posily_do_teamu

Unikátní železnice na Slovensku bojuje o přežití, provozovatelé vypsali sbírku

Parní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.skParní vlak projíždí mezi tribunou a fotbalovým hřištěm. Foto: CHZ.sk

Lidská chamtivost dokáže napáchat větší škody než pandemie, říká provozovatel úzkokolejky.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ingip

Jsem téhož názoru. Něco jiného byla obnova železnice na bázi nesmírného nadšení pro věc a dobrovolnosti, možná pod formální záštitou SSM a za tolerance či lhostejnosti tehdejších institucí někdy v 80. letech za dob Československa, něco jiného je komerční provoz, který nemá naději být bez masivních dotací v černých číslech. A kdo by dotoval projekt, který vykazuje právní vady ve vztahu k vlastnictví pozemků a který u kterého lze oprávněně pochybovat o celoročním provozu a aspoň nějaké rozumné míře využívání pro běžnou dopravu do práce, školy atd.? K tomu se přidává zjevně negativní postoj místní samosprávy včetně určitých osobních a… Číst vice »

Aleš Bílek

Nuž možno máte pravdu, vykašľať sa na to tu sa dalo i dá vždy, ale pokiaľ to len trocha pôjde vzdať sa nemienime. Okrem iného by to bolo neférové voči všetkým, ktorí tu kedy pomohli a stále pomáhajú a existuje množstvo príkladov že podobné nenahraditeľné Národné kultúrne pamiatky sa podporovať dajú a majú najrôznejšími spôsobmi. To že ČHŽ na Slovensku dlhodobo nik zo zodpovedných orgánov moc nepraje má veľa príčin, ale stále veríme, že sa to musi raz zmeniť. Inou cestou je cesta medzi národy barbarov…

Josef Pešek

Sorry jako, ale já jsem na ČHŽ nejezdil měnit pražce kvůli tomu, aby se ta zapíchaly sloupy a jezdila tam jakási nevzhledná švýcarská tramvaj. Heslem táborů Stromu života bylo vždycky: Nechť to para tlačí a ČHŽ měla být zachována jako muzeum a skanzen lesní železnice. Na Vychylovce ani na Tanečníku se nikdo nechystá elektrizovat a ani to nikoho nenapadlo.

Antonín Píšala

Vypustil jste silná slova, že nákladní provoz na ČHŽ nevyjde ekonomicky. Máte k tomu nějaké podklady? Studii? Data z ročního zkušebního provozu? Ne? Pak hloupě kecáte a takovéhle střílení od pasu je dost trapné.

Karl vB.

A jaké argumenty máte pane Píšalo vy, pro obhajobu vašeho opačného názorového stanoviska???

Antonín Píšala

Kde vidíte, že tvrdím, že se to nutně musí ekonomicky vyplatit? Dokud se neprovede zkušební provoz a nevypracuje relevantní zpráva, která nebude podjatá a podplacená ani gumokolisty ani zaslepenými ortodoxními šotouši, nikdo nezná pravdu. Já chci dělat relevantní názory na základě relevantních podkladů a tyto podklady dodnes zatím nikdo nezpracoval, třeba ze strachu, že by to vyšlo nevhodně. Chtělo by to očistit CHŽ od agresívní automobilové a developerské lobby a bavit se o tom s chladnou hlavou. Asi jako, že si babišův chleba nekoupíte, protože stojí 30kč a je hnusnej a raději si koupíte kvalitní chleba za 22Kč v pekárně.

Karl vB.

Aha…
Na oponenta, pana „ingip“, jste vyjel s tím, že „vypustil silná slova, že nákladní provoz na ČHŽ nevyjde ekonomicky“ a když jsem se vás pozeptal na vaše protiargumenty, ta jste mi odpověděl otázkou:
„Kde vidíte, že tvrdím, že se to nutně musí ekonomicky vyplatit?“.
Takže na to jdete metodou „pokus – omyl“ a když to nevyjde, tak se nic neděje, aspoň se to zkusilo.
To je myslím dostatečně vypovídající pro všechny zdejší diskutující, kteří by snad ještě chtěli brát vaše příspěvky zde, alespoň trochu vážně.
Přeji vám pěkný den. 🙂

Aleš Bílek

Dôvody „komerčného“ – teda hlavne celoročného profesionálneho využitia ČHŽ sú popísané tu: http://www.chez.sk. Dobrovoľníci sú už doslova vymierajúci druh (predovšetkým na Slovensku) a ako muzeálna železnica ČHŽ v tomto regióne žiaľ neprežije.

