Unikátní železnice na Slovensku bojuje o přežití, provozovatelé vypsali sbírku

Parní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.skParní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.sk

Lidská chamtivost dokáže napáchat větší škody než pandemie, říká provozovatel úzkokolejky.

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gunduľ neubiješ

Ehm, ono to vypadá, že celé Slovensko bojuje o přežití, zda bude civilizovanou zemí, nebo gubernií velkého medvěda.

Michal Tvrdý

Celkom pekne vystihnuté …. až na to, že nebojuje … SVK sa už v 2023 rozhodlo …

Martin

Bež ČHŽ by byl Čierny Balog bezvýznamnou dírou v Asii. Měli by si ji hýčkat a ne házet jí klacky pod nohy.

Peeetr

To mají z toho slepého zaměření na turismus a totální opuštění původního účelu svážení alespoň nějakého dřeva. Přitom dnes když kraje masivně dotují vývoz našich bohatších turistů letadly do zahraničí, je úpadek místních mimoměstských atrakcí nezadržitelný.

Antonín Píšala

Aj, mínusářům se nelíbí komerční činnost ČHŽ a nechtějí aby vydělávala. Vy to raději zadotujete? Ajo, vy ji zakážete vozit náklady, přikážete vozit nevýdělečné turisty (bo roztomilá mašinka z dob císaře pána je dobrá jen pro děti) a pak vytrháte jako nepoužívanou či neekonomickou.

skeptik

Máte nejaký reálný důkaz o jakémkoli zákazu vozit na ČHŽ nějaké (jakékoli) nákladní zboží?
I nákladní doprava je v principu v naprosté většině případů záležitostí dohody dopravce se zákazníkem (leda by ČHŽ třeba převážela vlastní vytěžené dřevo nebo měla kolibu s velkou čriedou ovcí a vozila na trhy ostiepky a žinčicu), a pro každou smlouvu je třeba vždy nejméně dvou subjektů – a nevěřím tomu, že by ČHŽ nechtěla být ve kterémkoli z takových případů jedním z nich.

Antonín Píšala

Pak se tedy nabízí otázka, proč ČHŽ nevozí vytěžené dřevo po kůrovci, když se v okolí masívně těží. Myslím, že kdyby pana Bílka neignorovali, či přímo nesabotovali tedy zakazovali tam vozit dřevo, jistě by se dávno vozilo ve velkým.

roman

To nikdo nezaplatí, ta dráha už desítky let není přizpůsobená na převoz dřeva.

Antonín Píšala

Jakto? Dřevo si dnes určuje zda jede kamionem, či po železnici? A jakože když trať udrží osobní vlak, tak neudrží nákladní vlak? Nebo proč by to nešlo? nebude to zase jen, že se nechce aby to šlo? Nejspíš, ano.

Karl vB.

Ponořit uhel do mléčné lázně
v naději, že zbělá,
je jak lenochům bez kázně
vtloukat vědění do těla…
(Tamilské přísloví)

Zbynek

Vzhledem k tomu, jak proti CHZ jdou Slovaci z nekolika smeru a urovni, nechtel by se pan Bilek poohlidnout po jinem miste, kde by mistni byli i radi, kdyz by se provoz na uzkou vratil?

Libor

Jhmd? #dobrávěc

skeptik

U čiernohronských zadubených hlav je asi kruciálním problémem český původ Aleše Bílka = je škoda, že si nevychoval nějakého kvalitního nástupce mezi Slováky, aby mu celou tu „agendu“ mohl (nejlépe už dávno) oficiálně předat a působit pozitivně jen jako (třeba i jen neoficiální) „poradce“ nenápadně z pozadí. Je ovšem otázka, zda vůbec nějaký toho schopný a pro věc nadšený Slovák nemající v „rodokmenu“ žádné vazby na Čechy existuje, protože Češi byli pokud jde o historii dopravy (především železnice i MHD) nějak (spolu)účastni mnoha aktivitách právě na Slovensku (a zejména v případě bývalých lesních železnic).

