ÚOHS zrušil Opavě soutěž na nákup trolejbusů. Kvůli lhůtě na dodání vozidel
MDPO nepodal proti prvoinstančnímu verdiktu ani rozklad.
Městský dopravní podnik Opava (MDPO) je dalším dopravcem, kterému zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pravomocně soutěž na dodávku trolejbusů. Zakázku na dodávku tří vozů vyhrála Škoda Electric. Antimonopolní úřad po návrhu společnosti Cegelec dospěl k názoru, že soutěž byla v rozporu se zákonem.
Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce ÚOHS. Verdikt je pravomocný, dopravce se ani neodvolal. Podle rozhodnutí porušil zákon o zadávání veřejných zakázek, konkrétně takzvanou zásadu přiměřenosti. „MDPO stanovil podle úřady nepřiměřený termín pro dodání vozidel, a vytvořil tak bezdůvodné překážky hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS.
Podle soutěže vyhlášené loni v září měl vítěz tendru dodat trolejbusy do 30. září 2022. „Takto stanovená lhůta pro plnění veřejné zakázky je nepřiměřeně a diskriminačně krátká, neboť není realizovatelná pro dodavatele, který v okamžiku zahájení zadávacího řízení k zadání veřejné zakázky nedisponuje trolejbusem vyhovujícím požadavkům zadavatele (včetně jeho schválení ze strany příslušných orgánů), a uvedený dodavatel tak není schopen takový trolejbus vyrobit a získat příslušná povolení nezbytná k jeho uvedení do provozu na území České republiky,“ uvedl Cegelec v návrhu.
Do soutěže se přihlásila Škoda Electric a SOR Libchavy. Komise vybrala vítězem Škodu. ÚOHS ale soutěž zrušil. MDPO sháněl tři klasické dvanáctimetrové trolejbusy s odhadovanou cenou 34 milionů korun. Zakázku měla z velké části pokrytá evropská dotace.
Trh s novými trolejbusy prošel v posledním roce zásadní proměnou: do soutěží se samostatně začal hlásit SOR Libchavy namísto spolupráce se Škodou Electric, do soutěží výrazně zasáhl také Cegelec. ÚOHS loni zrušil soutěž na dodávku trolejbusů do Ústí nad Labem, rovněž kvůli diskriminačním podmínkám.