »

MasoxCZ

Kristovanoho, miluju autocorrect.
Samozřejmě s „principiálně bezvadným MCAS“, a „znovuschválení“ vcelku.

Karel

Chudák, jmenuje se Dickson a ještě takový malér k tomu.

Yellowhammer

Boeing se tak bál, že mu ujede vlak, až ho ten vlak přejel.. Otázkou je, jestli by dnes něco udělal jinak

Martin K.

Jakmile FAA MAXe po úpravách schválí (na to že se tak stane bych rád vsadil), tak jsem zvědavý na reakci regulátorů v Evropě a Asii.

Tony

Schválí to taky. Ten tlak od evropských aerolinek bude velký. Jedině, že by někdo šel do války za clo na Airbus.

Jiří

Jelikož EASA ten SW zkouší společně s FAA, tak budou mít společný postup. A když to schválí EASA, schválí to všichni. A kdyby ÚCL dělal problémy, SW ho k tomu dotlačí 🙃

Y.K.

Schválí jej taky, protože tentokrát se certifikace účastní a připomínkují. Taky proto se to tak vleče, protože to je administrativně zamotanější a rozsáhlejší.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO