Úpravy stojánek na pražském letišti budou rozsáhlejší, mají zvýšit kapacitu

Probíhající rekonfigurace stání na části odbavovací plochy sever pražského letiště. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProbíhající rekonfigurace stání na části odbavovací plochy sever pražského letiště. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

S dnešními trendy v letectví se letiště již dostalo na hranici možného.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

A nešlo by s budoucí paralelní dráhou 06-24 udělat to, že když by se přistávalo na směr 24, tak by nová dráha sloužila jenom jako odlety a stará na přílety a opačně když by byl v provozu byl směr 06, tak nová dráha by sloužila pouze pro přistání a stará pro odlety? Podle mého názoru by to pomohlo, tomu, že by letadla létala dále od centra a nová dráha v plném zatížení (přistání a vzlety n jedné) by byla použitá pouze při opravách a ještě k tomu přes noc by nefungovala nová? Což už letiště slíbilo.

Air Traveller

To je dost problematické. Doporučuji nahlédnout do mapy.

Odlety z nové 24 by znamenaly, že letadla by startovala prakticky přímo nad Hostivice.

Spaghetti

Plánované využití dle LP je takové, že se právě současná „severní“ dráha bude používat pouze pro vzlety a nová „jižní“ paralelní dráha pro přistání.

Air Traveller

No, vzdyt jo. To je ti, co jinymi slovy rikam.

Lukas

Moc ale nechápu, proč tu druhou ranvej nepoužívají, kdyby ji třeba na konci kde se krizi zkrátili a na druhem konci zase rozšířili o ten kus, tak tam by mohla letadla vzletat a na hlavní přistávat, samozřejmě ve směru aby to bylo bezpečne, tenhle princip funguje přeci ve Vídni

Tom Matto

Neni problem s 12/30, ze se leta nad mesto a muze se pouzit jen za urcitych podminek? Vyresit by to mela az druha runway soubezna s 06/24.

martin.hajek.cz

Londýn a jiné světové metropole s tím problém nemají a Praha má?

Dino

Jde i o to, ze na Gatwicm malo kdy letaji pomalensi letadla typu ATR a privaty. Rozestupy jsou tam mensi nez naprilad u nas.

Jiří Kocurek

To může fungovat, jen když zajistíte, že se nestane runnway excursion. Tedy zabránit přejetí ranveje přistávajícím letadlem. Děje se to, ikdyž nemá, je značné bezpečnostní riziko. Raději nepodstupovat.

Pan Pravda

No ja zil v tom, ze Schengen a neschengen se lisi formou vstupni kontroly (neukazuju/ukazuju pas) a umoznuje to prave oddeleni obou terminalu. Jakym zpusobem to bude osetreny po teto zmene nekdo vi?

Air Traveller

Tou centrální kontrolou se nemyslí kontrola dokladů, ale kontrola bezpečnostní (skenery zavazadel, rámy apod.).

V tuto chvíli kvůli stavebním omezením je na T1 security check v každém gejtu (nikoli centrálně), neb stavebně T1 nyní neumožnuje oddělit přílety z „bezpečných“ a ostatních zemí což vede k tomu, že tranzitu prochází security checkem všichni (místo jen těch, co musí).

Nicméně tohohle se současné změny netýkájí – změny týkající se security budou až po dostavbě terminálů, což bude ještě pár (víc) let trvat.

Pan Pravda

No ale kdyz priletim na T2 z Bruselu a vedle me letadlo z UK, jak poznaj, koho z nas pustit rovnou pro kufry a koho prolustrovat?

Air Traveller

No, tak jako kdekoli jinde ve světě, kde terminál (nebo jeho část) odbavuje jak schengen, tak non-schengen lety – má tři/dvě patra/dvě a půl patra (dle organizace) a podle toho, odkud příletíte, tak na příslušné patro vás vypustí – viz např. Mnichov, Frankfurt, Vídeň, Amsterdam a další.

Tohble by měl být případ nově dostaveného terminálu napojeného na současný T2.

Pan Pravda

Jo, to je odpoved na moji otazku, diky.

Ota Zima

Kde má MUC více pater? Vím o VIE i FRA. díky

Air Traveller

Celej Terminál 2 je dvoj a půl patrovej. Dvě plnohodnotná patra a pak polo-patro pro přílety se security.

Část přilehlá k budově terminálu ma jedno patro gejty G (schengen) a H (nonschengen), odlehlá část pak má jednotlivá patra jako K (schengen) a L (nonschengen).

