Unikátní železnice na Slovensku bojuje o přežití, provozovatelé vypsali sbírku
Lidská chamtivost dokáže napáchat větší škody než pandemie, říká provozovatel úzkokolejky.
Ekonomické problémy unikátní Čiernohronské železnice na Slovensku přinutily její majitele k netradičnímu řešení: přes platformu Donio.sk vypsali sbírku na záchranu provozu.
Do problémů se železnice nedostala vlastní vinou. Firma se potýká s výpadkem tržeb kvůli uzavření Vydrovskej doliny, kam pravidelně její vlaky jezdily. Současně bojuje s místním developerem a neznámými vandaly, kteří trať pravidelně ničí.
Týmu kolem Aleše Bílka se v Čiernem Balogu za 40 let podařilo vybudovat jednu z velkých železničních atrakcí na Slovensku, železnice z roku 1908 je národní kulturní památkou.
Klády na trati, nápisy upozorňující na Čechy. Boj o slovenskou úzkokolejku přiostřuje
„Budoucnost úzkokolejky je křehčí než kdykoliv předtím. Ukazuje se, že lidská chamtivost a nepřejícnost úřadů dokáže způsobit větší škody než celosvětová pandemie,“ říká Bílek v narážce na spory s developerem či vedením obecního úřadu.
Úzkokolejku dnes provozuje a vlastní nezisková organizace ČHŽ společně se čtyřmi obcemi, kterým patří pozemky a budovy. V Horehroní udržuje 20 kilometrů tratí, šest parních a 12 motorových lokomotiv.
Čiernohronská železnice je lesní dráhou o rozchodu 760 mm, spojuje obce Podbrezová, Valaská, Hronec a Čierny Balog ve Slovenském rudohoří. Provoz je na 20 kilometrech trati, její provozovatel chce v spolupráci s Banskobystrickým samosprávním krajem trať v budoucnu elektrifikovat a rozšířit až pod Nízké Tatry.
Video: Fotbalový pohárový zápas přerušil průjezd parního vlaku
Výpadek tržeb a náklady na právní spory způsobily, že organizace nemá dostatek peněz na opravu tratí a vozidel přes zimu, chybí i peníze na energie. „Před sezónou nebudeme mít peníze ani na zakoupení uhlí či nafty. Pro přežití zimy potřebuje 85 tisíc eur,“ dodal Bílek.