Gunduľ neubiješ

Ehm, ono to vypadá, že celé Slovensko bojuje o přežití, zda bude civilizovanou zemí, nebo gubernií velkého medvěda.

Michal Tvrdý

Celkom pekne vystihnuté …. až na to, že nebojuje … SVK sa už v 2023 rozhodlo …

MP22

Rozhodlo se už dávno předtím…

Martin

Bež ČHŽ by byl Čierny Balog bezvýznamnou dírou v Asii. Měli by si ji hýčkat a ne házet jí klacky pod nohy.

Robert Šalda

Přesně tak. Bez té dráhy by sotva kdo měl tušeni, že nejský Čierný Balog existuje…

Olin

Nooo…, zcela upřímně… O lesní úzkokolejce rámcově vím. Dvě větve a někde uprostřed Slovača, Jen Čierny Balog, bez zdejšího „nápinku“, je pro mne něco jako Horní Suchomely. Takže tak…. 🙁 .

Peeetr

To mají z toho slepého zaměření na turismus a totální opuštění původního účelu svážení alespoň nějakého dřeva. Přitom dnes když kraje masivně dotují vývoz našich bohatších turistů letadly do zahraničí, je úpadek místních mimoměstských atrakcí nezadržitelný.

Antonín Píšala

Aj, mínusářům se nelíbí komerční činnost ČHŽ a nechtějí aby vydělávala. Vy to raději zadotujete? Ajo, vy ji zakážete vozit náklady, přikážete vozit nevýdělečné turisty (bo roztomilá mašinka z dob císaře pána je dobrá jen pro děti) a pak vytrháte jako nepoužívanou či neekonomickou.

skeptik

Máte nejaký reálný důkaz o jakémkoli zákazu vozit na ČHŽ nějaké (jakékoli) nákladní zboží?
I nákladní doprava je v principu v naprosté většině případů záležitostí dohody dopravce se zákazníkem (leda by ČHŽ třeba převážela vlastní vytěžené dřevo nebo měla kolibu s velkou čriedou ovcí a vozila na trhy ostiepky a žinčicu), a pro každou smlouvu je třeba vždy nejméně dvou subjektů – a nevěřím tomu, že by ČHŽ nechtěla být ve kterémkoli z takových případů jedním z nich.

Antonín Píšala

Pak se tedy nabízí otázka, proč ČHŽ nevozí vytěžené dřevo po kůrovci, když se v okolí masívně těží. Myslím, že kdyby pana Bílka neignorovali, či přímo nesabotovali tedy zakazovali tam vozit dřevo, jistě by se dávno vozilo ve velkým.

roman

To nikdo nezaplatí, ta dráha už desítky let není přizpůsobená na převoz dřeva.

Antonín Píšala

Jakto? Dřevo si dnes určuje zda jede kamionem, či po železnici? A jakože když trať udrží osobní vlak, tak neudrží nákladní vlak? Nebo proč by to nešlo? nebude to zase jen, že se nechce aby to šlo? Nejspíš, ano.

Karl vB.

Ponořit uhel do mléčné lázně
v naději, že zbělá,
je jak lenochům bez kázně
vtloukat vědění do těla…
(Tamilské přísloví)

Karl vB.

Už si patrně nevzpomínáte, že před několika hodinami jste trochu níž presentoval informaci, že by si ČHŽ musela na přepravu dřeva nejdřív nechat vyrobit „nějaký vozík z klanicemi“.

Antonín Píšala

A to je nepřekonatelný problém?

Karl vB.

Můžete pořízení těch vozidel ČHŽ zasponzorovat.

Roman

– trať není normálně rozchodná, takže ve Chvatimechu by jste dřevo musel přeložit na normální vozy
– neexistující infrastrukturu na překládku ve Chvatimechu
– nemáte na to personál
– neexistuje dostatek úzkorozchodných vozu na převoz kulatina
– časová náročnost
– spousta dalších věcí která vyplývá z toho že dráha už několik desítek let není určena k převozu kulatiny.