Tomáš B

Pokud se jedná o národní kulturní památku, tak by se do věci mělo vložit to jejich slavné Ministerstvo kultury, nebo ta jejich policia, protože asi i na Slovensku je poškozování kulturní památky trestný čin. Obávám se ale, že současná garnitura na Slovensku má pro chování a metody podobných mafiánských „podnikatelů“, jako je tento developer pochopení

Zlámalík

Se obávám, že oba subjekty se do toho právě už vložily…

Gunduľ neubiješ

Vy asi nevíte, jak dnes vypadá slovenské min. kultury, že?

Michal Tvrdý

Problém SVK je ten, že poškodenie Biľakovej sochy sa expresne rýchlo vyšetrilo aj páchateľ bol odsúdený …. ale tuto akosi nie a nie nájsť vinníka … Čím to asi bude a to to o našej krajine vypovedá ?
A MK … pod vedením tej kapitálnej kravy Šimkovičovej … však tá je odhovaná na Hlavných Správach / Zem a VEK a sama širi množstvo hoaxov ….

Vojtěch

Bojovat proti fungování jediné atrakce v regionu může jen totální ignorant.

Takže by mě zajímalo, co za tím ve skutečnosti je a chtěl bych slyšet nějaké vyjádření nebo názor druhé strany, například toho starosty.

Antonín Píšala

Asi žijí v bludu, že tuctová vozidla jako Q7, Defender, BMW či Arteon s papaláši jezdící po vytrhané a vyasfaltované trase ČHŽ nalákají více „turistů“, kteří nejsou nemocní šotománií.

Martin

Prosím nevysazovat předapsanou medikaci, pak z toho máte ty bludy.

Vojtěch

To je samozřejmě nesmysl. Odmítám bez znalosti názorů protistrany, sklouzávat k jednostranné šoto-představě o hodných provozovatelích vláčků a zlých představitelích samosprávy/developerů doplňované ujetým nacionalismem, kterak hodný Čech zachraňuje skoro nezištně slovenskou úzkokolejku, zatímco zlí slováci netuší, jakou památku mají doma a úmyslně si ji ničí. Jasně, může to tak být. Ale vynášet podobné jednostranné soudy bez znalosti celé kauzy, prostě není správné. Proto se taky zdráhám na něco přispívat jen proto, že mi jedna strana řekla, že to takto je a všichni jsou na ní zlí. Podivným existencím před hypermarketem taky nepřispěji na nemocné dítě jen proto, že mi tvrdí,… Číst vice »

Zdeněk

A co vám brání se s celou kauzou seznámit? Pokud budete mít zájem tak si jistě relevantní informace zvládnete najít. Pokud ten zájem nemáte, tak asi nemá smysl to ani komentovat. Rozhodnutí soudu, fotografie, účetnictví, dotace, smlouvy mezi obcemi a železnicí…. Vše je veřejně přístupné. Nemůže vás každý celý život vodit za ručičku jak malé dítě.

Martin

No nevím, auto blokující přejezd, štěrk na trati, opravdu hloupé transparenty proti Čechům, požár na pile Jánošovka, náhlý „nález“ listiny dokládájící zrušení tratě … myslím si, že podle těchto indicií je jasno. I kdyby druhá strana byla v „právu“ tak je to neopravňuje bojovat takovými mafiánskými metodami.

Honzas

Asi před 20 lety jsem se touto úzkokolejkou svezl. Vepředu parní mašinka otevřené vagónky s nápisy nefajčiť a vzadu na posledním byl brzdič. To jsem zjistil až později když jsme jeli z kopce a mašinfíra křičí Fero hamuj. Ale je tam krásně a lidi jsou milí. Trošku víc se tam pije hlavně borovička ale jinak fajn.

Plecháč

Brzdiči tam jsou furt, teda alespoň minulý rok. Pomáhají i průvodčí když je potřeba. Je to zajímavé svezení.

Marcel

Ano je to jen závist, Slovák je ještě horší jak Čech.

Pezos

Někdy se říká, že si závidí i rakovinu.

