Úpravy stojánek na pražském letišti budou rozsáhlejší, mají zvýšit kapacitu
S dnešními trendy v letectví se letiště již dostalo na hranici možného.
Investice pražského letiště do rekonfigurace odbavovacích ploch budou pokračovat i v následujících letech. Na hotové úpravy stojánek u prstu B a zahájené práce u prstu A Terminálu 1 naváže rekonfigurace ploch u prstu C Terminálu 2 a vzdálených stání. Hotovo by mělo být do roku 2027, poté se Terminál 2 rozroste o novou přístavbu.
O probíhající rekonfiguraci několika stojánek u prstu A informoval deník Zdopravy.cz v závěru loňského roku. Tato konkrétní investice vyjde na 210 milionů korun. Rozdělena je do tří etap, poslední by měla skončit zkraje roku 2025. První etapa zahrnuje úpravu stání 4–7, demolici stávajících předmostí A1 a A2, výstavbu nového předmostí A2, výměnu nástupních mostů na stáních 5 a 7, a rekonstrukci gatu A2. Po dokončení této rekonfigurace bude prst A kompletní, protože jeho druhá půlka byla již rekonfigurována v minulosti.
Cílem úprav odbavovacích ploch je zjednodušení odbavovacího procesu, zvětšení prostoru pro letadla, a tedy i navýšení kapacit. Původně byly stojánky navrženy na rozměry boeingů z tehdejší flotily ČSA, s dnešními trendy v letectví se již letiště dostalo na hranici možného. Novinářům to řekl nový člen představenstva Letiště Praha Martin Kučera.
Pětičlenné představenstvo
S nástupem Kučery má představenstvo pražského letiště opět pět členů. Vrací se tak do standardního režimu řízení společnosti z období před pandemií. Kompetencemi nového člena jsou oblast provozu a bezpečnost.
„Je to pro mě příležitost převzít plnou odpovědnost za budoucnost letiště i z pohledu jeho rozvoje a rozšiřování, které jsme představili a je nejvyšší čas přejít od nákresů k činům a vlastní realizaci,“ komentoval Kučera svůj posun.
Rozšíření terminálové kapacity nejvyšší prioritou
V příštích deseti letech počítá letiště s investicemi ve výši zhruba 32 miliard. Na všechno si vydělá, nebo půjčí. Ze státního rozpočtu nebude požadovat ani korunu. Rozšíření terminálové kapacity je nyní nejvyšší prioritou. Do budoucna počítá vedení letiště s limitní kapacitou 21,2 milionu cestujících, což vychází z dokumentace EIA z roku 2011. Podle aktuálních prognóz se chce v roce 2030 přiblížit 20 milionům pasažérů. Před covidem se mluvilo až o 30 milionech.
Novinkou bude po dostavbě terminálů i přeorganizování provozu. Skončí rozdělení na Schengen (Terminál 2) a Non-Schengen (Terminál 1). Konkrétní dopravci budou přiděleni ke konkrétnímu terminálu, což má mimo jiné usnadnit cestujícím orientaci. Obecně bude platit, že nebázovaní dopravci obsluhující Schengen budou na Terminálu 1, všichni ostatní na Terminálu 2. V Terminálu 1 má vzniknout centrální bezpečnostní kontrola, která podle letiště „umožní efektivnější využití kapacit a přesun části schengenského provozu do T1“.