Autobusy

ÚOHS zrušil původní verdikt na autobusovou soutěž ve Zlínském kraji.

Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště
Iveco Crossway společnosti ČSAD Bus Uherské Hradiště. Foto: ČSAD Bus Uherské Hradiště

V případě miliardové zakázky na autobusovou dopravu ve Zlínském kraji došlo k nečekanému obratu. Tři měsíce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil celou soutěž, vyhověl předseda ÚOHS Petr Rafaj rozkladu Zlínského kraje a původní verdikt zrušil. Návrh na zrušení podala společnost Busline LK.

Vyplývá to ze zveřejněného rozhodnutí na stránkách antimonopolního úřadu.  „Předseda Úřadu zrušil prvostupňové rozhodnutí a vrátil případ k opětovnému přezkoumání do první instance. Bude se tedy rozhodovat znovu od počátku. Nadále samozřejmě platí vydané předběžné opatření, tedy zadavatel nesmí uzavřít smlouvu,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle dubnového verdiktu ÚOHS byly v soutěži diskriminační a netransparentní podmínky pro prokázání splnění kvalifikace prostřednictvím referenčních zakázek, dokumentace byla navíc vnitřně rozporná.

Podle Jana Vandíka ze Zlínského kraje vyhověl předseda ÚOHS rozkladu, který proti prvoinstančnímu verdiktu ÚOHS podal Zlínský kraj. „Prvoinstanční rozhodnutí je tedy zrušeno a věc se vrací ÚOHS k novému projednání. V novém projednání se tak ÚOHS bude zabývat námitkami navrhovatele BusLine LK, kterými se z důvodu procesní ekonomie ve svém předchozím rozhodnutí nezabýval. Při svém prvním verdiktu se ÚOHS vyjádřil pouze k části podaných námitek. Nyní tedy bude zkoumat jejich zbývající část. To může být otázkou dalších týdnů i měsíců, s časovými limity dle správního řádu,“ řekl Vandík.

Verdikt ÚOHS znamenal prakticky konec nadějí, že by provoz ve Zlínském kraji převzaly od prosince firmy vybrané ve veřejné soutěži. Zlínský kraj proto jedná s dopravci o uzavření smluv na přechodnou dobu. „Vzhledem k uvedeným věcným i časovým okolnostem a povinnosti zajistit veřejnou autobusovou dopravu na svém území od 15. 12. 2019, vede nyní Zlínský kraj v souladu se zákonem s několika dopravci jednací řízení bez uveřejnění, které je aktuálně téměř ve finální fázi,“ dodal Vandík.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomáš
Host
Tomáš

Asi nepochopim proč se všechno dělá na dvakrat a ÚHOS nevydá zrovna konecný verdikt jestli jo a nebo ne. Takhle budeme znovu čekat a nebudeme vědět na čem jsme a co můžeme očekávat. Znovu jsme na bodu mrazu. Jsou to zbytečné průtahy.

Martin
Host
Martin

A co zrusit Rafaje a spol.?

Jackub
Host
Jackub

Souhlasím. Úřad je to i zadarmo drahý. Jen samé komplikace a průtahy kvůli naprostým malichernostem a technikáliím. A zdá se, že je tyčí jistým firmám velmi vstřícný…

Jackub
Host
Jackub

Tyčí = vůči 😇

Tomáš
Host
Tomáš

Přijde mi, že se snaží najít takoukoliv chybu, aby mohli tendr zrušit. Někomu se nelíbí co chce Zlínský kraj dělat.

Axel
Host
Axel

Především je problémem obrovské zdržení, vlivem toho, že v dopravě nic pořádného neudělala/nenachystala předchozí krajská koalice (vláda 2012-2016). Tehdejší krajský radní pro dopravu pan Ing. Kučera z KSČ se vyloženě trápil v této funkci, asi i z důvodu chabé odbornosti – protože předtím dělal pojišťováka.

Ludvík
Host
Ludvík

Máte pravdu. Minimálně od roku 2004 do roku 2016 seděli na kraji lidé, kteří nic pro dopravu neudělali, přičemž období 2000-2004 (hejtman František Slavík, KDU-ČSL) lze těžko hodnotit; byla to doba rozjezdu, kdy se pořádně nevědělo k čemu kraje vlastně budou. I když průběh „autobusové války“ ČSAD vs. Housacar a role kraje v ní také o něčem svědčí. V letech 2004-2008 fungovala kolalice ODS+ČSSD, hejtman Libor Lukáš, zástupce Stanislav Mišák. Od roku 2005 se „připravoval“ IDS. Tehdy vznikla i organizace KOVED. Avšak jediným počinem koalice byla zbytečná průmyslová zóna Holešov za těžké prachy. V letech 2008-2012 si Lukáš s Mišákem… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Já kritizuji minulou koalici 2012-2016, protože věděli, že 2020 končí (desetileté) smlouvy. Proč v Německu jde soutěžit několik let dopředu, aby si dopravce mohl vklidu dělat přípravu na další smlouvu? Popř. pokud dojde ke změně dopravce, tak aby nový dopravce měl dost času na zajištění zázemí, autobusů atd? Vždyť odsouvat vše na poslední chvíli není dobré pro nikoho. Ani pro současného dopravce (=před doběhem staré smlouvy může hledat zakázky jinde), ani pro nového. Proč minulý radní pro dopravu pan Kučera z KSČ nechystal zadání výběrových řízení? Nejhorší je to nicnedělání!!!!!!