United Airlines představily plány na příští léto, linku do Prahy neobnoví

Boeing 767-300 společnosti United Airlines v Praze. Foto: Letiště PrahaBoeing 767-300 společnosti United Airlines v Praze. Foto: Letiště Praha

Dopravce letos zaznamenal silný nárůst poptávky po cestování do Evropy.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

Nevím, jaká byla letos poptávka po letech s Deltou z Prahy na JFK, ale na začátku září přímé lety zrušili. Letěli jsme 22.9. už s přestupem. Předpokládám, že kdyby bylo letadlo narvané k prasknutí, tak to spíše neruší, zřejmě tedy poptávka nebyla tak velká.

Kamil Kotásek

Je to škoda, myslím, že jedno celoroční přímé spojení s USA by si Praha zasloužila.

Před covidem jsem letěl s AA do PHL, a prázdný to teda rozhodně nebylo. Ti o obnovené neuvažují?

Jakub K

Může mi někdo vysvětlit, proč skoro Evropská každá země má několik přímých spojení s USA? (Spousta menších měst v Evropě je spojená s menšími v USA) A my máme vyprodán jen dobytčák někam do Chorvatska?

Čest výjimkám (Delta)

Syros

Na stránce simpleflying.com/changes-united-airlines-summer-2023-schedule/, je informace, že od 25. května 2023 obnoví United z Newarku do Prahy, tak čemu má člověk věřit. Článek vydán včera.

Jan Sůra

Jako soudce můžete použít rezervační systém dopravce. Všechny lety, o kterých se v tomto textu píše, už koupíte. Lety z Prahy nejsou, ostatně to potvrdilo i letiště. Doufám, že po tomto budete věřit nám:-)

Air Traveller

peklicko .. jeste nedavno je tam soudruzi z united meli .. jeste, ze jsme je nekoupili 🙂

Aleš

Předpokládám, že to zrušení letů do Prahy je velmi čerstvé. Kupoval jsem letenky na konci srpna a ještě se mi neráčili napsat, že let je zrušen, dozvídám se to nyní tady…

Aleš

Teď jsem si vzpomněl, že ještě předevčírem v rezervačním systému ty lety byly. Takže je to záležitost posledních max.cca 50 hodin.

kakov

To kupujete letenku rok dopředu?

Air Traveller

a proc ne? nekdy je to fakt levne. taky ted kupujem letenku do usa (na duben) … co je na tom divneho?

Aleš

Někdy ano. Protože vím, kdy přesně potřebujeme letět podle prázdnin mých dětí a někdy bývají rok dopředu pěkné ceny. Před pandemií i za peníze. Teď když nás všechny vypekla pandemie, už takhle dopředu ale jen za míle. Všechny velké US aerolinky nabízejí storno bez poplatku, pokud se jedná o award letenku. Když je akce na nákup mil se 100% bonusem, investujeme do mil a pak za ně kupujeme letenky a jsme absolutně flexibilní, pokud se nám změní plány.

Aleš

Jinak všechny velké US aerolinky nabízejí změnu zadarmo, obvykle se dá letenka i zrušit a později obnovit, ale v obou případech se musí vyletět do roku od nákupu, takže rok dopředu za peníze už fakt nekupujeme.

Honza

Kdyby byla poptavka, byla by nabidka. Tak jednoduche to je…

M19

Tak jednoduché to není, ale když tomu věříte…

Air Traveller

no a jak myslite, ze to je? samozrejme, ze to souvisi od poptavky a nabidky…

kakov

Vznik poptávky ještě nemusí nutně znamenat vznik nabídky, co je na tom k nepochopení? Po 30 letech podnikatelismu by jste si toho už mohl všimnout 😉

Air Traveller

no… ale ma na ni lvi podil.

tady jde ale bobuzel o opacny problem – kde chybi poptavka, tam nabidka nebude ani kdybychom se rozkrajeli

Y.K.

