Infrastruktura Silnice

ÚOHS: Obchvat Mariánských Lázní postavila firma, kterou měli silničáři vyloučit

Obchvat Mariánských Lázní. Pramen: FB Karlovarského kraje
Obchvat Mariánských Lázní. Pramen: FB Karlovarského kraje
Vítězné sdružení, které mělo být podle antimonopolního úřadu vyloučeno, bylo ve čtvrtmiliardovém tendru o zhruba milion korun levnější.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutoval Krajskou správu a údržbu silnic Karlovarského kraje padesáti tisíci korunami za způsob, jakým vybrala pro stavbu obchvatu Mariánských Lázní sdružení firem Silnice Topolany a Petrom stavby. Podle antimonopolního úřadu měli silničáři vítězné sdružení vyloučit kvůli nesplnění podmínek.

Vyplývá to z rozhodnutí ÚOHS, které zveřejnil na své úřední desce. Je již pravomocné. Karlovarský kraj na dotazy k zakázce neodpověděl. Organizaci tehdy vedl Jan Lichteneger, kterého si nově vybrali do čela Krajské správy a údržby silnic ve Středočeském kraji.

Vítězné sdružení v soutěži nabídlo postavit zakázku za 263 milionů korun, druhý Strabag byl podle písemné zprávy zadavatele o zhruba milion korun dražší. Zakázku podle písemné zprávy zadavatele administrovala advokátní kancelář Arrows.

Vybraný dodavatel neprokázal splnění kritéria technické kvalifikace,“ konstatoval ÚOHS ve svém rozhodnutí. Podle antimonopolního úřadu vítěz prokázal reference jen prostřednictvím společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, aniž by tato firma závazek písemně potvrdila. „Tímto mohl ovlivnit výběr dodavatele,“ uvedl ÚOHS.

Obchvat byl otevřen na sklonku loňského roku, výrazně na něj přispěla Evropská unie. Stavbu zdrželo vykolejení nákladního vlaku v létě 2019. Obchvat je dlouhý 2,4 kilometru a navazuje na letos otevřenou přeložku silnice I/21, kterou zbudoval stát a ulevil tím obcím Trstěnice a Drmoul. Kraj obchvat budoval od roku 2018, jde o novostavbu silnice II/230.

10.3. doplněno o vyjádření bývalého náměstka hejtmana pro dopravu Martina Hurajčíka

Nebyl jsem členem hodnotící komise, ani člen žádné jiné komise, či skupiny, která měla na starost výběr zhotovitele. Rozhodl jsem se tak schválně, právě proto, aby mi v budoucnosti nemohl někdo podsouvat, že jsem měl na věci jakýsi zájem (ve smyslu výběru zhotovitele, ne stavby), či cokoliv jiného. Navíc, po dohodě s tehdejším ředitelem KSÚS, p.o., byl na tento projekt externí administrátor. Kdyby to záleželo na mně, i proti takovéto pokutě od ÚHOS bychom se bránili, přestože si myslím, že na stavební akci za téměř 300 mil. je pokuta 50 tis. přinejmenším zvláštní. Ještě bych rád upřesnil, že obchvat ML, i přes vykolejení nákladního vlaku, byl zhotoven včas a uveden do provozu před plánovaným termínem. Ke zdržení, vzhledem k plánům, jak to vyplývá z textu, tedy nedošlo.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Hurajčík

Jak jsem mohl odpovědět na dotazy, když se mě nikdo na nic neptal? 😃

Vojta

Kraj, město, místní atd. by mělo zajímat jen to, zda je ta silnice kvalitně postavena. Pokud ano, tak jsou plky ÚOHS úplně zbytečné. Strabag má určitě dostatek jiných zakázek….
Taky si myslím, že malý dodavatel je vůči nadnárodní společnosti v nevýhodě. Pokud to ale postavil podle projektu a kvalitně, tak asi způsobilý je..

Jindra

Silnice Topolany, já si furt říkal, že je mi ta firma nějaká povědomá. A tahle firma měla na starost rekonstrukci Plzeňské ulice v Berouně, kterou tak dojebali, že jak s nimi město uzavřelo smlouvu, tak ji zase rychle rozvázalo. Takže máme v Berouně zrekonstruovanou cca půlku toho, co mělo být, 2 kruhové objezdy, na které se všichni těšili, že už konečně přispějí k lepšímu vyjíždění na křižovatkách, tak ty už se asi nepostaví nikdy. Takže je super, že se vybere ten nejlevnější, ale pak to může dopadnout katastrofou. No, v Mariánkách to aspoň postavili…

Jindra

Pardon, napsal jsem to blbě, tak to doupřesním, aby někdo neřekl, že uvádím v omyl. S firmou měl uzavřenou smlouvu Středočeský kraj, ne město, ale Beroun s nimi chtěl uzavřít smlouvu na cyklostezku a chodníky a k tomu už nedošlo.