Václav

V Chvatimechu není kde, v Hronci leda tak silničními jeřáby, žádný další použitelný tam už není. To už tady bylo a nedopadlo to (ano, krachla pila na Jánošovce). Nákladní doprava je prostě na této dráze do GO tratě „no go“.

Roman

Úplně jsem zapomněl na hlavní důvod, současná ČHŽ je jenom torzo. Většina trati neexistuje, a není je možné obnovit.

Antonín Píšala

A z kamionů se na normálněrozchodné vozy nepřekládá?
Takže jsme se dozvěděli:
#nejde
#složité
#drahé
#špatné
#nejsou lidi
#nejsou prostředky
#není čas
#nechce se aby to šlo.
#nikdy se to jinak nedělalo
Muskovi taky říkali, že rakety nikdy přistávat nebudou a ejhle. Co není dá se vyrobit, sehnat. Ale to je asi pro zdejší lenochy nepochopitelné.

roman

když to zaplatíš klidně to zkusit mužeš.

Zbynek

Vzhledem k tomu, jak proti CHZ jdou Slovaci z nekolika smeru a urovni, nechtel by se pan Bilek poohlidnout po jinem miste, kde by mistni byli i radi, kdyz by se provoz na uzkou vratil?

Libor

Jhmd? #dobrávěc

skeptik

U čiernohronských zadubených hlav je asi kruciálním problémem český původ Aleše Bílka = je škoda, že si nevychoval nějakého kvalitního nástupce mezi Slováky, aby mu celou tu „agendu“ mohl (nejlépe už dávno) oficiálně předat a působit pozitivně jen jako (třeba i jen neoficiální) „poradce“ nenápadně z pozadí. Je ovšem otázka, zda vůbec nějaký toho schopný a pro věc nadšený Slovák nemající v „rodokmenu“ žádné vazby na Čechy existuje, protože Češi byli pokud jde o historii dopravy (především železnice i MHD) nějak (spolu)účastni mnoha aktivitách právě na Slovensku (a zejména v případě bývalých lesních železnic).

Nostalgik

Lenže medzi Slovákmi sa kvalitný nástupca zaručene nájsť NEDÁ…!

Tomáš B

Pokud se jedná o národní kulturní památku, tak by se do věci mělo vložit to jejich slavné Ministerstvo kultury, nebo ta jejich policia, protože asi i na Slovensku je poškozování kulturní památky trestný čin. Obávám se ale, že současná garnitura na Slovensku má pro chování a metody podobných mafiánských „podnikatelů“, jako je tento developer pochopení

Zlámalík

Se obávám, že oba subjekty se do toho právě už vložily…

Gunduľ neubiješ

Vy asi nevíte, jak dnes vypadá slovenské min. kultury, že?

Michal Tvrdý

Problém SVK je ten, že poškodenie Biľakovej sochy sa expresne rýchlo vyšetrilo aj páchateľ bol odsúdený …. ale tuto akosi nie a nie nájsť vinníka … Čím to asi bude a to to o našej krajine vypovedá ?
A MK … pod vedením tej kapitálnej kravy Šimkovičovej … však tá je odhovaná na Hlavných Správach / Zem a VEK a sama širi množstvo hoaxov ….

Vojtěch

Bojovat proti fungování jediné atrakce v regionu může jen totální ignorant.

Takže by mě zajímalo, co za tím ve skutečnosti je a chtěl bych slyšet nějaké vyjádření nebo názor druhé strany, například toho starosty.

Antonín Píšala

Asi žijí v bludu, že tuctová vozidla jako Q7, Defender, BMW či Arteon s papaláši jezdící po vytrhané a vyasfaltované trase ČHŽ nalákají více „turistů“, kteří nejsou nemocní šotománií.

Martin

Prosím nevysazovat předapsanou medikaci, pak z toho máte ty bludy.

