Unikátní trati přes fotbalové hřiště hrozí konec. Pozemky pod kolejemi koupil developer
Majitel pozemků argumentuje tím, že byla dráha v 80. letech zrušena. Část kolejí někdo zasypal štěrkem.
Slovenská Čiernohronská železnice se dostala do problémů kvůli pozemkům pod kolejemi. Pozemky na části trati na Dobroč získal developer Jozef Gabriar, který chce na místě postavit 50 rodinných domů. Kvůli tomu má trať zmizet.
Na problém upozornil Rozhlas a televize Slovenska (RSTV). Spor teď řeší slovenské ministerstvo dopravy. Jde o úsek trati, který celosvětově proslavil zdejší úzkokolejku nejvíce: koleje zde prochází areálem místního fotbalového klubu mezi tribunou a postranní čárou. Stává se tak, že se hraje zápas a okolo hráčů projíždí parní vlak.
„Je to unikátní trať, kvůli které k nám jezdí lidí z celého světa. Teď musíme bojovat o její zachování,“ říká ředitel Čiernohronské železnice Aleš Bílek.
Vlaky zde jezdí od roku 1913. Spor se teď týká situace způsobené v 80. letech. Oficiálně byla trať zrušená, než ji nadšenci začali zachraňovat. Jenže pár let před oficiálním zrušení byla stavba prohlášena za národní kulturní památku. Developer chce trať zrušit, protože je na jeho pozemcích. Rozhodnout o tom, zda je trať provozována legálně, má ministerstvo dopravy.
Zajímavá je přitom i role obce Čierny Balog, která těží z návštěvníků unikátní železnice. Namísto podpory dráhy ještě starosta František Budovec ministerstvo aktivně informuje, že trať leží na cizích pozemcích. Spor se vyhrotil v červnu, kdy došlo k zasypání části tratě štěrkem. Právní zástupce Gabriara odmítl v dopise, že by k tomu došlo na jeho příkaz.
Čiernohronská železnica je lesní dráhou o rozchodu 760 mm, spojuje obce Podbrezová, Valaská, Hronec a Čierny Balog ve Slovenském rudohoří. Provoz je na 20 kilometrech trati, její provozovatel chce v spolupráci s Banskobystrickým samosprávním krajem trať v budoucnu elektrifikovat a rozšířit až pod Nízké Tatry.