ÚOHS zrušil Opavě soutěž na nákup trolejbusů. Kvůli lhůtě na dodání vozidel

Rozlučková akce s trolejbusy Škoda 14Tr v Opavě. Foto: Viktor Karvanszki / www.nejenostravskevikendy.czRozlučková akce s trolejbusy Škoda 14Tr v Opavě. Foto: Viktor Karvanszki / www.nejenostravskevikendy.cz

MDPO nepodal proti prvoinstančnímu verdiktu ani rozklad.

Zpět na článek
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

SORy jako?

Ryk Mat

Kdo by byl čekal, že zkorumpovanost toho strašlivého Rafaje se projeví nejvíce v dodávkách drátolezů?

Pavel Vavříček

Škoda nabízela Solaris nebo Temsu?

Panoramix

Nějak nechápu, v čem je rok na dodání 3 trolejbusů diskriminující. Holt budou vyloučeni dodavatelé, kteří nemají homologaci svých výrobků pro český trh. Ale mám za to, že kvůli třem kusů nikdo nebude vyvíjet nový trolejbus nebo podstupovat komplikovaný proces homologace. Nabídky tak jako tak přijdou jenom od dodavatelů, kteří mají vhodné trolejbusy tak říkajíc skladem a jsou schopní je během pár měsíců vyrobit a dodat (v závislosti na jejich výrobní kapacitě). Pokud Opava ty trolejbusy do roka potřebuje, tak je to snad jejich věc. ÚOHS nebude muset řešit, když za rok bude v Opavě pár starých rachotin neprovozních a… Číst vice »

Pája

Přesně tak. Že se činnost ÚOHS negativně projeví v provozu a odskáčou ji hlavně cestující nikdo moc neřeší. Termín dodání není v tomto případě nic nereálného.

Ondra K.

Podobný „zakázky“ vždycky odskáče hlavně daňový poplatník, který že svých daní dotuje nepřiměřeně vysoký zisk výrobci a nějaké to všimné pro spřátelené politiky, či manažery zákazníka, kteří danou „zakázku“ zprostředkovali.

Poskok

Chcete mi říct, že Cegelecu se tato zakázka netýká? Jakože přestal vyrábět výzbroje pro trolejbusy?
A ne, rok fakt prostě není dostatečný.
A za rok nebude v Opavě pár neprovozních rachotin, když tyto vozy měly nahradit Solarisy III. generace… To už je spíš rozežranost a styl „když jsou dotace, tak se to prostě musí koupit“.

Kuba

Přesně tak, např. Szeged před pár lety koupil Trollina z Chomutova, opravil a určitě je bude několik let v pohodě provozovat. To samé mohl udělat Chomutov, ale byly dotace, tak je nahradil koupí 26Tr III.G…

Zdrasa

Koukám, že nakoupit trolejbusy je v posledních letech díky ÚOHS prakticky nemožné.

Pája

Přesně. Kde jsou ty časy, když byly vozy do půl roku doma. Teď se musí vypisovat soutěž na další nové vozy nejlépe ihned po dodání jedné várky. Než se to vysoutěží, odvolá, vysoudí, vyvine, schválí, odzkouší, vyrobí a dodá, poté se vychytají reklamace….

PvvS

A kolikpak se to mu Jedinýmu Správnýmu Dodavateli přeplatilo ? Kterej si nasadil ceny, jen proto, že mohl ?

Jiří Kocurek

A nebo výrobci naopak centrální plánovací komise nasadila takové ceny, že musel omezit investice a horko těžko vyvinul 1 typ vozidla. A přesto nezbylo nové stroje. Protože výrobní stroje jsou, výrobní stroje se neopotřebovávají.