Vojtěch

To je samozřejmě nesmysl. Odmítám bez znalosti názorů protistrany, sklouzávat k jednostranné šoto-představě o hodných provozovatelích vláčků a zlých představitelích samosprávy/developerů doplňované ujetým nacionalismem, kterak hodný Čech zachraňuje skoro nezištně slovenskou úzkokolejku, zatímco zlí slováci netuší, jakou památku mají doma a úmyslně si ji ničí. Jasně, může to tak být. Ale vynášet podobné jednostranné soudy bez znalosti celé kauzy, prostě není správné. Proto se taky zdráhám na něco přispívat jen proto, že mi jedna strana řekla, že to takto je a všichni jsou na ní zlí. Podivným existencím před hypermarketem taky nepřispěji na nemocné dítě jen proto, že mi tvrdí,… Číst vice »

Zdeněk

A co vám brání se s celou kauzou seznámit? Pokud budete mít zájem tak si jistě relevantní informace zvládnete najít. Pokud ten zájem nemáte, tak asi nemá smysl to ani komentovat. Rozhodnutí soudu, fotografie, účetnictví, dotace, smlouvy mezi obcemi a železnicí…. Vše je veřejně přístupné. Nemůže vás každý celý život vodit za ručičku jak malé dítě.

Martin

No nevím, auto blokující přejezd, štěrk na trati, opravdu hloupé transparenty proti Čechům, požár na pile Jánošovka, náhlý „nález“ listiny dokládájící zrušení tratě … myslím si, že podle těchto indicií je jasno. I kdyby druhá strana byla v „právu“ tak je to neopravňuje bojovat takovými mafiánskými metodami.

Vojtěch

No tak, přece rozumíte psanému textu; já jsem nenapsal, že to není možné, ani že se to neděje. Jen mi přijde krajně nepravděpodobné, aby se tak dělo bez důvodu.

Martin

Důvod bude v hlavách a mentalitě místních. Za svých mladých let v 90. letech jsem tam jezdil pomáhat s obnovou na tábory Stromu života a tak jsem tam místní poměry trochu poznal.

Honzas

Asi před 20 lety jsem se touto úzkokolejkou svezl. Vepředu parní mašinka otevřené vagónky s nápisy nefajčiť a vzadu na posledním byl brzdič. To jsem zjistil až později když jsme jeli z kopce a mašinfíra křičí Fero hamuj. Ale je tam krásně a lidi jsou milí. Trošku víc se tam pije hlavně borovička ale jinak fajn.

Plecháč

Brzdiči tam jsou furt, teda alespoň minulý rok. Pomáhají i průvodčí když je potřeba. Je to zajímavé svezení.

Marcel

Ano je to jen závist, Slovák je ještě horší jak Čech.

Pezos

Někdy se říká, že si závidí i rakovinu.

Romino

žiaľ je to tak, nie všetci ale mnohokrát je to v štýle“ Keď mne zdochne koza, susedovi nech dve“…

aaa

Přesně tak, tak Čierny Balog je v tomhle extrem, tam se mentálně zastavil čas před 200 lety. Nejdůležitější je narodit se tam do toho správného rodinného klanu a poslouchat naslovo svojí despotickou matku nebo otca.

Romino

esteže ten Chudík odtiaľ odišiel do Bratislavy a stal sa z neho skvelý herec…:-)

pesimista

Sice máte samozřejmě pravdu a tím svým odchodem dopřál mnoho radosti nám všem, ale na druhou stranu tím zvýšil už tak tragický poměr dutých a dubových hlav vůči tomu málu rozumnějších a chytřejších v tamním ÚDH.
A Chudíkovi tam nahoru díky za vše krásné, co pro nás ostatní vytvořil.

Black

To nemá se závistí nic společného. Nějaký podnikatel chce na místě pozemků stavět. Alespoň tak jsem se dočetl v tisku a v 5/2024 dozvěděl při návštěvě ČHŽ skanzenu. Zkrátka chamtivost.

pesimista

Chamtivost v tom jistě je také, a má veliký podíl, ale i s mhohým chamtivcem se lze občas rozumně dohodnout na oboustranně přijatelném řešení – ale na Slovensku je zejména u starších generací nevyvratitelně zakořeněn odmítavý postoj ke všemu českému i ke všem Čechům, a ten plodí zlo pořád. Rád bych věřil, že s odchodem těch starších generací se časem situace změní k lepšímu, ale potrvá to, bohužel, asi ještě dost dlouho.

