ÚOHS: Obchvat Mariánských Lázní postavila firma, kterou měli silničáři vyloučit
Obchvat Mariánských Lázní. Pramen: FB Karlovarského kraje
Vítězné sdružení, které mělo být podle antimonopolního úřadu vyloučeno, bylo ve čtvrtmiliardovém tendru o zhruba milion korun levnější.
Jak jsem mohl odpovědět na dotazy, když se mě nikdo na nic neptal? 😃
Tuto adresu máte na stránkách kraje.
Adresát martin.hurajcik@krajkv.cz
Datum 2021-02-22 11:23
Vážený pane Hurajčíku,
vzhledem k tomu, že ÚOHS pokutoval Krajskou a údržbu silnic Karlovarského kraje za chyby v zadávacím řízení na obchvat Mariánských Lázní z dob, kdy jste měl na starost dopravu, rád bych se zeptal, z jakého důvodu jste tedy zmiňované sdružení nevyloučili.
https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-17149.html
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravem,
Jan Sůra
Kraj, město, místní atd. by mělo zajímat jen to, zda je ta silnice kvalitně postavena. Pokud ano, tak jsou plky ÚOHS úplně zbytečné. Strabag má určitě dostatek jiných zakázek….
Taky si myslím, že malý dodavatel je vůči nadnárodní společnosti v nevýhodě. Pokud to ale postavil podle projektu a kvalitně, tak asi způsobilý je..
Silnice Topolany, já si furt říkal, že je mi ta firma nějaká povědomá. A tahle firma měla na starost rekonstrukci Plzeňské ulice v Berouně, kterou tak dojebali, že jak s nimi město uzavřelo smlouvu, tak ji zase rychle rozvázalo. Takže máme v Berouně zrekonstruovanou cca půlku toho, co mělo být, 2 kruhové objezdy, na které se všichni těšili, že už konečně přispějí k lepšímu vyjíždění na křižovatkách, tak ty už se asi nepostaví nikdy. Takže je super, že se vybere ten nejlevnější, ale pak to může dopadnout katastrofou. No, v Mariánkách to aspoň postavili…
Pardon, napsal jsem to blbě, tak to doupřesním, aby někdo neřekl, že uvádím v omyl. S firmou měl uzavřenou smlouvu Středočeský kraj, ne město, ale Beroun s nimi chtěl uzavřít smlouvu na cyklostezku a chodníky a k tomu už nedošlo.
Co si budeme nalhávat, v Berouně si holt myslí že všechno bude dělat Strabag ! Na měst. uř je i několik zástupců kteří tam kopou za Strabag a tváří se že jim patří celé to město.
Jejich tempo je vražedné, ale umí zdržovat a ničit. Jejich velitel byl hlavou ničitelské organizace, ale nikdy ho neodsoudili. Vítejte v Kocourkově, silnice je v provozu a slouží lidu a přesto to smrdí 🙂
co je na to koucourkov?
takze kdyby to postavila predrazena firma, treba za 10 násobek bezne ceny…. tak by to bylo v poradku, byt by ta silnice byla ok?
Sakra,to je skandál…měli by to celé zbourat a nechat postavit znovu ty správné dodavatele!!! 🤣 Každopádně teď už tu technickou kvalifikaci díky této stavbě mají nebo se mýlím?
Oni ji měli i předtím, jen do písemného závazku a budoucí smlouvy přesně nespecifikovali jaké práce bude poddodavatele provádět. Napsali jen „dle technické specifikace“
To nezbourají. Místní by je potom ukamenovali.
To nezbourají, místní by je potom ukamenovali.
ÚOHS musí zejména vykazovat činnost. Že skutečné, profesionálně provedené levárny stíhat nezvládá a tak si chladí žáhu na bagatelních nedostatcích, to je příznačné tak nějak pro celou státní správu.
S těmi profesionálními levárnami máte pravdu, ale to furt není úplně argument pro nedělání vůbec ničeho v případech „lehčích“.
Jsem sám kdo si myslí, že úřad na ochranu hospodářské soutěže by měl přednostně šetřit podnikatelské subjekty, zda u nich nedošlo ke kartelovým dohodám typu – tuhle státní soutěž vyhraješ ty, tuhle zase já… Namísto toho mám pocit, že spíš jen řeší kterou formalitu jiný státní subjekt opomenul nebo neudělal úplně správně. Nevím, ale působí to na mne spíš dojmem „přece musíme vykazovat nějak činnost“, o udělení drakonické pokuty za držení kartelových cen se spíš dočtu když se zajímám o dění v okolních zemích… Anebo to je jen můj subjektivní pocit ?
Nějaké priklady těch drakonických pokut z okolních zemí z poslední doby? Skrze tyhle formality se ty kartelové dohody dělají. Tu opomenutý požadavek na doložení reference, tu zajímavý požadavek na šířku dveří nebo konkrétní velikost nádrže….
Tak třeba Německo – 4 miliardy EUR pokuta pro Google, 3,8 miliardy EUR pokuta pro Daimler+Scania+DAF+Renault-Volvo+Iveco – kartel výrobců nákladních vozidel… Zdroj: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_h%C3%B6chsten_Strafen_wegen_Wettbewerbsverst%C3%B6%C3%9Fen_in_der_EU
Nedoložit technickou kvalifikaci není (nebo by alespoň neměla být) formalita.
Oni technickou kvalifikaci doložili prostřednictvím poddodavatel. Jen podle Úřadu je text ve Smlouvě o Smlouvě budoucí příliš obecný a nejde prý poznat co bude poddodavatel na stavbě provádět…
„Podle antimonopolního úřadu vítěz prokázal reference jen prostřednictvím společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, aniž by tato firma závazek písemně potvrdila“
Tedy nedoložili.
A co si alespoň přečíst odkazované rozhodnutí ?
„Následkem porušení zákonné povinnosti tedy bylo, že obviněný v důsledku nedostatečně vymezeného písemného závazku společnosti FIRESTA-Fišer neměl jistotu, zda bude plnění veřejné zakázky skutečně realizováno kvalifikovanou osobou a rovněž nebyl schopen určit, kdo bude jednotlivé práce při realizaci veřejné zakázky skutečně vykonávat.“
No vždyť.
Jenže nakonec to kvalifikovaná osoba realizovala, přesně jak bylo přislíbeno, takže v reálu se nic nestalo.
Jaký vždyť? V rozhodnutí se jasně píše, že technickou kvalifikaci v nabídce doložili (ty tvrdíš opak…). Jen v písemném závazku, Smlouvě o smlouvě budoucí rozsah prací uvedli pouze obecně. Možná by Úřadu stačilo, kdyby v nabídce ke smlouvě doložili výkaz výměr.
Současná stavební mašinérie si přece nepustí mezi sebe další firmy. Vždy se dá nějakým způsobem rozhodnutí ÚHOS ovlivnit ve světě 100 mld. byznysu.
Ušetřit milion za padesát tisíc – to je docela dobrý kauf.