Obávám se, že si představujete poptávku jinak než aerolinky. Vy si představujete neurčité „dost“ lidí, kteří by letěli do USA, OK. Aerolinka si představuje, že snadno a pokud možno úplně úplně vyprodá všechny třídy na všech frekvencích (tzn. oba směry), i v těch nejblbějších dnech. Když tohle není poletí raději do Paříže nebo Londýna, kde to je velký hub a lidi tam stáhnou a cíl uvedený výše snáze naplní.

kakov

Ale tím nijak nerozporujete to, co jsem napsal já.

Y.K.

Musí to to brát tak, že oni mají nějaká kritéria ziskovosti a jistě destinaci velmi pečlivě hodnotí na základě mnoha kritérií a hodnocení rizik pro celý kontingent letů v celé sezóně, ne jen pro něco. Letiště co jim vyjdou lépe, tam létat budou, letiště co hůře, tam ne. Hůře neznamená nulový potenciál (poptávku), je to více rizika ztrátových letů.

kakov

to je mi vše jasné, ale i tím potvrzujete, že samotný fakt existence nějaké poptávky nemusí automaticky znamenat vznik nabídky, mmj. i z Vámi uvedených důvodů

Y.K.

Poptávka je bezrozměrné slovo. 🙂 „Nějaká“ nestačí, musí být dostatečně silná aby to finančně fungovalo. Na poptávku v/po Praze rozhodně nabídka existuje, ale je omezená (lety s přestupem). Do USA se rozhodně dostat dá. Poptávka po přímých letech zřejmě osciluje kolem kritického bodu, kdy je pořád riskantní takovou nabídku dělat. I 2/3 vyprodaných letů mohou být málo, hlavně když se nedaří udat třeba bussines.

To že na vesnici je poptávka pěti mamin po kávě vám kavárnu pořád neuživí. 🙂 Poptávka je, ale ne dostatečná.

Aleš

Ne každý kupuje letenky 3/4 roku předem. Takže podle poptávky se zatím soudit tak úplně nedá.

Air Traveller

tak oni nejsou blbi. moc dobre vedi, ze pristi rok tady budeme mit malinko jine starosti, nez litat do usa.

a samozrejme muzou porovnat prubeh early rezervaci s odpovidajicimi oredchozimi obdobimi (pred covidem) a tam uz leccos vidis.

Aleš

Ad 2) Jasně
Ad 1) Ona ta linka ale není jen pro Čechy, ale i pro Amíky.

Air Traveller

no, oni svy starosti budou mit i americani 🙂

Aleš

Inflace pokročila, ale jen velmi mírně. A letadla jsou plná, i když je už podzim.

Air Traveller

no .. tak si to projdemež… zapadni evropu bych s prahou nesrovnaval … kupni sila je proste nekde zcela jinde. takže to, že v zapadni evrope se lita přes louži i z mensich mest… s tim nic praha nenadela ve vychodni evrope pak mame… polsko a warsawu a k tomu i takovy diry jako rzesow a podobne (ale to je jinej pripad, vic jak deset milionu polaku v americe je hodne silny zdroj penez) a dal? uz tam moc nebyva… takovou svetlou vyjimkou byl dubrovnik (amici si pri/po covidu oblibili chorvatsko) praha je v tomhle bohuzel celkem v haji –… Číst vice »

Aleš

Jenže LOT prodává na léto přímé lety z Budapešti na JFK Dreamlinerem 3x týdně. Je samozřejmě otázkou,zda to doopravdy odlétají. Maďarsko je na tom ekonomicky hůř než my a Praha má IMHO minimálně stejný turistický potenciál jako Budapešť, pravděpodobně ještě větší.
A ano, z Prahy se létá do USA přes 9 hubů, pokud počítám dobře a na cestě tam je lepší přestupovat v Evropě, než v USA, protože kufry.

Aleš

Přepočítal jsem se, těch hubů je daleko víc, než jen 9, na spoustu z nich jsem zapomněl 🙂

Adrian

On to LOT už v minulosti lítal 6x týdně, pak zjistil, že se jim to nerentuje, ale mají pobídky z Maďarska, tak vymysleli k tomu 3x v týdnu Soul, aby letadlo nestálo na zemi. A světe div se, Jižní Korea se prý prodává líp.