Nostalgik

Nie, zle… Na gumohlavnej hejslovači (a to hlavne tej v kopčekoch, po celé generácie živenej maximálne bryndzou a všemožnými obilnými hnojmi, a možno aj nejakými tými šiškami… v každom prípade ešte húfne, čo húfne veľmi húfne zalievanými bioetanolom…) je zakorenený odmietavý postoj hlavne KU VŠETKÉMU STARÉMU, čo akože „nevybudovali“ oni, ale len tí ich právoplatný „kolonisti“, a čo teda nie je ako nie rakovina, ale metastázujúca rakovina, a to platí či už u starých alebo ich cucákov… A áno, s tým Vami tzv. chamtivcom (pre mňa však nijak inak ako psom…) sa samozrejme dá dohodnúť, len bez hlučného šustenia na… Číst vice »

Antonín Píšala

Rád přispěji na dobrou věc, když není možné úzkokolejku provozovat komerčně pro náklady dřeva. Možná by nebylo špatné vypsat i sbírku na Jindřichohradecké úzkokolejky a oslovit pár mecenášů, či filantropů ať tuto technickou památku zadotují.

Karl vB.

Nic vám nebrání se spojit s insolvenčním správcem dlužníka, panem Ing. Davidem Jánošíkem a ohlásit mu, že rád přispějete na dobrou věc.
Jen tak na okraj; chování firmy, která se také jmenuje „dobrá věc“, pouze anglicky, bylo důvodem, proč nejdůležitější aktér reorganizačního plánu, společnost Swietelsky Rail, nedávno ukončila svojí účast v tomto plánu.
Více o tom, do čeho chcete vložit své úspory, si můžete přečíst třeba zde: https://www.obcasnik.eu/

Addams

Je veľmi smutné, že železnicu, ktorá vznikla pre zvážanie dreva a živila celú dolinu dnes ničia lesníci a bývalý starosta s chamtivým developerom.😡😡😡

Aleš

Ten problém je širší. Nevím co tam chtějí developeři stavět a přitom jim železnice překáží, ale starosta obce Čierny Balog je jaksi proti provozu. AStaví na koleje zábrany z betonových kvádrů nebo svoje auto které se jakože pokazilo právě na přejezdu. Takového starostu bych vykopal z úřadu, protože ničí vše co jejich dědové a pradědové po generace budovali. Je to evropská atrakce nebývalé hodnoty. Tohle být ve Švýcarsku tak to bude pozlacené. Další asdpekt souvisí s Vydrovu dolinů. Tam se těží dřevo, ale plošně naholo. Proč? Protože chytré hlavy ekologů řekli před 5 lety, že se kůrovec nebude těžit, že… Číst vice »

Antonín Píšala

Nejhorší na tom je, že odvoz kůrovcového dřeva po ČHŽ by byl pro železnici vítaným finančním přínosem a důvodem k jejímu rozšíření. Ale ne, my raději vyhlásíme sbírku a dřevo odvozíme kamiony. TVL, nechtěli jsme ekologizovat nákladní přepravu? Máme dostatek řidičů? Železnice většinou personál šetří.

Bram

Pokud vím, tak ČHŽ nemá vhodné provozní vozy na dříví s tlakovou brzdou…

Antonín Píšala

Zcela jistě jsou Slováci technicky zaostalí, že umí vyrábět gumokoly ale oplenový vagonky už zcela jistě nedokážou. Čecháčci, zlaté ručičky, jistě také mají všechny čtyři ruce dozadu a vagonek pro LŽ je větší úkol než raketoplán. Nazdar Bazar.

Neřeknu

Halásku sklapni

Bram

Vyrobit by je v Popradě jistě zvládli, ale někdo by je musel zaplatit. Zaplatil by je místo ČHŽ Toník Píšalů?!? Mám obavy, že nikoliv.

Antonín Píšala

Proč v Popradě? Tady v Brně vozík z klanicemi vyrobí každá menší strojírenská firma.

Bram

Moč a stolici jsi měl dnes určitě už před probuzením, jinak si to tvé blábolení nedokážu vysvětlit :-).

