Unikátní švýcarský vlak se po tříměsíční pauze vrací na koleje, už nemá poškozovat trať
Během tří měsíců došlo k mírné úpravě vzdálenosti kol.
Švýcarské společnosti MOB a BLS vrací po tříměsíční odstávce do provozu nové soupravy GoldenPass Express, které zvládají změnu rozchodů za jízdy. Kvůli zvýšenému opotřebování infrastruktury novými vozidly od března nejezdily. Technický problém se již podařilo vyřešit.
Od neděle začne provoz jednou denně na trati z Montreux do Interlakenu a zpět, od července začnou jezdit čtyři vlaky denně. „Provedli jsme intenzivní testování. Zkrácením vzdálenosti mezi koly o několik milimetrů došlo k odstranění problému,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě.
Vlaky během odstávky jezdily jen na úzkorozchodné trati. Problém se netýkal samotné technologie změny rozchodu. Unikátní technologie přechodu podvozků byla vyvinutá společností Alstom. Skříň a ostatní části jsou od Stadleru. K problému docházelo na východní části spojení ze Zweisimmenu do Interlakenu.
Z Montreux do Zweisimmenu je rozchod 1 000 mm, dále 1 435 mm. V roce 2008 došlo k rozhodnutí o vývoji posuvného podvozku, který zvládne změnu rozchodu za jízdy. Kvůli tomu byla ve Zweisimmenu vybudována speciální rampa, na které za jízdy při rychlosti 15 km/h dochází ke změně rozchodu. Nikde jinde na světě neexistuje podobná technologie, která by uměla změnu rozchodu z 1 000 na 1 435 mm.
MOB a BLS si objednaly celkem 23 vozů a 58 podvozků. Náklady na pořízení dosáhly 89 milionů franků. Design je od studia Pininfarina. Autoři se museli vypořádat s novými bezpečnostními předpisy. Nové soupravy nejsou jednotky, i když mají z každé strany stanoviště strojvedoucího. Důvodem je především prudký sklon v některých částech trati, proto soupravu táhne či sune lokomotiva. Nabídne celkem tři cestovní třídy: druhou, první a třídu Prestige s otočnými a vyhřívanými sedačkami. Interiér má zásadní českou stopu: všechny sedačky byly vyrobeny ve společnosti Borcad z Fryčovic. Detailněji jsou soupravy popsány v informační brožuře.