Karel

Doplním velmi zajímavé spoje LOTU z Krakówa – Chcago O´Hare a Newark, velmi lákavé pro cestující z Moravy. Ale Kraków nejen že dnes už má totožný turistický potenciál co Praha ale i je navíc součástí pětimilionové slezské aglomerace zahrnující i Katowice atp. A šušká se o přímém spojení USA a Katowic, což by byla např. pro Ostraváky naprostá pecka.

Jirka

Atraktivita letiště je o aerolinkách, které z něj létají. Takže když to vysvětlím na letištích ve střední Evropě tak Mnichov má Lufthansu, Vídeň Austria, Varšava má Lot, Praha má ČSA.

Aleš

Takže když chce někdo letět se podívat do Prahy, tak pro něj LKPR není atraktivní, protože „má“ ČSA? Tak radši poletí do Mnichova a pak busem? „Zajímavá „logika“.

MajT

Když chce někdo letět do Prahy z USA, tak samozřejmě přiletí do Prahy, ale skoro jistě bude mít přestup například ve Frakfurtu, protože prostě nemáme silnou aerolinku.

Aleš

JIrka dával za příklad třeba Austrian. Ten má v USA 5 destinací, z toho LAX je jen sezónní. Takže drtivá většina lidí bude muset v USA přestoupit. Naproti tomu existuje obrovské množství destinací v USA, kam se dá z Prahy dostat s jedním přestupem. Jaký je tedy z tohoto hlediska pro Prahu rozdíl v tom, že Vídeň má Austrian a Praha (ne)má ČSA?

MajT

No rozdíl je třeba v tom že v tom uzlu přesednete na jinej let stejný aerolinky, nebo alespoň codeshare, zatímco když někam přiletíte se smarwings tak, si samozřejmě můžete například z toho Frakfurtu koupit další letenku třeba s Lufthansou, ale už to znamená že se tam vlastně musí znovu odbavit, kufry vám automaticky taky nepřeloží, a v případě zmeškání navazujícího letu je to taky jen váš problém. To celkem snižuje atraktivitu.

Jirka

Přesně o tom mluvím. Druhá věc taky je, že pro poměrně velkou část obyvatel ČR jsou z různých důvodů jako odletové letiště podstatně atraktivnější Vídeň, Mnichov, Katowice, Krakov, Varšava a možná i Berlín.

Aleš

Proboha, proč bych měl z Prahy letět se Smartwings? Do Prahy létá minimálně 10 zahraničních aerolinek do svých hubů, odkud se dá na jednu letenku a bez vyzvedávání zavazadla pokračovat dál do USA buď s nimi nebo s jejich aliančním partnerem.

Jirka

To máte sice pravdu, ale každá z těch aerolinek je v jiné alianci. Takže možnosti codesharu jsou omezené. No a když si číslo 10 srovnáte s počtem destinací co z Vídně nabízí Austrian, tak hádejte, co vám přijde zajímavější.

kakov

Ale těch 10 není myšleno jako 10 cílových destinací, ale jako 10 možnosti, jak se dostat do hubu, odkud se léta do USA přímo, tudíž těch destinací dosažitelných z Prahy s jedním přestupem jednou společností/alianci je mnohem více.
A jak píše Aleš, jde o to být jednou odbaven a ne letět více na sobě nezávislými lety…..

Jirka

Jj máte pravdu. Špatně jsme se pochopili.

Apex

Každý dopravce má k dispozici docela podrobná data, ze kterých si udělá odhad potenciálu linky a zjevně to na PRG nevychází. Pokud by linka měla být provozována celoročně, tak je potřeba oslovit při denní frekvenci nějakých 120000 cestujících, u sezónní minimálně 50000+ v závislosti na délce období, kdy by se létalo. A pokud se k tomu připočítá, jakých průměrných výnosů je možné dosáhnout, tak výsledkem zjevně je, že to nedává smysl.