Antonín Píšala

Vagonky by se zaplatily se zisku za odvoz dřeva. To je základ každého podnikání. Nejdřív investuji, abych potom vydělával.

Bram

Milý Axeli, k těm vagonkům by to chtělo ještě i nějakou lokotku :-).

svancara lukas

Aha. A ta lokomotiva, to je dosud nezvládnutá technologie jako fùze či warpový pohon? Jsem technický neandrtálec, a ptám se pro kamaráda.

Bram

Milý Lukášku, v Jindřichově Hradci by ČHŽ jistě rádi jednu TU47.0 pronajmutí, ale chtěli by za to od ČHŽ peníze. Tam bych viděl problém :-).

Antonín Píšala

DH120 z Ostravy či Kladna by nemohla sloužit? Pochopitelně za peníze, které se dají vydělat vozbou dřeva. 🙂

Neřeknu

To že jsi technický neadrtálec, tak to ukazuješ zcela pravidelně. Ty „inženýre“ jedničkáři..

optimista

A ona tam snad nějaká RÁBY „neumí“ tlakovou brzdu, nebo ji na ni nelze snadno a rychle doplnit? Výkresy na to jistě existují minimálně v Maďarsku!

Karl vB.

Cítíte se dobře?

rodilyslavkovak

a schvalovat to bude kdo

Neřeknu

Halásku, další účet a další osobnost ? Kolik už jich máš ?

Romino

to drevo sa vozí do Brezna a tam sa najkladá na vlaky, vozí ich ZSSK CARGO.

Antonín Píšala

A? V Hronci by to asi nebyl ten správný vlak. Tam ZSSK Cargo nejezdí a vůbec tam se NESMÍ nakládat dřevo na vagony, nebo jak?

Milan

Seš vážně šototrumpeta
Dřevo se bude vozit tak aby to dávalo ekonomiku a je uplně jedno kde je kamion mašinka nebo nádraźi

Antonín Píšala

Jen se zeptám, na ty silnice pod kamionem přispívají lesáci taky něco? nebo se socialisticky čeká na výběr daní. Protože platit kamionům silnice není pro občana moc ekonomické, hlavně když není funkční zdravotnictví a školství. Což platí jak na Slovači tak i u nás.

pesimista

To má být řečnická otázka, nebo jste vážně jen takový hlupák?
Proč myslíte, že se na Slovensku i posůední lesní železnice před cca 50+ roky dwefinitivně rušily?

El Barto

To nic, to si jen militantní šotofanatik Hala D založil po banu další nick. Nic nového pod sluncem.

Antonín Píšala

Před 50 lety vládli komanči, kteří zavírali lidi do uranových lágrů, kradli soukromníkům továrničky, válečné piloty RAF věznili a inteligenci vyhnali. Zůstalo po nich zruinovaného hospodářství. Nemůže být možné, že likvidace úzkokolejek bylo pouze jedno z jejich mnoha nenávistných tažení proti všemu ekologickému, ekonomickému a užitečnému?

El Barto

Dominiku, nechej toho. Lesní železnice a úzkokolejky skončily i mimo země komunistického bloku, takže tvoje vybájené „tažení proti všemu ekologickému, ekonomickému a užitečnému“ je nesmyslný argument. A taky už by ses mohl přestat vydávat za jiné lidi, je to trapné.

Michal Tvrdý

Vykopol z úradu ? Prosím, pozri si výsledky parlamentných volieb v danej obci. A hlavne – treba si pozrieť, akým úžasným tempom sa tam likvidujú lesy …. o pár rokov tam na tú lesnú železnicu nikto aj tak nepôjde, lebo to bude skôr lúčna alebo rúbanisková železnica …

Karl vB.

Pokud je to napadené kůrovcem, tak to tam bude vymydlené podobně, jako třeba na Vysočině – viz foto.
https://vysocina-news.cz/wp-content/uploads/2020/04/kurovec-18.jpg

rodilyslavkovak

A myslíte si že ve Švýcarsku by si někdo mohl provozovat svojí turistickou atrakci na cizích pozemcích?