Romino

žiaľ je to tak, nie všetci ale mnohokrát je to v štýle“ Keď mne zdochne koza, susedovi nech dve“…

aaa

Přesně tak, tak Čierny Balog je v tomhle extrem, tam se mentálně zastavil čas před 200 lety. Nejdůležitější je narodit se tam do toho správného rodinného klanu a poslouchat naslovo svojí despotickou matku nebo otca.

Romino

esteže ten Chudík odtiaľ odišiel do Bratislavy a stal sa z neho skvelý herec…:-)

pesimista

Sice máte samozřejmě pravdu a tím svým odchodem dopřál mnoho radosti nám všem, ale na druhou stranu tím zvýšil už tak tragický poměr dutých a dubových hlav vůči tomu málu rozumnějších a chytřejších v tamním ÚDH.
A Chudíkovi tam nahoru díky za vše krásné, co pro nás ostatní vytvořil.

Black

To nemá se závistí nic společného. Nějaký podnikatel chce na místě pozemků stavět. Alespoň tak jsem se dočetl v tisku a v 5/2024 dozvěděl při návštěvě ČHŽ skanzenu. Zkrátka chamtivost.

pesimista

Chamtivost v tom jistě je také, a má veliký podíl, ale i s mhohým chamtivcem se lze občas rozumně dohodnout na oboustranně přijatelném řešení – ale na Slovensku je zejména u starších generací nevyvratitelně zakořeněn odmítavý postoj ke všemu českému i ke všem Čechům, a ten plodí zlo pořád. Rád bych věřil, že s odchodem těch starších generací se časem situace změní k lepšímu, ale potrvá to, bohužel, asi ještě dost dlouho.

Antonín Píšala

Rád přispěji na dobrou věc, když není možné úzkokolejku provozovat komerčně pro náklady dřeva. Možná by nebylo špatné vypsat i sbírku na Jindřichohradecké úzkokolejky a oslovit pár mecenášů, či filantropů ať tuto technickou památku zadotují.

Karl vB.

Nic vám nebrání se spojit s insolvenčním správcem dlužníka, panem Ing. Davidem Jánošíkem a ohlásit mu, že rád přispějete na dobrou věc.
Jen tak na okraj; chování firmy, která se také jmenuje „dobrá věc“, pouze anglicky, bylo důvodem, proč nejdůležitější aktér reorganizačního plánu, společnost Swietelsky Rail, nedávno ukončila svojí účast v tomto plánu.
Více o tom, do čeho chcete vložit své úspory, si můžete přečíst třeba zde: https://www.obcasnik.eu/

Addams

Je veľmi smutné, že železnicu, ktorá vznikla pre zvážanie dreva a živila celú dolinu dnes ničia lesníci a bývalý starosta s chamtivým developerom.😡😡😡

Aleš

Ten problém je širší. Nevím co tam chtějí developeři stavět a přitom jim železnice překáží, ale starosta obce Čierny Balog je jaksi proti provozu. AStaví na koleje zábrany z betonových kvádrů nebo svoje auto které se jakože pokazilo právě na přejezdu. Takového starostu bych vykopal z úřadu, protože ničí vše co jejich dědové a pradědové po generace budovali. Je to evropská atrakce nebývalé hodnoty. Tohle být ve Švýcarsku tak to bude pozlacené. Další asdpekt souvisí s Vydrovu dolinů. Tam se těží dřevo, ale plošně naholo. Proč? Protože chytré hlavy ekologů řekli před 5 lety, že se kůrovec nebude těžit, že… Číst vice »

Antonín Píšala

Nejhorší na tom je, že odvoz kůrovcového dřeva po ČHŽ by byl pro železnici vítaným finančním přínosem a důvodem k jejímu rozšíření. Ale ne, my raději vyhlásíme sbírku a dřevo odvozíme kamiony. TVL, nechtěli jsme ekologizovat nákladní přepravu? Máme dostatek řidičů? Železnice většinou personál šetří.