Zdeněk Sýkora

Koukám, že pánům nevadí rozkrádání peněz, které jako poplatníci odvádějí… Jedině dobře, že bude konkurenční prostředí a Škoda bude muset dát reálnou cenu za vůz a pro MDPO dobrá facka, aby se taky konečně začali chovat fér.
A nevím o mektáte. Jihlava vysoutěžila vozy od konkurence, Brno od Škody, Praha od konkurence, takže soutěžit se dá, když nikdo nehodlá podvádět, což MDPO evidentně chtělo…

Poskok

Nechápu zdejší mínuskaře.
Jako ta konkurence Škody je špatná, nebo co? Vždyť právě na základě toho, že se začal do VŘ hlásit i někdo jiný, než Schadewerke, tak klesla cena nových trolejbusů o nějakých 20 až 25%.
A já fakt nechci, aby se zbytečně vyhazovali peníze daňových poplatníků, jenom kvůli tomu, že vždycky tu jezdila Škoda, tak bude jezdit Škoda i nadále.

Kuba

To taky nechápu. Kdyby aspoň Škoda vyráběla stále trolejbusy vlastní konstrukce jako Škoda Ostrov, ale když je to v případě trolejbusů jen v podstatě výzbroj+elektromotor a okřídlený znak na voze (chtěl jsem napsat i finální kompletace, ale některé tbusy Škody se kompletovaly v Ekově v době kdy ji ještě Škoda nevlastnila)…

Ondra K.

Tohle není chyba UOHS, ale dopravců, kteří vypisují výběrová řízení na míru konkrétnímu výrobci.

Pája

Ten termín už spíš zavání diskriminací cestujících a dopravních podniků.

Peeetr

To je teda nesmysl. Nevím proč by se mělo zakazovat při výběrových řízeních nakupovat zboží ze skladu, když potřebuji rychle malé množství standartního výrobku.

Leinad

Věci které se běžně vyrábí na sklad, si klidně soutěž s datem dodání krátce po podpisu.
Špatně je napsat podmínky výběrka tak, že bude málo (jeden) účastník.

Jiří Kocurek

To vypadá jako dar z nebes pro MDPO, který jim umožní „odstoupit od smlouvy“.

Roman Čadek

Souhlasím, že úpora v současné ekonomické situaci přišla náramně vhod;)

Kuba

Možná se jim to hodi i kvůli tomu, že uvažují nad pořízením kloubáků.

Kernteriér

Že by se jezdilo po půlhodině?

leCamra

Dodání rok od vyhlášení soutěže mi přijde přiměřené na 3 trolejbusy. Chápu, že výrova tohoto se plánuje déle dopředu, pořád jde ale o malý počet kusů

Poskok

Takže soutěž byla vypsána v září.
K podpisu by došlo s velkým štěstím v polovině listopadu.
Za 10 měsíců by se teda muselo vozidlo kompletně vyrobit a odjezdit 40k km (20k bez + 20k km s cestujícími) zkušebního provozu nutného pro schválení vozidla.
Jasně, zcela přiměřené.

M19

A jak dlouho trvá výroba trolejbusu? To je něco jako kosmická loď?

Jiří Kocurek

Záleží, jestli je daný trolejbus schválený v ČR, nebo by se musel nechat schválit. Výhoda autobusů i elektrobusů je v jednotné evropské homologaci…

M19

Fyzicky, jak dlouho trvá smontovat jeden trolejbus?

Poskok

Slyšel jsem něco okolo 7 měsíců.

M19

Já toho slyšel… Takže nevíte, nemůžete tedy věrohodně tvrdit, že se to nedá stihnout. To i studenti na učňáku smontují Tatrovku rychleji…

PvvS

Stačí si přečíst tu zprávu. I zadavatel, teda MDPO počítá na výrobu trolejbusu 5-6 měsíců. Solaris uvádí 44 týdnů včetně schvalování, na který počítá 14 týdnů.

M19

Takže se to evidentně stihnout dá.

PvvS

Ale ne schválení. A na tom to padlo i v jiných výběrkách. Schadewerku končí žně..

