Úřad věděl o problémech 737 MAX, ale nekonal. Letos už problémové boeingy nevzlétnou
Americký úřad civilního letectví (FAA) věděl před druhou nehodou v Etiopii o tom, že letouny Boeing 737 MAX mají konstrukční
Americký úřad civilního letectví (FAA) věděl před druhou nehodou v Etiopii o tom, že letouny Boeing 737 MAX mají konstrukční chybu, která může způsobit jejich pád. Namísto uzemnění letadel je ale nechal dál létat.
Upozornil na to list Wall Street Journal v den, kdy probíhá slyšení šéfa FAA Stephena Dicksona v americké Sněmovně reprezentantů. List se odkazuje na interní auditní zprávu zpracovanou měsíc po nehodě Lion Air, podle které může bez změn v konstrukci letadla dojít k dalším tragickým nehodám. V březnu letošního roku havaroval stejný typ letadla společnosti Ethiopian Airlines.
Mluvčí FAA potvrdil Wall Street Journal, že bylo od počátku jasné, že jisté riziko existovalo. Analýza podle něj měl měla být podporou pro další rozhodování FAA.
Původně interní dokument klade i otázky, jak je možné, že letadlo bylo vůbec ze strany FAA schváleno. Řada politiků se podivuje nad tím, že letadlo po analýze nebylo okamžitě uzemněno.
I proto se zatím FAA k novému schválení příliš nehrne. Dickson opakovaně zdůrazňuje, že nejsou v žádném časovém tlaku. Uzemnění ukázalo v systému letadla další bezpečnostní hrozby, které musí Boeing ještě vyřešit.
“We believe that transparency, open and honest communication, and our willingness to improve our systems and processes are the keys to restoring public trust in the #FAA and in the safety of the #737MAX.” #FAA Administrator Dickson
Watch LIVE at https://t.co/9GY1l9Ds4r. pic.twitter.com/s2AgRST9Ua
— The FAA ✈️ (@FAANews) December 11, 2019
V rozhovoru pro televizi CNBC Dickson uvedl, že letos povolení pro opětovný provoz letadla FAA rozhodně neudělí. Boeing přitom v poslední zprávě pro investory uvedl, že věří v opětovnou certifikaci do konce roku.
I po případném uvolnění do provozu bude trvat několik měsíců, než všechna letadla opět vzlétnou: podmínkou bude i proškolení pilotů na nový systém. Od uzemnění uplyne zítra devět měsíců. Někteří regulátoři chtějí z letadla například úplně odstranit řídící systém MCAS, který byl hlavní příčinou obou nehod.