Po příletu z non-safe země je gejt nastaven na nejvyšší patro, kde je příletová security a po jejím absolvování schází do normálního non-schengen patra.

Panoramix

Právě proto jsou lety mimo Schengen odbavovány na T1. Jako stane se, že let z mimo Schengenu “zakotví” u prstu C či D na T2, protože dál pokračuje do Schengenu. Ale v takovém případě lidi nechají přestoupit do autobusů a odvezou je pěkně k východu v rámci T1. Takže se nebojte, mají to ošetřené.

martin.hajek.cz

Určitě ti, co poletí mimo schengen, budou před bezpečnostní kontrolou směřováni na přepážky cizinecké policie.

Průvodce původní Aleš

Nikoli, pasovka obvykle bývá až za bezpečnostní kontrolou. Jinak by to nedávalo smysl, protože část přestupujících cestujících nejde při přestupu přes bezpečnostní kontrolu.

DavidS

Kéž by postavili druhou ranvej, ale to očividně poslali zatím k ledu

Pavel

Otazka odomna ako menej znaleho, nema uz prazske letisko druhu runway? A je potrebne kapacitne dalsia runway? ( napr. Viedenske letisko kde je 2x pocet prepravenych pasazierov a takmer 2x pocet pohybov ma runwaye tiez len dve )

Jiří Kocurek

Jenže ty dvě ranveje se kříží, takže se může používat jenom jedna z nich.

Pavel

Ako tak pozeram tak runway 12/30 zacina doslova na 06/24. Nestacilo by 12/30 skratit o tych 100-200m aby sa nekrizli?

Air Traveller

Nestacilo. Stale by se krizily.

Scenare pro vasi predstavu

– letadlo pristavajici na 12/30 neubrzdi a bude pokracovat dal, srazka s letadlem na vzletu na 6/24 by byla katastrofalni
– letadlo pristavajici na 12/30 by provadelo nezdarene priblizeni, pri pruletu nad drahou 6/24 by se srazilo s letadlem vzletavajicim z drahy 6/24 – take s katastrofalnimi nasledky

atd

Timto “resenim” by se nic neziskalo. Tato konfigurace by stejne jako stavajici reseni neumoznovala nezavisle operace a letadla by stejne musela cekat tak, aby vzletalo ci startovalo jen jedno letadlo.

Pavel

Lietadla startujuce ale z drahy 12 by 06/24 nekrizili. Rovnako to teraz funguje vo Viedni,

Air Traveller

Starty z 12 jsou neprakticke zejmena z techto duvodu:

– startuje se primo na prahu (repy, stodulky, atd)
– vitr v praze starty z 12 umoznuje dost zridka

proc asi myslite, ze z drahy 12 se v Praze startuje spise sporadicky?

fakt si myslite, ze tady vymyslite nejake prevratne reseni tohoto problemu?

Pavel

To samozrejme nie, len ma zaujimaju dovody nevyuzitia existujucej infrastruktury.

A byvala draha 04/22 je taktiez nepouzitelna? Aspon pre vzlety z 22 ktore by nekrizovali 06/24? Vidim na mape ze hned za drahou je dialnica a Hostivice tam by sa to asi nepacilo miestnym, nebola snaha odtial startovat aspon mensie regionalne lietadla cez den?

Air Traveller

Draha 4/22 jiz neexistuje. Odpovedel jste si sam.

Ota Zima

přesně, zbytky dráhy slouží jako odstavná dlouhodobá stání letadel 😀

Honza

Situaci v Praze známe. Jen doplním, že ve Vídni se runwaye také kříží, byť zrcadlově oproti PRG a ta druhá nezačíná úplně na prahu první runwaye. U té, co směřuje přímo na město letadla jak na startu, tak na přistání oblétávají Vídeň z jihu a nad rafinérií OMV prudce stačí přímo na zmíněnou runway.

Jiří Kocurek

Nebo úplně obyčejná chyba. Teď si nevzpomenu na detaily, ale piloti při taxi blbě zahnuli. Došlo jim, že se ztratili a volali na věž, kde jsou. Kapitán jiného letadla s povolením k odletu odmítal vzlétnout, dokud se kolega nenajde, kde je. Aby náhodou… a udělal víc než dobře, byli v kolizním kurzu.

A nebyl to jediný případ, kdy se pilot omylem dostal, kam ani nechtěl. Na tohle se při návrhu drah musí taky myslet, lidi fakt nejsou neomylní.

Pan Pravda

Taky nejsem odbornik, ale myslim, ze problem druhy ruwaye je v tom, ze jeji koridor vede pres Prahu a je proto povolene pouzivat ji jen pri odstavkach te primarni.