M19

A to proč ne? Protože § 1?

PvvS

Stačí se podívat na první dodávku 32Tr právě do Opavy.. Kdy byla podepsaná smlouva a kdy byl typ schválenej. Ani JSD Schadewerk to nestihla a platila penále.

Pája

Dříve prováděné D opravy pro DSZO i zákazníky odjinud zabraly zhruba 3 měsíce. To je demontáž všeho, oprava rámu, repase některých částí, montáž nových nebo repasovaných, sestavení, oživení, odzkoušení, předání zákazníkovi nebo vrácení do provozu…..

Pája

Kosmická loď je proti tomu sranda 😃

Kuba

Kdo si otevřel rozhodnutí od ÚOHS, tak se tam mimo jiné může dočíst v rámci průzkumu trhu ÚOHS odpověď od Solarisu s tím jak dlouho obvykle trvá výroba z jejich pohledu a že dodají parciální trolejbus do cca 44 týdnů od podpisu smlouvy.

Hlavní výrobní fáze trolejbusu jsou přibližně následující:
– cca 2 týdny vytvoření výrobní specifikace a příprava výrobní dokumentace,
– cca 22 týdnů výroba kompletního skeletu karoserie + dodávky klíčových komponent (trakční baterie, elektrická výzbroj),
– cca 6 týdnů finální montáž + oživení,
– cca 14 týdnů schválení dle legislativy platné v konkrétním státě zadavatele.

M19

A co jiní výrobci? Nebo je Solaris etalon? Z toho nevyplývá, že to nelze stihnout dříve.

Kuba

Tak Škoda a SOR s tím neměly problém když se toho VŘ účastnily, takže ÚOHS oslovil Solaris a Tram For Envi jako další dodavatele trolejbusů a pak taky se s dotazy obrátil na drážní úřad.

více viz web uohs a tam Veřejné zakázky -> Sbírky rozhodnutí a tam vyhledat jako ČJ nebo SZ: 02446/2022/500 A tohle je tam rozebíráno cca v polovině toho rozhodnutí.

M H

Když máte vozidlo v ČR schválené, tak jej stačí jen vyrobit. Což není diskriminace, jen to omezuje individualizaci…prostě beru, co je, novinek netřeba.

Jiří Kocurek

Tak v tom případě můžeme pořád jezdit žebřiňákem. Protože i tu 14Tr musel kdosi kdysi schvalovat, protože to byla novinka.

Pája

Jenže pokud by nebyla k dispozici, vyráběla se ještě souběžně 9TrHT. A v nouzi za ni vyjela třeba ŠM11. Dnes ÚOHS nákup sestřelí a není dodáno nic. Dojezdí staré vozy a nahonem se budou kupovat ojeté jako záskok do doby, než dorazí nějaké nové. Nákup ojetých vozidel, servis, k tomu nákup vozidel původně zamýšlených….peníze tečou proudem.

Kuba

Zrovna v tomto případě staré vozy nejspíš nedojezdí a nebudou kupovat ojeté kvůli tomuto rozhodnutí ÚOHS. Mají 5 trolejbusů Trollino 12AC z roku 2006 a chtěli koupit tři nové trolejbusy, takže dva stejně staré by jim v provozu zůstaly, takhle bude muset zůstat v provozu všech pět.

VojtaDrevik

A vi se co Skoda nabidla?

Kernteriér

Že když vyhraje, tak se neodvolá.

Pavel Vavříček

Když se hlásil SOR samostatně, tak pak už je na výběr jen karosérie Solaris nebo Temsa

Kuba

Takže pravděpodobně se Solarisem. Trolejbus s karosérií Temsa nemá schválený = by mohla mít taky námitky, že je to krátká doba na dodání.

Egoist

https://transphoto.org/photo/1553221/?gid=4465 Toto je foceno na začátku prosince 2021, takže daleko od schválení asi není…