Bram

Pokud vím, tak ČHŽ nemá vhodné provozní vozy na dříví s tlakovou brzdou…

Antonín Píšala

Zcela jistě jsou Slováci technicky zaostalí, že umí vyrábět gumokoly ale oplenový vagonky už zcela jistě nedokážou. Čecháčci, zlaté ručičky, jistě také mají všechny čtyři ruce dozadu a vagonek pro LŽ je větší úkol než raketoplán. Nazdar Bazar.

Neřeknu

Halásku sklapni

Bram

Vyrobit by je v Popradě jistě zvládli, ale někdo by je musel zaplatit. Zaplatil by je místo ČHŽ Toník Píšalů?!? Mám obavy, že nikoliv.

Antonín Píšala

Proč v Popradě? Tady v Brně vozík z klanicemi vyrobí každá menší strojírenská firma.

Bram

Moč a stolici jsi měl dnes určitě už před probuzením, jinak si to tvé blábolení nedokážu vysvětlit :-).

Antonín Píšala

Vagonky by se zaplatily se zisku za odvoz dřeva. To je základ každého podnikání. Nejdřív investuji, abych potom vydělával.

Bram

Milý Axeli, k těm vagonkům by to chtělo ještě i nějakou lokotku :-).

svancara lukas

Aha. A ta lokomotiva, to je dosud nezvládnutá technologie jako fùze či warpový pohon? Jsem technický neandrtálec, a ptám se pro kamaráda.

Bram

Milý Lukášku, v Jindřichově Hradci by ČHŽ jistě rádi jednu TU47.0 pronajmutí, ale chtěli by za to od ČHŽ peníze. Tam bych viděl problém :-).

Antonín Píšala

DH120 z Ostravy či Kladna by nemohla sloužit? Pochopitelně za peníze, které se dají vydělat vozbou dřeva. 🙂

Neřeknu

To že jsi technický neadrtálec, tak to ukazuješ zcela pravidelně. Ty „inženýre“ jedničkáři..

optimista

A ona tam snad nějaká RÁBY „neumí“ tlakovou brzdu, nebo ji na ni nelze snadno a rychle doplnit? Výkresy na to jistě existují minimálně v Maďarsku!

Karl vB.

Cítíte se dobře?

Neřeknu

Halásku, další účet a další osobnost ? Kolik už jich máš ?

Romino

to drevo sa vozí do Brezna a tam sa najkladá na vlaky, vozí ich ZSSK CARGO.

Antonín Píšala

A? V Hronci by to asi nebyl ten správný vlak. Tam ZSSK Cargo nejezdí a vůbec tam se NESMÍ nakládat dřevo na vagony, nebo jak?

Milan

Seš vážně šototrumpeta
Dřevo se bude vozit tak aby to dávalo ekonomiku a je uplně jedno kde je kamion mašinka nebo nádraźi

Antonín Píšala

Jen se zeptám, na ty silnice pod kamionem přispívají lesáci taky něco? nebo se socialisticky čeká na výběr daní. Protože platit kamionům silnice není pro občana moc ekonomické, hlavně když není funkční zdravotnictví a školství. Což platí jak na Slovači tak i u nás.

pesimista

To má být řečnická otázka, nebo jste vážně jen takový hlupák?
Proč myslíte, že se na Slovensku i posůední lesní železnice před cca 50+ roky dwefinitivně rušily?

El Barto

To nic, to si jen militantní šotofanatik Hala D založil po banu další nick. Nic nového pod sluncem.

Antonín Píšala

Před 50 lety vládli komanči, kteří zavírali lidi do uranových lágrů, kradli soukromníkům továrničky, válečné piloty RAF věznili a inteligenci vyhnali. Zůstalo po nich zruinovaného hospodářství. Nemůže být možné, že likvidace úzkokolejek bylo pouze jedno z jejich mnoha nenávistných tažení proti všemu ekologickému, ekonomickému a užitečnému?

