Unikátní železnice na Slovensku bojuje o přežití, provozovatelé vypsali sbírku

Parní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.skParní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.sk

Lidská chamtivost dokáže napáchat větší škody než pandemie, říká provozovatel úzkokolejky.

Ekonomické problémy unikátní Čiernohronské železnice na Slovensku přinutily její majitele k netradičnímu řešení: přes platformu Donio.sk vypsali sbírku na záchranu provozu.

Do problémů se železnice nedostala vlastní vinou. Firma se potýká s výpadkem tržeb kvůli uzavření Vydrovskej doliny, kam pravidelně její vlaky jezdily. Současně bojuje s místním developerem a neznámými vandaly, kteří trať pravidelně ničí.

Týmu kolem Aleše Bílka se v Čiernem Balogu za 40 let podařilo vybudovat jednu z velkých železničních atrakcí na Slovensku, železnice z roku 1908 je národní kulturní památkou.

Klády na trati, nápisy upozorňující na Čechy. Boj o slovenskou úzkokolejku přiostřuje

Budoucnost úzkokolejky je křehčí než kdykoliv předtím. Ukazuje se, že lidská chamtivost a nepřejícnost úřadů dokáže způsobit větší škody než celosvětová pandemie,“ říká Bílek v narážce na spory s developerem či vedením obecního úřadu.

Úzkokolejku dnes provozuje a vlastní nezisková organizace ČHŽ společně se čtyřmi obcemi, kterým patří pozemky a budovy. V Horehroní udržuje 20 kilometrů tratí, šest parních a 12 motorových lokomotiv.

Čiernohronská železnice je lesní dráhou o rozchodu 760 mm, spojuje obce Podbrezová, Valaská, Hronec a Čierny Balog ve Slovenském rudohoří. Provoz je na 20 kilometrech trati, její provozovatel chce v spolupráci s Banskobystrickým samosprávním krajem trať v budoucnu elektrifikovat a rozšířit až pod Nízké Tatry.

Video: Fotbalový pohárový zápas přerušil průjezd parního vlaku

Výpadek tržeb a náklady na právní spory způsobily, že organizace nemá dostatek peněz na opravu tratí a vozidel přes zimu, chybí i peníze na energie. „Před sezónou nebudeme mít peníze ani na zakoupení uhlí či nafty. Pro přežití zimy potřebuje 85 tisíc eur,“ dodal Bílek.

Přispět můžete zde.

Tagy Čiernohronská železnice
74 komentářů