Karel

Co si budeme nalhávat, v Berouně si holt myslí že všechno bude dělat Strabag ! Na měst. uř je i několik zástupců kteří tam kopou za Strabag a tváří se že jim patří celé to město.

Démon

Jejich tempo je vražedné, ale umí zdržovat a ničit. Jejich velitel byl hlavou ničitelské organizace, ale nikdy ho neodsoudili. Vítejte v Kocourkově, silnice je v provozu a slouží lidu a přesto to smrdí 🙂

Tomas

co je na to koucourkov?

takze kdyby to postavila predrazena firma, treba za 10 násobek bezne ceny…. tak by to bylo v poradku, byt by ta silnice byla ok?

Potěmkin

Sakra,to je skandál…měli by to celé zbourat a nechat postavit znovu ty správné dodavatele!!! 🤣 Každopádně teď už tu technickou kvalifikaci díky této stavbě mají nebo se mýlím?

bkv

Oni ji měli i předtím, jen do písemného závazku a budoucí smlouvy přesně nespecifikovali jaké práce bude poddodavatele provádět. Napsali jen „dle technické specifikace“

wimmer

To nezbourají. Místní by je potom ukamenovali.

wimmer

To nezbourají, místní by je potom ukamenovali.

...

ÚOHS musí zejména vykazovat činnost. Že skutečné, profesionálně provedené levárny stíhat nezvládá a tak si chladí žáhu na bagatelních nedostatcích, to je příznačné tak nějak pro celou státní správu.

Facepalm

S těmi profesionálními levárnami máte pravdu, ale to furt není úplně argument pro nedělání vůbec ničeho v případech „lehčích“.

Marty-t2

Jsem sám kdo si myslí, že úřad na ochranu hospodářské soutěže by měl přednostně šetřit podnikatelské subjekty, zda u nich nedošlo ke kartelovým dohodám typu – tuhle státní soutěž vyhraješ ty, tuhle zase já… Namísto toho mám pocit, že spíš jen řeší kterou formalitu jiný státní subjekt opomenul nebo neudělal úplně správně. Nevím, ale působí to na mne spíš dojmem „přece musíme vykazovat nějak činnost“, o udělení drakonické pokuty za držení kartelových cen se spíš dočtu když se zajímám o dění v okolních zemích… Anebo to je jen můj subjektivní pocit ?

ABC

Nějaké priklady těch drakonických pokut z okolních zemí z poslední doby? Skrze tyhle formality se ty kartelové dohody dělají. Tu opomenutý požadavek na doložení reference, tu zajímavý požadavek na šířku dveří nebo konkrétní velikost nádrže….

marty-t2

Tak třeba Německo – 4 miliardy EUR pokuta pro Google, 3,8 miliardy EUR pokuta pro Daimler+Scania+DAF+Renault-Volvo+Iveco – kartel výrobců nákladních vozidel… Zdroj: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_h%C3%B6chsten_Strafen_wegen_Wettbewerbsverst%C3%B6%C3%9Fen_in_der_EU

Facepalm

Nedoložit technickou kvalifikaci není (nebo by alespoň neměla být) formalita.

bkv

Oni technickou kvalifikaci doložili prostřednictvím poddodavatel. Jen podle Úřadu je text ve Smlouvě o Smlouvě budoucí příliš obecný a nejde prý poznat co bude poddodavatel na stavbě provádět…

Facepalm

„Podle antimonopolního úřadu vítěz prokázal reference jen prostřednictvím společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, aniž by tato firma závazek písemně potvrdila“

Tedy nedoložili.

bkv

A co si alespoň přečíst odkazované rozhodnutí ?
„Následkem porušení zákonné povinnosti tedy bylo, že obviněný v důsledku nedostatečně vymezeného písemného závazku společnosti FIRESTA-Fišer neměl jistotu, zda bude plnění veřejné zakázky skutečně realizováno kvalifikovanou osobou a rovněž nebyl schopen určit, kdo bude jednotlivé práce při realizaci veřejné zakázky skutečně vykonávat.“

Facepalm

No vždyť.

Peeetr

Jenže nakonec to kvalifikovaná osoba realizovala, přesně jak bylo přislíbeno, takže v reálu se nic nestalo.

bkv

Jaký vždyť? V rozhodnutí se jasně píše, že technickou kvalifikaci v nabídce doložili (ty tvrdíš opak…). Jen v písemném závazku, Smlouvě o smlouvě budoucí rozsah prací uvedli pouze obecně. Možná by Úřadu stačilo, kdyby v nabídce ke smlouvě doložili výkaz výměr.

Démon

Současná stavební mašinérie si přece nepustí mezi sebe další firmy. Vždy se dá nějakým způsobem rozhodnutí ÚHOS ovlivnit ve světě 100 mld. byznysu.

Kuba

Ušetřit milion za padesát tisíc – to je docela dobrý kauf.