El Barto

Dominiku, nechej toho. Lesní železnice a úzkokolejky skončily i mimo země komunistického bloku, takže tvoje vybájené „tažení proti všemu ekologickému, ekonomickému a užitečnému“ je nesmyslný argument. A taky už by ses mohl přestat vydávat za jiné lidi, je to trapné.

Michal Tvrdý

Vykopol z úradu ? Prosím, pozri si výsledky parlamentných volieb v danej obci. A hlavne – treba si pozrieť, akým úžasným tempom sa tam likvidujú lesy …. o pár rokov tam na tú lesnú železnicu nikto aj tak nepôjde, lebo to bude skôr lúčna alebo rúbanisková železnica …

rodilyslavkovak

A myslíte si že ve Švýcarsku by si někdo mohl provozovat svojí turistickou atrakci na cizích pozemcích?

Antonín Píšala

A myslíte, že ve švýcarsku by bojkotovali dřevem úzkokolejku zapsanou na seznamu památek unesco?

Michal Bartoníček

Tahle východní mentalita zahubí všechno dobré. Někdo něco dobrovolně dělá pro dobro a pobavení ostatních a pak se najde psychicky zmrzačený kus masa, který takové snažení sabotuje. Podobně v Česku skončily i lesní bary – potraviny se kradly, lidi neplatili do kasiček nebo ničili vybavení, tak to prostě skončilo. Ve Finsku jsme navštívili jednu z veřejných venkovních saun, kterou spravuje parta dobrovolníků bez nároku na odměnu. Dovezou dříví, doplní vodu, uklidí saunu. Návštěvníkovi stačí si jen zatopit. Neumím si představit, že by se tam našel zmetek, který tohle všechno zničí. Z posledních zpráv cítím, že Slovensko jde ke dnu rychleji,… Číst vice »

Mimopražský

Na přeloženém úseku koridoru mezi Krasíkovem a Zábřehem na M. byl zřízen miniskanzen s několika metry kolejí, parní lokomotivou, osobním vozem a mechanickými závorami s mechanickým návěstidlem. Samozřejmě už se našel vypatlanec, či skupina vypatlanců, která jistě ohromila přítomné samičky posprejováním lokomotivy a uražením jedné závory. Nemám pro takové konání slušných slov.

pesimista

A to je to tam navíc pro pěší dost „z ruky“, takže se museli k té lumpárně navíc i dost projít nebo pojet nějaký benzín …

Dejf

tvl bohem zapomenutej kraj, kde aspoň ta železnice přiláká nějaký peníze a oni si zkazí i tohle. reálně bez týhle atrakce tam žádnej developerskej projekt nemá už ani poslední kapku nějakýho smyslu.

Aleš

proč tohle tady někdo masivně mínusuje mi není jasné.

Nose Peak

To jsou Slováci, ti turisty k ničemu nepotřebujou…

Jaaa

Ano, přestal jsem na Slovensko jezdit.

Od té doby, co si znovu zvolili Fica, to s nimi jde rapidně rychle do hnoje. Jsou ještě agresivnější než dřív. Nu což, je to jejich blbost, mají na ji právo.

ficus

Tesat do kamene !

Michal Tvrdý

Jediným problémom je to, že za tú blbosť platí aj cca 30-35% rozumných … Ale čo, vy sa aspoň tešte, lebo tak to vyzerá, že po novom roku začne u Vás úroveň zdravotnej starostlivosti rýchlo rásť …

Michal Tvrdý

Tak ďaleko tunajší slovenský národ neuvažuje. To máš ako s Martinskými Hoľami. Výborné stredisko kde ale chodí minimum lyžiarov, lebo tam je veľmi riskantný a obtiažny prístup v zime. tam sa tiež niekto už tuším 30 rokov doťahuje o lanovku a pozemky … za ten čas mohli mať zarobené na 100 násobok hodnoty tých pozemkov … Ale Slovák je už raz taký … nech tá koza zdochne nielen susedovi, ale aj všetkým naokolo a nakoniec aj mne. Nebude mu ľúto, že zdochla koza jemu, ale bude sa náramne radovať hlavne z toho, že zdochla susedovi …