L.

Problém té plánované paralelní ranveje je, že ji naplánovali posunutou směrem ke Praze, ne od Prahy. Takže by její koridor šel těsně kolem sídliště Bohnice a sídliště Čimice. Sídliště Kobylisy a sídliště Ďáblice jsou taky nedaleko.

Původní dráha (04 / 24?) měla z tohohle hlediska lepší směrování, dál od Prahy. Bohužel, při výstavbě současné hlavní ranveje ji orientovali víc východo-západním směrem a koridor přiblížili mnohem víc k městu.

Roman Soudný

Posunout ji severně ani nejde, „překáží“ tam vesnice. Buď by na prahu dráhy byla Kněževes, nebo Hostouň nebo by ta dráha byla tak daleko, že by u některých letů pojíždění trvalo déle než samotný let (kdo chce zažít, stačí letět na AMS a jejich Polderbahn).

Apex

Historicky byla na LKPR dráha 22-04, dnes využívaná pro parkování, ta ale směřovala přímo na Hostivice, Chýně a další obce… posunutí „nové“ (uvádím v uvozovkách, nejde totiž o nic nového, tato paralelní dráha byla plánována již v 70 letech, tj. před 50 lety) o cca 1400m směrem na jih od stávající 06-24 je z hlediska dopadů provozu zcela marginální.

martin.hajek.cz

Dodnes platí zákon o stavební uzávěře v okolí a pod přibližovací přímkou RWY 06-24. Jenže v devadesátých letech se na to zhusta kašlalo.

Air Traveller

Sice dvě dráhy má, ale ta druhá jaksi kříží tu první, takže je není úplně pohodlné je používat naráz.

Před covidem Praha v letních měsících už na kapacitu dráhového systému narážela a pokud se nestane něco dramaticky nepěkného, a počet cestujících bude dál stoupat, tak na vrcholu kapacity nebude Ruzyně jen v létě, ale ve vícero měsících.

A začít řešit druhou dráhu až v okamžiku, kdy letiště nestíhá, už je většinou poněkud pozdě.

martin.hajek.cz

To je pravda. Ale je více letišť ve světě s lepším provozem, než má Praha a má jen jednu RWY. Vídeň, Londýn Gatwick atd. Možná by stálo za úvahu změnit a přestavět systém výjezdů a vjezdů na RWY.

Air Traveller

No, Vídeň nemá jednu dráhu, ale dvě dráhy, a obě dvě aktivně využívá – běžná konfigurace (běžnost ve smyslu typické počasí) je, že dráha 34 se používá pro přistání a dráha 29 pro vzlety. London Gatwick taky není úplně dobrý příklad – a opakuje se to tady s železnou pravidelní v každé diskusi pod článekm na téma druhá dráha. London Gatwick má sice jednu dráhu a více odbavených cestujících, ale od Prahy ho liší dvě věci: – létají tam větší letadla. Podíl malých letadel (ve smyslu CRJ, A220, atd) je tam podstatně menší, než v Praze. – výrazně menší sezónnost… Číst vice »

davoda00007

Nemá LGW taky dvě? 08L-26R a 08R-26L?

Air Traveller

Má i nemá. Sice tam jsou, ale používá se jenom jedna – 8R/26L

Druhá se používá jako pojížděčka, a jako dráha se používá jenom v případě oprav na 8R/26L

Ten Onen

Pokud si dobře pamatuju, tak Praha má kapacitu o 9 pohybů za hodinu menší než Gatwick (46 vs. 55). Pro dorovnání chyběly nebo stále chybí rapid exity. Kromě větších letadel bych pak doplnil, že Praha má vytíženou dráhovou kapacitu jen pár hodin za den, ve zbytku je sedlo. Oproti tomu Gatwick má špičku po většinu dne.

Pavel

Ako tak pozeram tak runway 12/30 zacina doslova na 06/24. Nestacilo by 12/30 skratit o tych 100-200m aby sa nekrizli?

Apex

Konfigurace drah ve VIE je trošku odlišná, což popisují jiní kolegové zde. Ale VIE také počítá s další dráhou, už ji má i schválenou, jen nezačalo stavět. Z tohoto pohledu jsou na tom poněkud lépe, PRG pokud vím stále nedotáhlo nutnou administrativu.

martin.hajek.cz

Pravda. Tam se dráhy nekříží.

martin.hajek.cz

Máte pravdu. To samé má letiště Londýn Gatwick. LGW. A tam je sakra jiný provoz než v Praze.