Antonín Píšala

A myslíte, že ve švýcarsku by bojkotovali dřevem úzkokolejku zapsanou na seznamu památek unesco?

Karl vB.

Ve Švýcarsku by především majitel/ provozovatel dráhy musel před zahájením činnosti mít v pořádku všechny náležitosti a tedy úředně podložený vlastnický, nebo nájemní vztah k pozemkům, na kterých hodlá něco provozovat.
Na to se zkrátka pan Bílek vykašlal a teprve díky dražbě pozemků a jejich koupí developerem ho to dostihlo a ten administrativní bordel vyplaval na povrch.
Jinak by v kupní smlouvě Ministerstvem hospodářství SR nemohla být formulace: „Predávajúci vyhlasuje, že na predávaných pozemkoch neviaznu žiadne dlhy, vecné bremená ani iné právne povinnosti.“
https://crz.gov.sk/data/att/3581625_dokument1.pdf

Michal Bartoníček

Tahle východní mentalita zahubí všechno dobré. Někdo něco dobrovolně dělá pro dobro a pobavení ostatních a pak se najde psychicky zmrzačený kus masa, který takové snažení sabotuje. Podobně v Česku skončily i lesní bary – potraviny se kradly, lidi neplatili do kasiček nebo ničili vybavení, tak to prostě skončilo. Ve Finsku jsme navštívili jednu z veřejných venkovních saun, kterou spravuje parta dobrovolníků bez nároku na odměnu. Dovezou dříví, doplní vodu, uklidí saunu. Návštěvníkovi stačí si jen zatopit. Neumím si představit, že by se tam našel zmetek, který tohle všechno zničí. Z posledních zpráv cítím, že Slovensko jde ke dnu rychleji,… Číst vice »

Mimopražský

Na přeloženém úseku koridoru mezi Krasíkovem a Zábřehem na M. byl zřízen miniskanzen s několika metry kolejí, parní lokomotivou, osobním vozem a mechanickými závorami s mechanickým návěstidlem. Samozřejmě už se našel vypatlanec, či skupina vypatlanců, která jistě ohromila přítomné samičky posprejováním lokomotivy a uražením jedné závory. Nemám pro takové konání slušných slov.

pesimista

A to je to tam navíc pro pěší dost „z ruky“, takže se museli k té lumpárně navíc i dost projít nebo pojet nějaký benzín …

Dejf

tvl bohem zapomenutej kraj, kde aspoň ta železnice přiláká nějaký peníze a oni si zkazí i tohle. reálně bez týhle atrakce tam žádnej developerskej projekt nemá už ani poslední kapku nějakýho smyslu.

Aleš

proč tohle tady někdo masivně mínusuje mi není jasné.

Nose Peak

To jsou Slováci, ti turisty k ničemu nepotřebujou…

Jaaa

Ano, přestal jsem na Slovensko jezdit.

Od té doby, co si znovu zvolili Fica, to s nimi jde rapidně rychle do hnoje. Jsou ještě agresivnější než dřív. Nu což, je to jejich blbost, mají na ji právo.

ficus

Tesat do kamene !

Michal Tvrdý

Jediným problémom je to, že za tú blbosť platí aj cca 30-35% rozumných … Ale čo, vy sa aspoň tešte, lebo tak to vyzerá, že po novom roku začne u Vás úroveň zdravotnej starostlivosti rýchlo rásť …

Anna

Kteří rozumní? Vždyť už všichni rozumní odešli. Kdo neuměl jazyky, tak šel do ČR.
Vítejte slovenští lékaři!!!

Michal Tvrdý

Tak ďaleko tunajší slovenský národ neuvažuje. To máš ako s Martinskými Hoľami. Výborné stredisko kde ale chodí minimum lyžiarov, lebo tam je veľmi riskantný a obtiažny prístup v zime. tam sa tiež niekto už tuším 30 rokov doťahuje o lanovku a pozemky … za ten čas mohli mať zarobené na 100 násobok hodnoty tých pozemkov … Ale Slovák je už raz taký … nech tá koza zdochne nielen susedovi, ale aj všetkým naokolo a nakoniec aj mne. Nebude mu ľúto, že zdochla koza jemu, ale bude sa náramne radovať hlavne z toho, že zdochla susedovi …