Unikátní švýcarský vlak se po tříměsíční pauze vrací na koleje, už nemá poškozovat trať

Nová souprava pro GoldenPass Express. ve vinicích nad Montreux. Foto: MOBNová souprava pro GoldenPass Express. ve vinicích nad Montreux. Foto: MOB

Během tří měsíců došlo k mírné úpravě vzdálenosti kol.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza Plomer

Mám pocit že vývoj podvozku, resp. jeho speciality, má na bedrech firma Prose.

ythomas_ct

Honzo, já jsem hlavně zvědav jestli těch deklarovaných pár mm pomůže; vždyť na to by s trochou nadsázky stačil soustruh. :o) Přeci jen je to na normálním rozchodu silně atypický podvozek už svým čtvercovým půdorysem (rozvor podvozku = vzdálenost styčných kružnic = 1,5 m)…

Jan

No tak nějak si myslím že změna rozchodu kol na nápravě je nejen ve Šcajcu, ale také u RenFe ve Španělsku které prohozuje vlaky s touto schopnosti.

David

„Nikde jinde na světě neexistuje podobná technologie, která by uměla změnu rozchodu z 1 000 na 1 435 mm.“

Ve Španělsku nejde o změnu z 1 000 mm, takže uvedená citace z článku by mohla být pravdivá.

David

Jan

By mohla, ale není. píši i technologii a ta dle mě tedy není unikátní technologii pokud existuje ještě jedno místo, kde se toto využívá. To že se jedná k jiný rozchod nic na tom nemění.
Ve Španělsku se u AVE používá tato technologie k preroschodovanj vozidel z 1435 na 1668.
A mimochodem, byla tam využita prvně a myslím že při vyšší rychlosti.

Twix

Technologie unikátní je, protože s tím co je ve Španělsku nemá nic společného. Funguje to úplně jinak. Talgo posune kola po ose, tady se to celé přizvedne a vozidlo je na každém rozchodu v jiné výšce.

Honza Plomer

Japonci také zkoušeli mít pod vlakem podvozek v provozu měnící 1000(nebo o pár mm víc) a 1435 ale myslím, že od toho nakonec z nějakých netechnických důvodů ustupují. Věděl by někdo víc?

Y.K.

Ustoupili. Desetiletí zkoušeli postupně až tři prototypy, poslední byl FGT na Kjúšú (vygooglíte). Z počátku s tím byly potíže, ale nakonec to vyladili, přeci jen je to drsná kombinace, 1000 – 1435 mm a k tomu vysokorychlostní provoz.

Mělo to jezdit na Šinkansenu do Nagasaki, ale nakonec to změnili na přestupní model, protože se jim nelíbila přeci jen menší spolehlivost a prý až dvojnásobná cena jednotky (více kratších a menších vozů a tím podvozků). Byl o tom článek v Železničním magazínu 3.