Úřad podruhé odmítl stížnost dopravců na zavádění ETCS, diskriminaci nenašel

Začátek úseku s ETCS, příjezd do Veselí n. L. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZačátek úseku s ETCS, příjezd do Veselí n. L. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle stěžovatelů jedná stát při zavádění výhradního provozu pod ETCS svévolně.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal v tahanici o zavádění zabezpečovacího systému ETCS na české železnici už podruhé za pravdu Správě železnic. V první instanci znovu odmítl stížnost menších dopravců v čele s KŽC Doprava, kteří považují způsob zavádění výhradního provozu pod ETCS za diskriminační.

Úřad posuzoval soulad prohlášení o dráze na rok 2025 se zákonem o dráhách, především vymezení úseků pro výhradní provoz pod ETCS. Podle dopravců je zavádění ETCS diskriminační, neboť neodpovídá předpokladům pro zavedení ETCS dle implementačních plánů. Především jde o výrazně pomalejší osazování vozidel novým systémem. Proces navíc údajně znevýhodňuje menší dopravce.

KŽC Doprava ve svém podání k ÚOHS namítala rozpor Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2025 (přesněji řečeno jeho přílohy G, která určuje povinnost vybavení vozidel ETCS) se zákonem o drahách, konkrétně paragrafem 33 (odst. 1), kde se mluví o „nediskriminačních pravidlech pro přidělování a odnímání kapacity dráhy“. Firmu KŽC Doprava postupně podpořily (a staly se účastníky řízení) i další menší firmy.

ÚOHS nyní dospěl k závěru, že stanovení výhradního provozu pod dohledem ETCS v rámci prohlášení o dráze 2025 bylo v souladu se zákonem. Rozpor našel pouze v případě úseků Plzeň hlavní nádraží – Nýřany, Přerov – Nezamyslice a Horažďovice předměstí – Plzeň hlavní nádraží, neboť u nich nebyla dodržena oznamovací lhůta dle příslušného unijního předpisu.

Podobně úřad rozhodl už v dubnu, předseda úřadu Petr Mlsna ale vrátil věc po stížnosti dopravců k opětovnému projednání k první instanci. Dopravci mohou znovu podat rozklad k předsedovi, zatím není jasné, zda tak učiní.

Tagy ETCS Správa železnic ÚOHS
42 komentářů